w126 takatukitanko + ylätukivarsi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

w126 takatukitanko + ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Moi,

Kävin tuolla korjaamolla näyttämässä autoani, kun siinä on sellainen ongelma että ravistaa jarruttaessa melkoisesti ja ohjaus puoltaa oikealle, ja joku nivel nitisee aivan törkeästi. Kirjoittelin tänne jonkun toisen jutun ohessa joskus aikaisemmin ja tuolloin povattiin, että kyseessä olisi jarrulevyjen kierous ja juurikin tuo tukivarren kuluneisuus.

Kun auto (w126 500SE 1988) nostettiin ylös, huh mikä klappi siinä oikeanpuoleisessa renkaassa oli. Varmaan 3-4mm. Ei tosiaan mikään ihme, että hieman ravistaa :shock: tai että ohjaus puoltaa..

Diagnoosi oli, että "oik. alatukivarren takatukitanko ja ylätukivarsi" ja jotain heloja pitää vaihtaa. Tuolta AD:n kautta ei kuitenkaan noita osia saanut, joten antoivat tehtäväksi etsiä jostain.. kuulemma Veho-kamaa.

Onkos pojat vinkkejä, että mistä nuo saisi järkevällä hinnalla, ja mitä kaikkea mun itse asiassa pitää tilata ja vaihdattaa samalla, sekä ovatko nämä osat samanlaisia muissakin w126:ssa.. ?? :o kahtelin tuossa KL:n ja Merteilin sivuilta, mutta vielä kun tajuaisi mitä pitää tilata :oops:

Kiitos jo etukäteen rutkasti vastauksista.
Teo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Teo »

Terve!

Tuo ylätukivarsi on saatavilla ihan vaikka Merteilistä, ja hyvään hintaan 119€ kpl, siihen muutama euro lisää ja mukana on myös ylätuen ja kallistuksenvaimentimen väliset helat.

Ja se taaempi alatuki, siihen on tarjolla kuvassa näkyvää korjaussarjaa 143, muistaakseni 150€ puoli, tai sitten koko komponentti 110, n.250€ puoli. Ja näiden osien saamiseksi siis suunnataan VEHO:on.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=02

Ässäterveisin Teo!
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Teo kirjoitti:Terve!

Tuo ylätukivarsi on saatavilla ihan vaikka Merteilistä, ja hyvään hintaan 119€ kpl, siihen muutama euro lisää ja mukana on myös ylätuen ja kallistuksenvaimentimen väliset helat.

Ja se taaempi alatuki, siihen on tarjolla kuvassa näkyvää korjaussarjaa 143, muistaakseni 150€ puoli, tai sitten koko komponentti 110, n.250€ puoli. Ja näiden osien saamiseksi siis suunnataan VEHO:on.

Ässäterveisin Teo!

Kiitos Teo !! :)

Pohdin tuossa, että mahtaako tuo nariseva juttu autossa olla osa numerolta 113 tai 116 eli jompikumpi laakeri.. aivan hirveä natina, mikä katosi hetkeksi kun nostettiin auto akselista ylös. Olisiko pamahtanut siinä samalla .. Olen kokeillut rasvata vähän kaikkea, mutta natina ei silti lähde pois. Asentajakin oli hämillään tuosta natinasta, mutta vanhemman gurun ilmestyessä paikalle oli tapahtunut jo tuo hetkellinen katoaminen :shock: :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Teo kirjoitti:Terve!

Ässäterveisin Teo!
tuosta takatuen kuvassa ei näy ollenkaan sitä varsinaista niveltä mikä maksaa kl:ssä n. 80€ mikä on kyllä melkein mahoton homma iliman prässiä :cry: tässä se kyllä näkyy oikein hyvin :D
Kuva
Kuva
tässä uusi nivel paikallaan, huomaa kohdistus merkit :!:
Kuva
tässä sitten molemmat kunnostettuna, uusi nivel ja molemmat kumit uusittu :D
sitä niveltä ei parane tosta vaan puristaa paikalleen, nivelen ulkokuota on vähän puristettava kasaan ennen paikalleen painamista :wink:
vaikka tällätavalla :idea:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tuosta takatuen kuvassa ei näy ollenkaan sitä varsinaista niveltä mikä maksaa kl:ssä n. 80€ mikä on kyllä melkein mahoton homma iliman prässiä :cry: tässä se kyllä näkyy oikein hyvin :D
Kiitos kiitos - todella selventäviä kuvia! :)

Veikkaisin, että juuri tuosta nivelestä johtuu se rasittava narinakin. Tiedustelin eräästä pajasta tätä hommaa osineen ja arvio tuolle oikealle puolelle oli 700e töineen .. :shock: :roll:

Ovatko nämä osat samoja kaikissa w126:ssa? saisin edullisesti purkuna meinaan 280 -90 mallista pari osasta.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

samat on 126:ssa :D vai seittemän sattaa, eihän uusikaan niin paljoo maksa, muistaakseni 450€ kun kerran kysyin sitä 4v sitten :roll:
ne osathan on helppo vaihtaa jos käytössä on prässi millä puristella osat paikalleen, osien vaihossa menee norttineen n. tunti :wink:
kynkän irrotus taas autosta on toinen juttu jos mutterit alkaa pyörii palkin sisällä :shock:
se narinahan voi tulla alapallo nivelestä taikka jonkun tukuvarren sisäpään kumista :lol: taikka sitten vakaajan ulommista kumeista ja joskus voi narista vakaajan sisäkumitkin :)
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

touhottaja kirjoitti:samat on 126:ssa :D vai seittemän sattaa, eihän uusikaan niin paljoo maksa, muistaakseni 450€ kun kerran kysyin sitä 4v sitten :roll:
ne osathan on helppo vaihtaa jos käytössä on prässi millä puristella osat paikalleen, osien vaihossa menee norttineen n. tunti :wink:
kynkän irrotus taas autosta on toinen juttu jos mutterit alkaa pyörii palkin sisällä :shock:
se narinahan voi tulla alapallo nivelestä taikka jonkun tukuvarren sisäpään kumista :lol: taikka sitten vakaajan ulommista kumeista ja joskus voi narista vakaajan sisäkumitkin :)
Joo siis siinä olisi uudet osat töineen, siksi 700e. Mutta ajattelin keksiä muutakin käyttöä rahoilleni kuin tämä huolto/korjaus :D ..ja kuuluuhan tuohon seitsemään sataan kulmien säädöt jne.

Sun pitäis kuulla se narina! se kuuluu paikallaan, kun kääntää ohjauspyörää, se kuuluu kun painaa kummasta tahansa etulokarista, se kuuluu satasen vauhdissa auton sisälle asti :lol: aina kun auto "hötkähtelee".. ja kaikista nolointa on se, että se kuuluu "kruisaillessa" koko ajan, knääk knääk, kurr kurr, n. 5 metrin päähän autosta ihan selvästi siten että pää kääntyy :roll: kun yritettiin paikantaa sitä ääntä, niin tuntuu että se tulisi sieltä jostain yläosasta ja alaosa tuntuisi olevan ihan hiljainen.. eli etulokarista painamalla se narina tuntuu tulevan melkein siitä käden alta suoraan :?:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

se tulee luultavasti ylätukivarren sisä kumista tai kallistuksen vakaajan pään kumista mikä on kiinni ylätukivarressa :wink: ruikkaappas silikonia siihen vakaajan kumiin, loppuuko narina sitten keikuttelemalla :lol:
voihan se olla että ylätukivarren sisä kumit on käyny väljäksi ja narisee sieltä, siihen ei auta kuin uusi varsi :shock:
Harri126
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti:se tulee luultavasti ylätukivarren sisä kumista tai kallistuksen vakaajan pään kumista mikä on kiinni ylätukivarressa :wink: ruikkaappas silikonia siihen vakaajan kumiin, loppuuko narina sitten keikuttelemalla :lol:
voihan se olla että ylätukivarren sisä kumit on käyny väljäksi ja narisee sieltä, siihen ei auta kuin uusi varsi :shock:
Oma piti kanssa natisevaa ääntä kunnes loppui n. viikko sitten.
Tänään kurkkasin ylätukivarren sisempää kumia ja ruostehan sieltä oli tullut ulos.

Molemmin puolin. :(
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Harri126 kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:se tulee luultavasti ylätukivarren sisä kumista tai kallistuksen vakaajan pään kumista mikä on kiinni ylätukivarressa :wink: ruikkaappas silikonia siihen vakaajan kumiin, loppuuko narina sitten keikuttelemalla :lol:
Oma piti kanssa natisevaa ääntä kunnes loppui n. viikko sitten.
Tänään kurkkasin ylätukivarren sisempää kumia ja ruostehan sieltä oli tullut ulos.

Molemmin puolin. :(
On tullut sumuteltua CRC:llä jokainen nivel/kumi mitä tuolta löytyy, paitsi takatukitankoa. Tuloksetta.. Eikä tietenkään palloniveliä, joskin täytyy kokeilla tuota touhottajan aiemmin tekemää ehdotusta piikittää niihin rasvaa (mutta pitäis ensin paikallistaa se nivel..). Täytyy tyypata noita vinkkejä, nyt varustauduin paremmalla lubrikaatilla :D

Kiiiiiik kaaaaaaak nits nats.. :mrgreen:
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pojjat. Vielä kysymys: minkä verran tässä on töitä jos saan osat hankittua jostain? missä ajassa ammattilainen vaihtaa nuo? pyörät voi suunnata jossain muualla, kunhan tuon klapin ja tärinän saa veks.

Työn määrä tietysti riippuu siitä, huolletaanko noi osat vai vaihdetaanko. Mua tietysti kiinnostaa se, miten tästä päästä edullisesti, tuo 700 on aeeeeevan liikaa.. :?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

kerroppas mitä kaikke oot sinne etupäähän vaihtamassa :roll: sitten yritetään se aika arvioida :D
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

touhottaja kirjoitti:kerroppas mitä kaikke oot sinne etupäähän vaihtamassa :roll: sitten yritetään se aika arvioida :D
Toi taaempi alatuki ja ylätukivarsi, pelkästään oikealle puolelle :)

Ja tietty roippeet noihin.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

CBI kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:kerroppas mitä kaikke oot sinne etupäähän vaihtamassa :roll: sitten yritetään se aika arvioida :D
Toi taaempi alatuki ja ylätukivarsi, pelkästään oikealle puolelle :)

Ja tietty roippeet noihin.
jaa, sää olikki paikalla :D ylätukivarressa menee n. puoli tuntia ja kynkässä n. tunti jos on valmiina kunnostettu vaihto kynkkä, mutta sitten alkaa kuluu aikaa jos kynkän kiinnitys ruuvin mutterit rungon sisäässä lähtee pyörimään mukana :roll:
nyt kun otat sen kynkän pois niin kannattaa vaihtaa samalla sen kynkän etupään kumisarja, jousi vaan pois ja sen lautanen, sen alla on kynkän etupään varren kumit
tälläset :D ja maksaa 16€ kl-varaosassa
Kuva
että tälläi :roll:
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Laitetaas tännekin tilannetietoa:

Kävin näyttämässä tätä toisella korjaajalla, joka tuntee näitä vehkeitä. Kertoi, että ei pysty sanomaan nivelistä ja jarruista ennen kuin ne on testattu katsastusaseman laitteilla - kuulemma voi kyllä vaihtaa muutamalla satasella "kaikki" mutta siinä ei ole mitään järkeä, vaan vika/viat pitää paikallistaa kunnon vehkeillä ja sen mukaan sitten vaihdella noita heloja ja niveliä ym.

Tällä kertaa tuomiota ei tullutkaan enää ylätukivarresta. Kuskin puoleinen alapallon kumi näytti mummolta, mutta ilmeisen toimivalta sellaiselta, ja tämä kaveri näytti selvästi että apusimpukan helat pitää kylläkin vaihtaa, siellä on melkoinen klappi. Hänen mukaansa tuo tärinä johtuu jarrulevyjen kieroudesta.

Sain natinankin korjattua. Se johtui - siis kaikki natina - kuskinpuoleisesta alapallosta. Oli jotenkin todella vaikea paikantaa tuota hetekan ääntä, se vaan heijastui kaikkialle. Piikitin ölppää kumin sisälle.

Voisikohan sen renkaan pystyklappi selittyä jollain muulla kuin ylätukivarrella? laakeri se ei taida olla.

Kiitoksia vaan touhottajalla ziljoonasta erinomaisesta neuvosta ja opastuksesta :!:
ronimä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ronimä »

kävin männä viikolla kaverin omegan leimaamas niin aikansa pystyklappia imehrelles tirehtööri paikansi vian alapalloniveleen ja imehteli kovasti moista muttei hylänny.en tiä voisko siinä olla sama.
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

ronimä kirjoitti:kävin männä viikolla kaverin omegan leimaamas niin aikansa pystyklappia imehrelles tirehtööri paikansi vian alapalloniveleen ja imehteli kovasti moista muttei hylänny.en tiä voisko siinä olla sama.
Ei, se EI saa olla alapallo :mrgreen:

Sen vaihtaminen maksaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

jos nyt kumminkin varmistat sen väljän paikan :wink: ja olisko mahoton ajatus laittaa siihen jostakin käytettyä olkaakselia missä olis ehjä nivel paikallaan :roll:
koitappas se pyörän laakeri sillai että kaveri painaa jarrua ja ravistelet sitten sitä pyörää, jos klappi häviää niin laakeria vähän kireemmälle ja homma olis hoijossa :lol:
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

touhottaja kirjoitti:jos nyt kumminkin varmistat sen väljän paikan :wink: ja olisko mahoton ajatus laittaa siihen jostakin käytettyä olkaakselia missä olis ehjä nivel paikallaan :roll:
koitappas se pyörän laakeri sillai että kaveri painaa jarrua ja ravistelet sitten sitä pyörää, jos klappi häviää niin laakeria vähän kireemmälle ja homma olis hoijossa :lol:
Mun itse asiassa pitäisi saada nuo hyväkuntoiset etupään osat koko settinä yhdeltä forumilaiselta. Siitähän sitä voisi katsoa vaihdettavat helat ja suojata yms. hivenen.. jospa mä lähetän ne sulle ja ton auton perässä :D

Ne 2 tai itse asiassa siis 4 mekaanikkoa olivat sitä mieltä ettei se ole laakeri. Ja toisen mielestä ylätukivarsi ja alatukitanko, toisen mielestä apusimpukan helat ja jarrulevyt :? ... taidan ajaa sinne TI hallille ja katsoa ihan itse mitä siellä klappaa, samalla voisi tyyppaa tuota laakeria..
Harri126
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

CBI kirjoitti:

Sen vaihtaminen maksaa.
Ei sen vaihtaminen hirveän vaikeeta ole.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Harri126 kirjoitti:
CBI kirjoitti:

Sen vaihtaminen maksaa.
Ei sen vaihtaminen hirveän vaikeeta ole.

Niin olen kuullut, jos on oikeat työkalut ja hyvät hermot. Prässi? ei taida tuolla mun jakoavaimella ja ruuvimeisselillä nämä hommat onnistua, autokaan ei mahdu edes talliin sisälle jne. Hiljaista on täällä Helsingissä paikat, missä laitetaan.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

CBI kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:jos nyt kumminkin varmistat sen väljän paikan :wink: ja olisko mahoton ajatus laittaa siihen jostakin käytettyä olkaakselia missä olis ehjä nivel paikallaan :roll:
Mun itse asiassa pitäisi saada nuo hyväkuntoiset etupään osat koko settinä yhdeltä forumilaiselta. Siitähän sitä voisi katsoa vaihdettavat helat ja suojata yms. hivenen.. jospa mä lähetän ne sulle ja ton auton perässä :D

Ne 2 tai itse asiassa siis 4 mekaanikkoa olivat sitä mieltä ettei se ole laakeri. Ja toisen mielestä ylätukivarsi ja alatukitanko, toisen mielestä apusimpukan helat ja jarrulevyt :? ... taidan ajaa sinne TI hallille ja katsoa ihan itse mitä siellä klappaa, samalla voisi tyyppaa tuota laakeria..
passaapi kyllä :D
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

touhottaja kirjoitti:
CBI kirjoitti:

Täytyy nostaa tämä ikivanha juttu taas ylös, kun satuin käymään just katsastuksessa. Kummankin puolen alapallonivelet ovat väljät. Muuta huomautettavaa nivelien osalta ei tullut.. kuukausi aikaa korjauttaa nuo jossain.. oliko se nyt niin, että näitä ei ilman erikoistyökaluja voi korjata?
timo230e
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mul oli ittellä kanssa tommonen hillitön narina joka korjaantu ylätukivarren kiristyksellä, sieltä kone huoneen puolelta. Tää ei nyt vastaa tohon kysymykseen mutta joskus voi narina tulla sieltäkin
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Corepressor kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:
CBI kirjoitti:

Täytyy nostaa tämä ikivanha juttu taas ylös, kun satuin käymään just katsastuksessa. Kummankin puolen alapallonivelet ovat väljät. Muuta huomautettavaa nivelien osalta ei tullut.. kuukausi aikaa korjauttaa nuo jossain.. oliko se nyt niin, että näitä ei ilman erikoistyökaluja voi korjata?
kyllä se vähän niin on :wink:
Vastaa Viestiin