Vaihto vanhempaan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Osta uusi auto, vaiha joka kolmas vuosi. Osta vanha auto aja loppuikä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13615
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Voi tziisus tää on hyvä topicci. Meitä mersumiehiä on joka junaan ja paljon jää vielä asemallekin :lol: .

MB Klubin paikallisjaoksessamme on hyvin toimeen tulevan oloinen 50+ henkilö jolla harraste- / kesäkäyttökalusto on aika mukava. Silti herra ajelee ainakin (talvi)käyttöajot todella siistillä W123:lla. Itse annan rispectiä kaverille :P . Nimittäin rahasta ei ole kiinni miksi ajaa w123:lla vaan asenteesta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Cmeli kirjoitti:Voi v*ttu mitä kitinää taas noiden vanhojen romujen puolesta :shock: Ja muutenkin onko tätä vastakkain asettelua pakko yrittää aina vähintään 2kk välein. Jos tykkää vanhoista niin ajaa niillä.
Jos pitää autoa ajaa työkseen kelissä kun kelissä ei kukaan spede osta vanhaa rouskua nykyiset on vaan paljon turvallisempia, mukavampia ja taloudellisempia kuin vanhat. Esim ei edes tulis mieleen enää ostaa takavetoautoa ilman ESP:tä :!: Nimimerkillä: talvikelissa hirven väistön tehnyt 110kmt vauhdissa.
Itse en kuuna päivänä vaihtas omaa 124 kaverin 05seen w203 vaikka päittäin vaihtas ja ajan paljon autolla n.40-50tkm vuosi. Mutta se ei tarkoita että tuo uudempi olisi minun mielestä huono.Pidän 124 sen ulkonäöstä enemmän ja helposta/luotettavasta tekniikasta.Sitten kun tuo alkaa vanhaksi käydä niin voisin jatkossa harkita w211 tai w209 korista meseä jos löytyy vähän ajettu "yksilö"
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Entiiä Cmeli onko sulla tarve huudella että rahaa on? miksei alle 2000e brutolla vois ajaa AUTOLLA,vaikkapa mersulla?
Merseedespents
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vk00 kirjoitti:Entiiä Cmeli onko sulla tarve huudella että rahaa on? miksei alle 2000e brutolla vois ajaa AUTOLLA,vaikkapa mersulla?
Tietty voi, mutta jostain elämän osa-alueesta siinä sitten on selvittävä aika halvalla, jos alle 2000 e brutosta aikoo vielä saada jotain sivuun senkin varalle, että se tuhannen euron 931413410 km ajettu 200D ratkeaa edes jostain halvalla korjattavasta saumasta. Siinä kohtaa voi olla helpotus, ettei alla ole se viimevuoden mallinen airmatic-cdi.

No, toisaalta hajoavat sitä muutkin merkit, ei sillä. Pienipalkkaisen autonpidossa tulee jokatapauksessa eteen niitä hetkiä, että pitää pistää valiten, sinnitelläkö kuun ajan ilman viinaa vai korjatako autoa.
Tuppaa nimittäin menemään joskus valinnaksi yli 2000 e liksallakin :shock:

Itsehän ajan joka kelissä eli joka arkipäivä työmatkaa 150 km ja vielä päivän mittaan tulee ajoa ja viikonlopun retket päälle.
Varmasti meno voisi olla vieläkin hiljaisempaa ja turvallisempaa ja varusteiden kuorruttamaa mutta ei tuo 124 ollenkaan huonosti hommansa hoida. En nyt ihan allekirjoita sitä, ettäkö mittavat ajot vanhalla mallilla olisivat mahdottomia hoitaa.
(tämä ei edelleenkään ole yritys väittää, että vuonna -84 esitelty automalli olisi missään parempi kuin uudet :wink: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun 1650€ bruttopalkasta on pakko valita varmimman ja turvallisimman välimuoto eli w124. kärjistääksemme tilannetta niin olen talouden ainoa jolla on tuloja ylipäätään.

Ei siis ole vaikea valita millä ajaa. Uusiakin autoja on ollut ja on vaihdettu vanhempaan ylläpitokustannusten takia.

(joo, tuolla mersujen välittämisellä ei pääse rikastumaan, ei)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

joopajoo
Merseedespents
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tää on niin turha topiikki kun täällä aletaan jo palkoillakin leuhkimaan...ja työajoilla.

No joka tapauksessa teen kaikkeni, etten ole, enkä tule olemaan miljonääri, en ainakaan lottoa epätoivoisesti joka viikko, kuten jotkut :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En nyt pitäisi w123 tai 124, w115 puhumattakaan TÄNÄ päivänä niin varmoina peleinä. Suurin osa alkaa olemaan käytännössä täysin tee se itse-pelejä, jotka vaativat oikeasti paljon remppaa. Toki hyviäkin on, mutta ihan oikeasti kanta on rapistunut aika lailla ruosteen ja huonon pidon kynsissä. Hitsasin junnuna noihin w123 alle 10 vuotiaisiin yksilöihin paikkoja yms. Ruoste kaikkine versioineen on suurin syöpä vanhan auton pidossa. Siihen ne kuolee...Vai valehtelevatko silmäni aivan kauheasti. Homma on helppo todeta, kun menee istuskelemaan tuolille jonkin pääväylän varteen ja tekee tilastoa ohi ajavista autoista.

Vanhassa autossa vaan ei tarvitse enää kaiken olla ihan justiinsa, joten pikkuviat ei ole vikoja omistajan mielestä. Auton käyttövarmuus on paljon kiinni huollosta ja ennakoivasta korjaamisesta, ei niinkään autosta itsestään.

Pitää nyt ajella w211 aikansa, niin pystyy puhumaan muutakin, kuin mutua näiden kestävyydestä. Ihmisten tekemä vehje tuokin on loppujen lopuksi.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

JP74 kirjoitti: Vanhassa autossa vaan ei tarvitse enää kaiken olla ihan justiinsa, joten pikkuviat ei ole vikoja omistajan mielestä. Auton käyttövarmuus on paljon kiinni huollosta ja ennakoivasta korjaamisesta, ei niinkään autosta itsestään.
Kokeilehan foorttia tai ranskalaisia. :lol: Sillon kun muijan pösö toimii jotenkin, niin pidän kyllä näpit helvetin kaukana.
Muutenkin, jos oikeasti tahtoo laitteet ja hermot kunnossa pitää, niin toimivaa ei todellakaan pidä mennä turhaan nyppimään.

Kuka käskee ostamaan sen kaikista rupisimman ja kamalimman w124:n? On niitä hyviäkin. Jos jotenkin pidetty kunnossa, niin nämä ei edes ajamalla huonone. Oma yksilö 625tkm päästetty tällä hetkellä. Ja oli kyllä niin mätäpaska ostaessa, että ei ollu pidetty sitten yhtään. Tottahan se on, että ruoste nämä mersut lopulta romuksi korjaa... Pösöön taas ei ruoste iske sitten mitenkään. Kaikkialta muualta se sitten hajoaakin joka päivä. Siis ihan kaikkialta. :lol: Pösössä yli 2x vähemmän mittarissa. Mersu -86 ja pösö -95
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Heh,mulla jää kuukaudessa käteen pikkusen vajaa 1300€ ja mersulla ajetaan 8) .Ei sitä tällä palkalla oo varaa huonolla autolla mennä töihin.Tuo mun W123 on nykymittapuun mukaan erittäin turvaton,suurikulutuksinen,kaikki ylimääräiset sähkövehkeet puuttuu ml penkinlämmittimet.Hyvin tuolla kumminkin pystyy ajamaan päivittäiset pakolliset ajot ja tulee sillä ajettua ihan huvikseenkin jotain 300-400km viikossa mikä on melko vähän.Ei oo aikaa ajaa enempää niin tulos viikossa on tuo,8h arkipäivisin korjaan asiakkaitten uudehkoja bemareita ja uusia tai uudehkoja hondia.Viikonloppuisin väsään omia juttuja korjaamolla niin eipä niitä ajoja juuri tuon enempää ole.Jos mun pitäis ajaa päivittäin vaikkapa 500km työajoja niin mun autovalinta vois olla toinen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihto vanhempaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

maukkarinen kirjoitti:Olen melko kyllästynyt uusien (Minulle 1990 ja eteenpäin) autojen mukaan tuomiin ongelmiin. Ajonestot ym sähköviat jotka kulminoituvat tietokoneisiin ja johonkin autoon kuulumattomiin can-väyliin. Muijan autossa , joka on vm-2001 ajonesto on todellakin ajon esto.

Nyt kettu riitti ajonesto ja muitten paskojen kanssa pelleily. Vaihdan vanhempaan. Auton (ja tarvittaessa muijankin)

Miten muilla?

Niin ja se vaimo on kultaiselta 60-luvulta.
Jos nyt palataan alkuperäiseen aiheeseen ja katsotaan, mitä tässä
edellä on esitetty, niin tiivistäisin oleellisen näin:

-Sähkövioista todella pääsee melko hyvin eroon, kun vaihtaa
vanhempaan. Katsokaa W124:n liittimiä ... No, kyllä niissäkin takaluukun
ja ovien johdot katkeavat.
-Yli 15 vuotta vanhoista autoista Mersu lienee ainoa mahdollinen valinta ja
tarkemmin W124 luotettavuuden ja turvallisuuden vuoksi
-Yleensä tekniset syyt eivät ole esteenä W124:n pidolle vaan esteet ovat
pään sisällä

Perusteluja:

Turvallisuudesta:
-Vaikka W124 jääkin turvallisuudessa uusille autoille mm.
sivuturvatyynyjen osalta, W124 oli turvallisuudessa aikaansa edellä ja se
on ollut esikuvana nykyisille turvatesteille:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124#Safety
W124:en sai myös ensimmäisen ajonvakautusjärjestelmän (4matic),
vaikka siitä yleensä puhutaankin vain nelivetojärjestelmänä

Kustannuksista
-Pääomakustannukset ovat uudehkon Mersun tapauksessa niin suuret,
että muilla kustannuksilla ei juuri ole merkitystä, vanhassa Mersussa
pääomakustannukset ovat pienet ja auton pito halpaa
-Osakkeiden arvo on tuplaantunut vuoden aikana eli uuden Mersun
hinnan on voinut tienata sijoittamalla muuhun kuin autoon
-Vanhan auton korjaaminen ei maksa enempää kuin uudenkaan vaikka
vikoja olisi enemmänkin, koska W124:ssa viat ovat helppoja korjata ja
osat ovat halpoja. Korjauskustannuksila ei ole juuri merkitystä, jos
pääomakustannuksissa säästää yli 10.000 euroa vuodessa.

Luotettavuudesta
-Vanhan auton tulee olla hyvässä kunnossa, jotta se olisi luotettava.
Jos ostaa parhaan mahdollisen w124-dieselin ja käyttää reilusti rahaa
sen kunnostukseen, niin auto on varmasti hyvin luotettava.
-Ongelmana on löytää niitä erittäin hyväkuntoisia autoja, koska jostain
syystä monet ajattelevat, ettei vanhan auton huoltoon ja korjaukseen
"kannata" laittaa rahaa. Todellisuudessa se juuri kannattaa, jos autoa
voi pitää pitkään.
-Kaikissa autoissa on vikoja ja vanhoissa yleensä enemmän kuin uusissa.
W124-dieselin viat harvoin estävät ajoa eli autolla voi *ajaa*.
-Mikään ei harmita enempää kuin kallis auto, jossa on akku 10. kertaa
tyhjänä tai jonka merkkivalot vilkuttelevat korjaamolle päin, jossa
odottaa kallis sähkövikojen korjaus. Vanhalle autolle on helpompi antaa
anteeksi.
-Jos vanha auto on harraste, sen kuntoa voi tarkkailla ja korjauksia
tehdä itsekin ja pitää auto luotettavana.

Uuden auton ostosta
-Foorumilaisista 95% ei luultavasti pysty vaihtamaan Mersua uuteen
4 vuoden välein, vaan ajaa vanhemmilla (nostalgisilla) autoilla
-Varakkaimmat voivat valita, mihin rahansa käyttävät, mutta uusi
auto on erittäin huono sijoitus, varsinkin viime aikoina.
-Hyvä kompromissi on ostaa 3-4 vuotta vanha auto 3-4 vuodeksi
-Uuden Mersun osto on hieno kokemus, mutta autoon tottuu ja se
muuttuu 6 kuukaudessa vanhaksi autoksi.
-Jos kantti ei kestä ajaa vanhalla autolla, niin sitten on vaan maksettava
tai mentävä henkiseen valmennukseen (sori, jos kuulostaa herjalta)
-Jos kantti kestää ostaa uuden auton huolimatta vaimon nalkutuksesta ja
naapurien kateudesta ja rahapulasta ja pystyy nauttimaan uudesta
autosta, niin sekin on hieno juttu. Ei kaikkea tarvitse tehdä järkipohjalta,
vaan hyvät fiilikset ovat myös tärkeitä.

Vuonna 2006 ostaessani W124:n näytti siltä, että W211 on sen verran
epävarma ja ruostuva auto, ettei siitä kannata maksaa pyydettyä
hintaa, vaikka olisi varaakin. Ei se huono auto ole, eikä se ole "paskaa
ja W124 rautaa", mutta korkealle hinnalle olisi vaan pitänyt saada
parempi vastine. Vuosimallista 2007 lähtien autot ovatkin olleet parempia.

No kannattiko minun ostaa W124 eikä W211? Sijoittamalla rahat W124:en
ja osakkeisiin tienasin uuden Mersun hinnan, kun osakkeiden hinnat
tuplaantuivat. Sanoisin, että ei se nyt ihan kahelihomma ollut, kun olen
autoon tyytyväinen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12765
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Groove kirjoitti:
epk kirjoitti:Etkö sinäkin ostaisi sitä uusinta uutena kaupasta jos todella ei olisi sillä rahalla välilä, eikä tarvis murehtia muutaman kympin arvonalennuksesta ?

tosin ajeleehan ne miljonääritkin vanhalla 70-luvun volvolla, mutta siinä pitää olla jo päässä vikaa :D
Jos olisin miljonääri, niin miksipäs ei.. Kyllä voisin ajella vanhalla 70-luvun Volvolla! Ja lisäksi olisi tietenkin pari saman ikäistä klassikkomersua tallissa.. :wink: Noissahan on enemmän tyyliä ja asennetta kuin missään 2000-luvun tekeleessä. 8) Tosin ne olisi mieluummin harraste- ja kesäautoja - käyttöautoksi kävisi kyllä vaikka uusin eemeli. Eli ekaan kysymykseen vastaus on kyllä. Jälkimmäiseen päässä vikaa -heittoon: en ymmärrä kommenttia. :D
soikka kirjoitti:Kun on ajellut 20 vuotta mersuilla alkaen 123:sta ja päättyen ML:ään täytyy sanoa että :

- uudet mallit ovat tietenkin aina kertaluokkaa parempia ajaa kuin edelliset, *kun* toimivat
- uudet mallit ovat aina kertaluokkaa kalliimpia ja monimutkaisempia korjata ja ylläpitää, kuin edelliset...

Melkein sanoisin kokemuksesta että joko alle uuden karhea peli vähillä metreillä -> huoletonta ajoa ilman toimintatonneja kuukausittain , *jos* pääomaa riittää, tai sitten joku 124 koppainen perusdieseli ilmastoinnilla, helppo ja halpa korjata.

Välivaihtoehdot ovat niitä kaikkein tyyriimpiä ratkaisuja, kun kymppitonnin käyttöautoon tuppaa tulemaan vuodessa parin tonnin edestä remppaa.

juuri näin ! itse en perusta noihin mersun nykyisiin muovikippoihin, ainoa pointti vaihtaa uudempaan, olisi turvallisuuden takia , varsinkin jos ajelisi työkseen pimeitä teitä yöaikaan yms.

parashan olisi jos saisi uudemman missä olisi yhtä laadukkaan tuntuinen sisusta mitä 124 yms koreissa, ilman liikoja "tietokone" vikoja :) tai jopa ehkä 124 uudemman turvallisemma korilla ja voimakkaammalla tekniikalla.

Ymmärrän kyllä varsin hyvin tämän käyttöauto hommelin , että tykkää ajaa jokapäiväiset ajot sun muut vaikkapa priimalla 123sella vaikka rahaa olis kuin roskaa. Kuitenkin tuntuu että joillain täällä on sairaalloinen viha tai jotain uusia mersuja vastaan? en tiedä, itellä ei tulis valinnan vaikeutta kummalla lähtisin vaikkapa yöaikaan painelemaan lappiin, 211 vai 124 korilla , tai vaikka jos vähän rautalangasta vääntää niin sama reissu, lähtiskö ilman turvavöitä vai ei koko reissulle :lol:


edit: perhana kyl itelle jo tosin riittää reissu hesaan, kun valita voi s204 ja w124 väliltä (molemmissa "iso" diesel tomaatti,automaatti,vakkari + ilmastointi), valitsen paaaljon mieluummin vanhuksen, se antaa oikeesti paljon miellyttävämmät kyydit...
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Entiiä Cmeli onko sulla tarve huudella että rahaa on? miksei alle 2000e brutolla vois ajaa AUTOLLA,vaikkapa mersulla?
On tietenkin miksi sitä muuten mersulla ajettas :lol: :shock:

No ihan kokemuksesta voin sanoa, että eipä tuosta 2000brutosta jää verojen ja pakollisten menojen jälkeen paljon rällästämiseen, saati sitten autonrotteloihin hukattavaksi.

Vanha ja halpa auto on tietenkin ihan hyvä vaihtoehto, jos autolla käy vaikka lyhyttä matkaa töissä ja ajelee nurkka-ajoja. Mutta jos auto pitää olla sillä menttaliteelilla, että sillä lähdetään koska vaan, minne vaan, niin ei onnistu noilla vanhoilla rutkuilla. Aina niistä joku paikka on levällään. Autossa on tuhansia osia ja vaikka niitä kuinka vaihtaa niin ei siitä uutta tule. Hapettuminen ja aika tekevät aina tehtävänsä. Tosin kyllähän ne uudet autotkin joskus temppuilee, mutta tilastollisesti huomattavasti harvemmin.

Auto ei ole sijoitus, joten sitä ei kannata siihen verrata. Todellisuudessa 2-4 vuotta vanha auto on kuitenkin yleensä halvempi pitää, ei siis omistaa, kuin vanha auto. Pääomaahan uudessa joutuu vähän seisottamaan (jos ei liisaa autoa) mutta kaikkea ei voi saada.

:roll:
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Tää on niin turha topiikki kun täällä aletaan jo palkoillakin leuhkimaan...ja työajoilla.
ei se mun mielestä ole leuhkimista, jos joutuu tunnustamaan, että joskus joutuu tekemään 50 tuntisiakin työvuoroja putkeen samalla n. 10 €:n tuntipalkalla, oli sitten arki tai pyhä :shock: mitään ylityö tai muitakaan lisäkorvauksia ei ala tulemaan vaikka tekis 100 tuntia putkeen, se on sen 10 tunti ja sillä on elettävä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

JarkkoN kirjoitti: Ajattelinkin nyt ostaa avomersun kakkosautoksi, kun ei ole rahalle
muuta käyttöä.
Offtopic: Ei kaikkien rahojen ole pakko olla jossain laitteessa kiinni. Ite olen säästänyt tulevaisuuden varalle jo kauan. Ja sijoittanukki olen. Rauhottaa kummasti tieto, että ei jää tyhjän päälle, vaikka menis duuni tai muuta kävis.

Varsinaiseen asiaan: Tuo vanha W111 -koppanen on hieno peli ajella sopivan lämpimällä (n. 20 astetta), jos ei sada, eikä aurinko paista. Silloin kyllä on naama virneessä. Kaikillä muilla keleillä pysyy tallissa.

Väykky on ihan kiva ajella millä tahansa kelillä, mutta vikoja on aivan liikaa. Ehkä aivan ääriliukkaalla ei oikein miellytä luistonesto on liian herkällä. Pitäs olla kunnon lukkoperä liikkeelle lähtöön. Uudet renkaat tosin pitäs ostaa jo. Pitäski ens. viikolla koittaa keretä.

Mitä ulkonäköön tulee, niin näyttävät hyvin pitkälti samalta. 40 vuodessa on siis ollut yllättävänkin vähän muutosta. Keulalla on "Väykky -ilme" molemmissa, eli isot lamput nurkissa. Toki onhan W210 palion virtaviivasempi. Tuulilasi vinommassa. Pitäski ottaa kuva kaksikosta ja laittaa tänne.

Noissa viestipainikkeissa "Uusi" "Vastaa" jne. näkys olevan tuollanen W111 ainaski mitä nyt ulkomuistista kelaa. Viime kesältä muistissa viimeksi, joten paha verrata ihan tarkalleen..
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Cmeli kirjoitti: Auto ei ole sijoitus, joten sitä ei kannata siihen verrata. Todellisuudessa 2-4 vuotta vanha auto on kuitenkin yleensä halvempi pitää, ei siis omistaa, kuin vanha auto. Pääomaahan uudessa joutuu vähän seisottamaan (jos ei liisaa autoa) mutta kaikkea ei voi saada.

:roll:
Mitä eroa on pitämisen ja omistamisen hinnalla? :lol:
Miten ihmeessä muka tuore auto halvempi pitää? Omassa autossa liikennevakuutus omilla bonuksilla ~250€/vuosi. Mitään lisävakuutuksia ei ole, koska niitä ei kannata näin halvassa pitää. Viimevuonna tuli vain yksi pakollinen remontti, takakallistuksenvakaaja. Senkään korjaus ei kyllä maksanut mitään. Bensaa vie matka-ajossa reilun 7l/100, seka-ajossa sellasta 9l/100km. Millasilla kustannuksilla sinä pääsit?
Tänävuonna menee ehkä toinen alapallonivel vaihtoon. Katotaan nyt miltä se tuntuu, se on jo 3 talvea peräkkäin narautellut, kesäksi viimeistää hiljenee. Vois kyllä varmuudeksi vaihtaa, ettei tuu vahinkoa.

EDIT: Niin ja tosiaan kilsoja tuli viimevuonna vajaa 20tkm. 605tkm -> 625tkm
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Mitä eroa on pitämisen ja omistamisen hinnalla?
:D
joo sii ei mitään, tarkotin kaiketi kiinteitä- ja muuttuvia kuluja. Seon hienoa jos olet päässyt vähällä rempalla. Silloin tietenkin on vanha halvempi pitää kuin uusi. Mutta kuin se tahtoo olla että niitä remppoja tulee helposto vanhalle autolle paljon ja silloin se 500-2000euroa voi helposti mennä korjaamiseen vuodessa. Tällöin se on taas paljon miellyttävämäpää maksaa korkoja ja juoda olutta sisällä, kuin olla ulkona tetsaamassa sen auton alla kädet paskasena kaikki viikonloput.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jonkun sierran kanssa se varmaan niin onkin, harvemmin mersun.
Ei kyllä heti tuu mieleen 500€, saatika 2000€ maksavaa osaa lankkuun... :?

EDIT: Niin tietysti jollei kyseessä ole siis mikään 500E. :lol:
Viimeksi muokannut Whaeva, La 23.01.2010 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Cmeli kirjoitti:se on taas paljon miellyttävämäpää maksaa korkoja ja juoda olutta sisällä, kuin olla ulkona tetsaamassa sen auton alla kädet paskasena kaikki viikonloput.
toiset taas voi nauttia tuosta, kun saa edes kätensä likaiseksi auton alla tetsatessa :wink:

kaljanjuontia typerämpää "harrastusta" taas ei ainakaan mulle tule ihan heti mieleen :roll:

toisaalta on tämä niin helppoa tämä elämä muutenkin, kun ei tartte välillä edes miettiä syötäiskö tällä viikolla mitään, jos ei kerran ole rahaa, niin sitä ei ole ja ollaan sitten syömättäkin :D lapset saa sentään koulussa ja hoidossa sen päivittäisen ravinnon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Whaeva kirjoitti:Jonkun sierran kanssa se varmaan niin onkin, harvemmin mersun.
Ei kyllä heti tuu mieleen 500€, saatika 2000€ maksavaa osaa lankkuun... :?

EDIT: Niin tietysti jollei kyseessä ole siis mikään 500E. :lol:
niin, oma lankku maksoi tuon n. 500 €, jos se leviää totaalisesti, niin jää siitä ainakin hyvin varaosia seuraavaan... makuasioitahan nämä on ja niistä pitääkin "kiistellä" :D

se vain on jotenkin jäänyt kotoa tuo tapa, että autoissa ei makuuteta pääomia tarpeettomasti (taitaa olla enemmän sukuvikakin), eikä ole itsetunnonkaan kanssa ollut ongelmia ajaa milloin milläkin kulkuneuvolla... -80 luvulla oli sellainen tilanne muutaman vuoden, että meillä ei ollut kotona muuta autoa, kuin se mun peltoauto, traktorilla sitten hoidettin kaikki "kaupunki" ja kylä reissut :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt kun taas oikein miettii, niin mulla rupeaa tämä nuukuus taas olemaan samaa luokkaa, kuin vaarilla... eilen ostin 3 uutta puseroa, kun vaimo alkoi valittamaan, että en ole ainakaan 5 vuoteen ostanut ainuttakaan uutta vaatetta :D (itse kyllä olin sitä mieltä, että en 10 vuoteen ole turhuuteen rahojani laittanut :wink: )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

jari_w123 kirjoitti:Heh,mulla jää kuukaudessa käteen pikkusen vajaa 1300€ ja mersulla ajetaan 8) .Ei sitä tällä palkalla oo varaa huonolla autolla mennä töihin.Tuo mun W123 on nykymittapuun mukaan erittäin turvaton,suurikulutuksinen,kaikki ylimääräiset sähkövehkeet puuttuu ml penkinlämmittimet.Hyvin tuolla kumminkin pystyy ajamaan päivittäiset pakolliset ajot ja tulee sillä ajettua ihan huvikseenkin jotain 300-400km viikossa mikä on melko vähän.Ei oo aikaa ajaa enempää niin tulos viikossa on tuo,8h arkipäivisin korjaan asiakkaitten uudehkoja bemareita ja uusia tai uudehkoja hondia.Viikonloppuisin väsään omia juttuja korjaamolla niin eipä niitä ajoja juuri tuon enempää ole.Jos mun pitäis ajaa päivittäin vaikkapa 500km työajoja niin mun autovalinta vois olla toinen.
Meinaatko ettet ajelisi W123:lla 500km päivässä?? :shock: :lol: Varsinkin mustalla?? :shock: Ohoh... Niin, tai tarkoitat VOIS olla toinen :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jos tehdään liian hyviä autoja, se on paskaa bisnestä. Silloin ei uusia tarvittaisi.
En nyt sano, ettäkö tahallaan autojen laatua olisi huononnettu, mutta voittoa hakeva yritys se on mersukin. Kun saadaan hinnat lähemmäs muita autoja, asiakaskunta kasvaa. Ja kaikki varmaa tietää, miten se hinta alemmas saadaan.
Minusta on aivan turha verrata uutta mersua johonki iän ikuiseen 124 koriseen. Hyvä vertailukohde on verrata esim. -86 124 korista vaikka -86 Audi 100:n. Uutta w212 korista taas uuteen audi A6:een.
Ja väitän kovasti, että ero on aikatavalla suurempi ollut vuonna -86. Tosin niin on hintakin.

Yritin tuolla nyt saada keskustelua vaan hiukka enemmän raiteilleen. Niistä palkoista voisi halukkaat mennä höpiseen muualle.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nämä palkka keskustelut eivät ole realistisia ollenkaan.Siihen pitää vertailla vielä :
-vaimon palkka (vanhempien avustus)
-kakkos auto jos on pakko pitää
-lasten lukumäärä
-asuntolaina(vuokrat)
-käyttölainat
-harrastukset
Kuitenkin tulopuolella ois vaimon palkan laskeminen
käsitin erään forumilaisesta sen että
-poikamies,ehkä seurustelee mutta ei perhettä
-nurkka ajelu
Lähtökohdat rahan käytöstä ovat ääripäätä.Muuttujia on paljon.
Tässä asiassa kuuntelisin enemmän perheellisten ja vanhempien kavereiden kokemusta vaikka kun elämän tilanteet muuttuu niin muuttuu ajatus maailmakin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllä siinä joku poikamies on eri viivalla, kun autonhankinnasta puhutaan, jos mietitään vaikka omaa tilannettani...

-vaimo ollut viimeiset 10 vuotta työttömänä, nyt ollut viimeistet 1/2 vuotta onneksi edes jotain työtä...
-3 lasta (nuorin vielä hoidossa, toinen 2 luokalla ja kolmas täysi-ikäinen joka tuntuu tarttevan meiltä hieman "avusta", kun ei ole töitä)
-asuntolainaa (loppuu onneksi n. 5 vuoden sisällä)
-omat työ kausiluonteisia, eli talvet 15 vuotta työttömänä pääsääntöisesti...
-3 autoa taloudessa tällä hetkellä...

harrastukset ja "kaljanjuonnin" on saanut unohtaa jo 10 vuotta sitten omalta kohdalta :D

saahan siinä välillä käyttää mielikuvitusta, kuinka maksaa asuntolainaa ja elättää perhettä, kun tulot on mitä on välillä :? itse en onneksi kuulu tuohon sarjaan, jossa oikeasti joutuis elämään niillä 2000 €:n kuukausi bruttotuloilla koko vuoden... (kesällä palkka on jotain ihan muuta...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Messerschmitt kirjoitti:Itse en kuuna päivänä vaihtas omaa 124 kaverin 05seen w203 vaikka päittäin vaihtas ja ajan paljon autolla n.40-50tkm vuosi. Mutta se ei tarkoita että tuo uudempi olisi minun mielestä huono.Pidän 124 sen ulkonäöstä enemmän ja helposta/luotettavasta tekniikasta.Sitten kun tuo alkaa vanhaksi käydä niin voisin jatkossa harkita w211 tai w209 korista meseä jos löytyy vähän ajettu "yksilö"
Hehheh :lol: Et voi olla tosissasi?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

masaf1 kirjoitti:
Messerschmitt kirjoitti:Itse en kuuna päivänä vaihtas omaa 124 kaverin 05seen w203 vaikka päittäin vaihtas ja ajan paljon autolla n.40-50tkm vuosi. Mutta se ei tarkoita että tuo uudempi olisi minun mielestä huono.Pidän 124 sen ulkonäöstä enemmän ja helposta/luotettavasta tekniikasta.Sitten kun tuo alkaa vanhaksi käydä niin voisin jatkossa harkita w211 tai w209 korista meseä jos löytyy vähän ajettu "yksilö"
Hehheh :lol: Et voi olla tosissasi?
no ei tietenkään ole tosissaan, kun miettii tarkemmin... ensin vaihtais oman 124 tuohon 203 koppaiseen ja myis sen äkkiä pois, niin sais monta 124 koppaista tilalle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos kestävästä eletroniikasta puhutaan niin japanilaiset sen taitaa 10-0.
Ja bisneksestähän tässä auto kaupassa on kyse.Eikös amazon volvokin vedetty tuotanto linjalta kun oli liian hyvä.
Mutta jos puhutaan esim. mersuista niin kuorma-auto puolella ei boxeissa tai yleensäeletroniikassa kuin muissakaan ole kummempia häiriöitä henkilöauto puoleen nähden eli siinä vertaus kohtaa.
Vastaa Viestiin