Tuli mieleen kun aiheen alussa kysyttiin oikeaoppinen käynnistys,oman SEL:lin ohjekirjassa kerrotaan että yli -15asteen pakkasessa laitetaan sytytysvirta päälle,polkaistaan kolme kertaa kaasu pohjaan,jonka jälkeen käynnistetään ilman kaasua.Jos ei lähde niin kolmasosa kaasua samalla kun starttaa.
Itseasiassa itsellä oli ongelmia tuon kovalla pakkasella starttaamisen kanssa,mutta ihan hupina lueskeltuani ohjekirjaa kokeilin neuvoa;auto starttaa todella paljon helpommin.Ehkä se mekaaninen ruisku päästää höyryjä sylintereille,en ole perehtynyt niin tarkasti.
Velipojan audissa oli sama "vika".Mekaaninen ruisku,neuvoin oman niksini ja eikun 80% parempi käynnistyminen..
Jos sulla siinä on ke-jetti niin se vaatii sen lambdan.Tarkista kuitenkin ,se on apparin penkin kohdalla pakoputkessa.
Venttiili välykset katso koska sulla ei oo hydraulisia siinä ja samalla katso jakoketjun kunto koska se on kaiketi yksi rivinen tuossa mallissa.Ei oo kallis ja helppo vaihtaa.2-riviset kestää mut 1-rivinen kantsee vaihtaa ajoissa.
Siis siksi näitä neuvoja kun luin sun topikin ,en siksi että lähtis paremmin käyntiin.
Hei! Apua kaipaisin nyt tuollaisen 230e w124 mersun kanssa. Tämä ketju luettu jo läpi ja purettu ja tinattu tuo YV rele, mitattu kylmäkäynnistyssuuttimelle tuleva virta, mutta sinne ei näytä tulevan virtaa. Pitäisikö sinne ihan 12v dc tulla?
Edit: Auto on seissyt kuukauden jos toisenkin, ostin siis seisonnasta ja ymmärtääkseni viat alkoivat seisonnan aikana. Kannttasko bensan sekaan heittää jotai esim propanolia jos tuo ruisku vaan meinaa olla tukossa seisonnasta?
siis virrat päällä ja ainakin startatessa ei tule virtaa?
Se yj-releen tinaus ei välttämättä onnistu.Kokeilepa toisella releellä..lainaa vaikka.Tutki muuten releen pohja kun monessa tapauksessa on liittimet työntyneet ulottumattomiin ja tinaa myös bensa rele samointein.Kaiketi surahtaa kun virrat on päällä?
Toisekseen on anturi mikä on ton kylmäryypyn eli katsopa merteilin sivuilta niin siinä on kuvan kanssa se anturi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:siis virrat päällä ja ainakin startatessa ei tule virtaa?
Se yj-releen tinaus ei välttämättä onnistu.Kokeilepa toisella releellä..lainaa vaikka.Tutki muuten releen pohja kun monessa tapauksessa on liittimet työntyneet ulottumattomiin ja tinaa myös bensa rele samointein.Kaiketi surahtaa kun virrat on päällä?
Toisekseen on anturi mikä on ton kylmäryypyn eli katsopa merteilin sivuilta niin siinä on kuvan kanssa se anturi.
Virta päällä ei tule, eikä startatessa virtaa kylmäkäynnistys suuttimelle. YJ releen tilalle käy ilmeisesti 2 sulakkeinen vanhan 1 sulakkeisen tilalle? Täytyypä tuo releen pohja tarkastella myös. YJ rele oli sisältä ihan fiksun näköinen. Täytyypä yrittää etsiä myös tuota "ryypyn" anturia. Kiitos!
Perään vielä tyhmä kysymys, että missäs tuo bensapumpun rele sitten sijaitsee? Pumppu surisee pari sekunttia kun laittaa virrat päälle.
Edit: Löysin tuolta merteilin sivustolta tuon lämpöanturin, Minkälaisia arvoja pitäisi saada ehjästä ulos?
Bensa rele on yj-releen vieressä musta rele jossa 4zyl ja kierrosluku määriä.
se kaksi sulakkeinen yj on parannettu versio.
sitten vaikka yj näyttää kuinka hyvältä tahansa on KAIKKI kontaktit käytävä uudelleen tinaamalla koska silmin ei näe kylmäjuotosta.
Jos tinailujen ja releen vaihto ei auta niin mittailen kunhan kerkeän tota anturia ja moottorin pitää olla kylmä eli huomen aamulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kiitos paljon neuvoista! Itsekkin luultavasti jätän huomiseen tuon laitoksen ropaamisen, yritän huomenna saada jostain varmuudella toimivan YJ releen, ja sitten mittailen lisää, ja ehkäpä käytän irti tuon kylmäkäyntisuuttimen. Jos ei auta, niin on varmaankin jäätävä odottelemaan toimivan lämpöanturin arvoja : )
Yksi kysymys unohtui vielä. Kaasuvipujen etupuolella (autoon nähden) on joku mikrokytkin, jonka siis nähdäkseni pitäisi toimia niin että kaasuvipu tyhjäkäyntiasennossa painaa mikrokytkimessä kiinni olevaa rullaa joka taas painaa mikrokytkintä. Kaasuvipu ei paina tyhjäkäyntiasennossa tätä katkaisijaa, pitäisikö? Kokeilin myös käynnistää niin että asetin ruuvimeisselin painamaan katkaisijan pohjaan ja starttasin. Kytkimelle tulee 2 johtoa. Tietääkö joku mistä puhun vai tarvitaanko kuvaa?
Se mikro kytkin on moottori jarrutusta varten ja ecu tietää katkaista polttoaineen syötön.
Löysää muuten vaijeria tarpeeksi että kaasu palautuu varmasti alku asentoon..muuten ei auto kyllä käynnisty.
Voihan vika olla ihan siinäkin...siis vaijeria löysälle ja vivuston voitelu.
Noi anturit ei olekaan yksi selittteisiä merteilin sivulla koska suora kylmä suutin anturi on m103 koneelle no mulla on kyllä samanlainen ja onpa kallis...tollanen kantsii ostaa käytettynä jos on vikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
E: Löysäsin vaijeria niin että kaasuvipu on alimmassa mahdollisessa asennossa, silti ei painu mikrokytkin pohjaan. Lähti nyt niin että hörähti, kävi hetken, sammui, tuota pari kertaa ja sitten jaksoi lähteä kunnolla käymään. Nopeammin kuin aiemmin, tosin viime käynnistyksestä ei ollut yhtä kauaa kuin ennen
Eli se vihreä pyöreä pistokkeisiset 2kpl anturista mittasin mutta taisi olla viileän lämmin kone niin sain ohmi alueella 2.33 mitä lie.
sitten otin ne pistokkeet irti niin hörähti ja useamman kerran kun käynnisteli niin jäi käyntiin eli niinkuin sinulla nyt.
Mittaapa nyt ne sinun antamat lukemat kylmänä ja maata vasten ja molemmista pitää tulla samaa tietoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Ylijänniterele kannattaa minun mielestä uusia, silloin voi olla varma, että siinä ei ole vikaa. Ostin kerran sellaisen -91 vuotisen 230TE:n, joka käynnistyi huonosti kylmänä ja ei ollut tyhjäkäyntiä lainkaan. Vaihdoin rikkinäisen releen tilalle uuden ja auto toimi täysin moitteettomasti, tosin siinäkin oli kaasuvaijeri vedetty edellisen toimesta liian piukkaan. Minusta kannattaa ensin vaihtaa tämä yj-rele, jos 124:ssa esiintyy sähkövikoja, tai käyntihäiriöitä, ennen kun on kaikki mahdolliset säädöt veivattu laidasta laitaan. Tämä nyt vaan on minun mielipide, mutta minusta sellainen releiden availu ja tinailu on vähän sama asia, kuin sahaisi oksaa, jolla itse istuu. Varsinkin kun on varsin edullisesta, muutaman kympin osasta kyse.
-86:sta bensamersusta hajosi joskus bensapumpun rele tien päällä, nekään ei ole ikuisia, mutta sen nyt kuulee korvalla lähteekö bensapumppu käyntiin, kun virrat kääntää avaimesta päälle. Sellainen on hyvää pitää hanskalokerossa mukana...
Voihan olla että yj-toimii mutta ruisku on jostain syystä mekaaanisella ja siksi ei käynnisty.
pitäisi käynnissä ottaa yj irti ja kuunnella muuttuuko käynti?
No syyllinen voi olla silti yj-rele,lisäilmaluisti.eha,...aivan mikä vaan ruiskun sähköinen komponentti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kävin tänään illalla nopeasti mittaamassa tuon kyseisen anturin, ja ainakaa iltahämärissä en saanut minkäälaista yhteyttä anturin navan ja maan välillä. Täytynee päivänvalossa kokeilla uudestaan, mutta tuo anturi nyt vaikuttaisi aika syylliseltä! Kiitos jälleen neuvoista!
Motonetistä tarjoaa tuolla anturin varaosanumerolla jonka sain Merteilistä 190e mersun anturia, maksaa 10,90e, tuohon hintaan tuon nyt voi vaikka sokkona vaihtaakin kun on aika toden näköinen vika kohde : ) Tuossa varaosanumero kyseiselle kylmäkäynnistysanturille 0065423417
Kannen etupäässä tosiaan päällä ja just siitä kun otin molemmat liittimet irti niin kylmäkäynnistys huononi oleellisesti ja hörähteli vain..eli sellainen pitäisi hankkia.
Uusi oli yli satasen eli törkeen kallis eli jostain käytettyä tilalle.
Taisi ostaakin jotain motonetista...millainen ja auttoiko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kävin äsken mittailemassa kyseistä anturia, enkä saanut siitä mitään arvoja ulos. Anturin resistanssi oli siis ääretön = liitokset sisältä poikki? Sitten kokeilin vielä patenttia, laitoin johdon pätkän liittimen napojen välille, jos sillä saisi huijattua moottorinohjausta että moottori on kylmä. Ei varmaankaan auttanut, tosin lähti ehkä hieman paremmin käyntiin, tai sitten vain kuvittelen.
Edelleen siis vika päällä, startatessa aluksi vain hörähtelee, sitten lähtee käymään, käy muutaman sekunnin ja sammuu. Tätä useita kertoja sen jälkeen alkaa käymään kunnolla. Käydessään tämän muutaman sekunnin jakson ei kestä ollenkaan kaasua. Sitten kun lähtee käymään kunnolla, ei heti kuitenkaan vastaa kaasuun, mutta ei kuitenkaan enään sammu kaasusta.
Tuon anturin ostan käytettynä ensi viikonloppuun mennessä, saapa nähdä auttaako, toivotaan! Muuten niin mukava laite ajella että voisin kyllä ottaa käyttikseksi, kunhan toiminta on luotettavaa.
Jep ..aivan samaa tekee nyt sulla kun otin liittimet vihreästä anturista irti ja käynnistin kylmänä eli ryyppy suutin ei saa käskyä eculta kun ei tunnista kylmää mottia.
Sen vaan etsit jostakin.
Motonetissa muuten ei ollut kallis ja sanotaan että vihreä ja oliko 16.50e...oisikohan toi käypä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Juu, no toivotaan että tuossa anturissa olisi vika. Saatanpa huomenna hakea motonetistä tuon anturin, jos ei tuon kalliimpi ole. Kerron sitten tuloksista
E: Vaihdoin nyt tuon anturin, ei vieläkään vaikutusta! Kylmäkäynnistys suuttimelle ei vaan tule virtaa. Eikä löydy bensapumpun relettä akun takaa, onko se jossain muualla noin vanhassa mallissa, kun 1985 vuosimalli kuitenkin? Kannattaisi varmaa tup YJ rele seuraavana vaihtaa?
Voin olla väärässä, eikös kuvan anturi ole flektille???? Ja seuraava anturi kohti rintapeltiä on sitten kylmäkäynnistys ja kolmas anturi mikä näkyy vähän sitten lpt-mittarille (pystysuorassa painnassa).