eli joo,tarkootuksena olis ruuvauttaa E300D 24v (-94 W124) mecen pumppu,mutta kumpiko nuosta ny sitte olis se parempi vaihtoehto kyseiseen hommaan
paljokohan mahtaa olla tehonlisäys noin suurinpiirtein vakiohan on sen 136hv
kokemuksia kehiin
Mynällä ainakin turbokäytössä taitaa olla paremmat, mutta niin on myös kalliimmat. Huomattavasti! Molemmat hoitavat homman hyvin ja vaparissa et ainakaan eroa huomaa.. Molempia näkynyt myös 400hv supereissa, että kyllä niissä tuotto riittää
Supereiden teholla ja vakiopumpun säädöllä ei ole juuri yhtäläisyyksiä.
Vaparista saadaan nimenomaan lisää tehoa lisäämällä maksimikerroksia, vääntöä ei voida paljoa lisätä, koska savutus alkaa lisääntymään syöttömäärän kasvaessa, hieman kuitenkin. Myös ruiskutusennakko optimoidaan kun koko auto käy pajalla. Ennakkoa lisää (-> 13 JYKK)
Mikäli homma tehtäisiin oikein vimpan päälle pumppu irroitetaan, ajetaan penkissä ja hienosäädetään sylinterikohtaiset erot. Kustannukset karkaavat saatuun hyötyyn verrattuna.
Tuon homma pystyy tekemään miltei jokainen paja, siinä ei vielä erotu jyvät akanoista. Tosin jotkut pajat ei halua tehdä virityksiä lisätehon saamiseksi.
Voit säätää sen pumpun itsekkin, ruuveja ne vain ovat. Mikäli et päädy siis pumpun käyttämiseen penkissä...nini ja kumpi kannattaa, riippuu vähän miten vanha ja kulunut pumppu on eli onko se jo muutenkin huollon tarpeessa.
Käy pumppu säädössä.Ihan oikeesti kannattaa.
Tehoa tulee lisää jonkin verran ja vääntöä myös.Muuttuu autos olemus ajamisen suhteen.Kulku on herkempää.Ei tarvii pedaalia painaa pohjaa kohti samalla tavalla mitä ennen säätöjä.Kyllä vaparikin kandee säädättää.Itse olen ollut tyytyväinen kun kävin PP:llä teettämässä homman.Kulutus voi hieman tippua.Mulla pienin kulutus on ollut matka-ajossa 6.8l/100km.Vauhtia hiukka nopeusrajoitusten yli ihan normi ajoa talvella.Kesällä mittasin 7.2l/100km pitkällä matkalla.
Motarilla reilut 120kmh vauhtia silloin kulutus ollut 7.7l/100km kesällä.
Talvella oon saanu menee jopa 8.3l/100km motarilla ja vauhdit sitä 120kmh
Mulla on manuaali askilla toi 300E farkku.Ennen säädättämistä selvästi huomas kun ilmastoinnin kompura lähti päälle ajossa.Nyt vain pieni nypähdys kun kompura lähtee pyörii.
Kaupunki pyöritystä en ole seuraillut.Tulee niin vähän ajoa kaupunki alueella.
Selviää siellä säätöreissulla pumpun kuntokin samalla.
Tästä säädättämisestä on oltu montaa mieltä tällä foorumilla.
Tyytyväinen minä siihen säädättämiseen oon ollut.Taitaa PP olla sua lähin paikka.Soitat vaan sinne ja varaat ajan hommaa varten.
Veskola missä sun kätes on noin mustaks muuttunut ????
off topikkia pikkasen. minkä sorttinen pumppu noissa moniventtiili vehkeissä on? oon aina ollu jotenkin siinä luulossa, että ne olis sähköllä toimivia. mutta ilmeisesti olen ollut väärässä luulossa, jos ruuveja niistäkin säädellään.
sitten asiaan. kyllä se pumpun säätäminen vaparissakin vaikuttaa aika paljon. ja vääntöäkin tulee lisää, muttei samassa suhteessa, kun turbovehkeessä. ainakin tollasesas vajaaventtiilisessä ajettavuus helpottuu huomattavasti, ohitukset nopeutuu jne jne. noista moni venttiilisistä ei ole oikein mitään kokemusta. niiden suorituskyvystä en sano mitään säädettynä, enkä säätämättömänä. mutta ainakin 200D, 250D, 300D ja 250D turbo muuttui aika paljon. soitto säätäjälle, niin saat tarkempaa tietoa kuinka säätö vaikuttaa monivenaan, saat hinnankin aika tarkkaan selville.
Kun tämä "pohjaanmaan poijat vetää hirveitä tehoja diisseleistä"-hössötys alkoi niin ihan mielenkiinnosta käytin vapaastihengittävän OM601 pumpun PP-dieselillä.siitähän on jo aikaa.Tulomatka menikin rattoisasti sillä koskaan aiemmin ei ole 200D tuntunut yhtä herkälle ja ripeälle.Suosittelen;ammattimiehiä!
Kellään kokemusta matka-ajon keskikulutuksen muutoksesta jos viispuolikkaitten elementtien tilalle tulee seiskat. Oletetaan että pedaalikäskyt ei muutu Oletetaan vielä että ahdin hoitaa tarvittavan ilmamäärän ja että putki ei ahdista.
Periaatteessa ei kait pitäisi muuttua mutta mutta.....Mynäreissua mielessä ja Siekkisen
Mun mielestä jopa tippui kulutus hitusen (muutos 6mm->7mm) ja korina Vito.
Mutta erot on niin marginaalisia, että voi johtua vaikka ahtimen koon kasvamisesta, ennakonmuutoksesta, ilmansuodattimesta, ulkoilman lämpötilasta, myötätuulesta tjms. Harva kai laittaa pelkästään elementtejä ilman muita muutoksia.
Se on kuitenkin itsestään selvää, ettei se ainakaan noussut.
oman 1994 E300d 24v:n käytin 3 vuotta sitten Kuopiossa varmaan aika paljon mynää/pptä vastaavassa paikassa pumpun "hienosäädössä", maksoi hehkuineen kaikkineen vajaa 600eur mutta kyllä kannatti. Ajossa niin paljon mukavampi, reagoi alempaa kaasuun ja muutenkin herkentyi paljon. Samalla otata(jos ei jo ole) pois pakokaasun takaisin kierrätys käytöstä ja vaihdata samalla kaikki hehkut uusiin kun paikat auki, koska tuo 24v purattaa hehkujen vaihtoon imusarjan pois edestä sit kuitenkin. Kuopion mies teki pumpun juurikin penkissä ja kai ns samaan linjaan joka sylinterin eväspuoli on laitettu, eikä vaan haettu suurinta syöttöä. Samalla pumppuun kaikki uudet tiivisteet ja muistaaksein joku laakeri.
Suosittelen!
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Minä suosittelen MynäDieseliä,mutta on PP todella hyvä paikka ja kumpikin osaa asiansa todella hyvin.
Itse teetin Mynässä ex 300 tdic:hen pumpun Mynässä ja muuten projektin hoiti ProoTurbon pojat ja sitten olikin riemukasta kun auto oli kunnossa.
Nyt jo myytynä kyllä ollut jo kauan ja uudet tuulet edessä rakentelussa.