Montako eri vannekokoa voi lukea otteessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Montako eri vannekokoa voi lukea otteessa?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eli onko tuossa jotain rajoitusta vai voiko auton muutoskatsastaa vaikka kuinka monilla vanteilla niin ettei vanhat merkinnät poistu otteesta?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eikö ne siihen niin monta lisälehteä paina, kuin on tarvetta :D

tuo on kyllä vähän huono systeemi, että jos muutoskatsastaa renkaat/vanteet, niin sitten saa käyttää tosiaan vain niitä, mitkä siellä otteessa on mainittu :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

napa kirjoitti:eikö ne siihen niin monta lisälehteä paina, kuin on tarvetta :D

tuo on kyllä vähän huono systeemi, että jos muutoskatsastaa renkaat/vanteet, niin sitten saa käyttää tosiaan vain niitä, mitkä siellä otteessa on mainittu :?
Kyllä mä vielä sen ymmärtäisin ettei profiilia saisi kasvattaa tai rengasta leventää muutoskatsastetusta koosta mut ihme homma ettei kumeja saa edes kaventaa muutoskatsastetusta renkaista. Joku vois kuvitella et jos alla pyörii vaikka 255/35/18 kumit nii siellä pyöris moitteitta myös esimerkiksi 225/35/18 :?

No mut kannetaa sit aina sellasta romaania mukana missä lukee kaikki mahdolliset rengas ja vannekoot. Saapahan enemmän vastinetta rahoille ku saa konttorilla tulostaa aina 20 sivusen otteen :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Eikös vanteen koko saa kasvaa tuuman otteessa olevasta?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

nj^ kirjoitti:Eikös vanteen koko saa kasvaa tuuman otteessa olevasta?
...ja renkaan leveys 30mm alkuperäisestä.( :?: )
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, niin kauan, kunnes otteeseen on merkitty tietoja muutoskatsastetusta vanne koosta... sen jälkeen saa käyttää vain otteessa merkittyjä kokoja, joka tekeekin tuosta laista aivan, sanonko mistä olevan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Jos on muutoskatsastanut esim 225/35 R18 renkaille niin minusta on tyhmää ettet saa laittaa alle esimerkiksi 205/40 R17 renkaita vaikka varmasti mahtuisi pyörimään.. Ymmärsinkös nyt napa oikein että sun mielestä jos alkuperäiskoko on 195/65 R15 ja auto on muutoskatsastettu 225/35 R18 renkaille niin sitten et saa muka kasvattaa tuosta alkuperäisestä rengaskoosta sillä tuumalla ja 30mm leveydellä?? Itse olen kyllä sitä mieltä että oli otteessa muutoskatsastettuna mikä koko hyvänsä niin aina saa laitta tuuman isommat ja 30mm leveämmät kuin alkuperäiset on..
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se niin suolesta on, että kun on muutoskatsastettu tuolle 18" vanteelle, niin samalla poistuu se vertailu vakiokokoon... ainakin jos aivan tarkkaan mennään lain mukaan...

on tästä ollut täällä ennenkin puhetta...

pitää vain muistaa merkityttää ne kaikki luultavasti tarvitsemansa välikoonkin renkaat siihen otteeseen, niin pääsee samalla maksulla... muuten se on aina muutoskatsastus edessä ja uusi maksu, jos vaihtaa rengaskokoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ei mulla ole sanottu leimalla mitää siintä ku oon tuon CLK:n katsastanu 17" kitkoilla vaikka niitä ei ole muutoskatsastettu ja orggis koko on siis 16" ja otteessa merkintä 19" vanteista. Sitä en tiiä onko jäänny aina vaan inssiltä huomaamatta ja hommaa vaikeuttaa vielä se että otteeseen on merkitty jostain syystä 15" vanteet orggisvanteiksi vaikka ne ei mahdu edes pyörimää ja 16" on oikea orginaali koko. No mutta on mulla kyllä tehotkin merkitty väärin otteesee nii en sitte tiiä mikä tampio tuon rekisteröintikatsastuksen on aikanaan suorittanu :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tämähän on siis täysin konttori kohtainen juttu ja riippuu vähän myös siitä, että kuka siellä konttorilla sattuu niitä papereita katsomaan... sitten poliisit nyt tietää kaikki, että ne tekee tienpäällä vielä omia johtopäätöksiään tästä asiasta :D

lain mukaan kapeampaakaan rengasta ei saa laittaa, esim. jos vakiokoko on vaikka 155 13" ja on muutoskatsastettu vaikka 255/45 18 " kumille, niin 245/45 18" on laiton, jos sitä ei otteesta löydy, vaikka kaikkien järki sanoo, että asialla ei ole mitään käytännön merkitystä...

uudemmissa autoissa voi taas olla eri kokoja renkaista ja vanteista tyyppihyväksyttynä automalille jossain konttorin tiedoissa ja se saattaa sekoittaa tätä pakkaa hieman vielä lisää :roll: joka voi olla selitys tuolle jarkkin CLK:n tapaukseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Nojoo. Itse muutoskatsastin aikanaan omaan taakse 215/40-17 ja eteen 205/40-17. No, eturenkaat oli ihan kauheet jyrät, vaihdoin ne taakse niin rengasmelu oli pienempi. Eikös seuraavalla leimalla jo huomautettu, että "sulla on renkaat väärinpäin", ei olis saanu olla. Toki läpi meni silti.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo onhan tuolla konttoreillakin kaiken näköistä sukankuluttajaa ku ei mulla kysytty TUV-lappuakaan ku muutoskatsastin madallusjouset tuohon, inssi vaa tokas ei kai tästä haittaakaan ole ku löin lapun kouraa kysyin että mitäs tämän kanssa :D
Tuolla tuuman kasvatuksella orggiksesta-periaatteella mä uskalsin noilla 17" mennä edes tarjoamaan, en siis sillä periaatteella että ku ne 19" lukee niin saa sitä 17":llakin ajaa. Tuo on tosissaan ihan uusi juttu mullekkin että tuo tuumalla / 30mm muutos ei ole enää laillinen jos on muutoskatsastettu isommille vanteille.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

jarkki kirjoitti: Tuolla tuuman kasvatuksella orggiksesta-periaatteella mä uskalsin noilla 17" mennä edes tarjoamaan, en siis sillä periaatteella että ku ne 19" lukee niin saa sitä 17":llakin ajaa. Tuo on tosissaan ihan uusi juttu mullekkin että tuo tuumalla / 30mm muutos ei ole enää laillinen jos on muutoskatsastettu isommille vanteille.
No kyllähän sitte varmasti saa ajaa vakiokoon renkailla vaikka otteessa olis muutoskatsastettuja kokoja useampia. Samoin kuin myös pätee tuo tuuma/30mm vakiokoosta suuremmat koot.

Mikä laki estää/kieltää vakiokoon renkaiden käyttämisen vaikka lisämerkinnöissä olisikin muita kokoja? Kysyn vaan..
Itselläni on esim. nyt 16x8 vanteet joissa renkaina 205/50R16. Lisäksi otteesta löytyy merkintä 205/40R17 JA 225/40R17 koot. Nimim. Napa:n mukaan en siis saisi ajaa nyt alla olevilla renkailla laillisesti? Haluan selvittää asian ja selvitänkin sen, minähän en lakia aio rikkoa.. :twisted: :oops: :wink:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tottakai vakiokoon renkailla saa ajaa, mutta muut kuin vakiokoko ja ne muutoskatsatetut voi aiheuttaa ylimääräistä rahanmenoa tienpäällä...sitten jos autoon on useampia "vakiokokoja", niin kannattaa pyytää niistä merkintä otteeseen, jos suorittaa tuon muutoskatsastuksen...

mutta jos auton vakiokoko on siis 155 13" ja muutoskatsastettu koko on 255/45 18", niin 205/50 17" on sellainen, josta tulee marmatusta, jos sitäkin ei ole otteessa erikseen mainittu...

se, että sulla voi lukea siellä otteessa vaihtoehtoinen rengaskoko sitä sun tätä, varsinkin jos se menee sen tuuma vakio koosta suuntaan tai toiseen säännön sisään, ei tarkoita että olisit suorittanut niiden vanteiden muutoskatsastuksen... muutoskatsastus maksaa erikseen ja se astuu kuvaan vasta sitten, kun renkaiden ja vanteiden koko muttuu yli sen tuuma suuntaan tai toiseen säännön ylittyessä...

älkää sekoittako tässä sitä vaihtoehtoinen rengaskoko ja muutoskatsastettu rengas/vanne yhdistelmää :wink: vaihtoehtoista rengaskokoa löytyy varmaan 50 % suomessa liikuvien autojen otteista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

klasukoo kirjoitti:
jarkki kirjoitti: Tuolla tuuman kasvatuksella orggiksesta-periaatteella mä uskalsin noilla 17" mennä edes tarjoamaan, en siis sillä periaatteella että ku ne 19" lukee niin saa sitä 17":llakin ajaa. Tuo on tosissaan ihan uusi juttu mullekkin että tuo tuumalla / 30mm muutos ei ole enää laillinen jos on muutoskatsastettu isommille vanteille.
No kyllähän sitte varmasti saa ajaa vakiokoon renkailla vaikka otteessa olis muutoskatsastettuja kokoja useampia. Samoin kuin myös pätee tuo tuuma/30mm vakiokoosta suuremmat koot.

Mikä laki estää/kieltää vakiokoon renkaiden käyttämisen vaikka lisämerkinnöissä olisikin muita kokoja? Kysyn vaan..
Itselläni on esim. nyt 16x8 vanteet joissa renkaina 205/50R16. Lisäksi otteesta löytyy merkintä 205/40R17 JA 225/40R17 koot. Nimim. Napa:n mukaan en siis saisi ajaa nyt alla olevilla renkailla laillisesti? Haluan selvittää asian ja selvitänkin sen, minähän en lakia aio rikkoa.. :twisted: :oops: :wink:
ei tuo tuuman ylikoko ole missään vaiheessa laiton vaikka olis mitä kokoja laitettu otteseeseen-> eli nuo sun 16" on lailliset, oli renkaat mitkä tahansa.
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

kyllä se niin suolesta on, että kun on muutoskatsastettu tuolle 18" vanteelle, niin samalla poistuu se vertailu vakiokokoon.
Ei mun mielestä poistu vertailu vakiokokoon vaan poistuu vain tuohon vaihtoehtoiseen rengaskokoon?
tottakai vakiokoon renkailla saa ajaa, mutta muut kuin vakiokoko ja ne muutoskatsatetut voi aiheuttaa ylimääräistä rahanmenoa tienpäällä...sitten jos autoon on useampia "vakiokokoja", niin kannattaa pyytää niistä merkintä otteeseen, jos suorittaa tuon muutoskatsastuksen...
Nojoo, tiedän että saan ajella noilla 16" laillisesti.. :lol:
Vakiokoko tuosa tenavassa on 195/65R15 ja vaihtoehtoiset rengaskoot nuo mitä aiemmin postasin. :roll:

Palataan aiheeseen eli ainakin mulla otteeseen sai vaihtoehtoja samalla muutoksella nuo kaksi. Olis kai saanut enemmänki mutta nuilla pärjää..
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Vakiokokoon + muihin otteessa oleviin alkuperäiskokoihin pätee +1 tuuma ja leveys +30mm.

Vaikka on muutoskatsastanut esim w124 18" vanteet ei tuo edellinen muutu miksikään, sääntö ei vaan enää päde 18" että voisikin ilman muutoskatsastusta laittaa 19" ja +30mm leveämmät.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jumetsap kirjoitti:Vakiokokoon + muihin otteessa oleviin alkuperäiskokoihin pätee +1 tuuma ja leveys +30mm.

Vaikka on muutoskatsastanut esim w124 18" vanteet ei tuo edellinen muutu miksikään, sääntö ei vaan enää päde 18" että voisikin ilman muutoskatsastusta laittaa 19" ja +30mm leveämmät.
Noinhan mäkin olen käsittäny.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

jumetsap kirjoitti:Vakiokokoon + muihin otteessa oleviin alkuperäiskokoihin pätee +1 tuuma ja leveys +30mm.

Vaikka on muutoskatsastanut esim w124 18" vanteet ei tuo edellinen muutu miksikään, sääntö ei vaan enää päde 18" että voisikin ilman muutoskatsastusta laittaa 19" ja +30mm leveämmät.
:shock: Voiko sen selittää noinkin lyhyesti ja selvästi....
Yritin jokin aika sitten, mutta tulos oli kauhea määrä tekstiä vailla järkeä.

Tarkistin asian aikoinani, kun väänsin rengas-koko asioita katsastus-diktaattorin kanssa tunti kaupalla. (tuohon kuvassa näkyvään oli merkattu vakio kooksi renkaat mitkä ei ole koskaan mahtuneet siihen. jarrusatulat ei mahtunu vakiokokoisten vanteiden sisään. Lopputulos: vakio koko saatiin oikeaksi, mutta muutoskatsastus kooksi ukko olikin tökännyt taakse saman kuin edessä, vaikka siellä on 30mm leveemmät. Eli autoni on edelleen laiton noilla renkailla)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Vastaa Viestiin