E290TD jäi pakkasella lyhyen ajon jälkeen pihaan eikä sitten lähtenyt parin tunnin päästä käyntiin. Taustapeilin valot vilkkuu nopeasti vuoron perään, mutta virtaa on akussa sen verran että startti pyörii.
- Akku ei ehkä ole enää kovin hyvä, jaksaa kuitenkin vielä pyörittää.
- Akun latauksen jälkeen vilkkuu edelleen, sama juttu myös jos antaa apuvirtaa kaapeleilla. Jos akku on huono, pitäisikö vilkkumisen kuitenkin loppua kun antaa apuvirtaa?
- Apuvirralla usealla pitemmälläkään starttaamisella ei lähde.
- Releboksi oli sisällä lämpiämässä, putsasin liittimet ja koskettimet, tinasin uusiksi pari kohtaa jotka näyttivät epäilyttäviltä, muuten tinauksissa ei näyttäisi olevan vikaa. Boksi takaisin, ei mitään vaikutusta.
- Akun napa irti ja takaisin kokeiltu.
- Avaimen patterit oli vähän heikot, vaihdoin uudet, painoin kahdesti taustapeiliä kohti ja käänsin virrat päälle. Vilkkuu edelleen (ja siis vuorotellen).
- Starttaus korkki auki kokeiltu. Tankkikaan ei ole ollut kovin tyhjillään.
Tähän mennessä ei oikein selvinnyt liittyykö ongelma jännitteeseen tai ajonestoon vai onko jotain vain muuten jäässä.
Olisikohan jollakin ajatusta mitä vielä voisi kokeilla itse vai auttaako muu kuin viedä lämpimään sulamaan/tutkittavaksi?
W210 E290TD ei käynnisty
W210 E290TD ei käynnisty
W210 E290 TD -97
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
Osaahan se vika olla monessa paikassa, mutta juuri nuo oireet ovat mm. sellaisessa tilanteessa kun sen releboksin sisällä olevien releiden kosketuspinnat ovat kipinöineet itsensä karstaiseksi. Puhdistitko niitä pintoja hiukan - vaikkapa pienen ruuvimeisselin kärjellä, jos et viilalla?
Onko aiemmin ollut hämyjä ilmiöitä - esim. sammunut kesken ajon, tai nykäissyt ajossa ihan niin kuin olisi yhden lyönnin jättänyt väliin? Vai alkoiko kaikki ihan kerrasta ilman muuta oireilua? Jälkimmäisessä tapauksessa:
Kokeile painaa ovien aukaisunappia useita sekunteja siitä linkkuavaimesta (?) ja katso syttyykö avaimen punainen infravalo.
Onko aiemmin ollut hämyjä ilmiöitä - esim. sammunut kesken ajon, tai nykäissyt ajossa ihan niin kuin olisi yhden lyönnin jättänyt väliin? Vai alkoiko kaikki ihan kerrasta ilman muuta oireilua? Jälkimmäisessä tapauksessa:
Kokeile painaa ovien aukaisunappia useita sekunteja siitä linkkuavaimesta (?) ja katso syttyykö avaimen punainen infravalo.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Yritin kyllä putsailla kosketuspintoja eikä niissä ainakaan mitään näkyvää ollut. Voihan tietysti olla että johonkin kohtaan on jäänyt karstaa.
Sulakkeetkin mittasin läpi eikä yhtään palanutta löytynyt.
Ehkäpä tuota releboksia olisi hyvä tutkia vielä lisää.
Sulakkeetkin mittasin läpi eikä yhtään palanutta löytynyt.
Ehkäpä tuota releboksia olisi hyvä tutkia vielä lisää.
W210 E290 TD -97
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
Releboksissa ei tässä tapauksessa ollut vikaa. Ongelman syy löytyi lopulta vasta diagnostiikan avulla korjaamolla, moottorin ohjausboksissa oli jotain solmussa mutta onneksi selvisi ilman boksin uusimista. Akun vaihdoin varmuuden vuoksi ettei tule jatkossa ongelmia akun jännitteestä kun entinen akku alkoi olla jo vähän heikko. Nyt kulkee taas.
W210 E290 TD -97
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88