Katin poisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Katin poisto

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Jos laitaa ehjän katalysaattorin tilalle suoran putken tai läpivirtaavan
vaimentimen saako sillä mainittavaa teho/vääntö eroa eli huomaako
kaasuvasteessa mitään eroa. Ois joutava etuputki katteineen josta
aattelin tyhjätä sisukset ja tehä niistä villavaimentimet. Katastukseen
voin tietysti sen orkkiskatin nakata takasin niin ei tule päästöonkelmia.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mikä kone jos cdi niin yleensä pikasen kevyemmin menee katin tyhjenyksen jälkeen eikä vaikuta katsatus päästöihin
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

3.2 bensa roottori on.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

aina se katti vähän ahistaa, ei se tietysti mitenkään huimasti niitä tehoja nosta, kun sen poistaa, mutta ehkä sen huomaa kuitenkin juuri ja juuri...

vanha rikkinäinen ja tukossa oleva katti sitten ahistaa jo oikein tosissaan, omaan tuli varmaan 50 heppaa lisää, kun se ampui katista sisämykset putken kautta pihalle :P
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AAVEE kirjoitti:3.2 bensa roottori on.
besa koneesa sen katin joutuu laitamaan katstuksen ajaksi takasin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5747
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

CDI203 kirjoitti:
AAVEE kirjoitti:3.2 bensa roottori on.
besa koneesa sen katin joutuu laitamaan katstuksen ajaksi takasin
minkä takia, jos rekisteriotteesta on poistettu merkintä vähäpäästöinen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

touhottaja kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
AAVEE kirjoitti:3.2 bensa roottori on.
besa koneesa sen katin joutuu laitamaan katstuksen ajaksi takasin
minkä takia, jos rekisteriotteesta on poistettu merkintä vähäpäästöinen :roll:
Merkintä kolmitoimikatalysaattori ajaa saman asian kun merkintä vähäpäästöinen.

Luulisin että jos 3,2 litranen on niin voi olla jo sen ikänen että automatic vähäpäästöinen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5747
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla ei lue katalysaattorista sannaakaan :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
araC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 11.03.2009 18:57
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja araC280 »

Eikö jos se on 1992 tai uudempi niin se on automaattisesti vähäpäästöinen.!!!!Mä ainakin entisestä autosta otin katin pois sen jälkeen ku leiman olin saanu vaikka oli vähäpäästöinenja auto ol vm 1990.Että ainakin luulis et kyl sen saa ottaa.En osaa sanoa onko siitä miten iso hyöty mut ota kokeeks ja kerro sitten vaikutukset
Mercedes benz C280 vm1996 elegance
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Mites mulla kun on tuo W124 -91 230E, eikä otteessa mainintaa vähäpäästöisestä, niin voiko ottaa katin pois ettei tuu ongelmia katsastusrituaallissa?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

touhottaja kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
AAVEE kirjoitti:3.2 bensa roottori on.
besa koneesa sen katin joutuu laitamaan katstuksen ajaksi takasin
minkä takia, jos rekisteriotteesta on poistettu merkintä vähäpäästöinen :roll:
No tietenkään sitä ei tarvii laitta jos menee leimasta ilman sitä läpi,
tai jättä vaikka kokonaan ilman katsastusta ;)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nykyään ei vähäpäästöisyyttä merkitä rekisteriotteeseen.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Kyllä bensakoneessa se katalysaattori pitää olla katsastuksessa, muuten ei saa päästöistä läpi. Diiselistä sen katin voi heittää mäkeen.
Eikös bensa-autoihin tullu se katti joskus 1990. Sitä vanhemmista sen voi poistaa, jos semmoinen on.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Jos tuon eka viestin luette loppuun niin siinähän kerron että
tarkotus on laittaa katti tarvittaessa takasin leimalle.
Testataan ensin päästöarvot ilman kattia ja sen jälk.
pannaan katti tarvittaessa takas. Siis ennen leimalle vientiä.
On nuita bensa autojakin tullu vastaan jotka menny
vähäpäästösten arvoihin ilman kattiakin. Ja se mun tyhjä katti
jää päälleppäin alkuperäsen näköseks vaikka villapönttö siitä
tuleekin. Ja auto on muuten -96 mallia.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kyllä tiedän bensa-autoja joissa katti otettu pois ja päästöt melkeimpä parantunut.. Onhan noi katit muutenkin aika rapeaa tavaraa hyvinkin lyhyen ajan kuluttua..
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

320 mallia ei vissiin ole tehty ilman kattia, samantehoisessa mutta 300E-24 mallissa oli katin kanssa 220 hv ja ilman kattia 231 hv. Luultavasti tehoero ei johdu pelkästään katista, vaan säätöarvoissa oli myös eroa. Tuon perusteella voisi arvioida, että katin korvaaminen tavallisella vaimentimella ja sytytyksen ja seosten säätö voisi tuoda korkeintaan 11 hv lisää, pelkkä vaimentimen vaihto ilmeisesti vähemmän. Mahtaako maksaa vaivan?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:320 mallia ei vissiin ole tehty ilman kattia, samantehoisessa mutta 300E-24 mallissa oli katin kanssa 220 hv ja ilman kattia 231 hv. Luultavasti tehoero ei johdu pelkästään katista, vaan säätöarvoissa oli myös eroa. Tuon perusteella voisi arvioida, että katin korvaaminen tavallisella vaimentimella ja sytytyksen ja seosten säätö voisi tuoda korkeintaan 11 hv lisää, pelkkä vaimentimen vaihto ilmeisesti vähemmän. Mahtaako maksaa vaivan?

tomant
jep, jossain tuollaisessa max. 5% tehonlisäyksen haarukassa varmaan liikutaan :roll: ellei sitten tee radikaaleja muutoksia koko sytytys ja ruiskutus systeemeihin, eli vaihtaa ke-jetin tilalle vaikka megasquirtin tai muun ohjelmoitavan ecu:n... pelkkä ke-jet jo syö max. tehosta pienen siivun, kun se määräjakajan lautanen ahdistaa kuitenkin ilman virtausta, jotku puhuu jopa 10% tehovajeesta... katin poisto ja ke-jetin korvaamnen jollain muulla ruiskulla vois siis tuoda jopa 15 % lisää tehoa, joka tekis tässä tapauksessa jo n. 35 hevosvoimaa, mikä vois jo jopa tuntua :wink: lisäksi seoksien ja sytytyksen uudelleen optimoinnilla voidaan saavuttaa vielä lisää parannusta tehoihin...

ne on kuitenkin vielä aika halpoja hevosia, kun investointi jää n. 500-700 €:n paikkeille, jos ei kaikkia muutoksia teetä jossain pajalla, vaan itse pystyy muokkaamaan imusarjan sähkösuuttimille ja tekee johdotukset uusiksi ym pientä. vähäpäästöisen auton kanssa pelatessa nuokin toimenpiteet on tietysti laittomia, vaikka ke-jetin vaihtaminen täysin sähköiseen ruiskuun varmasti myös pienentää päästöjä ja parantaa moottorin polttoainetaloutta :x
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jos poistat katin niin moottori toimii huonommin kuin ennen.

Moottori näet säätää itseään lambda anturista saamillaan arvoilla ja jos
kattia ei ole tai ei toimia yrittää moottori säätää seostaa arvoihin
jotka eivät ole mahdollisia.

Ainakin tyhjäkäynti huononee, käynti on epätasaista.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko toi trolli :shock: ihan oikeestiko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ehkä sportsman nyt ei ole vielä ihan täysin sisäistänyt näitä osien asennusjärjestyksiä pakoputkessa :wink:

ihan sportsmanille tiedoksi, että lambda anturi ei edes tiedä, että sen jälkeen putkessa on vielä katalysaattori... lambdan poistaminen taas sekottaa katin toiminnan, katalysaattori kun elää symbioosissa katin kanssa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

napa kirjoitti:ehkä sportsman nyt ei ole vielä ihan täysin sisäistänyt näitä osien asennusjärjestyksiä pakoputkessa :wink:

ihan sportsmanille tiedoksi, että lambda anturi ei edes tiedä, että sen jälkeen putkessa on vielä katalysaattori... lambdan poistaminen taas sekottaa katin toiminnan, katalysaattori kun elää symbioosissa katin kanssa :D
Lipsuu varmaan pikasen varsinsesta aiheesta :?
mutta on systeemi missä katin tomintaa valvotaan sen jälkeen olevala lambda anturilla, myös siinä on ennen kattia lambda seoksen säätöä varten
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

CDI203 kirjoitti: mutta on systeemi missä katin tomintaa valvotaan sen jälkeen olevala lambda anturilla, myös siinä on ennen kattia lambda seoksen säätöä varten
jep, näin oli esim. siinä cossu scorpion koneessa, joka laitettiin kaverin sierraan, eli 4 lambdaa yhteensä :? me otettiin vain yksi niistä käyttöön ja silti menee päästöistä läpi ihan ok. kummaa hifistelyä välillä noilla autotehtailla, kun perus autonasentaja tekee itse ruiskun ja laittaa yhden lambdan, niin päästään samaan lopputulokseen, mihin tehtaan inssit on käyttäneet aikaa ja rahaa älyttömiä summia :D

tuossa cossun koneessa niiden kattien jälkeisten lambdojen toiminta tai toimimattomuus ei edes vaikuta itse koneen toimintaan mitenkään, oli ne siellä tai ei... tai saa sillä vissiin vikakoodin aikaan, mutta ei muuta :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Koitavat niilä hifistely systeemeilä pitää myös ne päästöt kurissa mitä ei katsatuksessa mitata
tuskin niitä tarkoiti vai
Kävitkö sen jälkeen tekemässä testin (pussitesti) missä mitattan kaikki mitä putken päästä tulee ja silti meni tehtaan tyypitys päästöihin :?:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

CDI203 kirjoitti:Koitavat niilä hifistely systeemeilä pitää myös ne päästöt kurissa mitä ei katsatuksessa mitata
tuskin niitä tarkoiti vai
Kävitkö sen jälkeen tekemässä testin (pussitesti) missä mitattan kaikki mitä putken päästä tulee ja silti meni tehtaan tyypitys päästöihin :?:
voi se noikin olla, mutta se mitä ei mitata konttorilla ja ei vaikuta auton katsastukseen, ei kyllä jaksa kiinnostaa :twisted:

lähti siitä koneesta myös ne pakokaasunkierrätys systeemitkin, kun eivät mahtuneet siellä olemaan, myöskään niiden vaikutusta päästöhin ei mitata, niin miksi niitä siellä kiinni pitäis ja turhaan tappelis niiden asennuksen kanssa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

napa kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Koitavat niilä hifistely systeemeilä pitää myös ne päästöt kurissa mitä ei katsatuksessa mitata
tuskin niitä tarkoiti vai
Kävitkö sen jälkeen tekemässä testin (pussitesti) missä mitattan kaikki mitä putken päästä tulee ja silti meni tehtaan tyypitys päästöihin :?:
voi se noikin olla, mutta se mitä ei mitata konttorilla ja ei vaikuta auton katsastukseen, ei kyllä jaksa kiinnostaa :twisted:

lähti siitä koneesta myös ne pakokaasunkierrätys systeemitkin, kun eivät mahtuneet siellä olemaan, myöskään niiden vaikutusta päästöhin ei mitata, niin miksi niitä siellä kiinni pitäis ja turhaan tappelis niiden asennuksen kanssa :wink:
näin on,
oikeestaan ei hirveesti kiinosta kokokatsatus"ei leimalla ajeta"
lähinä toi anturien määrä ja siainti enen/jälkeen kattin jos joku niitä kattelee
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Vielä lisään sen verran että tässä tapauksessa nämä minimaaliset
tehonlisäykset jos niitä tulee, eivät maksa mulle sentin vertaa
sillä mulla on se ylim. etuputki/katti aihio jo olemassa ja sisukset
tulee omavalmisteiset.
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Kannattaahan se kokeilla varsinkin jos ei mitään maksa. Eiköhän ainakin polttoaineen kulutus tipu pikkuisen ja tuskin ne tehot siitä ainakaan laskee, sillä muutenkin vanhat katit saattaa ahdistaa enemmän, kun tehtaalta lähtiessä on ahdistanut. Sitten vähän OT: tosiaan kiinnostais tietää ihan fakta peräistä tietoa tosta katittoman 300-24v ja katillisen tehoerosta, eli mistä asioista tuo ero muodostuu? Katti varmaan vaikuttaa osansa, mutta tuleeko ero jostain muustakin?
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Kannattaahan se kokeilla varsinkin jos ei mitään maksa. Eiköhän ainakin polttoaineen kulutus tipu pikkuisen ja tuskin ne tehot siitä ainakaan laskee, sillä muutenkin vanhat katit saattaa ahdistaa enemmän, kun tehtaalta lähtiessä on ahdistanut. Sitten vähän OT: tosiaan kiinnostais tietää ihan fakta peräistä tietoa tosta katittoman 300-24v ja katillisen tehoerosta, eli mistä asioista tuo ero muodostuu? Katti varmaan vaikuttaa osansa, mutta tuleeko ero jostain muustakin?
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Tullee myös syttyennakosta. Tietääkseni nuissa vanhemmissa
katittomissa on hivenen enempi ennakkoa verrattuna katilliseen
versioon.
Vastaa Viestiin