
.
Eli siis pakosarjan myynnin syy on se että se on tehty dp:n tielle? Välillähän niitä suunnittelu virheitä sattuuTompa124 kirjoitti:aluksi tuloo jollakin 2.5". 3"mahtuus justihin mut ei tuolta ny talvella niin paljoo savua tuu että tarttis isoomman.pakosarjan teen uuden kuha kerkiää ja aiva erimoisen. sitte tuloo ainakin 3" downpipe.

Edit: jos tuon coolerin ois alemmas asettanu niin oisko noi ahtoputket saanu alakautta vedettyä?
Jaa-a, kierroksista en osaa sanoa kun korvakuulolta kun ei oo toimivaa kiekkamittaria. Kyllähän se pyörimään lähtee jo heti kun tallaa, mutta ahtamaan siitä sitten parin sekunnin päästä. Jos on morkooli auki, niin kyllä sieltä oikein kunnon piikkikin tulee kun kierrokset ja ahdot nousee toiselle kilolle. Kuitenkin mielestäni tuo kokoonpano on oikein mainio todelliseen käyttöautoon ja varsinkin sellaiseen jolla meinaa perävaunuakin vetää. Ei osakaasullakaan putoa ahdin ja väännöt kartalta, ja mene sellaiseksi rumppaamiseksi..Tompa124 kirjoitti:milla kierroksilla lähtee mukaan? entä mikkä on ahdot/pakopaineet?Atte L kirjoitti:
No tuota mulla on samanlaisessa motissa kiinni tuo Hx35w 12pesällä ja 54/60 siivillä. Vakiopakosarjaan on tehty jaettu nielu tekemällä haponkestävästä väliseinä joka on kierteytetty, hitsattu ja tapitettu saman materiaalin pulteilla kiinni valurautaan. Turbo herää mainiosti kun on sopivasti ahtamatonta syöttöä, näkyvää savua ei nykyisillä säädöillä tule.
Ja sopiihan tuokin jo sun tehotavoitteeseen, omasta tuli 316hv takapyöriltä automaatin ja jakolaatikon jälkeen. Maksimisyötöillä menee kyllä tukkoon sekä turbo että pakosarja, paikopaineet 5kg kun ahtopaine toppaa 2 kiloon ja hapenpuute on ilmeinen kun pukkaa kunnon kankee putkesta.
kyllä nuollaki tehoolla saa jo yhteisen kortin nimismiehen kanssa.
joo ei ole vielä ainakaa tarkotus mitää lentokonetta tehä. aiva normi käyttöauto päivittäiseen ajohon..

8kympin nopeudessa tasamaalla ahdot n.0.3/0.4 jos vähänkään mäkeä ja millin tallaa kaasua, niin 0.5 ahtoja. Kiinni on alkup. 1.3bar. hukkiksen kello. Jos syöttöjä on reilusti, niin se ei tosin riitä vaan ahdot nousee siihen 2 kiloon. Samoilla haminoilla ne pakopaineet karkaa, mutta normiajossa alle kilon ahdoilla pakopaineet on n. puolet ahdoista. Ja siitä sitten ylöspäin syötön mukaan ero tasoittuu ja jne.
edittiä.. kattelin juu tuota pakosarjaas, aika pitkillä primääriputkilla tehty, kärsii just toi tavoiteltu herääminen. Ja putken mitasta, se on mulla 3,5 tuumaa dp:stä loppuun asti ilman vaimentajia ja tehty tehtaan harrastemetallista vaikka en oo ikinä missään tehtaissa töissä ollutkaan..

300 GD
K Y M
K Y M
Tuo on juuri polttoaineen lämmitin. Joutaa pois välistä. Kunhan saa letkun sitten kunnolla kanteen kiinni.Tompa124 kirjoitti: [ http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs182.snc3/18948_1072601832540_1750995917_136055_2930931_n.jpg ]
tuosta kuvasta ois kysyttävää. Mikä toi ihme vempula tuos keskellä kuvaa on mistä menee rautainenvesi"letku" lohkoon?. ilmeisesti joku polttoaineen esilämmitin?. voiko ottaa välistä pois vai pittäkö antaa olla?
ja sitte noi pumpulle menevät sähkö johdot?. onko jotaki EGR:rään liittyvää? mikä näkyy ahtipainekellon viedes.
Pumpun päälle menevät johdot on pakokaasunkierrätystä varten. Eli nekin joutaa pois.
Ajelin muutamaan otteeseen -18 ... -20 asteessa ilman lämmitintä ja ei mitään ongelmaa. Sen kovemmista pakkasista ei ole kokemusta kun ei ole ollut semmosia.
Ei tuo lämmitin auta ollenkaan jos on kesälaatua ja lämpötila laskee alle sen jähmepisteen.
Tuosta aiheesta olikin jotain puhetta toisaalla ja todettiin, että se polttoainehan siinä lämpiää kun sitä pumpataan ympäri tankkia. Eli jos vain saa käyntiin niin kyllä se toimii, kunhan vain ei ole sitä vettä suodattimissa ja muuta vastaavaa perusvikaa. Mulla on suora letku tankista polttoainesuodattimelle ja siitä ruiskutuspumppuun...no siirtopumppu tietysti välissä. Ei edes esisuodatinta.
EGR:ään liittyvät johdot on juuri ne mitkä tulevat ahtopainekellon viereen, niiden avulla tulöee tieto jostakin pumpun vivun asennosta ja sitten EGR säätyy sen mukaan.
Kanteen löytynee sellainen nippa, jolla siihen saa suoraan vesiletkun kiinni ilman lämmittimiä...tai siis löytyy kun mullakin niitä on pari.
Ei tuo lämmitin auta ollenkaan jos on kesälaatua ja lämpötila laskee alle sen jähmepisteen.
Tuosta aiheesta olikin jotain puhetta toisaalla ja todettiin, että se polttoainehan siinä lämpiää kun sitä pumpataan ympäri tankkia. Eli jos vain saa käyntiin niin kyllä se toimii, kunhan vain ei ole sitä vettä suodattimissa ja muuta vastaavaa perusvikaa. Mulla on suora letku tankista polttoainesuodattimelle ja siitä ruiskutuspumppuun...no siirtopumppu tietysti välissä. Ei edes esisuodatinta.
EGR:ään liittyvät johdot on juuri ne mitkä tulevat ahtopainekellon viereen, niiden avulla tulöee tieto jostakin pumpun vivun asennosta ja sitten EGR säätyy sen mukaan.
Kanteen löytynee sellainen nippa, jolla siihen saa suoraan vesiletkun kiinni ilman lämmittimiä...tai siis löytyy kun mullakin niitä on pari.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nyt en kyllä ymmärrä miksi haluatte poistaa polttoaineen esilämmittimen käytöstä, mutta jokainen toki saa tehdä kuten itse haluaa, vaikka sitten tekemällä itselleen ongelmia
jos se toimiva laite on, niin ei siitä haittaakaan ole...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ok. no sitte ymmärrän... ja jos sitä joutuu kerran muuttelemaan, niin samalla vaivalla siitä sitten rakentaa vaikka vähän tehokkaamman version, siitä lämmittimestä, niin on ainakin yksi ongelma vähemmän talvisin...Tompa124 kirjoitti:loppuu konehuoneesta tila... tuon imusarjankans. aattelin kyl laittaa kiertään tuon pesusäiliön lämppärin letkut tuon lämmittimen kautta.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla oli liian pienet ne lämmittimen muoviset letkulähdöt käytössä olevalle polttoainelinjastolle. Ei kai niitä vakioautossa kukaan huvikseen muuttele, jos ei ole rikki tjms. 
Vitosta muuten löytyy todella kompakti lämmitin, jos haluat soveltaa. Se on muovinen (metallinen) palikka, joka tulee ihan siihen kanteen kiinni, ja se lämpenee siellä semmosessa tulitikkuaskin kokoisessa palikassa, jossa on jyrsittyä metallia, ikäänkuin minilauhdutin. Tuo on yhteensopiva om60x kanteen. Toisessa päässä on jäähdytysletkulähtö, joka pitäisi mennä sitten sinne minne menee tuosta metallisesta "härvelistäkin".
Lämmittimen rakentaminen vaatii koneistustyökaluja, sorvin ja jyrsimen, jotta see mukavasti kanteen kiinni. Mielessä on kyllä käynyt.

Vitosta muuten löytyy todella kompakti lämmitin, jos haluat soveltaa. Se on muovinen (metallinen) palikka, joka tulee ihan siihen kanteen kiinni, ja se lämpenee siellä semmosessa tulitikkuaskin kokoisessa palikassa, jossa on jyrsittyä metallia, ikäänkuin minilauhdutin. Tuo on yhteensopiva om60x kanteen. Toisessa päässä on jäähdytysletkulähtö, joka pitäisi mennä sitten sinne minne menee tuosta metallisesta "härvelistäkin".
Lämmittimen rakentaminen vaatii koneistustyökaluja, sorvin ja jyrsimen, jotta see mukavasti kanteen kiinni. Mielessä on kyllä käynyt.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No hittolainen, mitään nippaa olekkaan sopivan kokoisena valmiina. Muisti petti. Se lohkon takanippa on pienemmällä kierteellä.
No kuitenkin tarvitaan M22*1,5 kierteellä oleva letkulähtö. Saattaa tuurilla löytyä hyvin varustetusta pneumatiikka/hydrauliikkakaupasta. Mielellään sellainen, joka tiivistyy alumiiniprikkaa vasten, kun M kierre ei tiivisty luonnostaan.
Vakionahan siinä on tämmönen sovite.

johon on tarkoitus tuontää sopiva metalliputki o renkaan kera tjms...tai käytännössä se alkuperäinen metallinen lämmitinhärveli.
Vitossa taasen on tälläinen työnnettynä tuohon ekan kuvan sovitteeseen.

...ja muistaakseni tuo on pultattu jotenkin johonkin allal olevaan rautaan kiinni. Kanteen menevässä muoviputkessa on o-rengas tiivisteenä, vesi lähtee tuosta taaksepäin ison paukalon paksuista letkua pitkin. Lämmittimen polttoainelähtöliitin on mallia pikaliitin, joita vihaan ylikaiken. Muovinen härveli, johon voi kyllä letkuklemmarilla liittaa tavallisen polttoaineletkun.
No kuitenkin tarvitaan M22*1,5 kierteellä oleva letkulähtö. Saattaa tuurilla löytyä hyvin varustetusta pneumatiikka/hydrauliikkakaupasta. Mielellään sellainen, joka tiivistyy alumiiniprikkaa vasten, kun M kierre ei tiivisty luonnostaan.
Vakionahan siinä on tämmönen sovite.

johon on tarkoitus tuontää sopiva metalliputki o renkaan kera tjms...tai käytännössä se alkuperäinen metallinen lämmitinhärveli.
Vitossa taasen on tälläinen työnnettynä tuohon ekan kuvan sovitteeseen.

...ja muistaakseni tuo on pultattu jotenkin johonkin allal olevaan rautaan kiinni. Kanteen menevässä muoviputkessa on o-rengas tiivisteenä, vesi lähtee tuosta taaksepäin ison paukalon paksuista letkua pitkin. Lämmittimen polttoainelähtöliitin on mallia pikaliitin, joita vihaan ylikaiken. Muovinen härveli, johon voi kyllä letkuklemmarilla liittaa tavallisen polttoaineletkun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Klemmari tiukemmalle tai parempi klemmari niin ei hajoa.
Moottoria katsoessa jakopäänkoppaan päin, noin kello 17:00 kohdalla pitäsi olla "viisari", joka osoittaa kampiakselin hihnapyörässä (damper) oleviin astelukuihin. Tietysti tuo viisari on saattanut hävitä ajan saatossa. Se on jollain pikkupulteilla kiinni, toinen taisi olla 6 kolo...niin ja se on säädettävä eli ei ole ihan tarkka, jos sitä on joku räplännyt.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 70#p173770
Moottoria katsoessa jakopäänkoppaan päin, noin kello 17:00 kohdalla pitäsi olla "viisari", joka osoittaa kampiakselin hihnapyörässä (damper) oleviin astelukuihin. Tietysti tuo viisari on saattanut hävitä ajan saatossa. Se on jollain pikkupulteilla kiinni, toinen taisi olla 6 kolo...niin ja se on säädettävä eli ei ole ihan tarkka, jos sitä on joku räplännyt.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 70#p173770
Lisää tietoa: www.skg.fi

I I I o*t I I I
I = asteviivoja
* = YKK merkki.
Ei se kovin tarkkaan pidä paikkaansa....tai no en mä tiedä. Mä koitin säätää tuohon...mutta meni mihin meni. Nämä on mekaanisia vehkeitä ja on klappia.
Ai niin siis joo....pumppua ei ajoiteta tuohon OT eli YKK merkkiin vaan sen asteluvun mukaan oikein. Ilmeisesti sulla noin 13...15 astetta JYKK. Otappa vielä haulla pumpun ajoitusohjeet jostakin. Nokka-akselin merkki paikallaan samalla kun tuo YKK merkki on kohdallaan...ja kone pyörii myötäpäivään. Sitten pyöritetään myötäpäivään (~2 kierrosta kampea), jotta ketju on kireällä nokan, pumpun ja kampiakselin välillä ja laitetaan haluttuun astelukuun käytössä olevan ruiskutuspumpun mukaan, sitten pumppu paikalleen...tarvittaessa siis pois paikaltaan ja takaisin paikalleen pumpun merkin ollessa kohdalla. Sitten vielä kerta pyöritetään ympäri (~2 kierrosta kampea) ja vielä voi hienosäätää pumppua kallistamalla....sitten se on siinä.
Ole myös tarkkana pumpun tiivisteen kanssa, että tulee tiiviisti lohkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi