Erään Oululaisen hydrauliikkafirman seinällä oikein lukee isolla tämä sama ukaasi. Mikähän tähän on syynä. Sen tajuan ettei jarruletkuja tehdä mutta voiko turboletkuissa olla jokin samanlainen vastuu/vahinkovaara?pera8x kirjoitti: perjantaina yritin ettiä firmaa, joka olis tehny sopivan putken, taikka letkun mulle. aika harvassa on firmat. yhdessäkin paikassa kysy, että mihin se tulee ja sitten, kun kerroin, niin heti perään tuli, että on tullu määräys, ettei tehdä enää pakokaasuahtimiin letkuja.
w124 250tdt
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
toi turbon öljyputki on nyt viimeaikoina pitäny ihan hyvin. enkä ole sen takia jaksanu viälä käydä teettään uutta putkea siihen.
nytten tulikin uus ongelma. polttoaineen paluulinjassa on tainnu isomman pumpun takia paine kasvaa. eli siis ne löpön paluuputket, mitkä menee suuttimelta suuttimelle ja lopulta suodattimeen. pumpun vaihdon jälkeen alko valskaan vähän joka suuttimelta. sitten vaihdoin siihen jotain vaan letkua, mutta sekään ei pitäny. sitten kävin KL:stä hakeen sitä orkkisletkua, niin tuli aika hyvä, mutta vieläkin valskaa vitosen suuttimen paluulinjastosta. mitähän tolle keksis? jotain kiristimiä tai lemmareita letkujen juureen.
torstaina kävin hakeen kaasua MIG kemppiin, niin huomasin, että siinähän on TIG valmius. mistä tossa näkee, että onko se tasavirta, vai vaihtovirta, vai säädettävä virta? toisaalta olsihan sillä hyvä vedellä mustaa, taikka rosteriakin, vaikkei aluun pystyiskään. tarttee alkaa kyseleen niitä letkusarjoja tohon.
mitäs sen pakarin kanssa kannattaa tehdä? 3" rööri vaan, vai kuinka?
nytten tulikin uus ongelma. polttoaineen paluulinjassa on tainnu isomman pumpun takia paine kasvaa. eli siis ne löpön paluuputket, mitkä menee suuttimelta suuttimelle ja lopulta suodattimeen. pumpun vaihdon jälkeen alko valskaan vähän joka suuttimelta. sitten vaihdoin siihen jotain vaan letkua, mutta sekään ei pitäny. sitten kävin KL:stä hakeen sitä orkkisletkua, niin tuli aika hyvä, mutta vieläkin valskaa vitosen suuttimen paluulinjastosta. mitähän tolle keksis? jotain kiristimiä tai lemmareita letkujen juureen.
torstaina kävin hakeen kaasua MIG kemppiin, niin huomasin, että siinähän on TIG valmius. mistä tossa näkee, että onko se tasavirta, vai vaihtovirta, vai säädettävä virta? toisaalta olsihan sillä hyvä vedellä mustaa, taikka rosteriakin, vaikkei aluun pystyiskään. tarttee alkaa kyseleen niitä letkusarjoja tohon.
mitäs sen pakarin kanssa kannattaa tehdä? 3" rööri vaan, vai kuinka?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
MIG:ssä on aina DC, koska MIG toimii tasajännitteellä (DC). MIG on vain muuntaja ja tasasuuntausdiodot sen perässä (=halpaa). Kalliimmatkin (1000+€) MIG laitteet sisältävät vain muuntajan ja tasasuuntaajan ja jotain pientä liittyen lankamoottoriin. 3-vaihe MIG ottaa tehoa muuntajaansa kaikista kolmesta vaiheesta ja tekee siitä tasajännitettä. Hitsausvirta esimerkiksi valitaan mekaanisella kytkimellä valitsemalla muuntassa olevista ulosottoista haluttu käyttöön.
Oikeissa AC TIG laitteissa on tietokone ja elektroniikkaa (tai vanhoissa tietokonetta vastaava ohjauselektroniikka) sisällä joka "generoi" AC virtaa samaan tyyliin kuin hakkurivirtalähteet ilman mitään rautamuuntajaa. Ensin se tasasuuntaa verkkovirran, oli se sitten 1 tai 3 vaihe. Seuraaksi siellä on "tietokoneen" ohjaama tehoelektroniikka, joka pystyy tuottamaa vaihtovirtaa, jonka taasuus ja jännite vaihtelee nuppien mukaan. Hinta muodostuu pääasiallisesti tästä. Myös valokaaren sytytys- mahdollinen pulssitus- ja alasajovirta ohjataan tietokoneen toimesta kuten myös kaasun alku- ja jälkisyöttö. TIG:ssä kaasun jälkisyöttö on huomattavasti pidempi kuin MIG/MAG hitsauksessa. Kun tälläinen AC TIG napsautetaan DC asentoon se tehoelektroniikka vain simppelisti alkaa generoimaan DC virtaa pulssittamalla ainoastaan positiiviselle puolelle.
MIG:iin liittettävä TIG valmius on ainostaan virranulosotto eli virtaliitin, johon liitetään kohtalaisen yksinkertainen boxi, joka osaa säädellä sen tasavirran voimakkuutta ja hoitelee siten valokaaren sytytyksen ja "ajovirran". Tämmöistä voisi suositella ainostaan rosterilla (ja mustalla) tehtäviin hitsausharjoituksiin.
Niin ja loppukommentti: Minulla ei ole tämän alan koulutusta, kunhan olen kokeilemalla harjoitellut omassa tallissa ja nettiä tutkinut, joten en vastaa virheellisyksistä edellä olevassa tekstissä.
3 tuumaa riittää pitkälle
Oikeissa AC TIG laitteissa on tietokone ja elektroniikkaa (tai vanhoissa tietokonetta vastaava ohjauselektroniikka) sisällä joka "generoi" AC virtaa samaan tyyliin kuin hakkurivirtalähteet ilman mitään rautamuuntajaa. Ensin se tasasuuntaa verkkovirran, oli se sitten 1 tai 3 vaihe. Seuraaksi siellä on "tietokoneen" ohjaama tehoelektroniikka, joka pystyy tuottamaa vaihtovirtaa, jonka taasuus ja jännite vaihtelee nuppien mukaan. Hinta muodostuu pääasiallisesti tästä. Myös valokaaren sytytys- mahdollinen pulssitus- ja alasajovirta ohjataan tietokoneen toimesta kuten myös kaasun alku- ja jälkisyöttö. TIG:ssä kaasun jälkisyöttö on huomattavasti pidempi kuin MIG/MAG hitsauksessa. Kun tälläinen AC TIG napsautetaan DC asentoon se tehoelektroniikka vain simppelisti alkaa generoimaan DC virtaa pulssittamalla ainoastaan positiiviselle puolelle.
MIG:iin liittettävä TIG valmius on ainostaan virranulosotto eli virtaliitin, johon liitetään kohtalaisen yksinkertainen boxi, joka osaa säädellä sen tasavirran voimakkuutta ja hoitelee siten valokaaren sytytyksen ja "ajovirran". Tämmöistä voisi suositella ainostaan rosterilla (ja mustalla) tehtäviin hitsausharjoituksiin.
Niin ja loppukommentti: Minulla ei ole tämän alan koulutusta, kunhan olen kokeilemalla harjoitellut omassa tallissa ja nettiä tutkinut, joten en vastaa virheellisyksistä edellä olevassa tekstissä.
3 tuumaa riittää pitkälle

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kempin Minarmig Adaptive 180 on täysautomaattinen MIG/MAG-vehje.
Naapurilla näytti olevan tuollainen poikkeus sääntöön.
http://www.pohjanlaakeri.fi/sivu/fi/tuo ... us/Kemppi/
Naapurilla näytti olevan tuollainen poikkeus sääntöön.
http://www.pohjanlaakeri.fi/sivu/fi/tuo ... us/Kemppi/
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
noniin. päivitetääs taas pikkasen. löpön paluulinjat on saatu toimiin hyvin, ei valskaa enää mistään.
pakoputki sai kokea muutoksen. 3 tuumasta alkuun ja 2,5 tuumasta sitten loppupätkä. ja takana yks iso vaimennin hoitamassa turhat melut.
kytkimen kanssa oon tässä temppuillut nyt pari päivää. pikkuhiljaa sekin alkaa oleen kunnossa. 300D:n levy ja asetelma tupla jousilla. paremman kytkimen ansiosta sain nostettua syöttöjä ja paineitakin pikkasen. ei luista ei! vaihteet vaan ei mee ihan toivotulla tavalla silmään. tarttee vielä kerran irrottaa loota jahka tässä taas jaksaa. alkaa alkuperäinen tehotavoitekkin olla jo saavutettu. saas nähä, mitä tästä vielä tulee.
pakoputki sai kokea muutoksen. 3 tuumasta alkuun ja 2,5 tuumasta sitten loppupätkä. ja takana yks iso vaimennin hoitamassa turhat melut.
kytkimen kanssa oon tässä temppuillut nyt pari päivää. pikkuhiljaa sekin alkaa oleen kunnossa. 300D:n levy ja asetelma tupla jousilla. paremman kytkimen ansiosta sain nostettua syöttöjä ja paineitakin pikkasen. ei luista ei! vaihteet vaan ei mee ihan toivotulla tavalla silmään. tarttee vielä kerran irrottaa loota jahka tässä taas jaksaa. alkaa alkuperäinen tehotavoitekkin olla jo saavutettu. saas nähä, mitä tästä vielä tulee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
taas on tehty taikatemppuja kytkimen osalta. tolla tuplajousi asetelmalla kytkin alko pitään, mutta laahas jonkun verran ja aiheuti vaihteiden vaihdossa pään vaivaa. mutta nyt sekin on korjattu. motonetista hain MBW:n kytkimen työsylinterin. se on pienemmällä männällä, eli tekee mersun pääsylinterin kanssa hyvää yhteistyötä ja paljon pitempää liikettä, kun mersun tösylinteri. nyt kytkin pitää ja irrottaa hyvin. poljin nyt on pikkasen jäykempi, kun orkkiksessa.
jos joku muu painii saman vamman kanssa, niin pistetään nyt sitten tieto eteenpäin. eli se bemmun sylinteri oli 320i vm 88. ja pikkasen joutu modifioimaan, että meni paikoilleen. 1 kappaletta 10mm reikiä joutu siihen sylinterin kiinnitysreijän viereen tekeen. orkkis reijät on suorassa linjassa, kun mersussa ne on vinossa linjassa. helppo homma. ja paineputken nippa oli 10mmx1, kun mersun nippa oli jotakin 8mmx1, taikka jotakin. vanha nippa pois ja uus tilalle. sellaset firmat, jotka tekee jarruputki hommia, niin laittaa sen nipan siihen putkeen pikku rahasta.
ja suuri kiitos sille jollekkin, kuka nyt mahto ollakkaan, kuka ehdotti sitä bemarin sylinteriä. se tosiaankin toimii.
jos joku muu painii saman vamman kanssa, niin pistetään nyt sitten tieto eteenpäin. eli se bemmun sylinteri oli 320i vm 88. ja pikkasen joutu modifioimaan, että meni paikoilleen. 1 kappaletta 10mm reikiä joutu siihen sylinterin kiinnitysreijän viereen tekeen. orkkis reijät on suorassa linjassa, kun mersussa ne on vinossa linjassa. helppo homma. ja paineputken nippa oli 10mmx1, kun mersun nippa oli jotakin 8mmx1, taikka jotakin. vanha nippa pois ja uus tilalle. sellaset firmat, jotka tekee jarruputki hommia, niin laittaa sen nipan siihen putkeen pikku rahasta.
ja suuri kiitos sille jollekkin, kuka nyt mahto ollakkaan, kuka ehdotti sitä bemarin sylinteriä. se tosiaankin toimii.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
nosetaas taas tätäkin. elikkäs elikkäs. käytin penkissä tätä menopeliä, seppo kaasutteli ja minä seurasin vierestä. lopputuloksena oli 251 pollea ja 392nm vääntöä. tavotteisiin siis päästiin ja hepan verran ylittekkin.
suoritusarvoja pikkasen tossa tsekkailin tänään ja sain seuraavanlaisia tuloksia. nää on mitattu racecronolla, mikä ei ole sieltä tarkimmasta päästä mittareita. no, muutaman vedon keskiarvoks tuli tollasia lukuja. melko varmana niissä on vielä heittookin, mutta antaa kuitenkis suuntaa.
0-100 km/h 8,3 s.
80-120 km/h 4,9s.
1/4 mailia 15,4s. ja 154km/h.
voimansiirrossa alkaa tuntuun pikku välystä. kardaanin rätit on silmin nähdenkin jo kulahtaneet. seuraavaks sitten niitä ihmetteleen. onko noihin olemassa parempia, kun orkkikset? taikka kyllä ne vakiotkin varmaan ihan hyvin kestää.
suoritusarvoja pikkasen tossa tsekkailin tänään ja sain seuraavanlaisia tuloksia. nää on mitattu racecronolla, mikä ei ole sieltä tarkimmasta päästä mittareita. no, muutaman vedon keskiarvoks tuli tollasia lukuja. melko varmana niissä on vielä heittookin, mutta antaa kuitenkis suuntaa.
0-100 km/h 8,3 s.
80-120 km/h 4,9s.
1/4 mailia 15,4s. ja 154km/h.
voimansiirrossa alkaa tuntuun pikku välystä. kardaanin rätit on silmin nähdenkin jo kulahtaneet. seuraavaks sitten niitä ihmetteleen. onko noihin olemassa parempia, kun orkkikset? taikka kyllä ne vakiotkin varmaan ihan hyvin kestää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
noniin, voimansiirron välyksiinkin tuli lisää selvyyttä. lootassa alko oleen laakeirit jo aika loppu, mikä teki sinne välystä. sitten lopulta koko loota kyrvähti. kesken vedätyksen veto loppu, kun seinään ja rapina ja kolina vaan kuulu. no nosturille ja tutkiin. loota pöydälle, niin selvis jo, että mikä mättää. ei veto menny lootan läpitte. loota auki ja tarkistaan, mikä meni. 2 rattaasta oli hampaita menny aika huolella. pekässä öljyropussakin oli hampaita jo nin paljon, kun mahtu oleen.
no, agentilta uus loota ja taas pääsee mesellä eteenäin. oli aikamoinen ero tässä uudessa lootassa ja vanhassa. ei se vanhakaan ulissu, mutta välyksiä siinä oli. tässä ei oo välyksiä ollenkaan ja vaihteetkin menee napakammin silmään. pistin kokeeks vähän ATF:ää jämäkämpää öljyä lootaan, jos voitelis paremmin. castrolin synteettistä lootaöljyä.
ja pari kuvaa lootasta.


ja sitten koko autosta vähän puhtaampi kuva.

ei toikaan loota varmaan mikään pitkäikänen ole. vinkkiä lootan osalta saa antaa. automaatti olis kestävä, mutta siinä taitaa olla pikkasen enemmän hommaa.
no, agentilta uus loota ja taas pääsee mesellä eteenäin. oli aikamoinen ero tässä uudessa lootassa ja vanhassa. ei se vanhakaan ulissu, mutta välyksiä siinä oli. tässä ei oo välyksiä ollenkaan ja vaihteetkin menee napakammin silmään. pistin kokeeks vähän ATF:ää jämäkämpää öljyä lootaan, jos voitelis paremmin. castrolin synteettistä lootaöljyä.
ja pari kuvaa lootasta.


ja sitten koko autosta vähän puhtaampi kuva.

ei toikaan loota varmaan mikään pitkäikänen ole. vinkkiä lootan osalta saa antaa. automaatti olis kestävä, mutta siinä taitaa olla pikkasen enemmän hommaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
isompi koneisen askit tuntus kestävän vähä paremmin kuin esim 200deen tai 2.0B askit.. 2.3b en osaa sanoapera8x kirjoitti: ei toikaan loota varmaan mikään pitkäikänen ole. vinkkiä lootan osalta saa antaa. automaatti olis kestävä, mutta siinä taitaa olla pikkasen enemmän hommaa.



2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
pitää pistää korvan taakse toi. mulla on vielä yks 4v manuaali loota tossa pihassa. se vaan on romuautossa kiinni, ni tarttee odotella kesää, että saa sen irti. rikotaan nyt noi ekana ja kattellaan sitten lisää.
tänään tuli taisteltua savun kanssa. aikasemmin tossa pumpussa oli orkkis morkooli. toiminta oli on/off ja säätövara liian pieni. jos sääti savut pois, niin syöttöjä ei piisannu enää suurilla paineilla tarpeeks. (30 hepan erolla). ekana savua, että kulki ollenkaan, sitten savutus hiipu pikkasen, sitten tuli ahtoja ja taas savutti sairaasti. toiminta surkeeta. no, siihen tuli tehtyä tänään päivitys.
samaan vanhaan morkooliin käytiin käsiks. morkooli auki ja umpinaiset "rasiat" pois ja kalvo tilalle, paine nipalle reikä ja uus nippa paikoilleen. sitten vaan sopivaa jousta muotoileen. alkuun tein yhden jousen, mutta se oli pikkasen liian on/off tyylinen ja savutti liikaa, niin kuvista poiketen siellä on nytten siis kaks jousta. molemmat enemmän tai vähemmän progressiivisiä. nyt toimii kohtalaisen hyvin. savuttaa koko alueella jonkin verran, muttei enää sillain, että jäis täys kaasulla hirveitä pilviä leijuun taakse.
tossa muutama kuva.
tässä on kalvo.

sitten kalvo paikoillaan

morkoolin uus nippa eri paikassa.

ja morkooli toiselta puolen

sitten morkoolin jousi paikoillaan.

sit morkooli melkein läjässä. kuvassa näkyvään nippaan siis ei tule painetta, vaan paine menee morkoolin alapinnassa olevaan nippaan.

tänään tuli taisteltua savun kanssa. aikasemmin tossa pumpussa oli orkkis morkooli. toiminta oli on/off ja säätövara liian pieni. jos sääti savut pois, niin syöttöjä ei piisannu enää suurilla paineilla tarpeeks. (30 hepan erolla). ekana savua, että kulki ollenkaan, sitten savutus hiipu pikkasen, sitten tuli ahtoja ja taas savutti sairaasti. toiminta surkeeta. no, siihen tuli tehtyä tänään päivitys.
samaan vanhaan morkooliin käytiin käsiks. morkooli auki ja umpinaiset "rasiat" pois ja kalvo tilalle, paine nipalle reikä ja uus nippa paikoilleen. sitten vaan sopivaa jousta muotoileen. alkuun tein yhden jousen, mutta se oli pikkasen liian on/off tyylinen ja savutti liikaa, niin kuvista poiketen siellä on nytten siis kaks jousta. molemmat enemmän tai vähemmän progressiivisiä. nyt toimii kohtalaisen hyvin. savuttaa koko alueella jonkin verran, muttei enää sillain, että jäis täys kaasulla hirveitä pilviä leijuun taakse.
tossa muutama kuva.
tässä on kalvo.

sitten kalvo paikoillaan

morkoolin uus nippa eri paikassa.

ja morkooli toiselta puolen

sitten morkoolin jousi paikoillaan.

sit morkooli melkein läjässä. kuvassa näkyvään nippaan siis ei tule painetta, vaan paine menee morkoolin alapinnassa olevaan nippaan.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Oletteko muuten ajatelleet semmoista, kun tuo alkuperäinen "morkooli" on suunniteltu alle 1 bar paineille ja on tunnettu tosiasia, että se alkaa vähentämään syöttöä suuremmilla paineilla, vaikka sen pitäisi pikemminkin lisätä syöttöä, no niin se on helppo korjata.
Tapa 1: Laitetaan 50/50% bleedaus morkoolille menevään letkuun, morkooli saa 1 bar painetta kun imusarjassa on 2 bar.
Tapa 2: Laitetaan 1 bar varoventtiili morkoolin letkuun, sinne ei siis voi muodostua koskaan yli 1 bar painetta vaikka ahtopaine olisi mitä.
Muutenkin tuntuu että aika usein tuommosten painekellojen ja hukkaporttien kanssa touhutaan vähän varomattomasti, niihin päästetään yli 3 barin paineita ja niitähän ne (kaikki) ei ole suunniteltu kestämään ja sitten pitä ostaa esimerkiksi se 600€ maksava hukkaportti ja ihan turhaan.
Tapa 1: Laitetaan 50/50% bleedaus morkoolille menevään letkuun, morkooli saa 1 bar painetta kun imusarjassa on 2 bar.
Tapa 2: Laitetaan 1 bar varoventtiili morkoolin letkuun, sinne ei siis voi muodostua koskaan yli 1 bar painetta vaikka ahtopaine olisi mitä.
Muutenkin tuntuu että aika usein tuommosten painekellojen ja hukkaporttien kanssa touhutaan vähän varomattomasti, niihin päästetään yli 3 barin paineita ja niitähän ne (kaikki) ei ole suunniteltu kestämään ja sitten pitä ostaa esimerkiksi se 600€ maksava hukkaportti ja ihan turhaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tossa, kun sitä eilen räpläsin, niin meni kyllä hetki ymmärtää morkoolin toiminta. aukes sitten kuitenkin se toimintaperiaate.
siellä morkoolissa oli 2 kappaletta umpinaisia peltikiekkoja. ja kun morkooliin tulee paine, niin niiden kiekkojen sisäinen paine jää pienemmäks, kun ympäröivä paine, jolloin ne litistyy. siitä sitten aiheutuu se, että se pumppuun menevä osa vetäytyy sisäänpäin, jolloin tulee sitä soppaa sitten lisää. ei siis mitään kalvoja originaalissa versiossa.
testailin oikein mittarin kanssa pöydällä sen toimintaa, niin se liikkuva osa liikku kaikki liikkeensä jo alle 1 baarin paineilla. sen jälkeen oli ihan sama antoko sinne 1 vai 5 baaria. siellä se oli pohjassa niin kauan, kun painetta piisas.
tässä mun morkoolissa oli ongelmana se, että liikevara oli liian pieni. jos sääti morkoolista syötön sellaseen asentoon, että sei sauhuta ilman ahtoja, niin ei kyllä sauhuttanu ahdoillakaan. ei siis liikkunu tarpeeks se tappi siellä, vaikka morkoolin pitäis vaikuttaa pelkästään ahtamattoman syötön määrään.
sitten, jos sääti sen sellaseks, että sauhutti jo ilman ahtopainetta, niin sitten se meni jotenkin niin, että 0 baarin paineilla savutti, puolen baarin kohdilla savutus lakkas ja sitten taas jossakin baarin kohdilla savutti ja puolentoista baarin kohdilla ei savuttanu. ja veto oli sen mukaista. kuoppa vääntökäppyrässä..
sit jos sääti sillain, että veti hyvin läpi koko ahtopaine alueen, niin savutti jatkuvasti ihan tolkuttomasti. joutu kaasulla sääteleen savutusta.
nyt sauhuttaa sellasta kevyttä huntua melko tasaseen, eli saa soppaa sopivan annoksen ilmaan nähden.
siellä morkoolissa oli 2 kappaletta umpinaisia peltikiekkoja. ja kun morkooliin tulee paine, niin niiden kiekkojen sisäinen paine jää pienemmäks, kun ympäröivä paine, jolloin ne litistyy. siitä sitten aiheutuu se, että se pumppuun menevä osa vetäytyy sisäänpäin, jolloin tulee sitä soppaa sitten lisää. ei siis mitään kalvoja originaalissa versiossa.
testailin oikein mittarin kanssa pöydällä sen toimintaa, niin se liikkuva osa liikku kaikki liikkeensä jo alle 1 baarin paineilla. sen jälkeen oli ihan sama antoko sinne 1 vai 5 baaria. siellä se oli pohjassa niin kauan, kun painetta piisas.
tässä mun morkoolissa oli ongelmana se, että liikevara oli liian pieni. jos sääti morkoolista syötön sellaseen asentoon, että sei sauhuta ilman ahtoja, niin ei kyllä sauhuttanu ahdoillakaan. ei siis liikkunu tarpeeks se tappi siellä, vaikka morkoolin pitäis vaikuttaa pelkästään ahtamattoman syötön määrään.
sitten, jos sääti sen sellaseks, että sauhutti jo ilman ahtopainetta, niin sitten se meni jotenkin niin, että 0 baarin paineilla savutti, puolen baarin kohdilla savutus lakkas ja sitten taas jossakin baarin kohdilla savutti ja puolentoista baarin kohdilla ei savuttanu. ja veto oli sen mukaista. kuoppa vääntökäppyrässä..
sit jos sääti sillain, että veti hyvin läpi koko ahtopaine alueen, niin savutti jatkuvasti ihan tolkuttomasti. joutu kaasulla sääteleen savutusta.
nyt sauhuttaa sellasta kevyttä huntua melko tasaseen, eli saa soppaa sopivan annoksen ilmaan nähden.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Toi on kokeiltu, siinä morkoolissa on ollut vikaa. Ei tietenkään kaikissa mutta monessa. Sen(kin) takia on alettu laittamaan noita kylkimorkooleja. Dieselpenkissä ne ajoi niitä 1 bar paineella ja silloin ei se vika esiintynyt. Myöhemmin ihmeteltiin ja keksittiin että ne jotkut morkoolit toimii väärin.
Mullakin se vaihdettiin toisessa pumpussa eri tyyppiseen.
Ne pellinpalat ilmeisesti menee jotenkin pilalle siellä tjms. tosi tyhmää. Toivotaan että teillä ne kestää pidempää käyttöä.
Mullakin se vaihdettiin toisessa pumpussa eri tyyppiseen.
Ne pellinpalat ilmeisesti menee jotenkin pilalle siellä tjms. tosi tyhmää. Toivotaan että teillä ne kestää pidempää käyttöä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sitä määkin epäilin, että liikevarat olis kutistuneet ajan kanssa, taikka liian isoilla paineilla. vertasin niitä peltikiekkoja vaparin alppiventtiilin vastaaviin, niin siinä ne oli paljon paksummat. oli ne kyllä vähän isommatkin. tiedä sitten, että kuuluuko niiden olla niin lytyssä, vai ei.veskola kirjoitti:Toi on kokeiltu, siinä morkoolissa on ollut vikaa. Ei tietenkään kaikissa mutta monessa. Sen(kin) takia on alettu laittamaan noita kylkimorkooleja. Dieselpenkissä ne ajoi niitä 1 bar paineella ja silloin ei se vika esiintynyt. Myöhemmin ihmeteltiin ja keksittiin että ne jotkut morkoolit toimii väärin.
Mullakin se vaihdettiin toisessa pumpussa eri tyyppiseen.
Ne pellinpalat ilmeisesti menee jotenkin pilalle siellä tjms. tosi tyhmää. Toivotaan että teillä ne kestää pidempää käyttöä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ei siis nykyisillä (morkooli on nykyään pumpun kyljessä ja sitä ei valmista mersu/bosh) vaan noissa pumpun päällä olevissa originaalimorkoolit säädettiin yleensä siten, että 1 bar ja kaikki syöttö pelissä. Siihen aikaan kun noi keksittiin eli vuonna 2003, se säätö kait riitti tai sitten ei vain osattu vielä paremmin.
Tuota uutta morkooliversiota en ole sen kummemmin testaillut saako sen säädetty siten, että syöttö lisääntyy tasaisesti kun paine nousee 2 bariin (tai 3 tai 4).
Suosittelen kyllä kovasti sitä bleedausta (tai turbosmarttia tjms. jeemulta) sekä hukkaportille että originaalille morkoolille, niin ei ainakaan sen takia hajoa tai huonone ja muutenkin se syöttö kasvaa silloin oikeasssa suhteessa eikä yhdessäkään kellossa tarvita "liian jäykkää" jousta. Samalla säätimellä/bleedillä hoituu sekä ahtopaine että morkooli.
Mulla siis se oma pumppu ainakin minun mielestä meni jossakin välissä huonommaksi, eikä syöttöä enää tullut kuten ennen. Toi ehkä tapahtui silloin kun vahingossa käytin 1,7 bar painetta kuukauden. Savua ei tullut vaikka pumppu myöhemmin säädettiin täysille. Se mun morkooli ei ollut tuota mallia mitä kuvissa edellä vaan erilainen. Siihen sittemmin vaihdettiin tuo kuvissa näkyvä malli, loppunumero 150...se saattaa siis olla tuon suhteen parempi (vanha malli on tässäkin parempi, sama sen on akkojenkin suhteen, hyvin sisäänajettu tuntuu liukkaammalta
) .
Tämä on kyllä ainakin siitä hyvä topik, että kukaan ei voi sanoa, että tässäkin vain pultataan valmiita osia paikalleen
ja kiitos noista kuvista, kiva nähdä vähän mitä missäkin on.

Tuota uutta morkooliversiota en ole sen kummemmin testaillut saako sen säädetty siten, että syöttö lisääntyy tasaisesti kun paine nousee 2 bariin (tai 3 tai 4).
Suosittelen kyllä kovasti sitä bleedausta (tai turbosmarttia tjms. jeemulta) sekä hukkaportille että originaalille morkoolille, niin ei ainakaan sen takia hajoa tai huonone ja muutenkin se syöttö kasvaa silloin oikeasssa suhteessa eikä yhdessäkään kellossa tarvita "liian jäykkää" jousta. Samalla säätimellä/bleedillä hoituu sekä ahtopaine että morkooli.
Mulla siis se oma pumppu ainakin minun mielestä meni jossakin välissä huonommaksi, eikä syöttöä enää tullut kuten ennen. Toi ehkä tapahtui silloin kun vahingossa käytin 1,7 bar painetta kuukauden. Savua ei tullut vaikka pumppu myöhemmin säädettiin täysille. Se mun morkooli ei ollut tuota mallia mitä kuvissa edellä vaan erilainen. Siihen sittemmin vaihdettiin tuo kuvissa näkyvä malli, loppunumero 150...se saattaa siis olla tuon suhteen parempi (vanha malli on tässäkin parempi, sama sen on akkojenkin suhteen, hyvin sisäänajettu tuntuu liukkaammalta

Tämä on kyllä ainakin siitä hyvä topik, että kukaan ei voi sanoa, että tässäkin vain pultataan valmiita osia paikalleen

Sitä just tarkoitin, että pitää ostaa se "liiankin" kallis portti, että saa varmasti kestävän painekellon. Mä tilasin tuommosen joskus 4 vuotta sitten, mutta ei ole vielä tullutjukkis. kirjoitti:Eiköhän semmonen hukkaportti josta pitää 600e maksaa, ole suunniteltu kestämään kovempiakin paineita.

Viimeksi muokannut veskola, To 18.03.2010 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ohos, kuvia siitä ?
Jaahas, pitää päivittää pumppu taas tämän kevään muotiväreihin
Niin se ulkoisen vivun käyttö ei ole kovin tarkkaa kun siinä on sitä mekaniikkaa, mutta molemmat ruuvit on hyvin käsillä.
Jaahas, pitää päivittää pumppu taas tämän kevään muotiväreihin

Niin se ulkoisen vivun käyttö ei ole kovin tarkkaa kun siinä on sitä mekaniikkaa, mutta molemmat ruuvit on hyvin käsillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nää "nyky pumput" taitaa koskea lähinnä mynän tekemiä?
tää munkin pumppu on puoliks omatekonen. ostin sen joltakin äijältä. sitten laitoin kiinni, niin eihän se toiminu. soppaa sai, mutta tyhjäkäynti ei toiminu. takakansi pois, niin yllätykseks koko tyhjäkäynti ruuvvin paikka oli korkannu. eihän siinä auttanu, kun alkaa vaihtaan toisesta pumpusta säädin osa. eli joku on laittanu elementit ja säädelly ne kohdilleen, ite oon koittanu räpeltää ton toiminnan ja syötön kohdilleen. no, kyllä se nyt tuntuu toimivankin. ja soppaakin saa omiin tarpeisiin tarpeeks. varmaan jossakin 2 kilon ahtojen jälkeen alkais oleen sopasta pulaa, mutta toistaseks vielä piisaa.
joo, tää on ihan hauskaa tehä itte sen, minkä osaa. saishan niitä valmiita osia kaupastakin... varmaan ne olis parempiakin.. mutta itte ku tekee, niin tietää mitä missäkin on ja kuinka kaikki systeemit toimii.
kuvia vois ottaa vähän enemmän ja parempiakin. se on vaan niin, että sillon, kun on kädet rasvassa, tai muuten paskaset, niin ei viitti tota oikeeta kameraa kauheesti räplätä ja joutuu tyytyyn kännykkäkameran, tai pokkarin kuviin.
tää munkin pumppu on puoliks omatekonen. ostin sen joltakin äijältä. sitten laitoin kiinni, niin eihän se toiminu. soppaa sai, mutta tyhjäkäynti ei toiminu. takakansi pois, niin yllätykseks koko tyhjäkäynti ruuvvin paikka oli korkannu. eihän siinä auttanu, kun alkaa vaihtaan toisesta pumpusta säädin osa. eli joku on laittanu elementit ja säädelly ne kohdilleen, ite oon koittanu räpeltää ton toiminnan ja syötön kohdilleen. no, kyllä se nyt tuntuu toimivankin. ja soppaakin saa omiin tarpeisiin tarpeeks. varmaan jossakin 2 kilon ahtojen jälkeen alkais oleen sopasta pulaa, mutta toistaseks vielä piisaa.
joo, tää on ihan hauskaa tehä itte sen, minkä osaa. saishan niitä valmiita osia kaupastakin... varmaan ne olis parempiakin.. mutta itte ku tekee, niin tietää mitä missäkin on ja kuinka kaikki systeemit toimii.
kuvia vois ottaa vähän enemmän ja parempiakin. se on vaan niin, että sillon, kun on kädet rasvassa, tai muuten paskaset, niin ei viitti tota oikeeta kameraa kauheesti räplätä ja joutuu tyytyyn kännykkäkameran, tai pokkarin kuviin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
heh heh, mä ostin autotalliin omaan käyttöön canon eos500d:n. Sillä alkaa saamaan hyviä lähikuviakin. Pitää vain välillä pyyhkiä mustat sormenjäljet pois. Toi on mun neljäs digikamera, 2 edellistä oli jo järkkäritasoa ja niin ne vain hajoilee sitten parissa vuodessa jostain syystä. Edellinen canon eos 350d mykistyi viime syksynä ykskaks.
Pitäähän sitä nyt kuvia olla, ettei mene ihan pelkäksi pehmeiden puhumiseksi tämä foorumitouhu.
Niin juu, Mynän pumpuissa on noita sylinterimäisiä morkooleja nykyään, en tiedä mitä PP käyttää nykyään.
Pitäähän sitä nyt kuvia olla, ettei mene ihan pelkäksi pehmeiden puhumiseksi tämä foorumitouhu.
Niin juu, Mynän pumpuissa on noita sylinterimäisiä morkooleja nykyään, en tiedä mitä PP käyttää nykyään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
oletteko kokeillut ikinä, kuinka ne traktorin pumpuissa olevat morkoolit toimis mersun pumpussa...
eli siis joissakin bosch:n rivipumpuissa, joita käytetään traktorien (ainakin valtra 6800 pes6 pumpusta löytyy) ja pienten kuorma-autojen koneissa on hieman järkevemmän oloinen morkooli, kuin tuo mersun vakio... jopa bosch:n jakajapumpun morkooli tuntuu erittäin tekniseltä laitteelta, kun sitä vertaa tähän mersun malliin, joka tuntuu olevan yhtä tekninen, kuin virkkuukoukku
eli siis joissakin bosch:n rivipumpuissa, joita käytetään traktorien (ainakin valtra 6800 pes6 pumpusta löytyy) ja pienten kuorma-autojen koneissa on hieman järkevemmän oloinen morkooli, kuin tuo mersun vakio... jopa bosch:n jakajapumpun morkooli tuntuu erittäin tekniseltä laitteelta, kun sitä vertaa tähän mersun malliin, joka tuntuu olevan yhtä tekninen, kuin virkkuukoukku

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei olla kun en ole nähnyt moista
Minun pitää vain luottaa siihen, että Mynä-Diesel on nähnyt semmoisen oikean pullinlaitteen pumpun joskus ja valinnut nyt noihin mersuihin parhaan mahdollisen ratkaisun...ja eikös ne olekkin....siis nähnyt pullingin ja valinnut semmosen edullisen ja toimivan morkoolin
Kuvia, missä viipyy...alkaa jo ***tuttaa tuommonen kun on viimekauden morkooli autossa.
Vaikeampaa se virkkuukoukun käyttö on mitä mukavan turboauton rakentaminen


Kuvia, missä viipyy...alkaa jo ***tuttaa tuommonen kun on viimekauden morkooli autossa.
Vaikeampaa se virkkuukoukun käyttö on mitä mukavan turboauton rakentaminen

Lisää tietoa: www.skg.fi
No voi itku potku raivari
(niin on siis tyylikäs
)


Viimeksi muokannut veskola, Pe 19.03.2010 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
http://superturbodiesel.com/std/attachment.php?aid=1779
en tiiä onko tuo uusin versio.
edit.
myöhästyin.
en tiiä onko tuo uusin versio.
edit.
myöhästyin.
Viimeksi muokannut jukkis., Pe 19.03.2010 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

saattaa kyllä olla, että näissä isommissa pumpuissa tuo morkoolin toiminta on toteutettu eri tavalla ja niitä ei siis voi hyödyntää näihin pieniin "henkilöauton" pumppuihin, mutta ne on siis olleet samoja jo varmaan 30 vuotta ja toimivat ihan hienosti... ovat kalvollisia ja niissä on jopa pientä säätöäkin...
tuo kuvassa oleva pumppu taitaa olla joku V8 scanian -70 luvun systeemejä... morkooli on tutun näköinen, muuta samaa osaa ei taida olla -90 luvun traktorin pumppuun...
ylättävän vaikea oli netistä kaivaa kuvaa tuollaisesta rivipumpusta, jossa on tuon tyyppinen morkooli kiinni, tunnin etsin ja tuo oli ainut kuva, joka tuli vastaan

edit: enpäs sanokkaan mitään karan liikkeestä, kun aloin itsekkin epäilemään kummalle puolelle kalvoa se paine menee, pitää tarkistaa jonain päivänä ihan livenä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."