syöttöpumpun kiristysmomentti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

syöttöpumpun kiristysmomentti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

taas tarvis foorumin väen helppiä. Mikähän on syöttöpumpun ketjupyörän kiristysmomentti? Eli sen pultin, missä on vasen kätinen jenka. Oli viimeks irronnu vauhdista, ku aukasin alipainepumpun..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

up. eikö kukaan tiedä? Kohta tarttis laittaa paikoilleen. Mun autodata ei kertonu mitään asiasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla oli alfamerissä vain nokka-akselin arvo.Jos se on auennut ennen niin lukkoliima.Ja yleis momentti arvo tais olla 10mm/10nm pultin paksuutta ??
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Joo, eipä tuota tietoa tosiaan ainakaan Alfamerin opuksessa ole.
Nokan ketjupyörän momentti on 45 Nm kuten varmaan tiedätkin. Onkohan saman paksuinen ja kovuuksinen pultti noissa sitten. Eronahan noissa on ainakin se että pumpun ketjupyörän kanna tyvellä on se olas.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Puhdista kierteet pultista ja akselista hyvin vaikka bensalla ja laita kierteisiin lukkoliimaa(vaikka Locktite),sitten pultti kiinni ja normiräikällä kiristys rannetuntumalla tiukkaan ja varmasti pysyy.
Kiristysmomenttiarvot ovat noissa akselin pulteissa vain ohje siitä,ettei kukaan paukapää vedä metrin varrella pulttia poikki. :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok, kiitos vastauksista. Viimeks pistin rannetuntumalla, tosin en uskaltanu ihan maximi momenttiin laitta, ku pultti on ilmeisen kova ja kavennettu juuresta, että jos kiristää liikaa, niin katkee juuresta ennen ku kierteet korkkaa mistään. No, tarvii pistää pikkasen tiukemmalle ja locktite väliin. Ihme, ettei mikään ollu menny rikki, kun pultti oli auennu. Mottikin toimi ihan normaalisti. Siinä se pultti oli alipainepumpun koteloiden varassa. Varmaan aika pienestä kii, ettei menny ketjun väliin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin