pera8x kirjoitti:dieselmoottori ei tartte dumppia mihinkään. turhaa räpeltämistä.
kyllä se joskus voi tarvita, mutta ne on jo niin poikkeus tapauksia, ettei niillä yleensä tiellä enää ajella toki nekin taitaa olla enemmän niitä by pass tyyppisiä, jotka ei pahemmin pidä ääntä... ja kyllä dieselissä turbo lakkaa tekemästä työtä, kun jalan nostaa kaasulta, että usein se turbon pyörimisnopeus ehtii hidastua ihan luonnostaan nopeampaa, kuin moottorin hengityskyky...
bensakoneessa hyvinkin tarpeellinen ja auttaa pitämään ahtoja vaihtotilanteessa paremmin ylhäällä, mutta dieselissä tosiaan useimmiten "leikkikalu" osastoa.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jos ihan maltillisella virityksellä ahdin sakkailee tuolleen kierrosten laskiessa ja automaattivaihteilla niin mitä tapahtuu kun sama tehdään 6000 rpm koneella ja manuaalivaihteistolla
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Yhtä paljon kuuluu kuin dumppi dieseliin...ihan päivittäisessä ajossa talvisin sakkailee tuolla tavalla ja paljon pahemminkin nykyään ja ihan vahingossakin kun on niin liukasta. Kannattaa kokeilla joskus niin tietää, sulla kun ei taida olla ollut yhtään turbodieseliä vai ?. Tai puhuttiinko täällä vapariautoista, vakioautoista vai peräti bensa-autoista
Sitten tietysti ei sakkaile ollenkaan jos ei anna keltaisen valon vilkkua alkuunkaan, rajoittaa kierrokset 300 rpm ja repii morkoolin letkun irti, mutta yleensä viritetyt autot sutii edes jossakin tilanteessa...ainakin dieselit.
Ajattelepas jos tuosta vielä koneen läpi menevää ilmamäärää aletaan oikein tosissaan kasvattamaan sekä ahtimen akselilla pyörivää massaa, niin johan tuleekin kivat amispuhinat.
kyllähän toi sakkauksen ääni dumpin tsiuhin voittaa. heh.
mää en kyllä saa tota omaa peliäni sakkaan, viheltään, taikka muutenkaan pitään mitään erikoisia ääniä. täysillä vedettäessä pieni suhina kuuluu. joskus kyllä jostain takarenkaitten seudulta kuuluu jotain ääniä.. muuten aika hiljanen peli.
veskola kirjoitti:Yhtä paljon kuuluu kuin dumppi dieseliin...ihan päivittäisessä ajossa talvisin sakkailee tuolla tavalla ja paljon pahemminkin nykyään ja ihan vahingossakin kun on niin liukasta. Kannattaa kokeilla joskus niin tietää, sulla kun ei taida olla ollut yhtään turbodieseliä vai ?. Tai puhuttiinko täällä vapariautoista, vakioautoista vai peräti bensa-autoista
no, on mulla tuo ducato, mutta se onkin jo tehtaalla tehty turbodieseli, eikä mikään "puusepän" itse arpomalla tehty toki se on vakioahtimella ja aivan maltillisesti vain ruuvattu, kun eihän tuollaisen ducaton vakioturbosta mitään ilmaa läpi mene... olisko siinä joku 15-20 heppaa enemmän, mitä tehtaan jäljiltä... sitten ne kaverien "ST" dieselit millä olen ajellut, on myös pelanneet ihan ok, ilman sakausta normaali ajossa... ehkä sä et veskola vain osaa
olen tainnut peruuttaakin enemmän turbodieselillä, mitä sinä olet ajanut eteenpäin, jos ajassa mitataan, eikä kilometreissä
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola kirjoitti:En mä osaakkaan, mutta mä sentään yritän
no, ei sekään kiellettyä ole... kyllä sä varmaan itsekkin tajuat, että joku suhde siellä ei nyt ole ihan optimissa, jos/kun se sakkaa ihan arkiajossakin dumpilla voidaan dieselissä korjata niitä ongelmia joita tulee väärin mitoitetun ahtimen käytöstä tai käytettäessä jotain muita ahtopaineita/tilavuusvirtoja, kuin mitkä on käytössä normaali "käyttöautossa", sellaiseksi voidaan laskea jopa tuo sun vito, vaikka onkin viritetty, mutta se ei sakkaisi, jos siellä ei olisi turbo "väärin" mitoitettu (onhan se mukavaa, jos turbo herää alhaalta, mutta joku raja siihenkin kannattaa vetää, ettei harrastus muutu katkenneiden turbon aksiloiden keräämiseksi ), kukaan tuskin jatkuvasti paukuttaa niillä 4 bar. ahdoillakaan mitä joissakin "ST" koneissa on...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Onko kellään tietoa kun mersun mittaristoonhan voi vaihtaa yhen osion kerrallaan..ni itsellä reistailee polttoaine/lämpö/ö-paine osio, ni kysymys kuuluukin että käykö nää kyseiset bensa versiosta..ainakin johto liitin takana on sama mutta tuo eco jäisi dieselissä luonnollisesti pois. eihän se oo ku kokeilla mutta ei tarvis turhaa purkaa jos jollain olisi pikainen fakta asiaan..!?
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!
Super ahadin kirjoitti:Onko kellään tietoa kun mersun mittaristoonhan voi vaihtaa yhen osion kerrallaan..ni itsellä reistailee polttoaine/lämpö/ö-paine osio, ni kysymys kuuluukin että käykö nää kyseiset bensa versiosta..ainakin johto liitin takana on sama mutta tuo eco jäisi dieselissä luonnollisesti pois. eihän se oo ku kokeilla mutta ei tarvis turhaa purkaa jos jollain olisi pikainen fakta asiaan..!?
paremmin saat vatauksia, kun kysyt tuolla tekniikka osiossa uudella aiheella, taikka sitten jossakin jo olemassa olevassa vastaavassa aiheessa. mutta en tiedä käykö. ainakin diiselien mittarit käy keskenään, vaikka olis eri koneisia.
Mitä te joilla on ollut ongelma väsyneen hukkaportin jousen kans ootte tehenee? hoksin tuossa että harmaa/mustaa se auto puskee mutta hukkaportin jousi on aika löysä joten mikä ois hyvä ja nopia konsti ku eihän sinne jäykempää saa tähän hätään...ja noin 1,5 cm varaa vielä tiukkoa...riittäsköhän??!!
Joillaki alkaa kolina puolessatoista kilossa, joillaki tulee siellä vasta paha mieli = bensalla pessää pensselit, Dieselillä Tehdään VOIMAA!