Akun jännite
Akun jännite
Mittasin akun jännitteen 12,6 V , akku vuoden vanha Exide, luulisin että ois ollut lähenpänä 14 :sta, Tuntuu, että suurin osa ns,sähkövioista johtuu alhaisesta jännitteestä?
Onkohan laturissa hiilet kuitti, oisko huono ajatus vaihtaa ne?
auto siis CLK W208
Onkohan laturissa hiilet kuitti, oisko huono ajatus vaihtaa ne?
auto siis CLK W208
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Akun jännite riippuu lämpötilasta, kylmällä se on alempi.
Akun pitäisi antaa olla pari tuntia irrallaan huoneenlämmössä,
jotta jännite asettuisi ennen mittausta. Sitten pitäisi olla tarkka
mittari.
Muistaakseni 12,7 volttia on täysi akku ja 12,3 volttia on puoliksi varattu ja
sen enempää ei käynnistysakkua saa purkaakaan.
Nuo mitatut arvot ovat OK. Jos valot selvästi himmenevät käynnistyksessä,
niin akku ei jaksa kunnolla antaa virtaa.
Akun pitäisi antaa olla pari tuntia irrallaan huoneenlämmössä,
jotta jännite asettuisi ennen mittausta. Sitten pitäisi olla tarkka
mittari.
Muistaakseni 12,7 volttia on täysi akku ja 12,3 volttia on puoliksi varattu ja
sen enempää ei käynnistysakkua saa purkaakaan.
Nuo mitatut arvot ovat OK. Jos valot selvästi himmenevät käynnistyksessä,
niin akku ei jaksa kunnolla antaa virtaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jka ikisessa autossa valot himmenevät rajusti kun moottori käynnistetään eli startataan. Ei semmosta auton akkua olekkaan jonka napa jännite ei tippuisi kun startti ottaa pyörimään lähtiessään satojen ampeerien virran.JarkkoN kirjoitti:Jos valot selvästi himmenevät käynnistyksessä,
niin akku ei jaksa kunnolla antaa virtaa.

Sata varmasti noin. Toisissa himmenevät jopa kokonaan kun auto kytkee valot pois startin ajaksi mutta tästä ei varmaan nyt ollut kysymys.Mika.T kirjoitti: Jka ikisessa autossa valot himmenevät rajusti kun moottori käynnistetään eli startataan. Ei semmosta auton akkua olekkaan jonka napa jännite ei tippuisi kun startti ottaa pyörimään lähtiessään satojen ampeerien virran.
Riippuu kai siitä, mitä on "selvästi" ja kuinka kylmä on ja kuinka
tukeva akku on käytössä. Täydellä teholla akun jännite voi tosiaan
pudota puoleen eli noin 7 volttiin ja valot himmenevät selvästi. Jos
tämä täysi teho tarvitaan jo lämpimillä keleillä, teho ei riitä kylmillä keleillä.
tukeva akku on käytössä. Täydellä teholla akun jännite voi tosiaan
pudota puoleen eli noin 7 volttiin ja valot himmenevät selvästi. Jos
tämä täysi teho tarvitaan jo lämpimillä keleillä, teho ei riitä kylmillä keleillä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
5 sylinterinen dieseli, 80Ah uusi akku täyteen ladattuna, pakasta -5 astetta, käynnistyksessä jännite laskee 10,5 V:iin.
Turha noita varmaan on arvuutella mihin tippuu, millä koneella ja millä pakkasella, mistä mitataan. Muuttujia on ihan liikaa.
Mulla on yksinkertaiset metodit, jos akku on tyhjä sitä ladataan yön yli ja katsotaan milloin se tulee täyteen. Jos se ottaa latausta pitkään se on todennäköisesti ehjä. Jos se kuitenkin aiheuttaa ongelmia haetaanuusi akku. Latausjännite on oikeastaan ainoa mitä kannattaa tarkistaa silloin tällöin.
Turha noita varmaan on arvuutella mihin tippuu, millä koneella ja millä pakkasella, mistä mitataan. Muuttujia on ihan liikaa.
Mulla on yksinkertaiset metodit, jos akku on tyhjä sitä ladataan yön yli ja katsotaan milloin se tulee täyteen. Jos se ottaa latausta pitkään se on todennäköisesti ehjä. Jos se kuitenkin aiheuttaa ongelmia haetaanuusi akku. Latausjännite on oikeastaan ainoa mitä kannattaa tarkistaa silloin tällöin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin se varmasti on.
Jos käynnistys tuntuu epävarmalta ja pyöritysnopeus hidastuu pitkissä
käynnistyksissä, niin uutta akkua vaan peliin, ei ne niin paljon maksa
verrattuna siihen harmiin ja taksikyydin hintaan, kun auto jää
käynnistymättä. Akut ovat kulutustavaraa ja 6 vuotta on jo paljon akulle.
Tulee mieleen yksi onnekas tapaus, kun olimme USA:ssa erään tuttavan
luona ja tuttava kuljetti paikasta toiseen autollaan. Talvikeli oli semmoista
0-5 astetta lämmintä ja Mazda 929 tai jotain käynnistyi
vaihtelevalla pyörimisnopeudella, ts. vieteri oli hiukan pitkä ja pyöritys
välillä hidastui ja nopeutui. Sanoin tuttavalle, että akku on ihan lopussa
ja pitäisi saada uusi. No, tuttava vaan myönteli ja sitten ajeltiin pitkää
matkaa. Poikettiin syömään ja auto ei enää jaksanutkaan käynnistyä.
Onneksi auto oli jäänyt akkukaupan pihaan! Matka jatkui eikä maksanut
paljon.
Jos käynnistys tuntuu epävarmalta ja pyöritysnopeus hidastuu pitkissä
käynnistyksissä, niin uutta akkua vaan peliin, ei ne niin paljon maksa
verrattuna siihen harmiin ja taksikyydin hintaan, kun auto jää
käynnistymättä. Akut ovat kulutustavaraa ja 6 vuotta on jo paljon akulle.
Tulee mieleen yksi onnekas tapaus, kun olimme USA:ssa erään tuttavan
luona ja tuttava kuljetti paikasta toiseen autollaan. Talvikeli oli semmoista
0-5 astetta lämmintä ja Mazda 929 tai jotain käynnistyi
vaihtelevalla pyörimisnopeudella, ts. vieteri oli hiukan pitkä ja pyöritys
välillä hidastui ja nopeutui. Sanoin tuttavalle, että akku on ihan lopussa
ja pitäisi saada uusi. No, tuttava vaan myönteli ja sitten ajeltiin pitkää
matkaa. Poikettiin syömään ja auto ei enää jaksanutkaan käynnistyä.
Onneksi auto oli jäänyt akkukaupan pihaan! Matka jatkui eikä maksanut
paljon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Näinhän se menee,kulutustavaraahan nuo akut ovat.
On tullut painittua muutaman 202:sen kanssa joissa terveeltä kuulostava akku aiheuttaa käynnistyksen jälkeen Diskovalo välkkeen keskuslukon valoissa ja sytytyttää ensimmäisenä ASR vikavalon ja jos akku on vähän huonompi syttyy myös ABS valo.
No,akku vaihdetaan uuteen ja oireet häviävät pois.
Vanha akku asennetaan sitten vaikka kunnon satalankun nokimoukariin jossa se pelittää täysin ilman oireita monta vuotta.
203 malleissa puolestaan akun napajännitteen laskiessa alle tietokoneen hyväksymän arvon avainta käännettäessä auto ei anna käynnistys lupaa,eikä mitään tapahdu ja jos varusteena on Comand se ilmoittaa jännitteen olevan liian alhainen.(ei kuitenkaan kaikissa
)
Jälleen sama peli eli vanhemmissa vekottimissa ko. akku toimii täysin moitteettomasti.
Noita mitattaessa 202 tuntuu olevan herkempi liian pienelle jännitteelle vikailmoituksien suhteen eli noista jää enemmän täysin käyttökelpoisia akkuja hyödynnettäväksi vanhemmissa peleissä.
Lepojännitteeseen ei kannata kovinkaan paljon luottaa,kuormitus mittauslaitteella saadaan paljon enemmän selville akun kunnosta.
Päätän raporttini susirajalta tähän.
Kysäistäänpä vielä,onko kenelläkään tietoa voiko 202:sesta päivittää jännitteen alaraja-arvoa alaspäin,uudemmistahan tuo kyllä onnistuu.
On tullut painittua muutaman 202:sen kanssa joissa terveeltä kuulostava akku aiheuttaa käynnistyksen jälkeen Diskovalo välkkeen keskuslukon valoissa ja sytytyttää ensimmäisenä ASR vikavalon ja jos akku on vähän huonompi syttyy myös ABS valo.
No,akku vaihdetaan uuteen ja oireet häviävät pois.
Vanha akku asennetaan sitten vaikka kunnon satalankun nokimoukariin jossa se pelittää täysin ilman oireita monta vuotta.
203 malleissa puolestaan akun napajännitteen laskiessa alle tietokoneen hyväksymän arvon avainta käännettäessä auto ei anna käynnistys lupaa,eikä mitään tapahdu ja jos varusteena on Comand se ilmoittaa jännitteen olevan liian alhainen.(ei kuitenkaan kaikissa

Jälleen sama peli eli vanhemmissa vekottimissa ko. akku toimii täysin moitteettomasti.
Noita mitattaessa 202 tuntuu olevan herkempi liian pienelle jännitteelle vikailmoituksien suhteen eli noista jää enemmän täysin käyttökelpoisia akkuja hyödynnettäväksi vanhemmissa peleissä.
Lepojännitteeseen ei kannata kovinkaan paljon luottaa,kuormitus mittauslaitteella saadaan paljon enemmän selville akun kunnosta.
Päätän raporttini susirajalta tähän.

Kysäistäänpä vielä,onko kenelläkään tietoa voiko 202:sesta päivittää jännitteen alaraja-arvoa alaspäin,uudemmistahan tuo kyllä onnistuu.