w124 -88 250d farkun jurina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.03.2009 15:43

w124 -88 250d farkun jurina

Viesti Kirjoittaja stade »

Vika alkoi viime talvena.
Auto alkaa jurruuttaa 60kmh jälkeen ja pahin jurina on 80-100kmh. Äänen paikallistaminen vaikea mut pahiten kuuluu mielestäni keskikonsolin alta. Samalla jurina täryyttää autoa. Sama jurina on päällä ed mainitulla nopeusalueella oli veto päällä taikka kytkin pohjassa ja vapaalla. Sen oon pistäny merkille et monesti ääni pahenee kun laittaa vapaalle ja vaikka auton sammuttaa vauhista nii sama meno jatkuu.

Vika on särkenyt autosta jo 2 eturättiniveltä.Oon pistäny merkille et jotenkin kardaani pääsee jatkumaan ja samalla painaa eturättiä kurttuun, jolloin pultit pääsevät syömään vaihdelaatikon peräkoppaa.

Oon koittanu tehdä asialle vaikka mitä mut ei millään parane. Kardaaniin ristinivel vaihdettu ja tasapainotus tehty. Perä huuti ja sen oon vaihtanu parempaan. Kardaanin tukilaakeri ja kumi vaihdettu, ei auta. Perän etuhydr. kumit vaihdettu. Mut moottorin kumityynyjä ja vaihdelaatikon tukikumia en ole vaihtanut. Kumit ei ole lysähtäneet mutta mielestäni melko veltot. Sormi menee palkin ja kumin reunan väliin niinku pitääki.

Mietin et täällä varmaan viisaampia et mikä tätmän voi aiheuttaa?!
Pikkuhiljaa alkaa hiiltymään tuon koslan kanssa.

Sitä vielä kans pohdin et jos moottorin kumit ja vaihelaatikon kumi velttoja, niin voiko kardaanin ja vaihteiston kulma mennä niin huonoksi et mylkkää eturättiä? Sammuttaessa moottori ei koluuta pahemmin, muuta kuin auto vähän tärähtelee.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko kardaanissa värinänvaimenninta? Sen pitäisi olla heti eturättinivelen takana. Sellainen iso kumilimppu, jossa ulkokehässä on metallirangas-painaa noin kilon verran. NImenomaan 5-sylinterisissä manuaaleissa aivan ehdoton kapistus.
Jurina ja jyrinä pitäisi kuulua nimenomaan veto päällä ja helpottaa kun vedon ottaa pois, jos vika värinänvaimentimessa. Jos vaihdelaatikon takapään laakerissa on vika kun jyrisevä kardaani on aiheuttanut siihen kovaa rasitusta :?:
stade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.03.2009 15:43

Viesti Kirjoittaja stade »

pajakulmassa oulussa sanovat et ei kuulu tähän mun automalliin värinänvaimenninta. laatikko vaihdettu vasta...toki käytetty...km lukemasta ei mitään hajua. Jurina kuuluu pahiten etupäästä...lähemmäs keskikonsolia ku kurottaa nii voimistuu kovaksi ja jos kurottaa takapenkille päin nii ei kuulu mitään muuta ku huomaa persauksissa tärinän.

Eilen just katoin nii noin 500km ajettu rassailun ja rätin vaihdon jälkeen nii taas kohta kardaanin pultit hankaa vaihelaatikon perää. Rätin pulttiliitoskohdista painuu molempiin suuntiin ja repii ne metalliholkit kohta irti rätistä kokonaan!!!!!!

Se vaan ihmetyttää et pääseekö kardaani jatkumaan, mutta ei pääsekään palautumaan pooreilla takas!! Uskaltasko kokeilla kardaania ilman kiristysmutteria?

Eilen tosiaan ajelin ja kokeilin kaikkea mahollista....pahin ääni on kuitenkin kun noin 95kmh vauhdista löysää vaan kaasun nii johan jurisee. Pakko olla voimansiirrossa jotain häikkää. Viime talvena tuli...aluks tais olla et kiihdyttäessä alkoi jurruuttaa. Ja kaikkein hulluinta on et sama jatkuu vaikka auton sammuttaa vauhista nii jurina jatkuu vapaallakin...tosin ei aivan niin pahana ku löysätessä kaasun.

Toivottomuus iskee! Ei tohi kohta ajaa....
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos autosi on 250 D ja manuaali, niin kardaanissa KUULUU OLLA värinänvaimennin!
Nyt rupeaa vaikuttamaan siltä, että sinulla on kardaanin etukeskityshela liian pitkällä. Eli jos autosi etukardaaniin on vaihdettu etukeskityshela, niin se on liian ulkona ja se kantaa sinne vaihdelaatikon laipan pohjaan. Toinen mahdollisuus on, että etummainen rättinivel on liian ohutta mallia. Siinä pitäisi mielestäni olla sellainen paksumpi "joustolla oleva" rättinivel.

Kun katsot kardaanin etupäätä nyt kun se on autossa kiinni, niin näet jos kuminivel on ihan mutkalla, niin silloin se keskitysholkki kantaa vaihdelaatikon pohjaan ja varmasti aiheuttaa omituisia ääniä-tarkastu nuo kohdat seuraavaksi!
stade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.03.2009 15:43

Viesti Kirjoittaja stade »

ku viimeks oli kardaani käjessä nii katoin et jossain vaiheessa oli ottanut keskityshela johonki...tod.näkösesti laatikkoon.

Soitin veholle tänään nii sanovat sielläki et kuuluu värinänvaimentimen olla tuossa mun autossa. Ja viel kysyin entiseltä auton omistajalta nii sano et jollain korjaamolla olivat ottaneet pois ku oli ollu vähän rikki ja sanoneet ettei se tarvi tuota värinänvaimenninta.

Mut sellasta vielä et mikä sitte vois aiheuttaa kardaanin jatkumisen?
Voisko huonot moottorin kumityynyt olla syynä jos ovat väsyneet nii kone pääsis jarrutuksissa vähän repimään pituutta kardaaniin jos lukitus ei pidä?
Tärinä nimittäin ottaa runkoonki pahemmin jotenki ku nyt jo ratissakin tuntuu tuo sama tärinä....kokeillu monilla rengas ja vannesarjoilla nii ei auta. Mut selvästi ääni tulee voimansiirrosta.

Tilasin moottorin kumit, eturätin ja värinänvaimentimen. Joo rätti on nytkin se jäsympi, jossa on jousto.
stade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.03.2009 15:43

Viesti Kirjoittaja stade »

ei jurina muuttunut ku laiton värinänvaimentimen ja uuen eturätin...samalla vaihon moottorin kumit motonetin mallia nii jokos rupes jyristämään koko autoa etenki tyhjäkäynnillä...koko nautinto on nyt kadoksissa tuosta autosta!!!!Nakkaan kuikkaan nuo motonetin kumit ja laitan joko vanhat tai kunnon kumet jostain veholta vaikka?!!

Onko muilla ollu noitten kumien kans vastaavanlaisia kokemuksia et ois liian kovat?

Ja sit tuosta kardaanin etukeskityshelasta nii on ottanu aika rankasti jossain vaiheessa laatikon tappi siihe etukeskityshelan pohjaan ku just tapin pään muotonen kuvio kulunut helan pohjaan...noin 1-2mm kulunut jo ellei kohta jo puhki...

Huollatin muuten sen kardaanin tuossa alle kuukausi sitte eli vaihdatin ristinivelen ja tasapainotutin nii nyt jo oli ristinivel toiseen suuntaan todella jäykkä...mikä voi aiheuttaa??? Oisko syytä jo kohta hommata joku toinen kardaani tilalle ja kokeilla paremmalla onnella???
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

veikkailuja

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Tärinä/jurina voi tulla takapäästä, vaikka ääni kantautuukin korviisi keskeltä, tai jopa edestä.

Koeta saada äänen "kierrosluku" selville. Onko se pyörien pyörimistaajuus, vai kardaanin. Kardaani pyörii n. 2,5 kertaa tiuhempaan, kuin pyörät.

Takapyörän laakerit, vetoakselit. Siinä pari poissulkemisvaihtoehtoa.

Kardaani on minulle mysteeri. Veikkaan, että "korjaamo", joka on poistanut värinänvaimentimen, on samalla tehnyt etukardaanin vaihdon ja vaihtanut liian pitkän?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jotain omituista kardaanissa on varmasti. Onko varmasti osattu laittaa kuntoon siellä missä korjaukset on tehty. Voi olla että saat melko edukkaasti kardaanin käytettynä. Voiko se hela olla liian ulkona sun kardaanin etupätkässä. Värinänvaimentimen poisto on myrkkyä 5-sylinteriselle manuaalille-kyllä jyrrää! Kardaani pitää muuten tasapainotuttaa kokonaisena ja se pitää olla kohdistettu oikein. Kun etupään irrottaa, niin se on merkattava takaosaan nähden esim. tussilla. En tietysti varma voi olla, mutta vikasi on siinä mielessä outo, että pitää ääntä kun vetoa ei ole päällä.
Meillä kardaanin jyrinät ym. ilmenee nimenomaan vedolla alakierroksilla.
Tarkasta nyt se etukeskityshelan pituus ja kantaako se vaihdelaatikon pohjaan-eihän siihen keskityshelaan voi muuten jälkiä tulla jos se ei kantaisi!
stade
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.03.2009 15:43

Viesti Kirjoittaja stade »

Kyl mielestäni kardaanissa joku on ku vetäny jo melkeen jumiin ristinivelen...2 viikkoa sitten teetetty työ ja raskoneella oulussa et pitäs olla laadukas. On merkit kohillaan kardaanissa...mikähän lie sitten....yli vuojen jo koittanu selvittää et mikä mut ei!!

Ääni on sellanen aaltoileva...viiden sekunnin välein kuuluu kovempana...jurrr....jurrr...jurr!! Sit nykyään jo ratissakin tuntuu se värinä noin 80kmh kun varmaan ottaa runkoon. Koitan vielä selvittää et
mikä on....rasittava se ääni kyllä on. Ääneen ei vaikuta se et vaikka kuin huiruuttaa autolla. Mielestäni se on sit vetopuolelta.
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Vieläkö jurraa?

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Olis mukava tietää, miten tälle Mersulle kävi?
Vastaa Viestiin