Kardaanin jurina
Kardaanin jurina
Pakkasilla ripsahti tukilaakerin kumi. Mötornet kun on naapurissa, sieltä uusi kumi ja laakeri. No eihän me utamit tajuttu laittaa niitä kohistusmerkkejä kohalleen, ja tärinää tuntuu 70-80 vauhdissa. No, auto pukille ja merkit kohilleen. Tärinä lieveni, mutta vieläkin satasen vauhdissa jurisee jonkin verran. Auto on 300 4MATIC -89.
Mitäs nyt?
Mitäs nyt?
- neliveto on ylivoimaa -
Mulla kävi jotakuinkin sama juttu.Auto vaan w210 320cdi. Mulla kyl lisäksi värinänvaimennin lähtenyt osittain irti vulkanoinnista ja ristikko takeltelee hieman.Liekö sulla samaa ongelmaa? Sen värinänvaimentimen voi tietty ottaa irtikin kokonaan ja mä otinkin, mut silti värisee 100 vauhdissa hieman. Joten veikkaisin sitä ristikkoa................
Nyt tarvittas kokemusta. Jurina vaan sitkeäti säilyy, vaikka tukilaakeri ja takakelkan kumit on vaihdettu. Rätit ovat kunnossa. Voiko ristikko aiheuttaa moista, vaikka ennen laakerin vaihtoa mitään jurinaa ei ollut, sama kuinka kovaa ajoi. Nyt jurisee jo kiihdytyksessä. Saakeli sentään.
Nim myyntiin tai paalaamoon!
Nim myyntiin tai paalaamoon!
No eihän ne ensin tullut samaan asentoon, ja asia korjattiin laittamalla kohdistusmerkit oikein. Vähän parani mutta ei ole hyvä. Tänään mietittiin asiaa, koska kardaanin etuosa on uusittu jossain vaiheessa, ja olisiko niin, että tasapainotus on tehty laittamatta merkkejä kohdilleen? Pitänee muuttaa asentoa boori kerrallaan ja suorittaa koeajo..kiitos vinkistä Kalajoen suuntaan.
Mitenkäs se kartaanin päässä reiän sisällä oleva holkki - onko se miten väljä? Siellähän on semmonen keskitysholkki, jonka varassa se kartaani pääsee tekemään liikettä, kun rätti myötää kovassa vedossa. Sen holkin tarkoitushan on pitää kartaani aina keskellä linjaa - siis vaikka rätti olis rikkikin.
-
- Sisäänajossa
miten ton holkin saa vaihettuu, mulla aivan väljä sökö holkki...kvaan kirjoitti:Mitenkäs se kartaanin päässä reiän sisällä oleva holkki - onko se miten väljä? Siellähän on semmonen keskitysholkki, jonka varassa se kartaani pääsee tekemään liikettä, kun rätti myötää kovassa vedossa. Sen holkin tarkoitushan on pitää kartaani aina keskellä linjaa - siis vaikka rätti olis rikkikin.
Näitä kardaaniongelmia on aina silloin tällöin, ja näissä viime aikojen viesteissäkin on periaatteessa kerrottu kaikki. Laitan tähän pienen oman näkemyksen siitä mitä kannattaa tehdä näissä ongelmissa.
Jos kardaani rupeaa ääntämään keskilaakeri/kumiyhdistelmän vaihdon jälkeen, niin mahdollisuuksia on kaksi: olet asentanut kardaanin väärin/väärään asentoon tai olet asentanut sen oikein, mutta silti jurisee, koska uusi ja tiukka kumi välittää kardaanin muun vian paremmin runkoon. Eli vaikka asennat kardaanin samoille booreille ja oikein, niin se ei auta. Ja tosiaankin asento pitää katsoa ennen irroitusta, sillä edellinen remppaaja on saattanut asentaa kardaanin ihan muualle kuin oikeisiin merkkeihin-itse laitan vieraisiin autoihin maalimerkit etu- ja takapätkän liitoskohtaan ja värinänvaimentimen ja etupätkän väliin.
No mitä siitä kardaanista sitten tutkitaan. Tunnustellaan ristinivel, pitäisi liikkua notkeasti ja ei mielellään kauheita pykäliä. Sitten rättinivelten ja värinänvaimentimen kunto-ei pahoja murtumia. Seuraavaksi pitää tulkata keskitysholkit edestä ja takaa-jos väljyyksiä niin vaihtoon. Ja tietysti keskikumi ja laakeriyhdistelmä tarkastetaan.
Ristikkoa ei kannata vaihtaa itse, sillä se ei ole helppoa ja se vaatii yleisesti aina tasapainoituksen. Keskitysholkkien vaihto onnistuu poraamalla reikä keskitysholkkiin ja siitä metallitappi läpi-tämän jälkeen isolla meisselillä nitkutetaan osa ulos. Toinen vaihtoehto on lyödä terävällä meisselillä sivusta holkkia ulos. Ei tämäkään aina ole niin helppoa, joten pääasia etten hajota mitään väkivalloin-jos ei lähde, niin anna tasapainoitusfirman tehdä sekin.
Eli nuo edellämainitut puutteet pitää korjata, ja sen jälkeen koko pötkö tasapainoitetaan-kardaani tulee kuntoon-seuraavaksi kardaanin asennus oikein autoon ja keskimutteri vielä kunnolla kiinni lopuksi.
Eli kotikonstein jurinaa ei aina saa loppumaan-varsinkin jos kyseessä on ristikon/holkkien väljyys. Kun kardaani on kunnossa, niin matka maittaa!
Jos kardaani rupeaa ääntämään keskilaakeri/kumiyhdistelmän vaihdon jälkeen, niin mahdollisuuksia on kaksi: olet asentanut kardaanin väärin/väärään asentoon tai olet asentanut sen oikein, mutta silti jurisee, koska uusi ja tiukka kumi välittää kardaanin muun vian paremmin runkoon. Eli vaikka asennat kardaanin samoille booreille ja oikein, niin se ei auta. Ja tosiaankin asento pitää katsoa ennen irroitusta, sillä edellinen remppaaja on saattanut asentaa kardaanin ihan muualle kuin oikeisiin merkkeihin-itse laitan vieraisiin autoihin maalimerkit etu- ja takapätkän liitoskohtaan ja värinänvaimentimen ja etupätkän väliin.
No mitä siitä kardaanista sitten tutkitaan. Tunnustellaan ristinivel, pitäisi liikkua notkeasti ja ei mielellään kauheita pykäliä. Sitten rättinivelten ja värinänvaimentimen kunto-ei pahoja murtumia. Seuraavaksi pitää tulkata keskitysholkit edestä ja takaa-jos väljyyksiä niin vaihtoon. Ja tietysti keskikumi ja laakeriyhdistelmä tarkastetaan.
Ristikkoa ei kannata vaihtaa itse, sillä se ei ole helppoa ja se vaatii yleisesti aina tasapainoituksen. Keskitysholkkien vaihto onnistuu poraamalla reikä keskitysholkkiin ja siitä metallitappi läpi-tämän jälkeen isolla meisselillä nitkutetaan osa ulos. Toinen vaihtoehto on lyödä terävällä meisselillä sivusta holkkia ulos. Ei tämäkään aina ole niin helppoa, joten pääasia etten hajota mitään väkivalloin-jos ei lähde, niin anna tasapainoitusfirman tehdä sekin.
Eli nuo edellämainitut puutteet pitää korjata, ja sen jälkeen koko pötkö tasapainoitetaan-kardaani tulee kuntoon-seuraavaksi kardaanin asennus oikein autoon ja keskimutteri vielä kunnolla kiinni lopuksi.
Eli kotikonstein jurinaa ei aina saa loppumaan-varsinkin jos kyseessä on ristikon/holkkien väljyys. Kun kardaani on kunnossa, niin matka maittaa!