CDI vislaa pakkasella?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

CDI vislaa pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Ajoinpa tuossa aamulla 65km työpaikalle miinus 26-28 asteen pakkasessa ja mese alkoi vislaan tasakaasulla vaihtelevasti 70-90 mittarinopeudessa. Onko kellään muulla sattunut samaa?

Ahtoputkiko se siellä vislaa ko jäätyy? Kumma juttu... :shock: No, säikkyy ainakin riista- ja muut eläimet vislausta. Katteli yks lumenkolaajakin perään että mitä se mersu vislaa :oops:

Tarkennuksena vielä että ääni häviää kun painaa kaasua eli kuuluu vain ja ainoastaan tasakaasulla. Eli ei turbon ääni. Oma arvio on että moottorin etupuolella oleva ahtuputki ja liittimet jäätyy kovalla pakkasella ajoviimasta ja tasakaasulla ahtovirtauksen ollessa vakio jäätynyt liitos vuotaa hitusen tai jotain. Tehot on tallella ja kaikki muukin ok, vain ja ainoastaan tuo vislaava ääni tasamaalla ja tasakaasulla.

Jos kääris tuon ahtoputken johonkin palonkestävään lämpösukkaan liittimineen....
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: CDI vislaa pakkasella?

Viesti Kirjoittaja fokura »

Höylä kirjoitti:Onko kellään muulla sattunut samaa?
Ei ole samanlaisia oireita ollut, mutta vuosia sitten kun piteli 30 kympin pakkasia niin bensarellu teki sen ettei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään.
Käväsin paikallisen merkkihuollon tiskillä anomassa apua ja hetihän sieltä tulikin; takimmainen änkkäri jäässä! Se oli aivan totaalisen täynnä jäätä eikä se sitten sulanutkaan aivan helpolla.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Testaa niin, että auton seistessä paikallaan, konepelti auki, vaihde vapaalla ja ikkunat auki. Tee kaasulla muutamia pohjaan-asti-ryntäytyksiä ja kuulostele, että suhahtaako tai vislaako jossain vaiheessa. Jos joku ahtoputki heikosti kiinni tai hieman rikki niin kuuluu jollain tietyllä kierrosalueella, kierrosten noustessa sekä kierrosten laskiessa 0,5-1,0 sec ääni. Ääni on erilainen paineiden noustessa sekä laskiessa. Jos kuuluu tuollainen ylimääräinen ääni niin sitä saattaa saada tuotettua pidemmänkin aikaa, kun löytyy se oikea ahtoalue tietyillä kierroksilla, kun pitää kaasua tietyssä kohtaa paikallaan.

Jos kyse hajonneesta putkesta niin repeämän paikka ja koko vaikuttaa siihen, että millä paineella se alkaa ääntää. Pieni repeämä ei aiheuta vielä välttämättä muutoksia auton käytöksessä, ennen kuin kasvaa isommaksi.

Paine saattaa olla sopiva juuri 70-90 km/h ajaessa, mutta kiihdytyksessä ei vihellä tai ääni hukkuu koneen kiihdytysääniin. Mersun dieseleissä on koneen ympärillä niin hyvät äänieristykset, että vaikea havaita, ellei ole pelti pystyssä ja ikkunat auki.

Yleensä itsellä käynyt turboautoissa niin, että lopulta ääni on todella selvä, kun putki antaa kunnolla periksi ja sen kyllä huomaa, kun putki imee itsensä litteäksi täydessä kiihdytyksessä ja auto meinaa sammua 100 km/h vauhdissa. Discovaloista sitten mittaristossakin saa nauttia.

Jos kyse ahtoputkesta niin 10 min homma korjaamolla ja maksaa muutaman ropon.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisko coolerin (muovi) pääty irti, tai halki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

minulla vislaa -99 w202 200cdi kylmänä pakkasella, ensimmäisen kilometrin aikana, mutta vislaus häviää kun kone yhtään lämpiää ( tosin ei kovin nopeasti lämpiä , kun se per.. webasto ...)
Vihellys kuuluu noin 1500-2500rpm alueella kevyellä pintakaasulla ajettaessa, jos vedätät enemmän että ahtopaineet nousee, niin ääni häviää ja kun kevennät ääni palaa.. mutta tosiaankin vain yli -10c pakkasella ja heti liikkeelle lähdettyä kylmällä koneella..
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Kiitoksia vinkeistä. Ahtoputken vaihdoin vuodenvaihteessa. Edellinen ns. "räjähti" kesken kiihdytyksen. Coolerin päädyssä/päädyissä en huomannu mitään erityistä.

Laittelin pahveja syylärin eteen ja sivuille suojaamaan ajoviimalta ja kas kummaa vislausta ei ole kuulunut. Toki pakkastakaan ei ole ollut kuin max 15 c eli aika lauhaa.

Pitänee saada auto nosturin nokkaan niin pääsis tutkiin paikkoja alhaaltaki.
C farkku 2.2cdi 2005
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Onpa suorastaan raivostuttavaa tuo vislaus. Raja on kokemuksen mukaan miinus 18 astetta. Ei auttanut pahvit keulassa. Heti kylmemmällä hetken ajon jälkeen sopivalla kierrosalueella kuuluu vislaus. Lauhalla ei vislaa missään ajotilanteessa.

Paikallaan ei vislaa sitten niin millään, oli pakkasta vaikka 30 tai ei. Jos käyttää paikallaan ja lähtee liikkeelle, niin kestää tovin ennenkuin alkaa uudestaan vislaan, eli ilmeisesti kyseessä on imuvuoto ja vuotaakseen tarvii jonkin liitoksen jäätymisen. Jäätymiseen tarvii pakkasta ja ajoviimaa. Jos ei jäädy tarpeeksi ei vislaa, eli paikallaan käydessä liitos sulaa ja vuoda?

Pakko saada auto nosturin nokkaan alkaa jos vaivaan kun väki kattoo viheltävää meseä.

Jos vaikka ensiavuksi pahvittais kaikki keulan vielä auki olevat pienetkin aukot umpeen.....
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Pelkkä arvaus: pakosarjan tiiviste?
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Itsellä C220 bensa vuodelta -93, ja vislaa ihan yhtälailla. Ei ole turboa, ääni ei ala heti vaan pienen hetken päästä kun tasakaasulla ajelee. Joskus ääntä ei tule, joskus se tulee, lähes aina vislaa kuitenkin kun pakkasilla ajelee. Ihan sama kauanko on lohkolämmittimessä kiinni pitänyt.

Testailin tällä viikolla seuraavaa ja yllätyin aika paljon:
Ajoin tasakaasulla, eri vaihteilla, annoin auton rullata myös vapaalla vaihteella, painelin vapaalla rullatessa myös kaasua niin, että kone kiertää joku 4000rpm ja aina vain VISLAA samalla äänellä. Ihan sama, että oliko vaihde päällä ja painoinko kaasua vai en. Sitten kun vauhti alkoi hiljentyä niin vislaus pieneni ja lopulta loppui. Sitten kun taas kiihdyttää ja ajaa tasaista nopeutta niin taas VISLAA.

Luulin aikaisemmin, että vislaa vaan silloin kun kaasua painaa, koska vislaus loppuu kun kaasua ei paina. Mutta se vislaus loppuukin sen takia, että vauhti hidastuu, ei sen takia että kaasua ei paineta.

En käsitä tätä koko ääntä, että mikä sen aiheuttaa. Mun mielestä se tulee konehuoneesta, mutta vikakuvaus sopisi johonkin kardaaniin tai pyörien laakereihin, muttei mihinkään konehuoneen osaan, koska ääni kuuluu aina siitä huolimatta, mikä on koneen kierrosluku.

Kun kone lämpiää niin vislaus loppuu sitten jossain vaiheessa...
W202, C220 -93 pensakone
Vastaa Viestiin