Jalopuulistojen kiinnitysmekanismi?
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Jalopuulistojen kiinnitysmekanismi?
Mersussani W126 kojelaudan jalopuulistojen lakkaus on halkeillut aika pahasti, ja meinaan tehdä siihen uudet listat. Löysin Sarokkaan puutavaraliikkeestä kuvioinniltaan alkuperäistä listaa vastaavaa leveää tammilistaa. Tarkoitus on sahata, hioa ja taivuttaa uudet listat aivan alkuperäisiä vastaaviksi. Lakkaukseenkin löytyi maalikaupasta ihan oikea sävy. Sen verran tarkastelin vanhoja "jalopuu"listoja, että ne on tehty jollain levytekniikalla kerroksittain ja siksi eivät kestä ilmaston vaihteluja ja auton liikkeitä. Tammilista kestää takuulla paremmin, kunhan sen saa kiinnitettyä kojelautaan. Onko alkuperäiset listat kiinni liimalla, vai onko ne ruuvattu takaapäin kiinni vai miten? Millä tavalla vanhat listat kannattaa irrottaa?
itsellä sama homma: w124 "puulistat" etuovissa ovat keskikohdalta hieman koholla. Pientä kärpäsensirinää aiheuttavat. Muuten hiljainen auto kun käy korviin. Olisiko kiinnitys takaa ruuveilla, ainakin ovissa?
...Huomasin että kun auton toi pohjolan pakkasiin niin muutaman ensimmäisen yön aikana oli ilmestynyt halkeama keskikonsolin "puuosiin"
...Huomasin että kun auton toi pohjolan pakkasiin niin muutaman ensimmäisen yön aikana oli ilmestynyt halkeama keskikonsolin "puuosiin"

Poikkeuksena hanskalokeron puu on kiinnitetty puuruuveilla (W126).
Puulaji alunperin:
http://www.webforest.fi/jalopuu/puulaji ... brano.html
Puulaji alunperin:
http://www.webforest.fi/jalopuu/puulaji ... brano.html
Kaikissa Mersuissa, mitä minulle vastaan on tullut (W116:sta alkaen) puu on myös ollut PUUTA. Sen saa itsekin selville irroittamalla esim. lämppärin säätimien paneelin (taitaa olla helpoin irroitettava).narg kirjoitti:itellä pitäisi olla zebranoa autossa. Onko siis aitoa viilua? Näyttää muovilta mutta aina voi olla väärässä.....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Se lakka on jotain ihme muovi mössöä, ei meinannut kunnolla pehmentyä kun pyyhin sitä pellavaöljy/sprii/tärpätti yhdistelmällä, joka normaalisti pehmentäisi lakan ja tekisi nätin kiillon. Jos meinaa lakata uudestaan niin vanha lakka olisi hyvä poistaa maalinpoisto tms aineella ja lakata se paneeli sellakkalakalla useaan kertaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Jeps: Itse kun Tinnerillä yritin niin ei mitään vaikutusta,joten veikkaisin jotain 2komponentti lakkaa jollei Epoksia, jonka poistaminen maalinpoistoaineillakin taitaa olla vaikeaa..Itse päädyin suosiolla lakan mekaaniseen poistamiseen.Olisi tosi kiinnostavaa tietää pystyykö siihen siis mikään typpihappoa laimeampi aineMuffler kirjoitti:Se lakka on jotain ihme muovi mössöä, ei meinannut kunnolla pehmentyä kun pyyhin sitä pellavaöljy/sprii/tärpätti yhdistelmällä, joka normaalisti pehmentäisi lakan ja tekisi nätin kiillon. Jos meinaa lakata uudestaan niin vanha lakka olisi hyvä poistaa maalinpoisto tms aineella ja lakata se paneeli sellakkalakalla useaan kertaan.

" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Paksu lakkaus
"Halkeamat ovat siis lakassa ei puussa .Ilmeisesti paksu lakka tai pinnoitus(?) on liian kova kestääkseen vuosikausien lämpötila/kosteus erot."
Lakkaus vaikuttaa todella paksulta. Äkkiseltään onkin aika vaikea päätellä, onko halki pelkkä lakkaus vai myös puu. Minun tapauksessani listojen rakenteen näkee parhaiten, kun avaa hanskalokeron kannen. Lista on "kerroksisen" näköistä, kuin se olisi koottu useista ohuista päällekkäisistä levyistä. Nämä levyt ovat jossain vaiheessa alkaneet irtautua toisistaan, ja paikoittain listoista on kokonaan irronnut päällimmäinen kerros. Se näyttää siltä, että sitä on joskus liimailtu ja ruuvattu takaisin. Pelkkä lakkaus olisi varmaan melko yksinkertaista uusia, mutta tässä tapauksessa listan totaalinen vaihtaminen taitaa olla paras vaihtoehto. Alkuperäislistaa (Zebranoa) siihen lienee turha asentaa, koska se ei todetusti kestä Suomen olosuhteita.. Mutta siinä saa jo olla melkoiset ilmaston vaihtelut, että uuden tammilistan saa halkeamaan! Mielenkiintoista nähdä miten tämä listojen rakentelu onnistuu, mittaus ainakin oli tarkkaa puuhaa ja piirsin uusista listoista paperille aivan entisten malliset "kaavat". Tänään on tarkoitus viedä lista sahattavaksi ja sen jälkeen taivutukseen....
Lakkaus vaikuttaa todella paksulta. Äkkiseltään onkin aika vaikea päätellä, onko halki pelkkä lakkaus vai myös puu. Minun tapauksessani listojen rakenteen näkee parhaiten, kun avaa hanskalokeron kannen. Lista on "kerroksisen" näköistä, kuin se olisi koottu useista ohuista päällekkäisistä levyistä. Nämä levyt ovat jossain vaiheessa alkaneet irtautua toisistaan, ja paikoittain listoista on kokonaan irronnut päällimmäinen kerros. Se näyttää siltä, että sitä on joskus liimailtu ja ruuvattu takaisin. Pelkkä lakkaus olisi varmaan melko yksinkertaista uusia, mutta tässä tapauksessa listan totaalinen vaihtaminen taitaa olla paras vaihtoehto. Alkuperäislistaa (Zebranoa) siihen lienee turha asentaa, koska se ei todetusti kestä Suomen olosuhteita.. Mutta siinä saa jo olla melkoiset ilmaston vaihtelut, että uuden tammilistan saa halkeamaan! Mielenkiintoista nähdä miten tämä listojen rakentelu onnistuu, mittaus ainakin oli tarkkaa puuhaa ja piirsin uusista listoista paperille aivan entisten malliset "kaavat". Tänään on tarkoitus viedä lista sahattavaksi ja sen jälkeen taivutukseen....
Eiköhän sillä alumiinilistalla ole tarkoitus estää puun ns.kiertyminenSEV8 kirjoitti:Se alumiinilevy siellä puiden välissä on turvallisuuden takia. Törmäystilanteessa pelkkä puu sälöytyy, voi tapahtua ns. seivästyminen

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Kyllä ainakin pystylampussani zebranot ovat virheettömässä kunnossa eikä auto ole autotallia eläessä nähnytkään. Mittariston alla on pari naarmua kun joku on korjannut mittaristoa tms. Ne varmaan unohti 80-luvun kuluesssa miten puuta käsitellään 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/