w201 2.5dt (om602)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

DuPu kirjoitti:Ihan nyt aluksi http://fi.wikipedia.org/ ja katsastamaan sanat lauhdutin ja jäähdytin.

Pois vaan coolerin tieltä, ja eikai parin sähköjohdon vetäminen paha rasti ole, niin tuuletus ainakin toimii tehokkaasti..

DuPu
Pahoitteluni virheestä, kaljoissa tulee selitettyä jos jonninmoista, eli siis lauhduttimesta kyse :D

ps. DuPu koskas poriin tulossa, haluu testata yj-relettä ;)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Saa sinne puskurin taa mahtumaa coolerin. Pitää vaa pari kiinnikkeen paikkaa muuttaa. Mulla on nuin ja hyvin toimii.

Tuossa on kuva havannointia varte. Ei vaa tullu otetua kuvaa cooler paikallaa

Kuva


Tuossa puskuri paikallaan, Cooler siellä takana.

Kuva

Oho nii sulla oli 190 mese. No nää kuvat on w124 keulilta
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

itellä o ollu jokune noi w201:siä ja jokaises on ollu öljynjäähdytin vakiona vasemmaspyöräkotelossa.. ja ilman flektiä..
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nj^ kirjoitti:ö-lauhdutin on vakiona tuossa syylärin edessä maskin takana, sen edessä on kaksi "pientä" tuuletinta.. Pitää nyt selvittää mahtuuko se puskurin taakse, jos mahtuu niin saa luvan pärjätä ilman flektejä..

ettei tuo olisi ilmastoinnin kenno? öljyn jäähdytin on näissä vasemman ajovalon alla puskurin takana.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

jukkis. kirjoitti:
nj^ kirjoitti:ö-lauhdutin on vakiona tuossa syylärin edessä maskin takana, sen edessä on kaksi "pientä" tuuletinta.. Pitää nyt selvittää mahtuuko se puskurin taakse, jos mahtuu niin saa luvan pärjätä ilman flektejä..

ettei tuo olisi ilmastoinnin kenno? öljyn jäähdytin on näissä vasemman ajovalon alla puskurin takana.
Eip ole ilmastointia.. Irkissä osasivat sanoa että ö-lauhdutin, en ole kyllä tutkinut mihin menee letkua ja minkäkokosta, joutuisi purkamaan että kunnolla näkisi :/ Pitää nyt vloppuna purkaa biiliä hieman ja tutkia tarkemmin.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo vaikuttaa aika oudolta paikalta... Kaikissa missä mää oon nähny ni on juurikin tuossa missä jukkis sano olevan. Onhan se voitu siirtääkkin... :roll: Paremman jäähdyttämistehon toivossa?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

no voisko siitä linkittää kuvan tännekkin nii näkis.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Laitan huomenissa kuvaa kehiin
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nj^ kirjoitti:Laitan huomenissa kuvaa kehiin
nii oliko niitä kuvia?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

jukkis. kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Laitan huomenissa kuvaa kehiin
nii oliko niitä kuvia?
Ainiin, unohtu vallan.. Pitää huomenna töissä lainata kameraa, oma kun lähti vanhempien mukana thaimaaseen :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

nj^ kirjoitti:
DuPu kirjoitti:Ihan nyt aluksi http://fi.wikipedia.org/ ja katsastamaan sanat lauhdutin ja jäähdytin.

Pois vaan coolerin tieltä, ja eikai parin sähköjohdon vetäminen paha rasti ole, niin tuuletus ainakin toimii tehokkaasti..

DuPu
Pahoitteluni virheestä, kaljoissa tulee selitettyä jos jonninmoista, eli siis lauhduttimesta kyse :D

ps. DuPu koskas poriin tulossa, haluu testata yj-relettä ;)
Ei siinä ole öljynlauhdutinta vaan jäähdytin. Pahasti on koneessa oltava vikaa jos öljy täytyy lauhduttaa höyrystä nesteeksi... ;)
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Moi

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Onko mielipiteitä minkäkokosta cooleria suositeltais seuraavanlaiseen mersuun: Eli kärrynä on w201 2.5 td jossa jälkiasennettu garrett (tarkkaa mallia en muista) kävin penkittääs ja 100hp irtos (0,2bar ahdot ;) ) mutta tarkotus rakennella tosta semmonen 150-170hp värkki... Ahtoja nostamalla sekä pumppua säätämällä päästään jo tohon lähelle, mutta cooleri pitäis ennen kesää hankkia.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Moi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Johtaja kirjoitti:Onko mielipiteitä minkäkokosta cooleria suositeltais seuraavanlaiseen mersuun: Eli kärrynä on w201 2.5 td jossa jälkiasennettu garrett (tarkkaa mallia en muista) kävin penkittääs ja 100hp irtos (0,2bar ahdot ;) ) mutta tarkotus rakennella tosta semmonen 150-170hp värkki... Ahtoja nostamalla sekä pumppua säätämällä päästään jo tohon lähelle, mutta cooleri pitäis ennen kesää hankkia.
niin pumppuhan riittää vakio tapeilla noin 160hv asti. eihän tuommonen isoa kuuleria tarvi.
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Joo aivan, tostahan vois ilman cooleriaki saada sen 160 hv mutta eikös se aika kannattava olis kuitenki?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Johtaja kirjoitti:Joo aivan, tostahan vois ilman cooleriaki saada sen 160 hv mutta eikös se aika kannattava olis kuitenki?
Tottakai kannattaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Re: Moi

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Johtaja kirjoitti:Onko mielipiteitä minkäkokosta cooleria suositeltais seuraavanlaiseen mersuun: Eli kärrynä on w201 2.5 td jossa jälkiasennettu garrett (tarkkaa mallia en muista) kävin penkittääs ja 100hp irtos (0,2bar ahdot ;) ) mutta tarkotus rakennella tosta semmonen 150-170hp värkki... Ahtoja nostamalla sekä pumppua säätämällä päästään jo tohon lähelle, mutta cooleri pitäis ennen kesää hankkia.
Noniin nyt tulikin mysteeri: oon kauan ihmetelly ahtojen pientä määrää, vaikka moottori viheltää niin perkeleesti... No tänään menin mersun kans taas talliin ja katoin vielä uudestaan niin ahtopainemittarin letku vuosi pahasti. Nyt vika on korjattu ja ahdot nousi heti pikku kiihdytyksessä 0,5 bar ja kunnolla kävin vetääs maksimit niin 1,1 bar näyttää. Eli miksi vain 100 hp antoi penkki? Vain kymmenen hevosta enemmän kuin vaparina tehtaalta. Turbossa on merkinnät "garrett bsk3 m27 a/r 51". Auto kuitenkin kulkee erittäin mukavasti, jos vertailukohteena käytetään vanhaa c180 - kärryäni. Eli eikö noilla ahdoilla pitäis hevosia enempi tulla? jotai pielessä?

Sori sekava teksti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei ne ahdot dieselissä vielä kerro mitään tehoista, suunnilleen samat tehot saa koneesta vaikka siellä olis 0.2 bar, 0.7 bar tai 1.5 bar ahtoja, jos syöttöruuvia ei välillä hieman ruuvata :wink: suurilla ahdoilla tehot voi jopa olla píenemmät dieselissä, kun turbolla oikein pumpataan sitä ilmaa koneen läpi... näin siis teoriassa, kovin pienillä syötöillä ei saada usein edes ahtoja nousemaan :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Johtaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 04.03.2009 19:18

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Joo, oon vaan aika amatööri ku ikää en oo omistanu turboa enkä dieseliä, niin nytku hommasin molemmat yhtäaikaa niin homma ei oo hanskas vielä. Eli voisko syötöt olla pienellä? Putkesta ei ainakaa tuu mitää mustanväristä olit sitte paikalla polkemas tai tienpäällä
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

syötöt tappiin vaan :)

Edit: Ja hieman nolompi asia, tutkein hieman autoa ja totesin että se todellakin on ilmastoitu :oops: Luin manuaalia netistä niin siinä oli tuo ilmastoidunmallin paneeli aivan erilainen kun minulla, mutta kyllä sieltä ilmastoinnin kompura löytyi.. Ilmeisesti se sininen vipu jossa on lumihiutaleen kuva on ilmastoinnin säätö? Jokin vin-dekooderi antoi lisävarusteeksi: ilmastoinnin JA sähkölasit, toinen ilmastointi TAI sähkölasit.. Edellinenkään omistaja ei siis tiennyt auton olevan ilmastoitu..

Mites jengi on näiden kanssa IC:tä laittanut? Nakannut ilmastoinnin hevonh*lvettiin? vai mahtuuko puskurin taakse muka ic?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Millais on edistyny ?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Eipä ole juuri edistynyt, pikkuhiljaa päivitellyt cossun osilla, enään etujarrut ja alusta olisi cossua vastaava. Vaihdelaatikko tarvii nyt vaihtaa lähiviikkoina (ostetaan 2.6l pitkäakselinen 5v manumaali). Vaihdelaatikkoa, kytkintä, putkea ja pumppua lukuunottamatta osat haalittu, joten sen sais kasata noilta osin, jos nyt vaan jaksais ja ehtis.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mistä noita kunnon kansipahveja saa?? niin siis 5 mukiseen..
w201 om605
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Vaikka veholta, om605 peltipahvi
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

juu ja sen sai pikku sovellksella paikalleen...
liekkö tarvikkeena olemassa? mitähän mahtaa kustantaa uo alkuperäinen? 200+? itse rakennan pikkuhiljaa samanlaista kampetta...
joko olet testannu HX35 :twisted:
w201 om605
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ei ole vielä ehtinyt, pitää vielä pakosarja tehdä ja putkisto taivuttaa.. Laatikko-ongelmat tais ratketa sillä että ostan cossun talviautoks :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mitä tuo pumpun laitto kustansi mynällä tuohon vitospumppuun?
itse taidan kokeilla tuommosta switser S2BG ahdinta :twisted:
kunhan ei olis vähän liian suuri :roll:
w201 om605
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jekku90 kirjoitti:mitä tuo pumpun laitto kustansi mynällä tuohon vitospumppuun?
itse taidan kokeilla tuommosta switser S2BG ahdinta :twisted:
kunhan ei olis vähän liian suuri :roll:
vähä pumpusta yms riippuen taitaa olla 850-1000e kuolema :? (tämä on sitte vaan mun arvio joka perustuu n2vuotta sitten tilaamaan pumppuun :wink: niin ja s2bg on erittäin sopiva ahdin tuohon koneeseen (siis 2.5 10v) ...eräät kansipahvit vaihtaneena tiedän kertoa..mulla ei tosin ollut hukkista ja koitin syötöillä "säädellä" paineita :oops: (2bar ja pahvi tulee melkoisen varmasti ulos ellei ole poppakonsteja ...eikä nekään tahdo auttaa) (vilkaise hopeless projektit :wink: ...siellä pitääs olla juttua tapahtumista ja yrityksistä..jonsen väärinmuista.. jatkoa siihen löytyy meseltä ...jahka aukeaa jne
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

käytitkö normaalia pahvia vai saitko peltisen puhki :o
saako näihin mistään jyrkempiä nokkia? :roll:
w201 om605
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jekku90 kirjoitti:käytitkö normaalia pahvia vai saitko peltisen puhki :o
saako näihin mistään jyrkempiä nokkia? :roll:
teettämällä saa nokkia en tosin muista et mistä jne ..mulla oli vakiot ja vakio kansinahkakin..
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kumpi olis sitten viisaampi? vakio pahvi mäskin kanssa kiinni vai suoraan peltitiiviste???
w201 om605
Vastaa Viestiin