Äänestä! Mitä tapahtuu kun W114:n mittarit laittaa W123:een
Äänestä! Mitä tapahtuu kun W114:n mittarit laittaa W123:een
Kuten otsikko kertoo, tarkoitus olisi selvittää, mitä tapahtuu, kun W114:n mittariston laittaa kiinni W123:een. Liitin on käsittääkseni samanlainen. MB:n korjaamokäsikirjat eivät kerro liittimen napojen merkitystä, vaan ainoastaan johtojen värit. W114:n ja W123:n värikoodit eivät täsmää.
Tällaisia asioita on ihan turha kokeilla, sillä demokratian periaatteiden mukaisesti enemmistö on aina oikeassa. Tässä siis äänestysvaihtoehdot:
1) Kaikki mittarit ja valot toimivat kuten pitää.
2) Yksi tai kaksi mittaria toimii OK, muut ovat mykkiä.
3) Osa mittareista ampaisee heti tappiin ja lopuista alkaa nousta savua ja lieskoja.
-Daaz
Tällaisia asioita on ihan turha kokeilla, sillä demokratian periaatteiden mukaisesti enemmistö on aina oikeassa. Tässä siis äänestysvaihtoehdot:
1) Kaikki mittarit ja valot toimivat kuten pitää.
2) Yksi tai kaksi mittaria toimii OK, muut ovat mykkiä.
3) Osa mittareista ampaisee heti tappiin ja lopuista alkaa nousta savua ja lieskoja.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
2.
Öljynpainemittari toimii samallatavalla. Samoiten nopeusmittari toimii, mutta riippuen V-arvosta ja perävälityksestä voi tulla heittoa nopeusnäytön ja todellisen matkavauhdin kanssa. Tässähän ei ilmeisesti tarkkuudella ollut merkitystä, vaan vaihtoehdot toimii kautta ei toimi.
Nuo sähköllä toimivien puntarien tulokset jätän niille, jotka on parempia lotossa kuin minä.
Öljynpainemittari toimii samallatavalla. Samoiten nopeusmittari toimii, mutta riippuen V-arvosta ja perävälityksestä voi tulla heittoa nopeusnäytön ja todellisen matkavauhdin kanssa. Tässähän ei ilmeisesti tarkkuudella ollut merkitystä, vaan vaihtoehdot toimii kautta ei toimi.
Nuo sähköllä toimivien puntarien tulokset jätän niille, jotka on parempia lotossa kuin minä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
2.
Lämpömittarihan ei voi toimia, koska W115/W114sta on eetterillä täytetty lämpöputki, joka on yhtä könttää mittarin kanssa.
Mittariston valaisu, sekä vilkkujen, hätävilkutuksen, seisontajarrun ja pitkien merkkivalojen paikat voi olla hyvinkin samoissa paikoissaan..
Tulikos W123seen varoitus- tai merkkivaloja lisää - jarrupalojen kuluneisuusanturi? Jäähdytysnesteen vähäisyyden merkkivalo?
Lämpömittarihan ei voi toimia, koska W115/W114sta on eetterillä täytetty lämpöputki, joka on yhtä könttää mittarin kanssa.
Mittariston valaisu, sekä vilkkujen, hätävilkutuksen, seisontajarrun ja pitkien merkkivalojen paikat voi olla hyvinkin samoissa paikoissaan..
Tulikos W123seen varoitus- tai merkkivaloja lisää - jarrupalojen kuluneisuusanturi? Jäähdytysnesteen vähäisyyden merkkivalo?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Ahaa... Mites se W123:n lämpömittari sitten toimii?Petteri Kivimäki kirjoitti:Lämpömittarihan ei voi toimia, koska W115/W114sta on eetterillä täytetty lämpöputki, joka on yhtä könttää mittarin kanssa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
OT: Myydään toimivat bensa- ja öljynpainemittarit vuodelta 1952. Anyone?
-Daaz
OT: Myydään toimivat bensa- ja öljynpainemittarit vuodelta 1952. Anyone?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Meinasin kirjoittaa niinkuin heittona että tapahtuu hot roddausta
. Mutta taasen salaisuuden verhoa raotettiinkin Herra D:n toimesta että 1 + 1 laskemalla saadaan jo aikaiseksi 2. Milloin oikein paljastetaan lisää
.


1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Yritätkös sä Karra nyt vihjailla, että minä täällä salaa jotain rodia rakentelisin? Haha, kuinka naurettava väite!karra kirjoitti:Meinasin kirjoittaa niinkuin heittona että tapahtuu hot roddausta. Mutta taasen salaisuuden verhoa raotettiinkin Herra D:n toimesta että 1 + 1 laskemalla saadaan jo aikaiseksi 2. Milloin oikein paljastetaan lisää
.


-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittaritHeavy kirjoitti:Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissaDaaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Sen siitä saa, kun touhuaa noiden dieseleiden kanssa...jari_w123 kirjoitti:Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittaritHeavy kirjoitti:Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissaDaaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.


V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Mitä tässä on seurattu pussihousujen menoa foorumeilla... niin Kyllä, ko. veikkaus menee tälläsen normi tyypin mielessä sillä tavalla.Daaz kirjoitti:Yritätkös sä Karra nyt vihjailla, että minä täällä salaa jotain rodia rakentelisin? Haha, kuinka naurettava väite!Minäkö? Mobilisti, vanha pussihousu?
![]()
-Daaz
Eli mobilistiroddari... ainaki ruottissa ne saa aikaan parasta jälkee. Mobilistit ja roddarit sitte vasta kakkossijalla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
EIkä vain taida, vaan on -- ainakin omassa m102 w123:ssa.jari_w123 kirjoitti:Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittaritHeavy kirjoitti:Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissaDaaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ja Suomessakin, ainakin "mercakungen" joka tälläkin foorumilla kirjoitellut on.Sergey kirjoitti: Eli mobilistiroddari... ainaki ruottissa ne saa aikaan parasta jälkee. Mobilistit ja roddarit sitte vasta kakkossijalla.
Tämä tyylisuunta voisi olla minullekin passeli... mutta isoihin peltiremontteihin ei riitä rahkeet

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P kirjoitti:EIkä vain taida, vaan on -- ainakin omassa m102 w123:ssa.jari_w123 kirjoitti:Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittaritHeavy kirjoitti:Öljy tulee mittarille asti myös kaikissa w123:sissaDaaz kirjoitti:Eikös se öljynpaine muuttunut samalla? Pitääpä katsoa noista korjaamokirjoista. Aikaisemminhan öljynpaine tuli mittarille asti "livenä", mikä oli aika erikoinen ratkaisu.
Omassa w123 230 tulee kyllä putkella mittarille asti.
Mb w123 230 -76
Mb vito -06
Toyota corolla -07
Toyota Timangi -77
Mb vito -06
Toyota corolla -07
Toyota Timangi -77
epäilen asiaa hieman...
...eikä ainakaan w123 280/250:nen yhdessäkään sähkökuvassa mainita ainoatakaan sähköistä ö-painemittaria...
edit: pari kirjoitusvirhettä...
...omassa w123 M102:ssa on ihan mekaaninen...ja niin on ollu kaikissa w123:bensoissa mitä olen purkanut... omanihan ei ole "ihan" viimeisiä kun se on vain 1/-85Jep,paitsi 200 ja 230 M102 ja 280 M110 näissä taitaa olla sähköiset öljynpaine mittarit

edit: pari kirjoitusvirhettä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
...minulla ainakin kaikki korjauskirjat kertoo...MB:n korjaamokäsikirjat eivät kerro liittimen napojen merkitystä, vaan ainoastaan johtojen värit. W114:n ja W123:n värikoodit eivät täsmää.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Johtuisko ehkä siitä, että kun M110 on w126:ssa, siinä on tuo sähköinen anturi ja sama juttu M102:n kanssa w124 ja w201:ssä...?Joku varaosa katalooki tarjosi uudemmille bensoille sähköistä öljynpaine anturia,siitä minä olen tuon sähkömittarin saanut päähäni.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Minulla taas menee niin päin, että W114 vm. 1976 M180-tekniikalla on ristisiitetty W123 vm. 1984 280 TE:n M110-moottorin ja automaattivaihteiston kanssa. Mittarit ja kaikki toimii, mutta älkää kysykö miten.
Öljynpaine toimii kuten ennenkin vanhalla W114:n mittarilla.
Lämpömittari tosiaan vaihtui pystylampun 1.5 --> 2 faceliftissä sähköiseksi, mutta lämpömittarityypit ovat täysin keskenään vaihdettavissa. Omassa 240D:ssä pamahti lämpömittari ja se antituunattiin vanhaan malliin. Hauskaa kun mittari näyttää lämpötilalukemaa, vaikka on virrat pois päältä.

Lämpömittari tosiaan vaihtui pystylampun 1.5 --> 2 faceliftissä sähköiseksi, mutta lämpömittarityypit ovat täysin keskenään vaihdettavissa. Omassa 240D:ssä pamahti lämpömittari ja se antituunattiin vanhaan malliin. Hauskaa kun mittari näyttää lämpötilalukemaa, vaikka on virrat pois päältä.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Milloinkas Mersussa on viimeksi käsiryyppy ollut? Ei ainakaan !976 M180:ssä, vaan automaattinen.Aapo.T kirjoitti:Niin, vanhemmissa käsiryypyllisissä koneissa on kätevää kun voi kattoa lämpömittarista onko kone kylmä vai lämmin ja sen mukaan säätää ryyppyä ehkä vähän kevyemmin vai hä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial