Vaihto vanhempaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
Vaihto vanhempaan
Olen melko kyllästynyt uusien (Minulle 1990 ja eteenpäin) autojen mukaan tuomiin ongelmiin. Ajonestot ym sähköviat jotka kulminoituvat tietokoneisiin ja johonkin autoon kuulumattomiin can-väyliin. Muijan autossa , joka on vm-2001 ajonesto on todellakin ajon esto.
Nyt kettu riitti ajonesto ja muitten paskojen kanssa pelleily. Vaihdan vanhempaan. Auton (ja tarvittaessa muijankin)
Miten muilla?
Niin ja se vaimo on kultaiselta 60-luvulta.
Nyt kettu riitti ajonesto ja muitten paskojen kanssa pelleily. Vaihdan vanhempaan. Auton (ja tarvittaessa muijankin)
Miten muilla?
Niin ja se vaimo on kultaiselta 60-luvulta.
No ajan huhtikuusta marraskuuhun tuolla 220 1969:llä semmoset 8tkm,
töihin on vain kilsa tosin. Uudempia autoja oli mutta niistä luovuttu.
Tosiaan en halua uusien autojen vikoja ja ikuista vaihtorumbaa vaivakseni. Korjaan muutenkin työkseni elektroniikkaa. Tosin tässä sitten saa kunnostella paikkoja muutenvaan iän takia. Ajosta saa nauttia tällä pelillä. Harrasteautoni on 5 vuotta uudempi kuin tämä käyttöauto.
töihin on vain kilsa tosin. Uudempia autoja oli mutta niistä luovuttu.
Tosiaan en halua uusien autojen vikoja ja ikuista vaihtorumbaa vaivakseni. Korjaan muutenkin työkseni elektroniikkaa. Tosin tässä sitten saa kunnostella paikkoja muutenvaan iän takia. Ajosta saa nauttia tällä pelillä. Harrasteautoni on 5 vuotta uudempi kuin tämä käyttöauto.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
- Paikkakunta: Pori
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ajelen erittäin mielelläni pystärillä kesäajot. Viime kesänä mittariin tuli 13 000 kilsaa, mikä on kyllä tuon ikäiselle autolle synti. Mutta kun on reissuautona verraton, hymy naamalla mutkaisia maanteitä ajelin. Ainoa ilmennyt vika oli pumpun o-renkaitten ilmavuoto, jonka korjatessani onnistuin tössimään jollekin suuttimelle roskia.
Saa nähdä pitääkö irroittaa pumppu ja lähettää PPlle täysputsaukseen.
Olen joskus hekumoinut ajatuksella hankkia tervepeltinen (onko niitä vielä jossain) W123 300TD ja vaihtaa siihen KAIKKI alustan puslat kerralla ja nelipyöräsuunnattaa, ohjaustehostin kuntoon, perä entisöidyttää kolisemattomaksi, tasapainottaa kardaani ja vaihtaa rättinivelet, hydromat laittaa ja uusia etuiskarit ja mitähän vielä. No kuskinpenkki vaihtaa tietysti!
Minkähänlainen peli tulisi ajella?

Olen joskus hekumoinut ajatuksella hankkia tervepeltinen (onko niitä vielä jossain) W123 300TD ja vaihtaa siihen KAIKKI alustan puslat kerralla ja nelipyöräsuunnattaa, ohjaustehostin kuntoon, perä entisöidyttää kolisemattomaksi, tasapainottaa kardaani ja vaihtaa rättinivelet, hydromat laittaa ja uusia etuiskarit ja mitähän vielä. No kuskinpenkki vaihtaa tietysti!
Minkähänlainen peli tulisi ajella?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
mää kyllästyin "uusiin" pensa autoihin. sytkä pätki niin paljon, ettei menny leimasta läpi. monta tuntia temusin sen romun kimpussa ja rahaakin palo ihan riittävästi korjauksiin, lopulta en edes saanu sitä toimiin, niin menetin hermoni, jätin koko romun pihaan seisoon ja ostin toisen diiselin tilalle. eipä tartte ihmetellä sytytystä.
auton pitää olla diiseli ja mekaanisella ruiskutuksella, niin sillon meikäläinenkin osaa niitä korjata. jos on liikaa sähköö, niin kyllä on hanskat heti hukassa. pensa autojakin pystyy korjaan, mutta niiden pitää olla niin vanhoja, että on kaasari ja pyörijä. ei mitään sytytsyksiköitä ja muuta, mikä hajotessaan aiheuttaa liikaa päänvaivaa.
auton pitää olla diiseli ja mekaanisella ruiskutuksella, niin sillon meikäläinenkin osaa niitä korjata. jos on liikaa sähköö, niin kyllä on hanskat heti hukassa. pensa autojakin pystyy korjaan, mutta niiden pitää olla niin vanhoja, että on kaasari ja pyörijä. ei mitään sytytsyksiköitä ja muuta, mikä hajotessaan aiheuttaa liikaa päänvaivaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mitä uudempi ja vähemmillä kilsoilla varustettu mese sen parempi
Ei tulis mieleenkään vaihtaa autoon jossa ei olis nykyajan mukavuus- ja turvallisuusvarusteita
Tämä siltikkin että niitä osaisi huoltaa ja pitäminenkin olisi halvempaa...


ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Itsellä on 1991-vuoden w124-turbodiesel ja se ei olekaan hassumpi.
Ei nyt tule mieleen mitään moitittavaa, kun mukavuus- ja
turvavarusteitakin on riittävästi.
Auton paras puoli on että sillä voi ajaa ja toiseksi parasta on, että
ajaminen ei juuri laske auton arvoa eli on hyvin halpaa.
Tämmöinen nelivetofarkku kuljettaa paljon tavaraa melkein minne vaan
ja miten kauan vaan, kun ei aja pahaa kolaria.
Voimaa ja tyyliä on riittävästi ja auton arvo alkaa kohta suorastaan nousta,
kun aikaa kuluu riittävästi.
Näitä tehtiin vielä 1996 eli ihan pakko ei ole tyytyä 80-luvun autoon.
Onhan w124:a ja w123:a Etelä-Euroopassa vielä paljon
ammattikäytössäkin eli takseina ja 1-2 miljoonaa km tai jopa ylikin on ajettu
varmaankin useimmilla niistä. 30 vuotta menee hyvin, kun auto on siihen
suunniteltu ja tehty.
Ei nyt tule mieleen mitään moitittavaa, kun mukavuus- ja
turvavarusteitakin on riittävästi.
Auton paras puoli on että sillä voi ajaa ja toiseksi parasta on, että
ajaminen ei juuri laske auton arvoa eli on hyvin halpaa.
Tämmöinen nelivetofarkku kuljettaa paljon tavaraa melkein minne vaan
ja miten kauan vaan, kun ei aja pahaa kolaria.
Voimaa ja tyyliä on riittävästi ja auton arvo alkaa kohta suorastaan nousta,
kun aikaa kuluu riittävästi.
Näitä tehtiin vielä 1996 eli ihan pakko ei ole tyytyä 80-luvun autoon.
Onhan w124:a ja w123:a Etelä-Euroopassa vielä paljon
ammattikäytössäkin eli takseina ja 1-2 miljoonaa km tai jopa ylikin on ajettu
varmaankin useimmilla niistä. 30 vuotta menee hyvin, kun auto on siihen
suunniteltu ja tehty.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Talvikäyttöön jos pystärin haluaisin, niin lämmin talli olis kyllä ehdoton. Lämmityslaite kun on aika vaatimattoman tehoinen, uusiminen ehkä auttaisi.
Se huono puoli pystärissä on, että se herättää järkyttävän paljon ohitushinkua kanssa-autoilijoissa. Vaikka OM616sen piristetyllä pumpulla pysyy aivan mainiosti normiliikenteen vauhdissa, eikä rempattu kone savutakaan.
Keskikulutus viime kesä reissuilla oli muuten 6.71 l./100 Km
Se huono puoli pystärissä on, että se herättää järkyttävän paljon ohitushinkua kanssa-autoilijoissa. Vaikka OM616sen piristetyllä pumpulla pysyy aivan mainiosti normiliikenteen vauhdissa, eikä rempattu kone savutakaan.
Keskikulutus viime kesä reissuilla oli muuten 6.71 l./100 Km

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Vaihto vanhempaan
Helposti aika kultaa muistot. Kyllä noissa vanhoissa mersuissakin olimaukkarinen kirjoitti:Olen melko kyllästynyt uusien (Minulle 1990 ja eteenpäin) autojen mukaan tuomiin ongelmiin. Ajonestot ym sähköviat jotka kulminoituvat tietokoneisiin ja johonkin autoon kuulumattomiin can-väyliin. Muijan autossa , joka on vm-2001 ajonesto on todellakin ajon esto.
Nyt kettu riitti ajonesto ja muitten paskojen kanssa pelleily. Vaihdan vanhempaan. Auton (ja tarvittaessa muijankin)
Miten muilla?
Niin ja se vaimo on kultaiselta 60-luvulta.
vikoja ,mutta tietysti erilaisia. Nuo ennen vuotta 1990 tehdyt autot ovat
jo 20 vuotta vanhoja . Harraste autoina varmasti ihan jees,mutta siihen että joka aamu pitää päästä liikkeelle onkin jo toinen juttu.
Kyllä abs-jarrut,eps sekä airbagit vähintään 4 kpl ovat hyvin tarpeellisia varusteita.
Minusta yksi (tosin aliarvostettu) on 202 - sarja aika vähävikainen vaihtoehto. C200 kompressor on minusta hyvä vaihtoehto.
Kori ei ruostu niin helposti kuin väyrynen ja on nykyajan turvatekniikka.
Kulkee kohtalaisen vähällä eikä ole dieselin maksuja eikä ongelmia.
Miinuksena tietysti se, että ei ole joidenkin punaniskojen mielestä
oikea mersu.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Tämä minun w124:ni on 100% luotettava lähtemään aamulla liikkeelle
eikä tarvitse pelätä välille jäämistäkään. Sama pätee varmasti kaikkiin
huollettuihin w124-dieseleihin. Jos olisi vähänkin epävarmuutta niin
varmasti vaihtaisin heti. Tosin uusi Mersun diesel saattaa olla epävarmempi,
kun ne Delphin pietsosuuttimet kestävät kuulemma vain 20 tkm.
Auton huollossa pitää pystyä ennakoimaan vikoja ja vaihtamaan
ehjiäkin osia, ettei ne hajoa tien päällä. Tämä koskee lähinnä
letkuja, pakoputkea, laturia ja hihnaa sekä käynnistinmoottoria.
Turvatyynyjä on vain 2 kpl ja sivuturvatyynyt kieltämättä olisivat
hyvät olemassa. 4-matic kyllä hoitelee ajonvakautuksen. Kun auto on
lähtemässä sivuluisuun, järjestelmä puuttuu peliin ja oikaisee auton.
Suosittelen lämpimästi.
Pientä korjaustahan vanhassa autossa aina on, mutta w124:ssa ei
yleensä mitään kiireellistä. Juuri eilen vaihdoin kaikki hehkut ja homma
onnistuu itse tehden kolmessa tunnissa. Sama homma uudemmissa
autoissa voi olla kolme tuntia per tulppa tai jopa kauemmin, jos tulppa
katkeaa.
Itsellä oli C220 uudesta lähtien ja se oli hyvin luotettava 7 vuotta.
Kannattaa ehkä kuitenkin välttää 1993-1995 vuosimalleja, joista ei ole
moottorin johtosarjaa vaihdettu.
eikä tarvitse pelätä välille jäämistäkään. Sama pätee varmasti kaikkiin
huollettuihin w124-dieseleihin. Jos olisi vähänkin epävarmuutta niin
varmasti vaihtaisin heti. Tosin uusi Mersun diesel saattaa olla epävarmempi,
kun ne Delphin pietsosuuttimet kestävät kuulemma vain 20 tkm.
Auton huollossa pitää pystyä ennakoimaan vikoja ja vaihtamaan
ehjiäkin osia, ettei ne hajoa tien päällä. Tämä koskee lähinnä
letkuja, pakoputkea, laturia ja hihnaa sekä käynnistinmoottoria.
Turvatyynyjä on vain 2 kpl ja sivuturvatyynyt kieltämättä olisivat
hyvät olemassa. 4-matic kyllä hoitelee ajonvakautuksen. Kun auto on
lähtemässä sivuluisuun, järjestelmä puuttuu peliin ja oikaisee auton.
Suosittelen lämpimästi.
Pientä korjaustahan vanhassa autossa aina on, mutta w124:ssa ei
yleensä mitään kiireellistä. Juuri eilen vaihdoin kaikki hehkut ja homma
onnistuu itse tehden kolmessa tunnissa. Sama homma uudemmissa
autoissa voi olla kolme tuntia per tulppa tai jopa kauemmin, jos tulppa
katkeaa.
Itsellä oli C220 uudesta lähtien ja se oli hyvin luotettava 7 vuotta.
Kannattaa ehkä kuitenkin välttää 1993-1995 vuosimalleja, joista ei ole
moottorin johtosarjaa vaihdettu.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Mikä luulet on tuon 4-maticin toiminta jatkossa kun vuosia ja kilometriä
kertyy lisää ? Korjaaminen on tuskin halpaa jollei sitä tee itse.
On muuten huomannut, että esim. Saksassa juuri nämä erikoismallit ovat halvempia käytettyinä ja perusmallit maksavat jopa enemmän.
Tämä selittynee juuri käyttökuluilla !
Toinen asia on kuitenkin myös se miltä auto näyttää. Tämä tosiasia
on hyvä tunnustaa sillä useimille on myös auton ulkonäöllä on myös
suuri merkitys. En nyt tarkoita listoja tai muuta pieniä asioita.
Hyvin useista tuo 124- kopan muotoilu on aikansa elänyt.
kertyy lisää ? Korjaaminen on tuskin halpaa jollei sitä tee itse.
On muuten huomannut, että esim. Saksassa juuri nämä erikoismallit ovat halvempia käytettyinä ja perusmallit maksavat jopa enemmän.
Tämä selittynee juuri käyttökuluilla !
Toinen asia on kuitenkin myös se miltä auto näyttää. Tämä tosiasia
on hyvä tunnustaa sillä useimille on myös auton ulkonäöllä on myös
suuri merkitys. En nyt tarkoita listoja tai muuta pieniä asioita.
Hyvin useista tuo 124- kopan muotoilu on aikansa elänyt.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
höpsis. 124 muotoilu on hieno vielä tänä päivänäkin!sportsman kirjoitti:Mikä luulet on tuon 4-maticin toiminta jatkossa kun vuosia ja kilometriä
kertyy lisää ? Korjaaminen on tuskin halpaa jollei sitä tee itse.
On muuten huomannut, että esim. Saksassa juuri nämä erikoismallit ovat halvempia käytettyinä ja perusmallit maksavat jopa enemmän.
Tämä selittynee juuri käyttökuluilla !
Toinen asia on kuitenkin myös se miltä auto näyttää. Tämä tosiasia
on hyvä tunnustaa sillä useimille on myös auton ulkonäöllä on myös
suuri merkitys. En nyt tarkoita listoja tai muuta pieniä asioita.
Hyvin useista tuo 124- kopan muotoilu on aikansa elänyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kuin sattumaa on meikäläisen tämä aamu.JarkkoN kirjoitti:Tämä minun w124:ni on 100% luotettava lähtemään aamulla liikkeelle
eikä tarvitse pelätä välille jäämistäkään. Sama pätee varmasti kaikkiin
huollettuihin w124-dieseleihin. Jos olisi vähänkin epävarmuutta niin
varmasti vaihtaisin heti. Tosin uusi Mersun diesel saattaa olla epävarmempi,
kun ne Delphin pietsosuuttimet kestävät kuulemma vain 20 tkm.
Auton huollossa pitää pystyä ennakoimaan vikoja ja vaihtamaan
ehjiäkin osia, ettei ne hajoa tien päällä. Tämä koskee lähinnä
letkuja, pakoputkea, laturia ja hihnaa sekä käynnistinmoottoria.
Just viime viikolla ajelin työmatkaa yhteensä sen 900 km, sit vielä lauantaina poikettiin Tku-Vantaa-Tku yhden pikkuneidin synttärikahveilla, noin 350 km. Kiittelin mielessäni lauantai-iltana, että jopa tässä taas toi 17 -vuotias auto eleettömästi ja mukavasti takasiin kotipihalle.
No, tänä aamuna sit lähdin töihin, ajoin motaria ekat 25 km ja yhtäkkiä tuntui kuin olisi jarru tukevasti päällä jossain kulmassa tai aivan järkyttävä vastatuuli. Kaasu piti painaa ihan pohjaan, että jaksoi mennä sitä satasta edes. Ei kun rampille, kytkin pohjaan ja sammuihan tuo saman tien. LÄhti kyllä käyntiinkin kerrasta. Ei kun Teboiliin diesel-satasta kysymään, kun oletin että nyt on hyhmää jossain. Ei ollut jäänestoa, mutta tankillinen tuoretta naftaa teki sen, että loppumatkan 55 km toimi hienosti vähän pienempää tietä ajaen.
Suotimet on juu vaihdettu syksyllä, mutta joskus näemmä tulee hyytymä myös w124 -dieseliin, kun sopivasti sattuu. Narun jatkeeksi ei siltikään jouduttu

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
hö, vai muka aikansa elänyt... ja minä kun alan vasta nyt tottumaan tuohon 124 muotoiluun, kun siihen on saanut reilu parkymmentä vuotta totutella 
taitaa nämä auton ulkonäköä tuijottavat olla enemmän sellaisia kulutushysterian masentamia, aina pitää saada uutta ja uutta... vaihdetaan kännykkääkin uuteen, vaikka vanha olis ihan hyvässä kunnossa ja toimiva, sama pätee sitten autoihin, aviopuolisoihin jne.

taitaa nämä auton ulkonäköä tuijottavat olla enemmän sellaisia kulutushysterian masentamia, aina pitää saada uutta ja uutta... vaihdetaan kännykkääkin uuteen, vaikka vanha olis ihan hyvässä kunnossa ja toimiva, sama pätee sitten autoihin, aviopuolisoihin jne.
itse olen alle 50 vuotias... ja jopa osa nykynuorista pitää 124 koppaista "ihan siistinä"sportsman kirjoitti:En kyllä tiedä mitään tuosta kirjoittamastasi kulushysterista , mutta
kysyppä 124-muotoilusta jolltakin alle 50- vuotiaalta ?

väyrynen taas on yksi niitä autoja, joista itse pysyn kaukana täysin sen muotoilun takia, johonkin se raja pitää vetää rumuudenkin kanssa

kieltämättä tuo 124 koppainen ei kovin pahasti pistänyt silmään edes silloin -80 luvulla, kun se tuli markkinoille

nyt on hyvä aika rakentaa 124 koppaisesta itselleen autoa kymmeniksi vuosiksi eteenpäin, kun osia saa edullisesti ja helpolla... ja aihiotkin on aika edullisia ja osittain vielä tosi hyväkuntoisiakin.
montakos vuotta sportsman keskimäärin on yleensä autollaan ajanut

Viimeksi muokannut napa, Ma 18.01.2010 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ettei olisi ollut bensaa tankissa, jos diesel hyytyi. W124:ssa on
polttoaineen esilämmitin vakiona ja se kulkee vaikka munkkiöljyllä, toisin
kuin uudemmat dieselit. Tai sitten on suodattimet vaihtamatta.
Omien havaintojeni mukaan nelivetoiden w124-dieselfarkku maksaa
Saksassa tuplasti enemmän kuin takavetoinen. Olen tosin seurannut
hintoja vasta viisi vuotta, joten varmaksi en voi sanoa.
Neliveto on toiminut moitteetta ja sen korjaaminen ei maksa luultavasti
yhtään enempää kuin uudehkon Mersun korjaaminen, esim. vaikkapa
automaattilaatikon korjaus glykolin jäljiltä.
Ei se 4-matikin korjauskaan mitään rakettitiedettä ole, ne yleensä
vanhemmiten vuotavat tiivisteet voi vaihtaa mikä hyvänsä korjaamo.
Itse asiassa vanhan Mersun korjaus on lähes ilmaista verrattuna
uudehkon Mersun pitämiseen ilman korjauksia. Otetaan vaikkapa
vastaava uusi Mersu hinnaltaan 80.000 euroa tai yli (halpa auto
verrattuna uuteen 4maticiin). Pääomakulut (arvon alennus ja
pääoman korko) on keskimäärin 20% vuosittain, tosin ekana vuonna
enemmän, mutta lasketaan alakanttiin. Tämä on siis 16.000 euroa,
vaikka auto toimisi moitteetta. Jos 4matic maksaisi vaikkapa 10.000
euroa ja pääomakulu olisi suhteessa sama, vuosittain menisi 2.000
euroa pääomakuluihin. Todellisuudessa vanha auto pitää paremmin
hintansa. Mutta erotus on siis 14.000 euroa, jolla kyllä korjaa aika paljon
autoa.
Tuon 16 tonnin säästämiseen pitää ansaita bruttona 32 tonnia, joka
vastannee noin puolta tavallisen palkansaajan vuosiansiosta, jos
huomioidaan vain uuden Mersun ostajat. Jos se omistaja on myyntimies
ja ajaa 100.000 km vuodessa ansaitakseen nuo rahat, niin uuden auton
arvo laskee vielä nopeammin, kun taas 4maticin arvoon kilometrit eivät
juuri vaikuta.
W124:n muotoilu on ajaton, se ei vanhene. Upeassa kunnossa oleva
w124 kerää varmasti riittävästi huomiota ja sopii kyllä toimitusjohtajankin
ajopeliksi.
polttoaineen esilämmitin vakiona ja se kulkee vaikka munkkiöljyllä, toisin
kuin uudemmat dieselit. Tai sitten on suodattimet vaihtamatta.
Omien havaintojeni mukaan nelivetoiden w124-dieselfarkku maksaa
Saksassa tuplasti enemmän kuin takavetoinen. Olen tosin seurannut
hintoja vasta viisi vuotta, joten varmaksi en voi sanoa.
Neliveto on toiminut moitteetta ja sen korjaaminen ei maksa luultavasti
yhtään enempää kuin uudehkon Mersun korjaaminen, esim. vaikkapa
automaattilaatikon korjaus glykolin jäljiltä.
Ei se 4-matikin korjauskaan mitään rakettitiedettä ole, ne yleensä
vanhemmiten vuotavat tiivisteet voi vaihtaa mikä hyvänsä korjaamo.
Itse asiassa vanhan Mersun korjaus on lähes ilmaista verrattuna
uudehkon Mersun pitämiseen ilman korjauksia. Otetaan vaikkapa
vastaava uusi Mersu hinnaltaan 80.000 euroa tai yli (halpa auto
verrattuna uuteen 4maticiin). Pääomakulut (arvon alennus ja
pääoman korko) on keskimäärin 20% vuosittain, tosin ekana vuonna
enemmän, mutta lasketaan alakanttiin. Tämä on siis 16.000 euroa,
vaikka auto toimisi moitteetta. Jos 4matic maksaisi vaikkapa 10.000
euroa ja pääomakulu olisi suhteessa sama, vuosittain menisi 2.000
euroa pääomakuluihin. Todellisuudessa vanha auto pitää paremmin
hintansa. Mutta erotus on siis 14.000 euroa, jolla kyllä korjaa aika paljon
autoa.
Tuon 16 tonnin säästämiseen pitää ansaita bruttona 32 tonnia, joka
vastannee noin puolta tavallisen palkansaajan vuosiansiosta, jos
huomioidaan vain uuden Mersun ostajat. Jos se omistaja on myyntimies
ja ajaa 100.000 km vuodessa ansaitakseen nuo rahat, niin uuden auton
arvo laskee vielä nopeammin, kun taas 4maticin arvoon kilometrit eivät
juuri vaikuta.
W124:n muotoilu on ajaton, se ei vanhene. Upeassa kunnossa oleva
w124 kerää varmasti riittävästi huomiota ja sopii kyllä toimitusjohtajankin
ajopeliksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Eikäko vaihdettu on syksyllä justiinsa. Polttoaineen tasalaatuisuutta epäillään.JarkkoN kirjoitti:Ettei olisi ollut bensaa tankissa, jos diesel hyytyi. W124:ssa on
polttoaineen esilämmitin vakiona ja se kulkee vaikka munkkiöljyllä, toisin
kuin uudemmat dieselit. Tai sitten on suodattimet vaihtamatta.
Onhan se hyvin peruslinjakas ja sopusuhtainen. Vielä ihmisen piirtämä, eikä mitään turhia koukeroita.W124:n muotoilu on ajaton, se ei vanhene. Upeassa kunnossa oleva
w124 kerää varmasti riittävästi huomiota ja sopii kyllä toimitusjohtajankin
ajopeliksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Missäs semmoisia väitetään? Rivien välissäkö? Pitänee lukea uudestaan,jarkki kirjoitti:Eikös näitä w124 = rautaa, uudemmat = paskaa-topicceja ole jo ihan riittävästi?![]()
Tuo nyt vaan on niin huvittavaa ku joku väittää pokerinaamalla että vaikka mikä lottovoitto tulis nii silti ajeltais sillä iän ikuisella w124 200D:llä
kun en huomannut.
Rivien välistä voi myös lukea, että on kuin lottovoitto ajaa vanhalla
Mersun dieselillä verrattuna uuteen. Ei nyt ihan päävoitto, mutta aika
iso potti kuitenkin.
Ei pahalla teille nostalgikoille mutta luit jarkki ajatuksenijarkki kirjoitti:Eikös näitä w124 = rautaa, uudemmat = paskaa-topicceja ole jo ihan riittävästi?![]()
Tuo nyt vaan on niin huvittavaa ku joku väittää pokerinaamalla että vaikka mikä lottovoitto tulis nii silti ajeltais sillä iän ikuisella w124 200D:llä

Ja turvavarusteista sen verran että ei paljoa airbägi lämmitä kun auto menee kolarissa sardiinipurkin kokoiseksi ruttukasaksi.
Nykyajan autoihin käytetään korin eri kohtiin monenlaisia suurlujuusteräksiä jotka painuvat kasaan oikeasta paikasta ja pysyvät kasassa oikeasta paikasta.
Viimeksi muokannut maku, Ma 18.01.2010 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex

W209 CLK 30CDI AMG -ex


No tämä näissä kyllä arveluttaa. JOhan sitä on uusien autojen painot eri luokkaa kuin 20 vuotta sitten. Ei arveluttaisi kauhean paljoa osua W124:lla samanikäiseen Micraan, mutta viimevuotisen malliseen pikkunissaniin osumista jo harkitsisin. Paljon maantietä ajavana tämä vähän aina joskus mietityttäämaku kirjoitti:Ei pahalla teille nostalgikoille mutta luit jarkki ajatuksenijarkki kirjoitti:Eikös näitä w124 = rautaa, uudemmat = paskaa-topicceja ole jo ihan riittävästi?![]()
Tuo nyt vaan on niin huvittavaa ku joku väittää pokerinaamalla että vaikka mikä lottovoitto tulis nii silti ajeltais sillä iän ikuisella w124 200D:llä
Ja turvavarusteista sen verran että ei paljoa airbägi lämmitä kun auto menee kolarissa sardiinipurkin kokoiseksi ruttukasaksi.
Nykyajan autoihin käytetään korin eri kohtiin monenlaisia suurlujuusteräksiä jotka painuvat kasaan oikeasta paikasta ja pysyvät kasassa oikeasta paikasta.

Niin, en sano etteikö lottovoiton jälkeen olisi alla joku muu ja kehittyneempi auto. Tässä elämäntilanteessa ja näillä tarpeilla w124 diesel on kulu/käyttöarvo/luotettavussuhteelta aika liki optimia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sinulla on kyllä kenno tukossa tai jotain. Pystäriä kuumempaa autoa ei olekaan. Joskus koetettiin kun oli jotain -35 pakkasta. En muista tarkkaan mitä digimittari näytti siinä vaihdekepin nurkilla, mutta suunnilleen saman verran pulssaa ja aina vain hiljalleen napsahteli kymmenyksiä lämpö korkeammalle. Piti kuitenkin luopua leikistä, tunnustaa voittajansa ja todeta, ettei tullut varakalsareita mukaan. Ei niin kylmällä uskalla niitä ainoita ihan kokonaan märiksi hiotuttaa.Petteri Kivimäki kirjoitti:Talvikäyttöön jos pystärin haluaisin, niin lämmin talli olis kyllä ehdoton. Lämmityslaite kun on aika vaatimattoman tehoinen, uusiminen ehkä auttaisi.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
turvavarusteista en perusta pätkääkään, mutta jos itse haluaisin autosta "turvallisen", tekisin siihen kunnon turvakaaret/putkirungon ja asentaisin kunnon penkit, lisäksi sitten tietysti 6 piste vyöt... ei siinä paljoa turvatyynyt ja suurlujuus teräkset enää tuossa kisassa pärjää 
ja miksi kaikki olettaa aina että puhutaan dieseleistä, kun puhutaan 124 koppaisesta
minä ainakin ostin tuon 300E:n siksi, kun se kulkee bensalla...

ja miksi kaikki olettaa aina että puhutaan dieseleistä, kun puhutaan 124 koppaisesta

W124 oli ensimmäinen auto, jossa käytettiin suurlujuusteräksiä.maku kirjoitti:Ei pahalla teille nostalgikoille mutta luit jarkki ajatuksenijarkki kirjoitti:Eikös näitä w124 = rautaa, uudemmat = paskaa-topicceja ole jo ihan riittävästi?![]()
Tuo nyt vaan on niin huvittavaa ku joku väittää pokerinaamalla että vaikka mikä lottovoitto tulis nii silti ajeltais sillä iän ikuisella w124 200D:llä
Ja turvavarusteista sen verran että ei paljoa airbägi lämmitä kun auto menee kolarissa sardiinipurkin kokoiseksi ruttukasaksi.
Nykyajan autoihin käytetään korin eri kohtiin monenlaisia suurlujuusteräksiä jotka painuvat kasaan oikeasta paikasta ja pysyvät kasassa oikeasta paikasta.
Oma autoni painaa 1740 kg eli saman kuin nykyään uudet autot.
Kaikki autot liikenteessä ovat käytettyjä, joten mihin se nostalgian
raja pitäisi vetää? Hybridit ja sähköautot ovat täällä ja tulossa, joten
W212 on jo teknisesti vanhentunut. W124 on suunniteltu 30 vuoden
käyttöä varten, joten viimeiset käyttöautot kohtaavat parasta ennen
-päiväyksensä 2026 ja muuttuvat "nostalgiaksi".
Ihminen ei ole tehty suurlujuusteräksestä vaan ihminen tarvitse
ns pehmeitä pysäyttimiä kuten airbags...
Tietysti korin jäykkyys auttaa siinä että ei kiinni auton rakenteisiin mutta olen myös tavannut menehtyneen kuskin lähes ehjästä autosta .
Kuski ei kuollut sairaskohtaukseen vaan "äkkipysäykseen " ilman airbageja.
ns pehmeitä pysäyttimiä kuten airbags...
Tietysti korin jäykkyys auttaa siinä että ei kiinni auton rakenteisiin mutta olen myös tavannut menehtyneen kuskin lähes ehjästä autosta .
Kuski ei kuollut sairaskohtaukseen vaan "äkkipysäykseen " ilman airbageja.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Ja millä tavalla sä kuvittelet sen auton olevan yhtää sen turvallisempi noilla häkkyröillä ja kuppipenkeillä ku vetäset auton esim. lyhtypylvääseen nokkakolarista uudemman auton kanssa nyt puhumattakaan?napa kirjoitti:turvavarusteista en perusta pätkääkään, mutta jos itse haluaisin autosta "turvallisen", tekisin siihen kunnon turvakaaret/putkirungon ja asentaisin kunnon penkit, lisäksi sitten tietysti 6 piste vyöt... ei siinä paljoa turvatyynyt ja suurlujuus teräkset enää tuossa kisassa pärjää

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89