Äänestä! Mitä tapahtuu kun W114:n mittarit laittaa W123:een

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Äänestä! Mitä tapahtuu kun W114:n mittarit laittaa W123:een

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kuten otsikko kertoo, tarkoitus olisi selvittää, mitä tapahtuu, kun W114:n mittariston laittaa kiinni W123:een. Liitin on käsittääkseni samanlainen. MB:n korjaamokäsikirjat eivät kerro liittimen napojen merkitystä, vaan ainoastaan johtojen värit. W114:n ja W123:n värikoodit eivät täsmää.

Tällaisia asioita on ihan turha kokeilla, sillä demokratian periaatteiden mukaisesti enemmistö on aina oikeassa. Tässä siis äänestysvaihtoehdot:

1) Kaikki mittarit ja valot toimivat kuten pitää.
2) Yksi tai kaksi mittaria toimii OK, muut ovat mykkiä.
3) Osa mittareista ampaisee heti tappiin ja lopuista alkaa nousta savua ja lieskoja.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

2.

Öljynpainemittari toimii samallatavalla. Samoiten nopeusmittari toimii, mutta riippuen V-arvosta ja perävälityksestä voi tulla heittoa nopeusnäytön ja todellisen matkavauhdin kanssa. Tässähän ei ilmeisesti tarkkuudella ollut merkitystä, vaan vaihtoehdot toimii kautta ei toimi.

Nuo sähköllä toimivien puntarien tulokset jätän niille, jotka on parempia lotossa kuin minä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

2.

Lämpömittarihan ei voi toimia, koska W115/W114sta on eetterillä täytetty lämpöputki, joka on yhtä könttää mittarin kanssa.

Mittariston valaisu, sekä vilkkujen, hätävilkutuksen, seisontajarrun ja pitkien merkkivalojen paikat voi olla hyvinkin samoissa paikoissaan..

Tulikos W123seen varoitus- tai merkkivaloja lisää - jarrupalojen kuluneisuusanturi? Jäähdytysnesteen vähäisyyden merkkivalo?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Lämpömittarihan ei voi toimia, koska W115/W114sta on eetterillä täytetty lämpöputki, joka on yhtä könttää mittarin kanssa.
Ahaa... Mites se W123:n lämpömittari sitten toimii?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vuodesta 74 eteenpäin ainakin W115 dieseleissä on sähköinen lämpömittari,ainakin omistamissani purkuautoissa asia oli näin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Juu, taisi siten vaihtua type W115 2seen sähköiseksi. Type 1ssä ei saa purettua lämpömittarihässähää laisinkaan, saakos type 2ssa?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.

OT: Myydään toimivat bensa- ja öljynpainemittarit vuodelta 1952. Anyone? :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Daaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissa :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Meinasin kirjoittaa niinkuin heittona että tapahtuu hot roddausta :wink: . Mutta taasen salaisuuden verhoa raotettiinkin Herra D:n toimesta että 1 + 1 laskemalla saadaan jo aikaiseksi 2. Milloin oikein paljastetaan lisää :) .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

karra kirjoitti:Meinasin kirjoittaa niinkuin heittona että tapahtuu hot roddausta :wink: . Mutta taasen salaisuuden verhoa raotettiinkin Herra D:n toimesta että 1 + 1 laskemalla saadaan jo aikaiseksi 2. Milloin oikein paljastetaan lisää :) .
Yritätkös sä Karra nyt vihjailla, että minä täällä salaa jotain rodia rakentelisin? Haha, kuinka naurettava väite! :lol: Minäkö? Mobilisti, vanha pussihousu? :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Heavy kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissa :wink:
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:
Heavy kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissa :wink:
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit
Sen siitä saa, kun touhuaa noiden dieseleiden kanssa... :( Unohtuu bensat kokonaan :shock:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Daaz kirjoitti:Yritätkös sä Karra nyt vihjailla, että minä täällä salaa jotain rodia rakentelisin? Haha, kuinka naurettava väite! :lol: Minäkö? Mobilisti, vanha pussihousu? :wink:

-Daaz
Mitä tässä on seurattu pussihousujen menoa foorumeilla... niin Kyllä, ko. veikkaus menee tälläsen normi tyypin mielessä sillä tavalla.

Eli mobilistiroddari... ainaki ruottissa ne saa aikaan parasta jälkee. Mobilistit ja roddarit sitte vasta kakkossijalla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jari_w123 kirjoitti:
Heavy kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissa :wink:
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit
EIkä vain taida, vaan on -- ainakin omassa m102 w123:ssa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti: Eli mobilistiroddari... ainaki ruottissa ne saa aikaan parasta jälkee. Mobilistit ja roddarit sitte vasta kakkossijalla.
Ja Suomessakin, ainakin "mercakungen" joka tälläkin foorumilla kirjoitellut on.

Tämä tyylisuunta voisi olla minullekin passeli... mutta isoihin peltiremontteihin ei riitä rahkeet :evil: . Miulla on se haave SLC 5.0 tai 5.6 safari-kloonina. Vois vetää levikkeet pop-niiteillä kiinni ja korottaa jousitusta kera 215R15 renkaiden....
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
nortti85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 01.08.2005 22:02
Paikkakunta: Alahärmä

Viesti Kirjoittaja nortti85 »

Aku P kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:
Heavy kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissa :wink:
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit
EIkä vain taida, vaan on -- ainakin omassa m102 w123:ssa.

Omassa w123 230 tulee kyllä putkella mittarille asti.
Mb w123 230 -76
Mb vito -06
Toyota corolla -07
Toyota Timangi -77
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

epäilen asiaa hieman...
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit
...omassa w123 M102:ssa on ihan mekaaninen...ja niin on ollu kaikissa w123:bensoissa mitä olen purkanut... omanihan ei ole "ihan" viimeisiä kun se on vain 1/-85 :) ...eikä ainakaan w123 280/250:nen yhdessäkään sähkökuvassa mainita ainoatakaan sähköistä ö-painemittaria...

edit: pari kirjoitusvirhettä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

MB:n korjaamokäsikirjat eivät kerro liittimen napojen merkitystä, vaan ainoastaan johtojen värit. W114:n ja W123:n värikoodit eivät täsmää.
...minulla ainakin kaikki korjauskirjat kertoo...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joku varaosa katalooki tarjosi uudemmille bensoille sähköistä öljynpaine anturia,siitä minä olen tuon sähkömittarin saanut päähäni.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Joku varaosa katalooki tarjosi uudemmille bensoille sähköistä öljynpaine anturia,siitä minä olen tuon sähkömittarin saanut päähäni.
Johtuisko ehkä siitä, että kun M110 on w126:ssa, siinä on tuo sähköinen anturi ja sama juttu M102:n kanssa w124 ja w201:ssä...?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Voi hyvinkin johtua tuosta :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alkupään W201:ssä on myös mekaaninen öljynpainemittari. Eli öljy tulee mittarille saakka.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Minulla taas menee niin päin, että W114 vm. 1976 M180-tekniikalla on ristisiitetty W123 vm. 1984 280 TE:n M110-moottorin ja automaattivaihteiston kanssa. Mittarit ja kaikki toimii, mutta älkää kysykö miten. ;) Öljynpaine toimii kuten ennenkin vanhalla W114:n mittarilla.

Lämpömittari tosiaan vaihtui pystylampun 1.5 --> 2 faceliftissä sähköiseksi, mutta lämpömittarityypit ovat täysin keskenään vaihdettavissa. Omassa 240D:ssä pamahti lämpömittari ja se antituunattiin vanhaan malliin. Hauskaa kun mittari näyttää lämpötilalukemaa, vaikka on virrat pois päältä. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin, vanhemmissa käsiryypyllisissä koneissa on kätevää kun voi kattoa lämpömittarista onko kone kylmä vai lämmin ja sen mukaan säätää ryyppyä ehkä vähän kevyemmin vai hä?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Aapo.T kirjoitti:Niin, vanhemmissa käsiryypyllisissä koneissa on kätevää kun voi kattoa lämpömittarista onko kone kylmä vai lämmin ja sen mukaan säätää ryyppyä ehkä vähän kevyemmin vai hä?
Milloinkas Mersussa on viimeksi käsiryyppy ollut? Ei ainakaan !976 M180:ssä, vaan automaattinen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

no ei niin uusissa ole, mutta muutamia vuosia taakseppäin
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin