uppista.Kuusela kirjoitti:Tarkoitatko tällä käyttöakselin laakeroinnilla sitä lohkon ja pumpun välistä laakeria vai itse pumpun laakerointia vai jotain muuta?seppo1 kirjoitti:sprintteris pettää usein puumpun käyttöakselin laakerointi joka aiheuttaa jakopään sekoamisen.aikas vaikea havaita.ääntää kuin alipainepumppu ois hajoamas.
Millainen työ on vaihtaa se pumpun ja lohkon välinen "välilaakeri"?
Koliseva sprinter
Koliseva Sprinter
Onpa hauska huomata, että niin moni taistelee täsmälleen samojen Sprinterin (312D -99) kolinoiden kanssa kuin minäkin. Taistelua on kestänyt jo useamman vuoden, joten mikään aivan katastrofi ei ole kyseessä.
Voin lyhyesti (yritän ainakin) selittää korjaushistorian ja vaivan luonteen, ehkä tässä lähivuosina joku osaa päätellä, missä vika piilee. Minä tiedän aika monta kohtaa, missä se vika EI ole. Te muut vaivasta kärsivät voitte ehkä tämän viestin lukemalla päätellä, mihin ei kannata koskea.
Vaiva on muissa viesteissä kuvattu kilinä ja raklatus, kun moottori on kylmä. Pakkaskelillä (n. -10 tai kylmempi) kilinä kuuluu ajossa koko ajan vaikka moottori käyntilämmin. Sitä pahemmin, mitä enemmän moottori joutuu töihin. -28 C ja tiukka ylämäki hiljaisessa vauhdissa on hirveää kuultavaa. Kovalla pakkasella kilinä lakkaa, kun auto seisoo tyhjäkäynnillä minuutin pari. Muutaman kilometrin jälkeen ajoviima on taas jäähdyttänyt jonkin kohdan ja kilinä palaa. Kilinää ei tahdo kuulla konehuoneen puolella, mutta sisään kuuluu loistavasti (olisipa toisin päin).
Vaiva on outo ainakin kolmelle mersupajalle ja yhdelle jokamerkin pajalle. Mikä on outoa ottaen huomioon vian selvän yleisyyden.
Korjattu seuraavaa:
Jakoketju ja kiristin vaihdettu.
Jakopää avattu ja tarkistettu, että kaikki on kunnossa.
Alipainepumppu vaihdettu (öljykorkin avaamalla kuuluu pumpun säksätys, joka on kuulemma normaalia).
Suuttimet korjattu (kärjet vaihdettu asian osaavassa pajassa, tehty tarvittavat säädöt ym)
Ruiskutuspumppu korjattu (levisi ihan oikeasti, korjaus 1600 e uusi 2700 e).
Moniurahihnan kiristinmekanismi uusittu (oli siinä vähän vikaakin, mutta ei se syy tähän vaivaan ollut, sinne meni 560e).
Kilinä kuuluu edelleen, kokeilin vielä omatoimisesti, että kilinä kuuluu myös, kun irrottaa moniurahihnan. Siis vaiva ei ole apulaitteissa.
Vaivan jäljille pitäisi päästä, jos tuntisi tarkemmin konehuoneen rakenteen ja osaisi päätellä, mikä se kohta on, johon ajoviima/kylmä imuilma vaikuttaa oleellisesti. Ja vielä niin, että vika ei ole omituinen yksittäistapaus, vaan selvästi Sprinterin (liekö nimenomaan juuri tämän moottorityypin) ominaisuus, joka tulee esiin ehkä kilometrien myötä.
Mitä mahtaa olla ruiskutuspumpun juuressa pumpun ja sille menevän akselin laakeroinnin välissä? Olisiko siellä jotain, joka voisi aiheuttaa tämän äänen. Tuon laakerin (alipainepunpun takana) kuluminen on kuulemma tyyppivika noin 600 tkm paikkeilla, oireena epätasainen tyhjäkäynti.
Voin lyhyesti (yritän ainakin) selittää korjaushistorian ja vaivan luonteen, ehkä tässä lähivuosina joku osaa päätellä, missä vika piilee. Minä tiedän aika monta kohtaa, missä se vika EI ole. Te muut vaivasta kärsivät voitte ehkä tämän viestin lukemalla päätellä, mihin ei kannata koskea.
Vaiva on muissa viesteissä kuvattu kilinä ja raklatus, kun moottori on kylmä. Pakkaskelillä (n. -10 tai kylmempi) kilinä kuuluu ajossa koko ajan vaikka moottori käyntilämmin. Sitä pahemmin, mitä enemmän moottori joutuu töihin. -28 C ja tiukka ylämäki hiljaisessa vauhdissa on hirveää kuultavaa. Kovalla pakkasella kilinä lakkaa, kun auto seisoo tyhjäkäynnillä minuutin pari. Muutaman kilometrin jälkeen ajoviima on taas jäähdyttänyt jonkin kohdan ja kilinä palaa. Kilinää ei tahdo kuulla konehuoneen puolella, mutta sisään kuuluu loistavasti (olisipa toisin päin).
Vaiva on outo ainakin kolmelle mersupajalle ja yhdelle jokamerkin pajalle. Mikä on outoa ottaen huomioon vian selvän yleisyyden.
Korjattu seuraavaa:
Jakoketju ja kiristin vaihdettu.
Jakopää avattu ja tarkistettu, että kaikki on kunnossa.
Alipainepumppu vaihdettu (öljykorkin avaamalla kuuluu pumpun säksätys, joka on kuulemma normaalia).
Suuttimet korjattu (kärjet vaihdettu asian osaavassa pajassa, tehty tarvittavat säädöt ym)
Ruiskutuspumppu korjattu (levisi ihan oikeasti, korjaus 1600 e uusi 2700 e).
Moniurahihnan kiristinmekanismi uusittu (oli siinä vähän vikaakin, mutta ei se syy tähän vaivaan ollut, sinne meni 560e).
Kilinä kuuluu edelleen, kokeilin vielä omatoimisesti, että kilinä kuuluu myös, kun irrottaa moniurahihnan. Siis vaiva ei ole apulaitteissa.
Vaivan jäljille pitäisi päästä, jos tuntisi tarkemmin konehuoneen rakenteen ja osaisi päätellä, mikä se kohta on, johon ajoviima/kylmä imuilma vaikuttaa oleellisesti. Ja vielä niin, että vika ei ole omituinen yksittäistapaus, vaan selvästi Sprinterin (liekö nimenomaan juuri tämän moottorityypin) ominaisuus, joka tulee esiin ehkä kilometrien myötä.
Mitä mahtaa olla ruiskutuspumpun juuressa pumpun ja sille menevän akselin laakeroinnin välissä? Olisiko siellä jotain, joka voisi aiheuttaa tämän äänen. Tuon laakerin (alipainepunpun takana) kuluminen on kuulemma tyyppivika noin 600 tkm paikkeilla, oireena epätasainen tyhjäkäynti.
Jukka
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Mahdollinen ratkaisu Sprinterin kilinään
Muut ovat selvästi luovuttaneet. Ja säätäneet ehkä radion kovemmalle kylmillä keleillä.
Kyselin dieseleihin erikoistuneelta korjaamolta vinkkiä. Kokeilemisen arvoiselta kuulosti kannentiivisteen vaihto. Kuulemma hajoaa tyypillisesti 300 tkm-400 tkm paikkeilla, ulospäin näkyvänä merkkinä pitäisi öljyä tihkua hieman ketjun kiristäjän ylöpuolelta. Ykköspytyn ja jakoketjun välissä on iso öljykanava, joka on yhteinen venttiilinnostimille ja jakoketjun kiristäjälle. Kannentiivisteen hajoaminen tästä kohdasta aiheuttaa sen että öljyn seassa kulkee pakokaasuja ja kiristin sekä nostimet ovat löysiä aiheuttaen kilinää. Ulkolämpötila vaikuttaa moottorilohkon reunassa kulkevaan öljyyn ja tästä syystä ilmiö on säätilariippuvainen.
Varmuutta ei kuulemma ole tämänkään remontin tuloksesta, mutta vaikuttaa sen verran loogiselta, että kannattaa kokeilla. Voisiko joku kilisevän Sprinterin omistaja olla koekaniini? Jos toimii, niin teen perässä.
Kyselin dieseleihin erikoistuneelta korjaamolta vinkkiä. Kokeilemisen arvoiselta kuulosti kannentiivisteen vaihto. Kuulemma hajoaa tyypillisesti 300 tkm-400 tkm paikkeilla, ulospäin näkyvänä merkkinä pitäisi öljyä tihkua hieman ketjun kiristäjän ylöpuolelta. Ykköspytyn ja jakoketjun välissä on iso öljykanava, joka on yhteinen venttiilinnostimille ja jakoketjun kiristäjälle. Kannentiivisteen hajoaminen tästä kohdasta aiheuttaa sen että öljyn seassa kulkee pakokaasuja ja kiristin sekä nostimet ovat löysiä aiheuttaen kilinää. Ulkolämpötila vaikuttaa moottorilohkon reunassa kulkevaan öljyyn ja tästä syystä ilmiö on säätilariippuvainen.
Varmuutta ei kuulemma ole tämänkään remontin tuloksesta, mutta vaikuttaa sen verran loogiselta, että kannattaa kokeilla. Voisiko joku kilisevän Sprinterin omistaja olla koekaniini? Jos toimii, niin teen perässä.
Jukka
Kilisevä Sprinter
Vain huonokuuloinen pärjää ilman huolen häivää, koska kelit kylmenevät ja Sprinterin kilinä kovenee. Nyt radiot pienemmälle ja vikaa metsästämään. Talven pakkaset hirvittävät jo etukäteen.
-jukka-
-jukka-
Jukka
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Koliseva sprinter
osaiskohan joku sanoa missä vika sprinter 312d -97vm nakuttaa lämpimänä kun kun kiihdyttää ,kylmänä ei anna ääntä.ja tyhjä käynillä ei kuulu mitään ylimäärästä,vain veto päällä lämpimänä kuuluu pieni nakutus pienimmillä kieroksilla.
autolla ajettu neljäsataatuhatta 


Onko kukaan löytänyt selitystä tähän moottorin rallatus asiaan?
Itsellä kans rallattaa ja ajettu 390tkm -98 312 .
Pakkasta kun on -20 astetta niin äänen kuulee aivan selvästi ja
nyt -6 astetta niin ääntä ei kuulu lähes ollenkaan. Moottorissa kun on kierroksia 2000rpm ja enemmän niin ääni tulee silloin esille.
Paljon on keskusteluja tästä asiasta käyty, mutta yksiselitteistä vikaa ei ole
tainnut kukaan vielä keksiä?
Itsellä kans rallattaa ja ajettu 390tkm -98 312 .
Pakkasta kun on -20 astetta niin äänen kuulee aivan selvästi ja
nyt -6 astetta niin ääntä ei kuulu lähes ollenkaan. Moottorissa kun on kierroksia 2000rpm ja enemmän niin ääni tulee silloin esille.
Paljon on keskusteluja tästä asiasta käyty, mutta yksiselitteistä vikaa ei ole
tainnut kukaan vielä keksiä?
rallijore kirjoitti:Onko kukaan löytänyt selitystä tähän moottorin rallatus asiaan?
Itsellä kans rallattaa ja ajettu 390tkm -98 312 .
Pakkasta kun on -20 astetta niin äänen kuulee aivan selvästi ja
nyt -6 astetta niin ääntä ei kuulu lähes ollenkaan. Moottorissa kun on kierroksia 2000rpm ja enemmän niin ääni tulee silloin esille.
Paljon on keskusteluja tästä asiasta käyty, mutta yksiselitteistä vikaa ei ole
tainnut kukaan vielä keksiä?
epäillisin jakopään ketju antaa ääntä (venynyt). itellään sprintteri nakutti kun kiihdytti piennillä kieroksilla, sitten nakutus hävis kun käytin rvs öljyn sekaan lisä ainetta.kannattaa kokeilla!
Re: Koliseva sprinter
Tuli hankittua 312D sprintteri ja koneen toiminnassa ei ole muuten mitään vikaa paitsi öljykorkin avatessa alkaa kamala rahina. Kuulostaa kuin jakoketju ottaisi kiinni johonkin lohkoon (jollain muullakin oli vastaavia huomioita tässä topicissa). Autolla on ajettu 560 tkm ja jakoketjun vaihdosta ei ole mitään varmuutta, käyntiääni on minusta tuohon suorasuihkariin vähän liiankin pehmeä eli voisinko olettaa että ruiskutusennakko on myöhäisellä kuluneen jakoketjun takia?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Koliseva sprinter
Ehkä olis kannattanu ostaa vanha transiitti jos kaipaa miehekästä ääntä.
Täs viestiketjus on monta kommenttia mitä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Epäilisin, luulisin, oletan... vaihdoin uuden (käytetyn romun) jne...
Täs viestiketjus on monta kommenttia mitä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Epäilisin, luulisin, oletan... vaihdoin uuden (käytetyn romun) jne...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Koliseva sprinter
Kirjoitan tämän nyt, jos joku vielä eksyy tätä ketjua lukemaan. Eilen siinä vaan Raskoneella ohimennen kuulin, kun oman autoni (311 CDI -00, sprintshift-versio) omituista keliriippuvaista (kosteus, lämpötila en osaa tarkemmin määritellä...) sivuääntä ihmetellessäni, että Sprinterin kaksoisvauhtipyörä ja siihen liittyvä välys voi kait aiheuttaa jotakin extra-ääntä. Rallatusta. En nyt itse vielä syvällisemmin asiaan perehtynyt. Jo pari vuotta sitten luulin, että jotakin on pahasti hajoamassa. Sitten ääni hävisi. Välillä pahenee, välillä ei huomaa laisinkaan, kun paikallaan ollessa moottorille antaa kierroksia. Ja tiedän, että ääni ei tule esim. moniurahihnan välipyöristä tms. apulaitteista.
Re: Koliseva sprinter
Onko tähän tullut mitään varmuutta? Jotenkin ääni kyllä voisi kuulua sieltä vauhtipyörän suunnalta..
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: Koliseva sprinter
Kaksoismassavauhtipyörä kalkattaa tyhjäkäynnillä jos se on rikki ja peruuttaessa ylämäkeen tärinä on järkyttävä.
Aika helppo kuulla tuleeko ääni koneesta vai laatikosta
Aika helppo kuulla tuleeko ääni koneesta vai laatikosta

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: To 01.09.2016 19:42
Re: Koliseva sprinter
Kannattaa kokeilla laittaa ainakin syöttöpumppu mersuihin tankilliseen dieseliä litra mieluiten 0w40 moottoriöljyä. Itse olen laittanut mobil super 3000 tai 2t öljyä. Kuullema nämä nykydieselit ovat vähemmän öljypitoisia niin eivät voitele riittävästi pumppua ja suuttimia. Itsellä käyntiääni muuttui paljon tasaisemmaksi. Paras diesel teboilillla. Yksi ikänsä mersujen kanssa leikkinyt neuvoi. Eikä savuta tippaakaan.
Re: Koliseva sprinter
Nyt kun olen omistanut vastaavan Sprintterin muutaman kuukauden ja lukenut näitä tarinoita, niin tartumpa tähänkin vanhaan aiheeseen. Mulla siis tuo legendaarinen 2,9 vitoskone, joka on suorasuihku sähköohjatulla Boschin punpulla - ei siis CDI. Käyntiääni on tässä viestiketjussa kuvatun oloinen. Öljykorkin kun irrottaa, niin lisää kalketta kuuluu. Näyttäs siltä, että moni on vaihdellut osia turhaan ja silti kalinat vaan jatkuneet. Auto on asuntoauto ja mittarissa 300 tonnia. Muutama tuhat kilsaa tullu ajettua sillä tänä kesänä.
Huolestunko turhaan?
Huolestunko turhaan?
Re: Koliseva sprinter
Painele jarrupoljinta auto käynnis ja äänen ollessa päällä.
Jos ääni poistuu tai hiljenee, on vika alipainepumpus, mutta sekin on kai tehty niin ettei riko mitään.
Jos ääni poistuu tai hiljenee, on vika alipainepumpus, mutta sekin on kai tehty niin ettei riko mitään.
Re: Koliseva sprinter
Jarrupolkimen painelu ei vaikuta. Irrotin myös pumpulta tulevan alipaineputken - ei vaikutusta.
Re: Koliseva sprinter
Taitaa olla nää vanhan liiton Sprintterit sen verran iäkkäitä, että tietäjät on jo ajat sitten siirtyny toisenlaiseen tekniikkaan. 

Re: Koliseva sprinter
Nyt on vissiin sitten kansitiivisteen vaihto edessä, kun rupes puskemaan julmetusti savua ja öljyäkin katoaa.
Oon joskus vaihtanu 124 Mersun viitoskoneesta kansipahvin ja siinähän on tilaa temuta ja nosta akansi reilusti ylöspäin, mutta Spintterissä pikkasen ahtaampaa ja kantta ei voi nostaa niin reilusti.
Mitä pitää huomioida jakoketjun kanssa? Ratas nokka-akselilta irti ja se kannessa kiinni oleva ketjun ohjuri irti, mutta uskaltaako päästää sen ketjun makkaralle siihen aukon pohjalle, että saa kannen näppärästi pois? Hyppääkö ketju syöttöpumpun rattaalta?
Oon joskus vaihtanu 124 Mersun viitoskoneesta kansipahvin ja siinähän on tilaa temuta ja nosta akansi reilusti ylöspäin, mutta Spintterissä pikkasen ahtaampaa ja kantta ei voi nostaa niin reilusti.
Mitä pitää huomioida jakoketjun kanssa? Ratas nokka-akselilta irti ja se kannessa kiinni oleva ketjun ohjuri irti, mutta uskaltaako päästää sen ketjun makkaralle siihen aukon pohjalle, että saa kannen näppärästi pois? Hyppääkö ketju syöttöpumpun rattaalta?
Re: Koliseva sprinter
Ossaako joku kertoa?