W211 280cdi 2005 R6 3.2litraa vs. 320cdi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

W211 280cdi 2005 R6 3.2litraa vs. 320cdi

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Ostin ensimmäisen Mersuni ja se on malliltaan e-sarjan 280cdi -05, jossa on moottorina 3.2 litrainen rivikuutonen. Tämähän on Saksan tuonteja, koska kyseistä Euro4 normin täyttävää mallia ei tuotu Suomeen uutena. Suomeen tuotu 280cdi on uudempi malli V6 moottorilla.

Olisiko kenelläkään tietoa tai linkkiä siihen mitä eroa on 280 cdi:n ja 320 cdi:n välillä?
Suomessa varaosalistaukset eivät oikein tunne kyseistä mallia, niin olisi hyvä tietää mitkä osat eivät ole samoja 320cdi:n kanssa.

Itse sain selville, että 280 cdi:ssä on hiukkassuodatin ja vähemmän tehoa 130kW ja 425Nm, siis kaiketi eri ohjelma boxissa. Ohjekirjan mukaan painoero on 15kg ja 320 cdi:n 15 litraa suurempi polttoainesäiliö selittäisi tuon eron. Onkohan vielä niinkin, että 320cdi:tä on myös hiukkassuodattimella, jolloin eroja olisi vielä vähemmän.
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis kyllä 280 CDI:tä on R6:na Suomessa myyty, löytyy 2004 hinnastosta. 04/2005 hinnastoni näyttääkin jo V6-mallin.

EPC:stä nuo erot näkisi, ei varmaan isoja eroja ole. Sitä en muista onko R6 320 CDI:tä myyty Suomeen hiukkassuodattimella, valmistettu kyllä on.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Käsitykseni mukaan 320 ja 280 ovat ohjelmointia lukuunottamatta aivan identtisiä. Hiukkassuodatin taitaa olla Saksassa kaikissa v6 dieseleissä käytännössä? Suomiautoissa ei välttämättä ole.

Omassa R6:ssa on hiukkassuodatin, mutta jälkituontiauto. Suomiautoissa ei onneksi taida R6:ssa olla hiukkassuodattimia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JP74 kirjoitti:Käsitykseni mukaan 320 ja 280 ovat ohjelmointia lukuunottamatta aivan identtisiä. Hiukkassuodatin taitaa olla Saksassa kaikissa v6 dieseleissä käytännössä? Suomiautoissa ei välttämättä ole.

Omassa R6:ssa on hiukkassuodatin, mutta jälkituontiauto. Suomiautoissa ei onneksi taida R6:ssa olla hiukkassuodattimia.
Eiköhän siinä R6 280 CDI "Suomi-autossa" nimenomaan ole hiukkassuodatin?
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Saako 280cdi:stä sitten 320cdi:n "tekniikan vaihdolla" eli laittamalla 320cdin:n ohjelmat sisään?
Ohjelmavirityksessä vaadittaisiin vielä päälle VTT:n päästömittaukset, mutta alkuperäisen ohjelman vaihdolla voisi päästä ilman mittauksia. Talvikeleillä autossa on nykyisin ihan tarpeeksi tehoa, mutta joskus voisi innostuakkin tehopäivityksestä. Polttoaineen kulutus taisi olla sama molemmille hiukkassuodatin malleille.
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En usko, että on mitään eroa, eli linkkiä ei ole olemassakaan.
Molempia tehoversioita, jotka on olleet jo jäämässä pois tuotannosta, on ollut tuolloin germaaniassa saatavilla.
Ei tuotannosta pois jäävään moottoriin ole enää yhtään ylimääräistä ruutia poltettu.
Ainoa ero ohjelmassa.
Silläkeinon saatu "kaksi moottoria ja tehovaihtoehtoa" halvimmalla.
Luulen ma.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tuolta saat apua ,jos tehoja kaipaat .
On muitakin, jotka lisää poweria 8)


http://www.digituning.com/fi/index.htm? ... 3godMUtT5g
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Katos vaan TÜV-tyyppitodistuksen kanssa onnistuu myös virallinen viritys ilman kallita päästömittauksia. Paperityölle tulee silti aika paljon hintaa...

Kiitokset vastanneille.
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
. . . No ei se kyllä onnistu.
Jos omatunto ei kestä moista laittomuutta, niin unohda suosiolla koko juttu.
Yhtään "laillista" dieseltuunausta ei ole vielä tässä maassa nähty, ei yhtään.
Se, tarkoittamasi tyyppitodistus ei riitä, kun ei se mitään oikeasti todista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Minusta tehokkaammalla autolla ajaminen ei ole pahimpia rikoksia maailmassa, jos auto on muuten kunnossa tehon kanssa. Enempi on kuskista kiinni mikä on vaarallista.

Minimaalinen riski on siinä, että jos joutuu onnetomuuteen ja vakuutusyhtiö selvittää onko auto lain mukainen. Periaatteessa vakuutuskorvauksia voi jäädä maksamatta osittain tai kokonaan. Ajattelin tuon riskin poistamista.

Niin ja enhän minä tiedä vaikka auton softat olisi jo päivitetty...
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Vastaa Viestiin