W124 nesteistä
W124 nesteistä
Morjens!
Monen vuoden tauon jälkeen paluu foorumille, kun taloon tuli W124 Kombi 250D+aut ´87. Paljon dokumentteja uudesta asti, mittarissa 385 tkm. Pitäneekö paikkaansa, ensimmäisen 7 v aikana Saksassa ajettu 100 tkm huoltovihon mukaan. Samapa tuo onko ajettu tuon verran tai enemmän jos auto toimii. Mese on Mese.
Auto kävi jo pesussa ja vaihdoin öljyt ja ilmanputsarin.
Näistä muista nesteistä kyselisin. ATF:nä käytän Mobilin ATF 220. Tasonsäätöön Febin litkua? Haisi hydrauliöljyltä selvästi. Ohjaustehostimeen heitin jo myös ATF:ää...edellinen neste oli sen verran ruskeaa että tulkitsin sen vanhaksi ATF:ksi.
Miten tämä peräöljyhomma nyt menee? Lukkoahan tässä ei ole. (?) Ohjekirjassa sanotaan Hypoidi 90 tai 85W-90, muistaakseni. Niin että miksi tarvitsee sitä "HD A" öljyä? Sitä kun ei löydä mistään.
Monen vuoden tauon jälkeen paluu foorumille, kun taloon tuli W124 Kombi 250D+aut ´87. Paljon dokumentteja uudesta asti, mittarissa 385 tkm. Pitäneekö paikkaansa, ensimmäisen 7 v aikana Saksassa ajettu 100 tkm huoltovihon mukaan. Samapa tuo onko ajettu tuon verran tai enemmän jos auto toimii. Mese on Mese.
Auto kävi jo pesussa ja vaihdoin öljyt ja ilmanputsarin.
Näistä muista nesteistä kyselisin. ATF:nä käytän Mobilin ATF 220. Tasonsäätöön Febin litkua? Haisi hydrauliöljyltä selvästi. Ohjaustehostimeen heitin jo myös ATF:ää...edellinen neste oli sen verran ruskeaa että tulkitsin sen vanhaksi ATF:ksi.
Miten tämä peräöljyhomma nyt menee? Lukkoahan tässä ei ole. (?) Ohjekirjassa sanotaan Hypoidi 90 tai 85W-90, muistaakseni. Niin että miksi tarvitsee sitä "HD A" öljyä? Sitä kun ei löydä mistään.
Viimeksi muokannut Juhana N, La 23.01.2010 22:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- vaihdelaatikkoon Mobil ATF 220, Dexron II D, MB 236.7 1,5 L. Kiristys 60 Nm (punaista)
- normiperään Mobil HD-A 85W-90, GL-5, MB 235.0 1,1 L. Kiristys 50 Nm (muista puhaltaa huohotin auki), AD myy
Molempiin tarvitset avaimeksi 14 mm kuusiokoloavaimen, vaihdelaatikkoon lyhyt kulma
- ohjaustehostimeen Febi 8972, MB 000 989 88 03, MB 236.6/236.7, (luokituksista näkee, vaihdelaatikko öljykin kävis) 1,0 L Paluuletkun aukaisemalla onnistuu helposti vanhan poisto. Tämä neste on ruskeankellertävää
- jäähdytysneste Febi 02374, MB 000 989 08 25 (keltainen) 8,0 L. Kiristys 1,5 Nm jäähdyttäjässä, 30 Nm m
edit. Tilavuuksissa autokohtaisia eroja, nämä tilavuuden allekirjoituksen mukaisessa autossa
- normiperään Mobil HD-A 85W-90, GL-5, MB 235.0 1,1 L. Kiristys 50 Nm (muista puhaltaa huohotin auki), AD myy
Molempiin tarvitset avaimeksi 14 mm kuusiokoloavaimen, vaihdelaatikkoon lyhyt kulma
- ohjaustehostimeen Febi 8972, MB 000 989 88 03, MB 236.6/236.7, (luokituksista näkee, vaihdelaatikko öljykin kävis) 1,0 L Paluuletkun aukaisemalla onnistuu helposti vanhan poisto. Tämä neste on ruskeankellertävää
- jäähdytysneste Febi 02374, MB 000 989 08 25 (keltainen) 8,0 L. Kiristys 1,5 Nm jäähdyttäjässä, 30 Nm m
edit. Tilavuuksissa autokohtaisia eroja, nämä tilavuuden allekirjoituksen mukaisessa autossa
Viimeksi muokannut felmit, Su 24.01.2010 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Poikkeaako tuo Bilsteinin jäähdytysneste "normaalista huoltoasemakamasta"? Tai onko MB:n neste tuota Febin valmistetta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
nykyään saa myös sellaista nestettä joka käy vihreän, punaisen, sinisen ja mitä värejä niitä nyt oikein olikaan, niin kaikkien kanssa ristiin, maksaa muistaakseni 2x punaisen hinnan tai vähän reilummin kuitenkin, mutta en minä ainakaan jaksa pitää 3 tai 4 eri nestettä varastossa 
tuo "monikäyttö neste" on sellaista oranssia taas vaihteeksi...

tuo "monikäyttö neste" on sellaista oranssia taas vaihteeksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
^ Niin, en mäkään heti keksi miksi vihreät glykolit eivät sopisi, vaikka Mersu onkin niin ei sentään mitään avaruustekniikkaa. Jaa, no nyt meni aiheen vierestä, mutta sellaista vielä tuossa huomasin, että pitää moniurahihna tai jokin hihnapyörä melkoista vinkunaa...tänään se melkein hetkeksi loppui kun kävi huoltoaseman pihalle jonkin aikaa tyhjää ja konehuone lämpeni vissiin enempi kuin ajossa. Joku laakeri vai hihna ite? Hihna näyttää päältäpäin pikkasen pykineeltä, sellaista pikku rupea pinnassa, sisäpuoli näyttää ihan ookoolta.
Ja mikäs helkkarin laitos se pienen jogurttipurkin kokoinen pönikkä on konehuoneessa oikean lokarin sisäpuolella, jäähd.neste paisarin alapuolelle...tulee vissiin lämppäriltä?!? Näyttää ihan pikkuruiselta pumpulta. Letkutulo ja lähtö sen purkin kyljistä.
Edit. Pitääpä hakea huomenna manuska kirjastosta.
Ja mikäs helkkarin laitos se pienen jogurttipurkin kokoinen pönikkä on konehuoneessa oikean lokarin sisäpuolella, jäähd.neste paisarin alapuolelle...tulee vissiin lämppäriltä?!? Näyttää ihan pikkuruiselta pumpulta. Letkutulo ja lähtö sen purkin kyljistä.
Edit. Pitääpä hakea huomenna manuska kirjastosta.
monella on perusvihreät glykolit autossaan ja toimii
Orginaali on ... ainakin kalliimpaa
Hihnaa voi kokeilla ruiskuttamalla vettä hihnalle.
Jos vinkuna lakkaa hetkeksi
linjausvirhe
lisätietoja asiasta
Ihmettelemäsi purkki on noiden kuvausten perusteella sähköinen kiertovesipumppu
Orginaali on ... ainakin kalliimpaa

Hihnaa voi kokeilla ruiskuttamalla vettä hihnalle.
Jos vinkuna lakkaa hetkeksi

lisätietoja asiasta
Ihmettelemäsi purkki on noiden kuvausten perusteella sähköinen kiertovesipumppu
autodidakti
vanhoihin mersuihin, siis w124 ja w201 koppasiin olen laittanut seuraavia litkuja.
-lootaan ATF:ää. riippumatta siitä, onko manuaali, vai tomaatti, niin atf pelaa sielä hienosti. dextron 2.
-moottoriin synteettistä. yleensä 10w40. kuitenkin aina syntettistä ja kilsoja yksillä öljyillä 10 ja 20 tkm väliin.
-syyläriin vihreetä, taikka sinistä. jos joku on ennestään laittanut sinne punaista, niin huolellinen huuhtelu vedellä, jos haluaa laittaa tota sinistä, taikka vihreetä sinne.
-ohjaustehostimeen ATF:ää. toimii hienosti.
-perään: ASD perään mersun omaa asd peräöljyä, lukottomaan perään olen käyttänyt millon mitäkin. tähän lukottoman perän asiaan en oikein osaa antaa luotettavaa vastausta. kerran mennyt perä sököks.
-jarruihin ja kytkimeen DOT4.
näillä eväillä olen pärjännyt ja kilsoja mersujen ratissa takana reilu 200 000km. koskaan ei ole mikään noista laitteista hajonnut(, paitsi se perä. senkään syytä en oikein tiedä, että mistä meni. kuitenkaan en viitsinyt antaa mitään öljysuositusta, kun en tiedä, että olisko se perä kestänyt paremmin joillain tietyillä öljyillä.)
-lootaan ATF:ää. riippumatta siitä, onko manuaali, vai tomaatti, niin atf pelaa sielä hienosti. dextron 2.
-moottoriin synteettistä. yleensä 10w40. kuitenkin aina syntettistä ja kilsoja yksillä öljyillä 10 ja 20 tkm väliin.
-syyläriin vihreetä, taikka sinistä. jos joku on ennestään laittanut sinne punaista, niin huolellinen huuhtelu vedellä, jos haluaa laittaa tota sinistä, taikka vihreetä sinne.
-ohjaustehostimeen ATF:ää. toimii hienosti.
-perään: ASD perään mersun omaa asd peräöljyä, lukottomaan perään olen käyttänyt millon mitäkin. tähän lukottoman perän asiaan en oikein osaa antaa luotettavaa vastausta. kerran mennyt perä sököks.
-jarruihin ja kytkimeen DOT4.
näillä eväillä olen pärjännyt ja kilsoja mersujen ratissa takana reilu 200 000km. koskaan ei ole mikään noista laitteista hajonnut(, paitsi se perä. senkään syytä en oikein tiedä, että mistä meni. kuitenkaan en viitsinyt antaa mitään öljysuositusta, kun en tiedä, että olisko se perä kestänyt paremmin joillain tietyillä öljyillä.)
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
^ Kyllä se mötikkä joo kovasti pumpulta näytti. Lohkariin kun auton laittaa niin näyttäis tiivisteen kohdalta pikkaisen vuotavan, se kiinnitti huomion ko. pumppuun.
Peräöljyt tuli jo vaihdettua, tai oikeastaan vaihdatettua - ajoin Lahden ohi ja kysäisin piruuttaan Lahden Launeen Autoasista onko HD A 85W-90 ölppää hyllyssä. Olihan sitä ja non-stop öljynvaihdossa vaihdettiin - 25 eur. Eihän tuonne mee kun se litra mutta ei paha hinta silti. Koneen rasvat vaihdoin jo itte (Mobil 2000 Super 10W-40), + Boschin suotimen ja ilmanputsarin. Ite kun en vielä mistään tarvikeputiikeista kuten Motonet jne. ole tota peräöljyä löytänyt.
Peräöljyt tuli jo vaihdettua, tai oikeastaan vaihdatettua - ajoin Lahden ohi ja kysäisin piruuttaan Lahden Launeen Autoasista onko HD A 85W-90 ölppää hyllyssä. Olihan sitä ja non-stop öljynvaihdossa vaihdettiin - 25 eur. Eihän tuonne mee kun se litra mutta ei paha hinta silti. Koneen rasvat vaihdoin jo itte (Mobil 2000 Super 10W-40), + Boschin suotimen ja ilmanputsarin. Ite kun en vielä mistään tarvikeputiikeista kuten Motonet jne. ole tota peräöljyä löytänyt.