Ajoinpa tuossa aamulla 65km työpaikalle miinus 26-28 asteen pakkasessa ja mese alkoi vislaan tasakaasulla vaihtelevasti 70-90 mittarinopeudessa. Onko kellään muulla sattunut samaa?
Ahtoputkiko se siellä vislaa ko jäätyy? Kumma juttu... No, säikkyy ainakin riista- ja muut eläimet vislausta. Katteli yks lumenkolaajakin perään että mitä se mersu vislaa
Tarkennuksena vielä että ääni häviää kun painaa kaasua eli kuuluu vain ja ainoastaan tasakaasulla. Eli ei turbon ääni. Oma arvio on että moottorin etupuolella oleva ahtuputki ja liittimet jäätyy kovalla pakkasella ajoviimasta ja tasakaasulla ahtovirtauksen ollessa vakio jäätynyt liitos vuotaa hitusen tai jotain. Tehot on tallella ja kaikki muukin ok, vain ja ainoastaan tuo vislaava ääni tasamaalla ja tasakaasulla.
Jos kääris tuon ahtoputken johonkin palonkestävään lämpösukkaan liittimineen....
Höylä kirjoitti:Onko kellään muulla sattunut samaa?
Ei ole samanlaisia oireita ollut, mutta vuosia sitten kun piteli 30 kympin pakkasia niin bensarellu teki sen ettei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään.
Käväsin paikallisen merkkihuollon tiskillä anomassa apua ja hetihän sieltä tulikin; takimmainen änkkäri jäässä! Se oli aivan totaalisen täynnä jäätä eikä se sitten sulanutkaan aivan helpolla.
Testaa niin, että auton seistessä paikallaan, konepelti auki, vaihde vapaalla ja ikkunat auki. Tee kaasulla muutamia pohjaan-asti-ryntäytyksiä ja kuulostele, että suhahtaako tai vislaako jossain vaiheessa. Jos joku ahtoputki heikosti kiinni tai hieman rikki niin kuuluu jollain tietyllä kierrosalueella, kierrosten noustessa sekä kierrosten laskiessa 0,5-1,0 sec ääni. Ääni on erilainen paineiden noustessa sekä laskiessa. Jos kuuluu tuollainen ylimääräinen ääni niin sitä saattaa saada tuotettua pidemmänkin aikaa, kun löytyy se oikea ahtoalue tietyillä kierroksilla, kun pitää kaasua tietyssä kohtaa paikallaan.
Jos kyse hajonneesta putkesta niin repeämän paikka ja koko vaikuttaa siihen, että millä paineella se alkaa ääntää. Pieni repeämä ei aiheuta vielä välttämättä muutoksia auton käytöksessä, ennen kuin kasvaa isommaksi.
Paine saattaa olla sopiva juuri 70-90 km/h ajaessa, mutta kiihdytyksessä ei vihellä tai ääni hukkuu koneen kiihdytysääniin. Mersun dieseleissä on koneen ympärillä niin hyvät äänieristykset, että vaikea havaita, ellei ole pelti pystyssä ja ikkunat auki.
Yleensä itsellä käynyt turboautoissa niin, että lopulta ääni on todella selvä, kun putki antaa kunnolla periksi ja sen kyllä huomaa, kun putki imee itsensä litteäksi täydessä kiihdytyksessä ja auto meinaa sammua 100 km/h vauhdissa. Discovaloista sitten mittaristossakin saa nauttia.
Jos kyse ahtoputkesta niin 10 min homma korjaamolla ja maksaa muutaman ropon.
minulla vislaa -99 w202 200cdi kylmänä pakkasella, ensimmäisen kilometrin aikana, mutta vislaus häviää kun kone yhtään lämpiää ( tosin ei kovin nopeasti lämpiä , kun se per.. webasto ...)
Vihellys kuuluu noin 1500-2500rpm alueella kevyellä pintakaasulla ajettaessa, jos vedätät enemmän että ahtopaineet nousee, niin ääni häviää ja kun kevennät ääni palaa.. mutta tosiaankin vain yli -10c pakkasella ja heti liikkeelle lähdettyä kylmällä koneella..
Kiitoksia vinkeistä. Ahtoputken vaihdoin vuodenvaihteessa. Edellinen ns. "räjähti" kesken kiihdytyksen. Coolerin päädyssä/päädyissä en huomannu mitään erityistä.
Laittelin pahveja syylärin eteen ja sivuille suojaamaan ajoviimalta ja kas kummaa vislausta ei ole kuulunut. Toki pakkastakaan ei ole ollut kuin max 15 c eli aika lauhaa.
Pitänee saada auto nosturin nokkaan niin pääsis tutkiin paikkoja alhaaltaki.
Onpa suorastaan raivostuttavaa tuo vislaus. Raja on kokemuksen mukaan miinus 18 astetta. Ei auttanut pahvit keulassa. Heti kylmemmällä hetken ajon jälkeen sopivalla kierrosalueella kuuluu vislaus. Lauhalla ei vislaa missään ajotilanteessa.
Paikallaan ei vislaa sitten niin millään, oli pakkasta vaikka 30 tai ei. Jos käyttää paikallaan ja lähtee liikkeelle, niin kestää tovin ennenkuin alkaa uudestaan vislaan, eli ilmeisesti kyseessä on imuvuoto ja vuotaakseen tarvii jonkin liitoksen jäätymisen. Jäätymiseen tarvii pakkasta ja ajoviimaa. Jos ei jäädy tarpeeksi ei vislaa, eli paikallaan käydessä liitos sulaa ja vuoda?
Pakko saada auto nosturin nokkaan alkaa jos vaivaan kun väki kattoo viheltävää meseä.
Jos vaikka ensiavuksi pahvittais kaikki keulan vielä auki olevat pienetkin aukot umpeen.....
Itsellä C220 bensa vuodelta -93, ja vislaa ihan yhtälailla. Ei ole turboa, ääni ei ala heti vaan pienen hetken päästä kun tasakaasulla ajelee. Joskus ääntä ei tule, joskus se tulee, lähes aina vislaa kuitenkin kun pakkasilla ajelee. Ihan sama kauanko on lohkolämmittimessä kiinni pitänyt.
Testailin tällä viikolla seuraavaa ja yllätyin aika paljon:
Ajoin tasakaasulla, eri vaihteilla, annoin auton rullata myös vapaalla vaihteella, painelin vapaalla rullatessa myös kaasua niin, että kone kiertää joku 4000rpm ja aina vain VISLAA samalla äänellä. Ihan sama, että oliko vaihde päällä ja painoinko kaasua vai en. Sitten kun vauhti alkoi hiljentyä niin vislaus pieneni ja lopulta loppui. Sitten kun taas kiihdyttää ja ajaa tasaista nopeutta niin taas VISLAA.
Luulin aikaisemmin, että vislaa vaan silloin kun kaasua painaa, koska vislaus loppuu kun kaasua ei paina. Mutta se vislaus loppuukin sen takia, että vauhti hidastuu, ei sen takia että kaasua ei paineta.
En käsitä tätä koko ääntä, että mikä sen aiheuttaa. Mun mielestä se tulee konehuoneesta, mutta vikakuvaus sopisi johonkin kardaaniin tai pyörien laakereihin, muttei mihinkään konehuoneen osaan, koska ääni kuuluu aina siitä huolimatta, mikä on koneen kierrosluku.
Kun kone lämpiää niin vislaus loppuu sitten jossain vaiheessa...