vm89 300e automaatti vaihteiden kiristys?
vm89 300e automaatti vaihteiden kiristys?
juu elikkäs kuulin jostain että automatin vaihteita pystyy kiristämään.Mistä se onnistuu ja millä tavalla?valoissa kun seisoo ja D päällä nii yrittää potkia itteesä eteen päin ja joskus jos on N päällä ja polkasee kaasua niin yrittää pikkasen liikahtaa...
toi on ihan normaalia. se kiristys ei vaikuta noihin juttuihin mitään. ainoastaan vaihteiden vaihtoon. säätämällä saa siitä lootasta mallia jenkki, eli luistaa joka vaihdossa. taikka sitten mallia tiukka, että nykäsee joka vaihdossa. taikka sitten jotakin siltä väliltä. turbiinin toimintaan sillä säädöllä ei ole mitään merkitystä. tyhjäkäyntiä laskemalla tai nostamalla saa sen tyhjäkäynti vedon säädettyä sopivaks, taikka sitten turbiinia muokkaamalla. vaihteistoöljyilläkin on varmaan jotakin osaa asiaan.
diiseleissä ainakin menee alipaineletku sinne lootan vasempaan kylkeen. siitä sitten kuminen suojus pois ja pieni T mallinen avain löytyy sen kumin alta. sillä pystyy kääntään siitä, missä se avainkin oli, niin lootan jäykkyyttä lisää, taikka vähemmän.
jos pensalootassa on erilainen systeemi, niin joku fiksumpi voi neuvoa.
diiseleissä ainakin menee alipaineletku sinne lootan vasempaan kylkeen. siitä sitten kuminen suojus pois ja pieni T mallinen avain löytyy sen kumin alta. sillä pystyy kääntään siitä, missä se avainkin oli, niin lootan jäykkyyttä lisää, taikka vähemmän.
jos pensalootassa on erilainen systeemi, niin joku fiksumpi voi neuvoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ja on kai samalla kohtuullisen nopea tapa kuluttaa toosa korjauskuntoon. Ei sen tarvitse kaupunkibussien tyylisesti rytkiä, mutta saa sen vaihdon persiillään huomata kuitenkinpera8x kirjoitti:toi on ihan normaalia. se kiristys ei vaikuta noihin juttuihin mitään. ainoastaan vaihteiden vaihtoon. säätämällä saa siitä lootasta mallia jenkki, eli luistaa joka vaihdossa.

Vaihtopaikkoja säädetään sitten "laatikon kaasun" vaijerista. Omassa autossa oli konehuoneelta vaihteistolle menevässä vaijerin kuoressa valkoinen muovinen "mutteri" jota kiinnipäin kääntämällä saa vaihtokohtaa ylemmäs. Samanlainen lienee sinullakin. Itseltä korjaantui myös kylmänä vähän luistava 2-3 vaihto pikku kirimisellä

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
aika löysäksi tuo mersun loota pitää säätää, jos se luistelee liikaa vaihdoissa, jos se muuten vain on kunnossa
omani olen nyt saanut mielestäni aika hyvään malliin... suurilla alipaineilla (pintakaasulla ajettaessa siis) vaihdot on tosi sivistyneet, eikä vaihtoa oikeastaan pahemmin huomaa, mutta kaasu pohjassa vaihtaessa kyllä huomaa, kun pykälä vaihtuu, ei jää matkalle... eli kun voimaa on pelissä, myös vaihteisto on "tiukempi" tuon alipaine säädön ansiosta.
jos auto taas ryömii, sitä ei saa pois, kuin tiputtamalla tyhjäkäyntiä tai vaihtamalla suuremman stall speedin omaava turbiini... omassa 300E mersussa tyhjäkäynti D asennossa on n. 550-600 rpm ja ryömii juuri niin paljon, kuin itse sen haluankin, eli kevyesti joutuu jarrulla pitämään paikallaan, ja niin se mielestäni kuuluukin olla
"voima" jolla autoa joutuu pitämään paikallaan on varmaan sitä luokkaa, mitä vaatis ajaa n. 1 cm korkuisen esteen yli
eli ihan olematon, mutta on kuitenkin...

omani olen nyt saanut mielestäni aika hyvään malliin... suurilla alipaineilla (pintakaasulla ajettaessa siis) vaihdot on tosi sivistyneet, eikä vaihtoa oikeastaan pahemmin huomaa, mutta kaasu pohjassa vaihtaessa kyllä huomaa, kun pykälä vaihtuu, ei jää matkalle... eli kun voimaa on pelissä, myös vaihteisto on "tiukempi" tuon alipaine säädön ansiosta.
jos auto taas ryömii, sitä ei saa pois, kuin tiputtamalla tyhjäkäyntiä tai vaihtamalla suuremman stall speedin omaava turbiini... omassa 300E mersussa tyhjäkäynti D asennossa on n. 550-600 rpm ja ryömii juuri niin paljon, kuin itse sen haluankin, eli kevyesti joutuu jarrulla pitämään paikallaan, ja niin se mielestäni kuuluukin olla


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
en usko, että tuo oma loota luistaa liikaa, kerran mustaa viivaa tulee kuivalle asfaltille, kun loota vaihtaa 1->2 täyskaasu vaihdossapera8x kirjoitti:joo, ei kannata mitään jenkkilootaa siitä tehdä. kuluu pakka nopsaa ja sitten onkin hommaa, jos haluaa, että se taas tarraa kiihdytyksissä tms.

ei sen silti tartte niin kireä olla, että meinaa niskat katketa normaali kaupunki ajossa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."