Ruiskusuutin irtosi vauhdissa
Ruiskusuutin irtosi vauhdissa
Tervehdys,
Onko kenelläkään mahtanut sattua samanlaista tapausta? Autona -01 320CDI. Käytin täydellisessä suutin huollossa n 1kk sitten, eilen sitten jätti mese tien päälle kun yksi suutin otti ja lähti irti melko voimalla täydessä vauhdissa. Tuli siitä muovisesta suojuksesta läpi ja diiseliä lensi ympäriinsä.
Mahtaisiko olla jotain asennusvirhettä tms eli eikö kuuluisi mennä takuuseen.
Tarkemmin en ehtinyt tutkia muita vaurioita kun oli pimeää ja kylmä. Auto lähti hinauslavalla Ylivieskan korjaamolle ja huomenna pitää kysellä mitä siellä oli tapahtunut.
Onko kenelläkään mahtanut sattua samanlaista tapausta? Autona -01 320CDI. Käytin täydellisessä suutin huollossa n 1kk sitten, eilen sitten jätti mese tien päälle kun yksi suutin otti ja lähti irti melko voimalla täydessä vauhdissa. Tuli siitä muovisesta suojuksesta läpi ja diiseliä lensi ympäriinsä.
Mahtaisiko olla jotain asennusvirhettä tms eli eikö kuuluisi mennä takuuseen.
Tarkemmin en ehtinyt tutkia muita vaurioita kun oli pimeää ja kylmä. Auto lähti hinauslavalla Ylivieskan korjaamolle ja huomenna pitää kysellä mitä siellä oli tapahtunut.
MB 320CDI -01
MB 300TDT 4matic -91
MB 300TDT 4matic -91
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Villi veikkaus että olisko jääny joku lukitus jääny laittamatta. 
Ainakin mitä noista CDI:stä olen kuullu niin turha lähtee suuttimia irrottaa jos kone ei ole kuuma (jos ei ole pahemmin huollettu).
Ja villin huhun mukaan saa vanhat suuttimet irrallaan ajaa.
Eli kun huollettu niin luulis että on lukitus jääny vähän huonolle.

Ainakin mitä noista CDI:stä olen kuullu niin turha lähtee suuttimia irrottaa jos kone ei ole kuuma (jos ei ole pahemmin huollettu).
Ja villin huhun mukaan saa vanhat suuttimet irrallaan ajaa.
Eli kun huollettu niin luulis että on lukitus jääny vähän huonolle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kyä ne CDIn suuttimet normisti irroitettaessa irti lähtee ihan käsivoimin, josseivat oo vuotaneet. Oliko pultti katkennut, vissiin? Eli syynä mahdollisesti väärään momenttiin vedetty pultti, gaggaa pultin kierteessä, huonosti putsattu (=väärä momentti), tai vanhan pultin käyttö (en usko, uus maksaa peräti pari euroo).
Edit: tarkennus
Edit: tarkennus
Viimeksi muokannut MiHe, Ma 25.01.2010 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
No, mitä ite sanoisit jos olisit kyseisen firman asentajaekanen kirjoitti: sen verran selvisi että huollossa oli laitettu kyllä uudet pultit kun sinne soittelin.

Varmasti vielä vakuuttavat laittaneensa ne varmasti okeaan momenttiin.
Eikä ne suutimet pitäisi sieltä käsivoimin irtoilla...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
Jos ne on oikein asennettu niin juurikin liki käsivoimin pitäisi pystyä poistamaan. Tämä tarkottaa sitä että rasvaa on laitettu ja se on myös siellä pysynyt eli ei ole naftaa lotrailtu kannen päälle ja moottorinpesuaineita myös vältelty.Timo999 kirjoitti:Eikä ne suutimet pitäisi sieltä käsivoimin irtoilla...
Tämä kyseinen tapaus on niin selkeä asennusvirhe ettei mitään jakoa. Oisko jätetty rasva kokonaan pois ja pultin kierre vielä pohjannut? Silloin ei mene kauonkaan täystuhoon.
Kun tuon homman tekee oikein niin suuttimiin ei tarvi koskea muutamaan satkuun.
tiedän tapauksen ja voin sanoa että kierteet on puhdistettu sekä laitettu uudet pultit jotka on kiristetty oikeaan momenttiin ja on uudet suuttimien tiivisteet.sillehän ei kukaan mahda mitään jos kierteet pettää...joten en laittaisi asiaa selkeäksi asennusvirheeksi(tutkimatta ja tietämättä asiasta mitään)

barton kirjoitti:Jos ne on oikein asennettu niin juurikin liki käsivoimin pitäisi pystyä poistamaan. Tämä tarkottaa sitä että rasvaa on laitettu ja se on myös siellä pysynyt eli ei ole naftaa lotrailtu kannen päälle ja moottorinpesuaineita myös vältelty.Timo999 kirjoitti:Eikä ne suutimet pitäisi sieltä käsivoimin irtoilla...
Tämä kyseinen tapaus on niin selkeä asennusvirhe ettei mitään jakoa. Oisko jätetty rasva kokonaan pois ja pultin kierre vielä pohjannut? Silloin ei mene kauonkaan täystuhoon.
Kun tuon homman tekee oikein niin suuttimiin ei tarvi koskea muutamaan satkuun.
jos auto olis mun, niin menisisn takas korjaamolle ja sanoisin, että kuntoon.
riippumattaa siitä, oliko työssä tapahtunu asennusvirhe, vai lensikö suutin muutenvaan irti, niin kuntoon se tarvii saada ja ainakin mun kohdalla työlle on aina joku takuu. ihan sama homma, jos vaihdatan autooni laturin ja huomenna se ei lataakkaan. takas korjaamolle ja laturi kuntoon! kyllä noihin tehtyihin töihin suomen maalla pitäis takuu olla.
vie sinne vaan, niin ne kertoo, mikä siellä oli sit aiheuttanu sen suuttimen irtoomisen. (selityksiä tietenkin aina tulee, jos on munittu jotakin. lähes koskaan korjaamoilla ei ole munaa myöntää omia mokia.)
riippumattaa siitä, oliko työssä tapahtunu asennusvirhe, vai lensikö suutin muutenvaan irti, niin kuntoon se tarvii saada ja ainakin mun kohdalla työlle on aina joku takuu. ihan sama homma, jos vaihdatan autooni laturin ja huomenna se ei lataakkaan. takas korjaamolle ja laturi kuntoon! kyllä noihin tehtyihin töihin suomen maalla pitäis takuu olla.
vie sinne vaan, niin ne kertoo, mikä siellä oli sit aiheuttanu sen suuttimen irtoomisen. (selityksiä tietenkin aina tulee, jos on munittu jotakin. lähes koskaan korjaamoilla ei ole munaa myöntää omia mokia.)
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Turha pelihousujaan on repiä, ei tämä ole mikään virallinen tuomioistuin. Tosin pysyn edelleen mielipiteeni takana joka pohjautuu noihin kuultuihin tietoihin. Edelleen kertomasi perusteella päättelen että RASVAA ei näköjään ole käytetty! Jos tuossa hommassa jättää sen rasvan pois niin on vain ajan kysymys kunnes se suutin taas tulee ulos kolostaan.nogge kirjoitti:tiedän tapauksen ja voin sanoa että kierteet on puhdistettu sekä laitettu uudet pultit jotka on kiristetty oikeaan momenttiin ja on uudet suuttimien tiivisteet.sillehän ei kukaan mahda mitään jos kierteet pettää...joten en laittaisi asiaa selkeäksi asennusvirheeksi(tutkimatta ja tietämättä asiasta mitään)![]()

Minulla ja muillakin foorumilaisilla on ollut negatiivisia kokemuksia jopa merkkiliikkeen kanssa noissa suutinkorjauksissa. Monelle ammattilaisellekin näyttää olevan hankalaa ymmärtää kuinka tärkeää sen käyttö on.
on lukitus jääny vähän huonolle
väärään momenttiin vedetty pultti
gaggaa pultin kierteessä
huonosti putsattu
väärä momentti
vanhan pultin käyttö
vanhalla pultilla kasattu
kyseinen tapaus on niin selkeä asennusvirhe ettei mitään jakoa
jätetty rasva kokonaan pois ja pultin kierre vielä pohjannut?
Kylläpä on sattunut TODELLA huono päivä asentajalleRASVAA ei näköjään ole käytetty

Käviköhän mulla sama homma!!??? Pari kuvaa liitteenä, toivottavasti. 200cdi kyseessä, muutama sata kilsaa ajettu huollon jälkeen. Suutin ja/tai joku kuparitiiviste vaihdettiin rempassa.
http://img9.imageshack.us/i/mersunkone1.jpg/
http://img715.imageshack.us/i/mersunkone2.jpg/
http://img9.imageshack.us/i/mersunkone1.jpg/
http://img715.imageshack.us/i/mersunkone2.jpg/
Joku väyryne
No eikös tänne vähän siks kyselyjä laiteta, että sais ehdotuksia, mikä vialla. Usein niistä joku osuukinAki P kirjoitti:Onneksi täältä saa heti valmiit vastaukset ettei tarvi ees konepeltiä aukasta![]()


Edit: Sitäpaitsi spekulointi ja jälkiviisaus on aina hauskaa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Uusi pultti kestää, haarukka ei varmasti hajoa.Mun (tyhmä harrastelija) mielestä sieltä on täytynyt mennä joko kierteet,
pultti (oisko viallinen uusi) tai se haarukka joka painaa suutinta. (Sekin pitäisi joidenkin ohjeiden mukaan vaihtaa aina uuteen).
Vai olisiko noilla virnuilevilla ammattilaisilla jokin ihan ehdotuskin.
Jos jotain veikkaisin niin kierteet kannesta ja silloin ne eivät ole olleet enää terveet.
Pulttia kun kiristää 7Nm + 180 astetta niin loppupäässä kiristystä vastus ei sanottavasti kasva, on hyvin vaikea huomata jos kierre alkaa juuri ja juuri pettämään siinä vaiheessa.
Niinpä, se on vaikee laji. Jos ei hommaan todella keskity niin on hankala myös havaita kiristyykö itse suutin vai pohjaako pultti mönjään jos puhtaus ei ole ollut ensiluokkaista. Kaikkea noita on vaikea todistaa jälkikäteen mutta kyllä asiakkaalle jää paskan maku suuhun olipa syy missä tahansa. Sanoisin että korjaamon pitäisi maksaa viulut ja lisätä kulut käyttämäänsä veloitustuntihintaan.
Niin...tai...niinhän ne taitavat tehdäkin.
Niin...tai...niinhän ne taitavat tehdäkin.

Tuo takuu asia on todella vaikea.
Onhan voinut jo käydä niin,että aiemmin on joku poropeukalo jo
korjannut ja jo silloin on tapahtunut vaurio, joka vasta nyt on tullut esille.
Alumiinikanteen kiristäminen on todella tarkkaa puuhaa.
Täytyy olla todella huolellinen kaikissa työvaiheissa ,jotta lopputulos on hyvä.
Onhan voinut jo käydä niin,että aiemmin on joku poropeukalo jo
korjannut ja jo silloin on tapahtunut vaurio, joka vasta nyt on tullut esille.
Alumiinikanteen kiristäminen on todella tarkkaa puuhaa.
Täytyy olla todella huolellinen kaikissa työvaiheissa ,jotta lopputulos on hyvä.
Eipä tänään mitään kuulunut täytyy huomenna kysellä missä oli vikaa.
Mielestäni tämä on erittäin hyvä foorumi joskin kaikenlaisii kommentteja välillä tulee mutt se kuluu asiaan ja niitä on kiva lukee
. Siksi heitin tän kysymyksen ku halusin kuulla onko ihan tyypillistä ett suuttimet lentää irti huollon jälkeen ku niitä kuitenkin mielummin huollattaa kuin ostais sen 400eken uuden suuttimen.
Kiitokset kaikille asiaan paneutuneille ja muillekki.
Ilmoittelen kun tuomion kuulen..niin ja huolto tehtiin kyllä ihan vimosenpäälle ammattiliikkeessä, omasta ja muiden mielestä ainaki.
Ja autona oli 320CDI..-01 tai 00 mite se ny ottaa..
Mielestäni tämä on erittäin hyvä foorumi joskin kaikenlaisii kommentteja välillä tulee mutt se kuluu asiaan ja niitä on kiva lukee

Kiitokset kaikille asiaan paneutuneille ja muillekki.
Ilmoittelen kun tuomion kuulen..niin ja huolto tehtiin kyllä ihan vimosenpäälle ammattiliikkeessä, omasta ja muiden mielestä ainaki.
Ja autona oli 320CDI..-01 tai 00 mite se ny ottaa..

MB 320CDI -01
MB 300TDT 4matic -91
MB 300TDT 4matic -91
Joo noinhan se alunperin on ollu, en tiedä koska on muuttunu. Mutta ainakin pakuissa on tosiaan nykyään 180 astetta (tai se muistaakseni ilmoitetaan 90+90). Ovat ilmeisesti saksassa laskeneet sen olevan ratkaisu tiivisteen kestämättömyyteen.hanta kirjoitti:Eikös se ole 7 Nm + 90 astetta, vai onko nyt tullut uusia ohjeita ?
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Syy selvisi ja sieltä oli kierteet korkannu. Korjaus ei sinänsä mikään iso homma ollut ja kustannuksista en vielä tiedä.
Aikaisemmin huollon tehnyt liike oli toistaiseksi vastaan tuleva ja uskon että yhteisymmärrykseen päästään asiasta vaikka mitään asennusvirhettä ei ole tapahtunutkaan.
On noita kierteitä korkannut enemmänkin että ei mikään harvinainen vika ole.
Aikaisemmin huollon tehnyt liike oli toistaiseksi vastaan tuleva ja uskon että yhteisymmärrykseen päästään asiasta vaikka mitään asennusvirhettä ei ole tapahtunutkaan.
On noita kierteitä korkannut enemmänkin että ei mikään harvinainen vika ole.
MB 320CDI -01
MB 300TDT 4matic -91
MB 300TDT 4matic -91
Niin kuulin myös että homma oli tehty varsin asian mukaisesti aikaisemmassakin korjaamossa, mutta välillä ne kierteet vaan porsii.
Jos saksalainen insinööri keksi "tulpata" dieselin palotilan osalla joka kiinnitetään alumiiniin yhdellä 6mm venyvällä pultilla niin selkeästihän se on suomalaisen huoltokorjaamon vika ensisijaisesti
Mutta hyvä kun homma alkoi järjestyä ja tuli kuntoon.
kyseisessä paikassa ovat eräänkin kierteen korjanneet
Hyviä spekulaatioita kuitenkin aiheen ympäriltä, kaikki em. asennusvirhe vaihtoehdot ovat todellisia jos ei tiedetä mitä tehdä.
Jos saksalainen insinööri keksi "tulpata" dieselin palotilan osalla joka kiinnitetään alumiiniin yhdellä 6mm venyvällä pultilla niin selkeästihän se on suomalaisen huoltokorjaamon vika ensisijaisesti

Mutta hyvä kun homma alkoi järjestyä ja tuli kuntoon.


Hyviä spekulaatioita kuitenkin aiheen ympäriltä, kaikki em. asennusvirhe vaihtoehdot ovat todellisia jos ei tiedetä mitä tehdä.
Joku mersupurkaamo??
Elä Aki turhaan moiti saksalaista insinööritaitoa. Sen kuuden millin pultin riittävyys on laskettu voimien suhteen oikein. Kiinnitystapa on ihan nerokas ja riittävä sinänsä, MUTTA ainoa missä saksalaisilla meni pieleen oli se että ne ei ottaneet huomioon sitä rasvan pysymistä siinä suuttimen ympärillä.
Heti kun suutin tarttuu venttiilikoppaan kiinni niin se lähtee nousemaan ylöspäin sylinteristä tulevien paineiskujen takia ja pultin jousivoima ei riitä palauttamaan sitä takaisin paikoillensa. Samallla musta töhnä alkaa vuotamaan ja se kuuden millin pultti alkaa kärsimään. Sen kohtalona on joko katketa tai sitten kierteet korkkaa.
Suurin syy on edelleenkin se että rasvaa ei joko laiteta tai polttoainevuoto tai vastaava tapahtuma aiheuttaa rasvan häviämisen jolloin pultille tai kierteille käy heikosti. Jopa Veho möhlii näissä asennuksissa.

Tuosta ko. tapauksesta me ei voida ilman tutkimuksia tietää miten siinä on todellisuudessa käynyt mutta oikein tehtynä pultti ja kierre kestää melkoisen paljon.
Heti kun suutin tarttuu venttiilikoppaan kiinni niin se lähtee nousemaan ylöspäin sylinteristä tulevien paineiskujen takia ja pultin jousivoima ei riitä palauttamaan sitä takaisin paikoillensa. Samallla musta töhnä alkaa vuotamaan ja se kuuden millin pultti alkaa kärsimään. Sen kohtalona on joko katketa tai sitten kierteet korkkaa.
Suurin syy on edelleenkin se että rasvaa ei joko laiteta tai polttoainevuoto tai vastaava tapahtuma aiheuttaa rasvan häviämisen jolloin pultille tai kierteille käy heikosti. Jopa Veho möhlii näissä asennuksissa.

Tuosta ko. tapauksesta me ei voida ilman tutkimuksia tietää miten siinä on todellisuudessa käynyt mutta oikein tehtynä pultti ja kierre kestää melkoisen paljon.
Rasvalla tai sen puutteella ei ole mitään merkitystä suuttimen irtoamiseen kun se tapahtuu kuukauden päästä remontin jälkeen.Suurin syy on edelleenkin se että rasvaa ei joko laiteta tai polttoainevuoto tai vastaava tapahtuma aiheuttaa rasvan häviämisen jolloin pultille tai kierteille käy heikosti.
Polttoainetta suuttimen ja kannen väliin tulee käytännössä ainoastaan silloin kun alatiiviste vuotaa.
Pultti ei hajoa. Kierteet kestävät myös ellei niitä tavalla tai toisella turmella.
Oletko tutustunut rakenteeseen ?Heti kun suutin tarttuu venttiilikoppaan kiinni niin se lähtee nousemaan ylöspäin sylinteristä tulevien paineiskujen takia
Kumpikin on varsin harvinaista ajon aikana.Sen kohtalona on joko katketa tai sitten kierteet korkkaa.
Jos kiinnitys olisi suunniteltu kunnolliseksi ei näitä murheita olisi.
Juuri tätä minä tarkoitan, hoh-hoijaa. Ehkä sen toimintaperiaate joskus aukeaa. Siihen asti suutinongelmat jatkuu ja artisti maksaa.dealer kirjoitti:Rasvalla tai sen puutteella ei ole mitään merkitystä suuttimen irtoamiseen kun se tapahtuu kuukauden päästä remontin jälkeen.Suurin syy on edelleenkin se että rasvaa ei joko laiteta tai polttoainevuoto tai vastaava tapahtuma aiheuttaa rasvan häviämisen jolloin pultille tai kierteille käy heikosti.
Polttoainetta suuttimen ja kannen väliin tulee käytännössä ainoastaan silloin kun alatiiviste vuotaa.
Pultti ei hajoa. Kierteet kestävät myös ellei niitä tavalla tai toisella turmella.Oletko tutustunut rakenteeseen ?Heti kun suutin tarttuu venttiilikoppaan kiinni niin se lähtee nousemaan ylöspäin sylinteristä tulevien paineiskujen takia
Kumpikin on varsin harvinaista ajon aikana.Sen kohtalona on joko katketa tai sitten kierteet korkkaa.
Jos kiinnitys olisi suunniteltu kunnolliseksi ei näitä murheita olisi.

Onkohan tuo uusi momenttiarvo Vehon käyttöönottama vai onko se ihan tehtaalta tullut tieto?