W210 220cdi -01 Automaattivaihteisto temppuilee
W210 220cdi -01 Automaattivaihteisto temppuilee
Eilen illalla kävin ajelemassa n. 50 kilsan lenkin ja palasin kotiin vaihtamaan termostaatin, kun ei ole nyt pakkasilla oikein lämmöt nousseet. Nätti homma, vanha pois ja uusi tilalle. Edellisen vaihdoin 3 vuotta ja n 90000km sitten.
Tietenkin piti lähteä sitten testaamaan, että oliko sillä termostaatin vaihdolla vaikutusta tuohon lämpenemiseen. Ajelin 4 kilsaa paikalliselle kioskille tekemään lottoa, kun se on kuitenkin sen uuden eemelin hankinta vielä seitsemän numeron päässä. Peruutin mesen parkkiin, keula aavistuksen alamäkeen ja sammutin siihen. Aattelin sitten palatessa kiertää kotiin pitemmän kautta, vedin vaihteenvalitsimen taka-asentoon ja läksin kiihdyttämään oikein nätisti pintakaasulla kunnes huomasin ettei tämä nyt ole ihan ok, kun kierrokset vaan nousee, eikä vaihde suurene! No ajattelin ensin, että olen vahingossa kiskonut vaihteen kakkoselle ja pukkasin pari kertaa pykälää isommalle (vaihdenäyttö ei tietenkään toimi) tällä ei ollut mitään vaikutusta, joten pysäytin auton ja yritin laittaa pakkia päälle mutta sepä ei onnistunutkaan, vaan auto piti sammuttaa, laittaa valitsin P asentoon ja käynnistää uudelleen, että sai R asennon kautta D:lle ja pääsi jatkamaan sen lyhyemmän reitin kautta takaisin kotitallille.
Kotiin päästyä (synkkien ajatusten riivaamana) foorumi auki ja metsästämään topiccia josta kohtalotoverin voisi löytää. Tulokset yllättävän laihoja tai hakusanat vääriä, mutta oikein kunnollista vaihtoehtoa vian aiheuttajaksi ei oikein löytynyt.
Tämän vian myötä katosivat myös pakkivalot, joten tähän mennessä olen tarkistanut pakkivalo polttimot ja irrottanut vaihteen valitsimen, koska moitteettomasti tähän asti toiminut loota (661000tkm) ei mielestäni voi noin yllättäen ilman oireita hajota, vaan kyse on taas jostakin sähkölaitteesta, joista ensimmäisenä epäilisin tuota vaihteen valitsinta.
Hyvät mb gurut nyt jotain ajatuksia kehiin, olenko aivan hakoteillä noiden pähkäilyjeni kanssa? Onko muilla ollut samanlaisia murheita?
Tietenkin piti lähteä sitten testaamaan, että oliko sillä termostaatin vaihdolla vaikutusta tuohon lämpenemiseen. Ajelin 4 kilsaa paikalliselle kioskille tekemään lottoa, kun se on kuitenkin sen uuden eemelin hankinta vielä seitsemän numeron päässä. Peruutin mesen parkkiin, keula aavistuksen alamäkeen ja sammutin siihen. Aattelin sitten palatessa kiertää kotiin pitemmän kautta, vedin vaihteenvalitsimen taka-asentoon ja läksin kiihdyttämään oikein nätisti pintakaasulla kunnes huomasin ettei tämä nyt ole ihan ok, kun kierrokset vaan nousee, eikä vaihde suurene! No ajattelin ensin, että olen vahingossa kiskonut vaihteen kakkoselle ja pukkasin pari kertaa pykälää isommalle (vaihdenäyttö ei tietenkään toimi) tällä ei ollut mitään vaikutusta, joten pysäytin auton ja yritin laittaa pakkia päälle mutta sepä ei onnistunutkaan, vaan auto piti sammuttaa, laittaa valitsin P asentoon ja käynnistää uudelleen, että sai R asennon kautta D:lle ja pääsi jatkamaan sen lyhyemmän reitin kautta takaisin kotitallille.
Kotiin päästyä (synkkien ajatusten riivaamana) foorumi auki ja metsästämään topiccia josta kohtalotoverin voisi löytää. Tulokset yllättävän laihoja tai hakusanat vääriä, mutta oikein kunnollista vaihtoehtoa vian aiheuttajaksi ei oikein löytynyt.
Tämän vian myötä katosivat myös pakkivalot, joten tähän mennessä olen tarkistanut pakkivalo polttimot ja irrottanut vaihteen valitsimen, koska moitteettomasti tähän asti toiminut loota (661000tkm) ei mielestäni voi noin yllättäen ilman oireita hajota, vaan kyse on taas jostakin sähkölaitteesta, joista ensimmäisenä epäilisin tuota vaihteen valitsinta.
Hyvät mb gurut nyt jotain ajatuksia kehiin, olenko aivan hakoteillä noiden pähkäilyjeni kanssa? Onko muilla ollut samanlaisia murheita?
- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
No niin, nyt on sitten carsoft testit tehty ja vikakoodina seuraavaa: "P240D The current transfer case sent from control unit N78(Transfer case control module) via the CAN bus is implausible.
P240D There is a sporadic fault in CAN communication with control module N78 (Transfer case control module) or the transfer case position is sporadically implausible."
Otin kokeeksi livedataa lootan toiminnasta ja ei näköjään laatikon aivot tiedä mittään valitsimen asennosta, vaan pelkkää viivaa näytti, oli sitten keppi missä asennossa tahansa. No onneksi nuita mersuja on kuitenkin suvussa sen verran, että ehjäkin yksilö talliin saatiin ja otettiin sitten tuosta velipoijan mesestäkin livedataa lootalta ja siellä näkyi kaikki asennot P-R-N-D, aivan kuten pitääkin.
Omastanikin tuli muuten anturi- ja pyörintänopeus tietoa ihan ok, joten olen nyt vakavasti (jos ei toisin todisteta) sitä mieltä, että keppivikaa tyrkkää.
Mitäpä sanotte pähkäilyistäni?

P240D There is a sporadic fault in CAN communication with control module N78 (Transfer case control module) or the transfer case position is sporadically implausible."
Otin kokeeksi livedataa lootan toiminnasta ja ei näköjään laatikon aivot tiedä mittään valitsimen asennosta, vaan pelkkää viivaa näytti, oli sitten keppi missä asennossa tahansa. No onneksi nuita mersuja on kuitenkin suvussa sen verran, että ehjäkin yksilö talliin saatiin ja otettiin sitten tuosta velipoijan mesestäkin livedataa lootalta ja siellä näkyi kaikki asennot P-R-N-D, aivan kuten pitääkin.
Omastanikin tuli muuten anturi- ja pyörintänopeus tietoa ihan ok, joten olen nyt vakavasti (jos ei toisin todisteta) sitä mieltä, että keppivikaa tyrkkää.
Mitäpä sanotte pähkäilyistäni?
