220 1969
Taakse vaihdettu nyt jarruputket ja jarruletkut.
Harvinaisen paska systeemi näissä vanhemmissa että tukivartta pitkin kulkee oma putkensa
Tarvitsisin niitä jousia jotka pitää putkia paikallaan telineessä.
Ja takatukivarteen joutuu askartelemaan uuet telineet.
Oikea takatukivarsi on senverran puhki että siinä ei ole sitä seinämää jälellä jousikupissa yläpuolelta tarkasteltuna.
Harvinaisen paska systeemi näissä vanhemmissa että tukivartta pitkin kulkee oma putkensa
Tarvitsisin niitä jousia jotka pitää putkia paikallaan telineessä.
Ja takatukivarteen joutuu askartelemaan uuet telineet.
Oikea takatukivarsi on senverran puhki että siinä ei ole sitä seinämää jälellä jousikupissa yläpuolelta tarkasteltuna.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Mikä on moottorin päällä olevassa huohotin systeemissä semmonen musta pönttö? kone on m115. meinaan, eikös se aikanaan huohota sinne kaasariin kaiken lian ja silloin kaasari juuttuu. Kaasari oli pikkasen likanen, tosin mäntä liikkuu normaalisti, putsasin kaiken mitä voin ja päältäpäinkin hammasharjalla. Tilasin kaasarin laipan ja imuputken kumin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Hyvin sä Aapo vedät hei. Ei nyt, minäpä tarkisteken huomenna mikä se pömpeli on, on meinaa yksi vastaava moottori tuossa peräkärryn päällä jouten.
Tai jos katsot vähä korjausoppaasta mikä se on nimeltään, sieltähän se selviää
Tai jos katsot vähä korjausoppaasta mikä se on nimeltään, sieltähän se selviää
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Halvalla ei saa kuin paskaa, eikö se näin ollut.
No, ei nyt, kyllähän jos vuosimalli on 69, niin autohan porsii joka päivä eri paikasta jos sitä ei täydellisesti kunnosta.
Se on vain vanha lainalaisuus, materiaali väsyy. Rumilus -nimimerkki tietää vissii aika paljon esim. tosta metallin väsymisestä. Muistaakseni se oli se nimimerkki, ketään syyllistämättä.
OT: Aapo, on muuten runkopalkki ehjä noissa omissa pystylampuissa, pienet reiät löytyy pakoputken kohdilta, kuten 123:ssakin, mutta muuten kovaa kamaa. Voisit tulla kaupoille
No, ei nyt, kyllähän jos vuosimalli on 69, niin autohan porsii joka päivä eri paikasta jos sitä ei täydellisesti kunnosta.
Se on vain vanha lainalaisuus, materiaali väsyy. Rumilus -nimimerkki tietää vissii aika paljon esim. tosta metallin väsymisestä. Muistaakseni se oli se nimimerkki, ketään syyllistämättä.
OT: Aapo, on muuten runkopalkki ehjä noissa omissa pystylampuissa, pienet reiät löytyy pakoputken kohdilta, kuten 123:ssakin, mutta muuten kovaa kamaa. Voisit tulla kaupoille
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Ostin kaasuttajan laipan vehosta koska nykyinen näytää jo aika revenneeltä.
Palvelu on kyllä heikentyny siinä lafkassa.
Miten sujuu vaihto? kuuluuko laippaan laittaa jotain tiivisteainetta?
Meinaan siinä on se ihme bakeliittilaippa, en tiedä lähteekö ehjänä irti?
Haitarikumi kaasariin maksoi vaivaiset 15e
Palvelu on kyllä heikentyny siinä lafkassa.
Miten sujuu vaihto? kuuluuko laippaan laittaa jotain tiivisteainetta?
Meinaan siinä on se ihme bakeliittilaippa, en tiedä lähteekö ehjänä irti?
Haitarikumi kaasariin maksoi vaivaiset 15e
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
http://koti.welho.com/aaptervi/220/takaa1.jpg
Köh, kittaukset tulee tehdä vielä joskus uudelleen, mutta on ainaki reijät ummessa. Roiskeläpät lisätty jokanurkkaan. Moottoritilan kiillottelu etenee hyvää vauhtia, osia on putsattu hammasharjalla jo kuukauden.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/kone.jpg
Rintapellin eriste pitää liimata uudelleen.
(siis homma ei ole vielä läheskään valmis, hinkkaamista riittää kuukausiksi)
Köh, kittaukset tulee tehdä vielä joskus uudelleen, mutta on ainaki reijät ummessa. Roiskeläpät lisätty jokanurkkaan. Moottoritilan kiillottelu etenee hyvää vauhtia, osia on putsattu hammasharjalla jo kuukauden.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/kone.jpg
Rintapellin eriste pitää liimata uudelleen.
(siis homma ei ole vielä läheskään valmis, hinkkaamista riittää kuukausiksi)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Ostin pari varaosaa:
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varaosat.JPG
EDIT: Maalailen myös uudet käytetyt tukivarret, vanhat varret on puhkiruostuneet
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varaosat.JPG
EDIT: Maalailen myös uudet käytetyt tukivarret, vanhat varret on puhkiruostuneet
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1209
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Laatikossa majailee siis puslaa ja niveltä alustaan ja peräntuentaan.Aapo.T kirjoitti:Ostin pari varaosaa:
http://koti.welho.com/aaptervi/220/varaosat.JPG
EDIT: Maalailen myös uudet käytetyt tukivarret, vanhat varret on puhkiruostuneet
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Niin majailee Vielä tarvin renkaat ja iskarit.
Taitaa olla niin että iskarit on kuluneet kun tuntuu tärähtävän kuopissa ikävästi ja töyssyihin joutuu hidastamaan reilusti, jousissa kyllä on ytyä.
15.000 km on tullu nyt ajettua kahdessa kesässä.
Taitaa olla niin että iskarit on kuluneet kun tuntuu tärähtävän kuopissa ikävästi ja töyssyihin joutuu hidastamaan reilusti, jousissa kyllä on ytyä.
15.000 km on tullu nyt ajettua kahdessa kesässä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
http://koti.welho.com/aaptervi/220/takavarsi.jpg
Noniin, uusin nuo puslat, tosin ihan turhaan kun ne oli hyvät.
Kumit oli hankalat poistaa (ei onnistu lyömällä) joten käytin tavallista ulosvetäjää. Uudet puslat meni sisään isolla puupuristimella ja ulosvetäjällä.
Vähän maalia pintaan. Vielä katkenneen ruuvin poraus ja kierteytys,
ja sama operaatio toiseen varteen. Etu-ylävarret sain valmiiksi, yläpalloniveliä on muuten kahta versiota. Enää tarvii etu-alavarret kunnostaa niin jussi pääsee vaihtamaan osat
Noniin, uusin nuo puslat, tosin ihan turhaan kun ne oli hyvät.
Kumit oli hankalat poistaa (ei onnistu lyömällä) joten käytin tavallista ulosvetäjää. Uudet puslat meni sisään isolla puupuristimella ja ulosvetäjällä.
Vähän maalia pintaan. Vielä katkenneen ruuvin poraus ja kierteytys,
ja sama operaatio toiseen varteen. Etu-ylävarret sain valmiiksi, yläpalloniveliä on muuten kahta versiota. Enää tarvii etu-alavarret kunnostaa niin jussi pääsee vaihtamaan osat
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1209
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
?? Miks se pitäis leikata?Aapo.T kirjoitti:Kilpi täytyy varmaan kiinnittää leikkaamalla se ensin.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1209
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
No sillon tietty.Petteri Kivimäki kirjoitti:Jos ei oo laagerin kirimistyökalui, ni jääks muut vaihtoehtoo ku säraa ja hitsaa?
Anteeksi puhekieli.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Tohon kapistukseen pitäisi vaihtaa se takakannake, on ruostunu puhki, onko joku tehny moista korjausoperaatiota? Meinaan, en halua että perä tippuu tielle
Maalasin toisenkin tukivarsista, nyt molemmat takavarret on muuten valmiit mutta molemmista pitää porata katkenneet iskarinpultit veke.
Maalasin toisenkin tukivarsista, nyt molemmat takavarret on muuten valmiit mutta molemmista pitää porata katkenneet iskarinpultit veke.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Perän kannatintako meinaat? Juu, vaihdettu on perän vaihtoruljljanssin yhteydessä. Yllättävän kettumainen homma, oli sitten niimmaan perusteellisen tiukassa ne ruostuneet pultit, että itku meinas päästä. En nyt suoraan sanoen muista miksi pulttipyssy tuohon tarkoitukseen ei sopinut, vai muistako väärin..
Näin varmaan onnistuis: avaa yks tai kaks (17 mm. vai 19 mm.) perän kannakkeen läpi kanteen menevää pulttia, jotka on ihan saatanan tiukassa.
Tunkkaa perä kiinni pohjaan, sitten ne 13 millisellä kannalla olevat 4 pulttia, millä kannake on kiinni pohjassa, jotka on ihan saatanan tiukassa taas. Pyyhi välillä hikeä otsaltasi, joka kihoaa pelosta että pyöristät jonkun niistä äärimmäisen väärän kokoisista pulteista.
Laske tunkista ja vaihda tuore kannatin ja kiinnitä se perän takakanteen, tunkkaa takaisin ylös ja ährää tuskassa pultteja kierteisiin mihin ne ei tahdo kiusallakaan mennä. Ensin löllölleen ja kiristys sitten kun kaikki on paikallaan.
Näin varmaan onnistuis: avaa yks tai kaks (17 mm. vai 19 mm.) perän kannakkeen läpi kanteen menevää pulttia, jotka on ihan saatanan tiukassa.
Tunkkaa perä kiinni pohjaan, sitten ne 13 millisellä kannalla olevat 4 pulttia, millä kannake on kiinni pohjassa, jotka on ihan saatanan tiukassa taas. Pyyhi välillä hikeä otsaltasi, joka kihoaa pelosta että pyöristät jonkun niistä äärimmäisen väärän kokoisista pulteista.
Laske tunkista ja vaihda tuore kannatin ja kiinnitä se perän takakanteen, tunkkaa takaisin ylös ja ährää tuskassa pultteja kierteisiin mihin ne ei tahdo kiusallakaan mennä. Ensin löllölleen ja kiristys sitten kun kaikki on paikallaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Etuiskarit pitäisi käydä mitoiltaan W115, W114 ja W107 keskenään. Sitten taas W123, W116 ja w126 on keskenään sopivat. Jäykkyyksistä en nyt ole varma...Aapo.T kirjoitti:Olisi tuolla netissä myynnissä mersun iskarit, onko niin että takaiskarit on periaatteessa samat kaikissa 115,123,126? Entä miten edessä? Kun ei ole ihan varma siitä mihin malliin ne sopii.
Takaa en osaa sanoa mittään. Motonetti kertoo notta W115 ja W123 T on samat .
Voihan vaikka detalin sivuilta katella numeroita mutta mersun numerot saattaa olla eri vaikka osa paikalleen sopisikin (pois lukien vaimennuksen teho - eli varmaan ässässä on jämympi kuin W14/W123).
Juu näyttäs vielä mbclassicsin sivuilla olevan paljon iskareita - siitä vaan vertailemaan numeroita .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Selvittelin taannoin Bilstein-iskareiden koodistoa. Muistankohan enää itsekään; jokaiseen malliin on omansa, ja näitä on kahden- tai kolmenlaisia; comfort, (sport) ja vahvistettu heavy-duty.
Esimerkiksi W115 240 D:hen on Bilsteineja tarjolla eteen (B36) kahdenlaisia, B36 0525 tavallinen comfort ja B36 0526 vahvistettu.
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1
KL-varaosissa myytävä "W123 ja W115" iskari ainakin Jyväskylässä on vahvistettu W123 300D:n iskari. Sellaiset takaiskarit myin Sergeylle ja tuntui olevan jämyilyyn tyytyväinen..
EDIT. Bilsteinin product finderin aloitussivu löytyy tuolta:
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1
Esimerkiksi W115 240 D:hen on Bilsteineja tarjolla eteen (B36) kahdenlaisia, B36 0525 tavallinen comfort ja B36 0526 vahvistettu.
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1
KL-varaosissa myytävä "W123 ja W115" iskari ainakin Jyväskylässä on vahvistettu W123 300D:n iskari. Sellaiset takaiskarit myin Sergeylle ja tuntui olevan jämyilyyn tyytyväinen..
EDIT. Bilsteinin product finderin aloitussivu löytyy tuolta:
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Tilasin sachsit siis.
Tuning on yliarvostettua ja nukuttaa aina kattella semmosia isoja vanteita joten tilasin 175/80/14 vakiopyörät:
http://koti.welho.com/aaptervi/220/barum
(ei vielä vanteilla)
Tuning on yliarvostettua ja nukuttaa aina kattella semmosia isoja vanteita joten tilasin 175/80/14 vakiopyörät:
http://koti.welho.com/aaptervi/220/barum
(ei vielä vanteilla)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Noni
Lähes täydellinen huoltokirja löytyy. Nyt kulkee uusilla iskareilla mukulakivilläkin pehmeästi. Ja menee suoraan kuin juna. Onneksi tajusin lisätä öljyä simpukkaan, keveni ohjaus ja palautus parani. Nyt se on normaaliajossa kuin olisi tehostettu, on sen verran kevyt.
Lähes täydellinen huoltokirja löytyy. Nyt kulkee uusilla iskareilla mukulakivilläkin pehmeästi. Ja menee suoraan kuin juna. Onneksi tajusin lisätä öljyä simpukkaan, keveni ohjaus ja palautus parani. Nyt se on normaaliajossa kuin olisi tehostettu, on sen verran kevyt.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: 220 1969
Aapo on ylläpitänyt ja entrannut hienosti tätä 220:ä vuosien varrella! Viikko sitten se pääsi Lapin lääniin jatkamaan harrasteautona oloa (tuskin kehtaan talvella ajaa )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kerosiini, Su 14.08.2022 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82