Suomen tehokkain ST, 603 moottorilla 539hv takapyöriltä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Suomen tehokkain ST, 603 moottorilla 539hv takapyöriltä

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Sattui nettiautoa selatessa samalta paikkakunnalta löytymään myytävänä ST mersu, jonka tehot ainakin ilmoituksessa ovat sangen mielenkiintoiset :idea:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/2696983

397 kW / 539 Hv :?

Pienen ihmisen uteliaisuus heräsi välittömästi, ja tästä oli pakko saada tietoa lisää. Muutamiin kysymyksiin vastausta kyselin;
Kansi on tehtaan jäljiltä. Siinä on kanavat tähän käyttöön erittäin hyvät. Kokkolassa pojat noita mersun kansia (muistaakseni 25 20v mootorista) "viilaili" ja jarrutulolksista sen verran että kun kansi oli tekijän mielestä todella, todella paljon parempi kuin vakio. Oli tehodynossa lopputulos 4 Hevosvoimaa pienempi. Joten
se niistä kansista. Sillon kun auto on rakennettu, on poltto-aine linjat otettu huomioon ja tehty tarvittavat työt. Ja tehoista 1,5 BAR on 408hv ja 600NM TAKAPYÖRILTÄ. Ja 2,5 BAR tuo lukema voi olla jopa aavistuksen alakanttiin. MUTTA 539HV SAADAAN TAKAPYÖRILTÄ ONGELMITTA KUNHAN AHTOPAINE 2,5BAR. Tuon Boschin rivipumpun maksimi tuotto 13MM ELEMENTEILLÄ on 650hv! Sitä enempää, mistään moottorista minkä kyljessä tuo pumppu on ei saada. Vaikka laulun tekisi.
Eli siis portatusta kannesta ei ole oikeasti mitään hyötyä? :lol:
539hv takapyöriltä ongelmitta, TÄSSÄKÖ ON SUOMEN TEHOKKAIN TAKAPYÖRÄTEHOINEN OM603 VARUSTETTU AUTO?

Ainiin juu, jos jollakin jäänyt noita tehon tekeviä 13mm elementtejä lojumaan nurkkiin, niin pistä tarjousta YV:llä tulemaan.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

minkälainen on suorahampainen mersun perä ?
ja takapyöriltä se kone tehokin yleensä mitataan :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt meni tuo 13mm elementti homma vähä ohi :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Minulle kanssa yksi om601 pumppu 13mm tapeilla kiitos :D
diipa daapa...
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

joopa joo, moniventtiilin kansi voi olla niin hyvä että avarrus ei kannata/hyödytä mutta perus 2venttiili systeemissä ei varmasti saada kaikkia tehoja irti vakiokanavilla saatika vakio venoilla.

ja jotenki tuosa pääsee semmoseen käsitykseen että sitä ei ole edes PENKITETTY ku se 408hp oisko hienosti laskettu tuo 539hp

kyllähän se virittäminen on paljon muutaki kun 650hp asti riittävä 13mm :? elementeillä oleva pumppu, HOHHOIJJAA
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Kovasti ne on väittäneet että porttauksenkin voi tehdä väärin, sen lisäksi että se voi olla muuhun systteemiin vääränsorttinen jolloin virtaus ei olekaan optimi. Autotallivirittäjät ei sitä tietty usko, mutta semmoiset ilmeisesti uskoo joilla on virtauspenkki käytössää - heiltä oon siis kuullu juttua.

Mutta silläviisiin noin aivan peruslogiikkaan luottaen luulis että jos kanavassa on virtausvastus x ja sitä porttaamalla saa pienennettyä, niin oli turboo tai ei, se tuottaa voimoo enämpi verraten porttaamattomaan... :lol:
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
azamaza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.08.2008 20:23
Paikkakunta: hattula

Viesti Kirjoittaja azamaza »

ilmeisesti eattonin fuller perä... :?:
no turha tästä on kiistellä,penkkipaperia esiin tai varttimaili aikoja näkyville.
nehän ne aina myytyä saa,jotka parhaita on puhumaan.
210.025
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Auto on kyllä penkitetty kun se oli kaverilla pari vuotta takaisin, silloin hevosia oli 414. Kovasti näyttää samalta konehuoneesta...paitsi ilmansuodatin on paljon likaisempi! tainnut olla kovassa ajossa!
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Suomen tehokkain ST, 603 moottorilla 539hv takapyöriltä

Viesti Kirjoittaja Petehri »

DuPu kirjoitti:
Kansi on tehtaan jäljiltä. Siinä on kanavat tähän käyttöön erittäin hyvät. Kokkolassa pojat noita mersun kansia (muistaakseni 25 20v mootorista) "viilaili" ja jarrutulolksista sen verran että kun kansi oli tekijän mielestä todella, todella paljon parempi kuin vakio. Oli tehodynossa lopputulos 4 Hevosvoimaa pienempi. Joten
se niistä kansista. Sillon kun auto on rakennettu, on poltto-aine linjat otettu huomioon ja tehty tarvittavat työt. Ja tehoista 1,5 BAR on 408hv ja 600NM TAKAPYÖRILTÄ. Ja 2,5 BAR tuo lukema voi olla jopa aavistuksen alakanttiin. MUTTA 539HV SAADAAN TAKAPYÖRILTÄ ONGELMITTA KUNHAN AHTOPAINE 2,5BAR. Tuon Boschin rivipumpun maksimi tuotto 13MM ELEMENTEILLÄ on 650hv! Sitä enempää, mistään moottorista minkä kyljessä tuo pumppu on ei saada. Vaikka laulun tekisi.
Eli siis portatusta kannesta ei ole oikeasti mitään hyötyä? :lol:
539hv takapyöriltä ongelmitta, TÄSSÄKÖ ON SUOMEN TEHOKKAIN TAKAPYÖRÄTEHOINEN OM603 VARUSTETTU AUTO?

Ainiin juu, jos jollakin jäänyt noita tehon tekeviä 13mm elementtejä lojumaan nurkkiin, niin pistä tarjousta YV:llä tulemaan.

DuPu
Ilmeisesti autosta ei ole koskaa mitattu siis muutakuin tuo 408hp ja 600nm 1.5bar paineilla. Mittaus varmasti tehty takapyöriltä, mutta kyseessä on oltava lasekkennallinen moottori teho.

Harmi vaan kun näissä esiakkammio koneissa toi paineen lisääminen ei nosta tehoa niinkuin bensakoneissa. Tuolla 2.5 bar paineilla on kova suoritus saada kapeakantisesta 539heppaa moottorilta. Takapyöriltä mahdotonta, kun moottori teho olisi jo pitkälle yli 600 hepan.

Jos 13mm elementeillä ei pääse yli 650 hepan niin kannattaa varmaan ottaa yhteyttä pumppupajaan. Jotakin on pahasti sillon vialla kun 8mm tapit riittää noille lukemille helpostikkin. :lol:

Jokos Dupu kävit jutuilla tämän st miehen kanssa, kun kerran samalla kylällä asutte??
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Huomenna, tai itse-asiassa jos tänään tuossa kun alkaa aurinkokin vähän paistelemaan, kävisi koe-ajamassa pirssiä :D

Vanha luokkakaveri tuota kuulemma oli jo käynyt ajamassa, ja antanut oman tarjouksensa, mutta ei ollut jäänyt käteen. Kehunut oli, että menee niin maan perkeleesti, tosin eipä ennen tätä autoa tai tuning.fi:n artikkelia, kukaan tainnut tällä kylällä edes tietää mikä ST mersu on :D
Niin kyllähän sitä jo tuollainen ~600nm diesel kippo suun hymyyn vetää :lol:

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

tuon auton myyjä on ainakin aivan täysi kusettaja. että voi olla ihan hatusta heitetty tuo teho lukema. minulle puhui ainakin 410 hevosvoimasta sillon kun ton osti johki 9000 euroon. juuri siitä laatikko ja kytkin levisi ja nyt on patentoitu laatikko kuntoon.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
on
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 01.05.2007 21:12
Paikkakunta: joensuu

joo,en tiiä? kirjotelkaa jos tiedätte auton historiaa....

Viesti Kirjoittaja on »

kyselin autosta ja sano ettei oo ollu mitään kun ajella vaan?
painekaakeri pitää kuulemma ääntä?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tosiaan toihan oli myynnis nettiautossa aikoinaan, kaveri meinas että ostais ensiautoksi sen, mutta sanoin että älä ihmees ku et oo rasvanäppi muutenkaa... ja ilmossa oli kuin olikin mukana dynoloappu!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

minäkin haluan nähdä semmosen st mersun milla ei tarvii ku ajella vaan, aina näissä jotain on mitä askarrella. eihän näihin tosin tarvii kuukausittain mitään kone remontteja tehä mut aina jotain pientä mitä laitella.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Noniin, nyt on autoa käyty katsomassa...

Pieni koeajolenkki suoritettu, myyjä ajoi, itse ei puikkoihin päästänyt.
Mukana oli G-timer, jolla olisi voinut varttimaili-aikaa hieman mitatta, mutta tätä hän ei antanut käyttää...

Tandem pumppu näytti konehuoneessa ainakin olevan, hydraulipuolella oli letku lähdöstä paluuseen.

Kertoi koneessa olevan teräskanget ja mahlen takomännät.

Koneen korvat oli kai vaihdettu tukevampiin, vakiokamaa näytti kuitenkin olevan.

8mm tapit olivat tälläkertaa pumpussa...

3500rpm heräävä perusST siis kyseessä...

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

eli siis varmaan 7mm tapeilla ja normi 40 holsetti ku oma superi ainakin jo aikasemmin, jotenkin ois mieleen jääny että tuo saattais olla niitä aika ensimmäisiä kälviällä tehtyjä 190 st voin olla toki väärässä, mut jotenkin ois semmonen kuva.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eihän tämä sama oo misä piti olla jo jokunen vuosi sitte 500 ja penkittivät Kalajoella "vain" 407 tms ?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

DuPu kirjoitti:Pieni koeajolenkki suoritettu, myyjä ajoi, itse ei puikkoihin päästänyt.
Siis ei antanut ostajaehdokkaan itse ajaa ollenkaan? :shock: :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jube kirjoitti:
DuPu kirjoitti:Pieni koeajolenkki suoritettu, myyjä ajoi, itse ei puikkoihin päästänyt.
Siis ei antanut ostajaehdokkaan itse ajaa ollenkaan? :shock: :wink:
No huhhuh mitä touhua. Tokihan sen ymmärtää että ei jokaista voi päästää erikoisauton rattiin mutta kaupanteossa...

Minusta tuo on varhaisia viritettyjä dieseleitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Suomessa kerran 80-luvulla käytiin autokaupassa, jossa
myyjä ajoi itse koeajon. Jäi kaupat tekemättä, vaikka muuten
olisi kaikki natsannut hyvin. Itse en ollut ostajana vaan asiantuntijana
mukana neuvomassa ostajaa. Ostaja oli hyväpalkkainen ja
suuripiirteinen professori, joka ei olisi tinkinyt hinnasta.

Saksassa pahimmat turkkilaiset autojobbarit eivät 90-luvulla antaneet
koeajaa autoa, ennen kuin oli ostanut auton. Sai sentään kuulemma sitten
"koeajaa", kun kaupat oli tehty.

Jos myyjä ei anna koeajaa, tai ei vastaa kysymyksiin, tai antaa
vääriä tietoja, niin kaupat jää ainakin minulta tekemättä.

Jos on yli 500 heppaa ja liukas keli, niin ei arvokasta autoa tietysti
kaikille huligaaneille kannata antaa hajotettavaksi. Tai jos moottori on
niin kireälle viritetty, että se laukeaa koska tahansa, niin kilometrejä
pitää säästää. Hoh hoijaa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:Eihän tämä sama oo misä piti olla jo jokunen vuosi sitte 500 ja penkittivät Kalajoella "vain" 407 tms ?
samaa minäkin mietein ja voipi olla... ei jaksa muistaa... :shock:
Itse tein ja säästin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jeemu kirjoitti:Eihän tämä sama oo misä piti olla jo jokunen vuosi sitte 500 ja penkittivät Kalajoella "vain" 407 tms ?
Hmmm. Mitäpä siitä jos ois "vain" 407hp. Kadulle ei passaa kuitenkaan mennä jos on yli 245hp tenavassa. 204hpx1.2=245hp on siis rajoittava tekijä, evoihin ei voi verrata kun ne on "eri" auto. Jos taas voi verrata Evoihin niin sittenkään ei saa olla kuin 235x1.2=282hp jos paino vähintään 1451kg eli 7kg/1KW ei alitu.

Muuallakin haetaan tenavaan tehoja dieselillä... Hieman eri myllyllä...

http://www.mercedespedia.org/1992-merce ... fficiency/
Viimeksi muokannut AK47, To 10.09.2009 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

AK47 kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Eihän tämä sama oo misä piti olla jo jokunen vuosi sitte 500 ja penkittivät Kalajoella "vain" 407 tms ?
Hmmm. Mitäpä siitä jos ois "vain" 407hp. Kadulle ei passaa kuitenkaan mennä jos on yli 245hp tenavassa. 204hpx1.2=245hp on siis rajoittava tekijä, evoihin ei voi verrata kun ne on "eri" auto. Jos taas voi verrata Evoihin niin sittenkään ei saa olla kuin 235x1.2=282hp jos paino vähintään 1451kg eli 7kg/1KW ei alitu.
Niin autossa piti olla viis sataa, mutta oli neljä. Siksi vain.
Sitä tosin en tiejä oliko just kyseinen peli kyseesä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Ihan perus jopparin jutut, tai ainakin jutut ovat semmoisia. nettiauto on tuomoisia täynnä, eivät itekkään älyä hävetä ku paskaa suoltavat suusta sen minkä kerkiävät.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

onkos tän auton uus omistaja ilmottautunu tänne? kuulin vaan juttua et olis heti kajahtanu :D
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Ei taida kirjoitella nykyinen omistaja foorumilla. Getrakki siitä oli ainakin heti antautunu. Haki multa tuossa kuukausi aikaa ehjän tilalle. Muuten oli kuulemma pelannut ihan ok.
Haabäg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 01.11.2009 19:46
Paikkakunta: tyrvää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haabäg »

Juu mulla se "suomen tehokkain" ny on.. :D Ihan perus ST on kyseessä, ilman takomäntiä, teräskankia ja suorahampaista perää.. :D Laatikko siitä joo hajos 2000km jälkeen.Nelosen hampaat silis vedosta! Hommasin uuden getragin ja uusin myös kytkin levyn samalla! Nyt talven pimeinä tunteina hiukan perä huoltoa suoritettu. Tuntuu vaan noi vetoakselit olevan hiukan kivenalla. Eiköhän siittä peli taas kevääksi saada. :D Myyjä oli kyllä aivan täysi kusettaja!! Kaikkea siltä kyselin ja sitten tarkistin aina Herleviltä tosi asiat.. sai vähän laukoo takasi moiselle paskan puhujalle! :D
on
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 01.05.2007 21:12
Paikkakunta: joensuu

moro!

Viesti Kirjoittaja on »

multa vois kohta puoliin irrota cossusta perä+vetarit (ei ulise eikä kolise voi koe ajaa)ps.ei suora hampainen700e
ostin raptecilta300td:n perän ja 2.5tdn:vetarit
Haabäg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 01.11.2009 19:46
Paikkakunta: tyrvää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haabäg »

Perä on nyt tutussa voimansiirto pajassa hiukan räplättävänä ja ei sieltä ainakaan mitään rikki ollut.. (äänsi moottori jarrutuksessa) oli joku ollut hieman itteensä etevämpi ja kiristäny perän sillai että ei ollut välystä ollenkaan. Onneks avattiin se heti ettei ehtinyt syömään välitystä..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä kait ne perät kuuluukin kasata niin, että niissä on esijännitystä, eikä välystä, ääntävät sillai kyllä varmaan enemmän, eivätkä kestä kyllä...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin