280 SE seokset, tyhkäynti ja kulutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

280 SE seokset, tyhkäynti ja kulutus?

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

Siis taas apuja kaivataan, eli kyseessä juuri taloon tullu 280 se vm-84 (126) ja apuja seuraaviin:
-mistä säädetään seoksia?
-paljon toi keskikulutus on ollu muilla sekaajossa?
-milloin ryypyn kuuluis pudota pois?

ku tällä hetkellä vie normi kaasujalalla jotain 25l/100km ja pakokaasut haisee nii saatanan kitkerälle kuin olla ja voi, eli vissiin melkoisen rikkaalla pyörii.. sekä ku kylmänä käynnistää nii huutaa yli 1500rpm ennen kuin kone lämpenee 80c ja sit vasta pudottaa kierrokset 1000rpm paikkeille.. :shock:
sekä pientä nykimistä tuntuu tasakaasulla, mut ei mitäänn merkittävää..
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Siinä ilmanputsarissa lienee reikä päällä?
Siitä tökkäät 3 mm kuusiokoloavaimen läpi ja painat pohjaan. Sen jälkeen rikkaammalle kääntyy oikealle ja laihemmalle vasemmalle.

Tähänpä lisään, että laihallakin haisee kitkerälle ja bensaa kuluu älyttömästi.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

[quote="Harri126"]Siinä ilmanputsarissa lienee reikä päällä?
Siitä tökkäät 3 mm kuusiokoloavaimen läpi ja painat pohjaan. [quote]

Siinä reiässä voi olla vielä suojatulppa paikoillaan, jossei ole ennen ruuvailtu. Se pois ja sitten kun juuri tuo 3mm kuuskoloavain sopii, niin on oikea pultti. Ja jossain ainakin sillä avaimella piti kevyesti painaa alaspäin ennen kuin oikea ruuvi kiertyy. Ja seosruuvin kääntämisessä saa olla aika varovainen... varttikierroskin on jo tosi paljon....
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

jep, kiitti tosta..:) pitää säädellä sit ku pääsee mittarin ääreen nii saa heti arvot kerralla oikeiks.
ja unohdin viel sen verran lisätä et siis pakokaasut haisee sekä kitkerälle ja myös aika pahasti haisee bensalle sekä välillä pikkuisen paukkaa putkessa, nii melko varmasti pyörii rikkaalla..??!

nii ja miten teillä on tuon kulutuksen kanssa ollu?? sekä onko tuo ryypyn toiminta sit miten normaalia, eli milloin sen kuuluis pudota pois pelistä??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jos on uusi tuttavuus niin ensin tulpat, jakajan kansi & pyörijä kuntoon ja uusi ilmanputsari. Toivottavasti sytkän ajoitusta ei kukaan ole muutellut, itse en puuttunut millään lailla säätöihin kun ajoin samanlaisella 100 tkm 7 v ajan.

Seka-ajokulutusta en mittaillut mutta kai se oli siellä 13-18 l sadalla riippuen vuodenajasta. Matka-ajossa 10-11 sadalla ja piiitkässä matka-asjossa vei 9-10 välillä. 95 oktaanisella ajoin.

Tuntui myös että joskus kesti aika kauan ennen kuin kierrokset laski kylmäkäynnistyksen jälkeen mutta kyl ne jo n 50 asteessa oli alle tonnin. Kuumana se noin 700 ja vaihde päällä 65 about. Lähdin ajaan vain vaikka kiekat oli 1200-1300 ja kyl ne ajossa sitten laski aina nopeesti kun tuo pannukin lämpeni suht nopeesti, eli ei käytännön ongelmia.

Seokset voi säätää perstuntumalla samoin kun ennen säädettiin kaasareita. Ensin kierrokset ilmaruuvista vaikka 800 paikkeille. Sitten seosruuvista haetaan kiinnipäin se asento jossa kiekat alkaa vaipua - sitten aukipäin taas niin paljon että alkaa uudestaan vaipua (tukehtua). Lasket ruuvin kierrokset ja laitat siihen puoliväliin. Sitten testeriin kun vaan pääset, mieluummin ensin rikkaalla kun laihalla jottei pala ventiili/mäntä (ei nurkka-ajossa pitäis kuitenkaan olla ongelmia). Itse tein noin ja testeri osoitti muistaakseni 2.8 % CO ja jätettiin siihen kun auto kävi nätisti, ei haissut eikä puputtanut pakoputken päästä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se ilima ruuvihan näkkyy kuvan vasemmassa laijassa keskikohilla :wink:
se on tuo valakonen muovi ruuvi missä on jousi :lol:
Kuva
siellon ihan vaan muutama letkukin 8)
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:se ilima ruuvihan näkkyy kuvan vasemmassa laijassa keskikohilla :wink:
se on tuo valakonen muovi ruuvi missä on jousi :lol:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img738871.jpg
siellon ihan vaan muutama letkukin 8)
Juu touhottaja on oikees, ilmavuodot sotkee toiminnan. Toisaalta jos horii ilmaa niin käy laihalla. Itellä oli kutossylinterin imutorven tiivisteessä vika niin alkoi käymään tyhjää viidellä...mutta en kyllä haistanut ongelmaa vaan tunsin sen :) .

Ja voisihan alkutsekkaukseen lisätä venttiilien säädön. Ja puristusmittauksen, kera mahdollisen tarvittavan ohivuotomittauksen... taitaa olla muuten vähintään 25 vuotta noilla vehkeillä ikää. Paljos on saman ikäsii muita merkkejä päivittäises ajossa :wink: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuosta kulutuksesta sen verran, että ennen ajelin 280 SE:llä ja se nykäs pentsiiniä aina ylitte kympin vaikka kuin yritti sitä alle kympin, ehkä hinaamalla olis menny :D kovilla pakkasilla se vei ainakin liki 20L sadalle :lol:
sitten ostin 420:sen, se mennee heleposti alle kympin pitkällä ajolla mutta kylä ajossa menee sellasen 15L sataselle :D
mullon pelkkiä romuja vaan
pamppu16
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 05.06.2008 16:23
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja pamppu16 »

joo kyllä se on niin että perusasiat kunniaan, tulppien irroitus paljasti ongelman.. kaikki tulpat aikansa eläneet ja pari tulppaa oli TODELLA huonossa kunnossa----> uudet tulpat kaupasta ja kylläpä hyrrää nätisti sekä kulutuskin putos HUOMATTAVASTI tosta entisestä.. :D
Vastaa Viestiin