Polttoainekulutuksen mystinen nousu?
- diabolicat
- Vakiokalustoa
Polttoainekulutuksen mystinen nousu?
Joo, eli mistäköhän vois johtua? Avo vaihtoi muutama viikko sitten renkaat ja sanoi tarkistaneensa ilmanpaineet. Huomasin heti, että mielestäni kulutus on liian korkeaa. Ja olen edelleenkin sitä mieltä. Nyt ajoin sillä sitten vähän eri oloissa, aamulla n. 120 km käytännössä tyhjällä tiellä, ohitin neljä autoa koko matkalla. Ajoin siis myös satasen rajotuksella 105-110 km jne. Kulutuksen olisi pitänyt olla joka tapauksessa alle 5,5 litraa sadalla, nyt se oli 6,8 litraa. Takastullessa oli ruuhkaa ja ajettiin paljon alinopeutta ja tein vain muutaman ohituksen. Tällä kertaa kulutus oli 6.0. Mut siis, sen kulutuksen ois pitäny olla sen alle 5,5 litraa...
Mennessä sammutin myös pitkäksi aikaa ilmastoinnin, eikä se mielestäni vaikuttanut kulutukseen. Mistä vikaa siis kannattaisi lähteä etsimään?
Autohan oli MB 5D C 200 CDI Kombiautomatic. Samoilla renkailla ajelin myös osan viime kesästä... Jotenkin se liittyy renkaisiin, kulmiin tms. mut mistäköhän kannattais alottaa vikaa selvittään? Tänään nyt ainakin paineet kannattanee tarkistaa..
Mennessä sammutin myös pitkäksi aikaa ilmastoinnin, eikä se mielestäni vaikuttanut kulutukseen. Mistä vikaa siis kannattaisi lähteä etsimään?
Autohan oli MB 5D C 200 CDI Kombiautomatic. Samoilla renkailla ajelin myös osan viime kesästä... Jotenkin se liittyy renkaisiin, kulmiin tms. mut mistäköhän kannattais alottaa vikaa selvittään? Tänään nyt ainakin paineet kannattanee tarkistaa..
Re: Polttoainekulutuksen mystinen nousu?
Joo, liikaa menee aika laillakin. Tällä 6-pyttysellä Väykylläkin pääsee 6:een maantiepätkän. Ja "hieman" optimistisen tietokoneen mukaan jopa 5:n paikkelle.diabolicat kirjoitti:Joo, eli mistäköhän vois johtua? Avo vaihtoi muutama viikko sitten renkaat ja sanoi tarkistaneensa ilmanpaineet. Huomasin heti, että mielestäni kulutus on liian korkeaa. Ja olen edelleenkin sitä mieltä. Nyt ajoin sillä sitten vähän eri oloissa, aamulla n. 120 km käytännössä tyhjällä tiellä, ohitin neljä autoa koko matkalla. Ajoin siis myös satasen rajotuksella 105-110 km jne. Kulutuksen olisi pitänyt olla joka tapauksessa alle 5,5 litraa sadalla, nyt se oli 6,8 litraa. Takastullessa oli ruuhkaa ja ajettiin paljon alinopeutta ja tein vain muutaman ohituksen. Tällä kertaa kulutus oli 6.0. Mut siis, sen kulutuksen ois pitäny olla sen alle 5,5 litraa...
Entäs termostaatti? Nouseeko lämpö yli 80?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
- diabolicat
- Vakiokalustoa
En oo ainakaan huomannu että lämmöt ois noussu. Uskoisin kulutuksen liittyvän jotenkin renkaisiin tms. koska tuo kulutusmuutos tapahtui samalla, kun laitettiin kesärenkaat alle.
Mä kun kuitenkin pystyn koulumatkallakin (45 km ja usein ruuhkaa, tiettyyn aikaan tyhjä tie) ajamaan mm. 5,1 litran keskikulutukseen jos kiinnitän hieman huomiota ajotapaan, muutoinkin menee siihe 5,5 litran pintaan ja alle ja tosiaan se ois pitäny olla tänäänkin 5.1-5.3 litraa.
Mä kun kuitenkin pystyn koulumatkallakin (45 km ja usein ruuhkaa, tiettyyn aikaan tyhjä tie) ajamaan mm. 5,1 litran keskikulutukseen jos kiinnitän hieman huomiota ajotapaan, muutoinkin menee siihe 5,5 litran pintaan ja alle ja tosiaan se ois pitäny olla tänäänkin 5.1-5.3 litraa.
Ei kun pitää nousta! Pitää olla selkeesti yli 80-astetta.diabolicat kirjoitti:En oo ainakaan huomannu että lämmöt ois noussu.
Muutoin kulutus nousee. Mutta tosiaan voi olla renkaista: Ilmanpaineet, kesärenkaat on yleensä leveemmät, vauhdit kovemmat. Monesti kesärenkaitten vaihdon jälkeen kulutus vähän nousee. Niin ainakin itellä.
2,5 kiloo saa olla painetta mataprofiilirenkaissa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
- diabolicat
- Vakiokalustoa
Niinno siis tarkotin etten oo pahemmin seuraillu sitä lämpöä. No siis noilla samasilla renkailla olen siis viimekin kesänä ajellu ihan noilla ns. alhasilla kulutuksilla. Aluks ajattelinkin, joskos kulutuksen nousu johtuu siitä että renkaat vaihtu ja menee tovi totutellessa, mutta se kulutus oli liian iso että epäilin sitä jo silloin.
Katteletko tietokoneesta sitä kulutusta? Ootko mitannu oikeesti litrat tankatessa ikinä?diabolicat kirjoitti:Niinno siis tarkotin etten oo pahemmin seuraillu sitä lämpöä. No siis noilla samasilla renkailla olen siis viimekin kesänä ajellu ihan noilla ns. alhasilla kulutuksilla. Aluks ajattelinkin, joskos kulutuksen nousu johtuu siitä että renkaat vaihtu ja menee tovi totutellessa, mutta se kulutus oli liian iso että epäilin sitä jo silloin.
Semmonen vielä, että kova vastatuuli voi helposti tehä puoli litraa lisää.
Mutta kato ny ne paineet. 2,5 saa olla ja sitte se lämpö. Jos kumpikin näistä on reilassa, niin ihmeen paljo menee tuota soppaa...
- diabolicat
- Vakiokalustoa
- diabolicat
- Vakiokalustoa
Meitsin CDI näyttää omassa monitorissaan yli litrankin eroja kulutuksissa jos verrataan samoja ajomääriä mutta eri ulkolämpötiloissa. Jos lähden aamulla lämpimästä tallista ja ajan noin +1 asteisessa ilmassa verrattuna +15 asteiseen.
En jaksa uskoa että öljyjen jäykkyydestä johtuisi kun kuitenkin lähdetään lämpimästä tallista. Luulen että moottorinohjaus saa jostakin lämpötilatiedon ja muuttaa syöttöjen määrää joka näkyy sitten kulutuksessa. Tai sanotaanko että Keijolla on vahva tunne, mitään en voi todistaa.
En jaksa uskoa että öljyjen jäykkyydestä johtuisi kun kuitenkin lähdetään lämpimästä tallista. Luulen että moottorinohjaus saa jostakin lämpötilatiedon ja muuttaa syöttöjen määrää joka näkyy sitten kulutuksessa. Tai sanotaanko että Keijolla on vahva tunne, mitään en voi todistaa.

Hyödynnänpä vanhaa ketjua omaan ongelmaan..
Elikkäs auto on automaattivaihteinen W210 E200 Cdi vm 2001 ja ongelmana on tämä mystinen polttoaineen kulutuksen nouseminen.. Auto on lastutettu muutama kuukausi sitten ja sen jälkeen mittariin on tullut noin 5000 km. Ennen olen ajellut kulutuslukemilla 6,3-6,7, nyt viimeiseltä 400 kilometriltä kulutus on n. 8l/100km.. samaa vikaa olen ihmetellyt jo muutaman tankkauksen aikana..
Jos jollain jotain hyvää ideaa mistä ongelmaa kannattaisi lähteä purkamaan niin olisin kiitollinen. Auto muuten toimii hienosti ja vetoja löytyy riittävästi.
Elikkäs auto on automaattivaihteinen W210 E200 Cdi vm 2001 ja ongelmana on tämä mystinen polttoaineen kulutuksen nouseminen.. Auto on lastutettu muutama kuukausi sitten ja sen jälkeen mittariin on tullut noin 5000 km. Ennen olen ajellut kulutuslukemilla 6,3-6,7, nyt viimeiseltä 400 kilometriltä kulutus on n. 8l/100km.. samaa vikaa olen ihmetellyt jo muutaman tankkauksen aikana..
Jos jollain jotain hyvää ideaa mistä ongelmaa kannattaisi lähteä purkamaan niin olisin kiitollinen. Auto muuten toimii hienosti ja vetoja löytyy riittävästi.
Mun 200 CDI:llä kulutus ajotietokoneen mukaan nyt talvirenkailla 16" ja aamupakkasilla sen 5.0l ja kun lasketaan polttoaineesta tarkka niin ollaan n.6.0l paikkeilla. Ajo pääasiassa maantie/sekalainen ja EI kevyellä jalalla.
Kovia lukemia tuntuu teillä olevan. Kesällä olen ajanut 3.6l tuon ajotietokoneen matka-ajossa..
Autoni on lastutettu..
Kovia lukemia tuntuu teillä olevan. Kesällä olen ajanut 3.6l tuon ajotietokoneen matka-ajossa..
Autoni on lastutettu..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Itsekkin tässä ihmetellyt samanlaisen C200CDI T A:n kanssa kulutuksen kasvua kesäpyörien vaihdon myötä. Näyttäis että kesä205-55-16 on talvi195-65-15 renkaita sen verran pienempi kehältään, että kone huutaa satasen vauhdissa ehkä 100rpm enemmän ja siitä osaltaan johtuu janoisuus... ei kiva.
Pienimmillään talvella ajoin 48km työmatkan aamulla 4.7 kulutuksella ja nyt ei kyllä voi alle vitosesta haaveilla vaikka kuinka pihistelisi.
Pienimmillään talvella ajoin 48km työmatkan aamulla 4.7 kulutuksella ja nyt ei kyllä voi alle vitosesta haaveilla vaikka kuinka pihistelisi.
Renkaat vaikuttaa tosi paljon. Ite käytän 320cdi:ssä 225/45/17 talvirenkaita (viime talvena Goodyear UltraGrip Extreme) ja kulutus oli koko talven oikeestaan siinä 5-6 litraa / 100 km, ajotietsikkaan sai jopa nelosella alkavia lukemia (ajo oikeestaan pelkästään Tampereen motaria 300 km päivässä). Joka aamu tolpasta tai webastolla lämpimällä koneella lähtö. Talvirenkaissa pidin paineina 2,8 baria joka nurkassa.
Nyt kun on vastaavaa matkaa kesärenkailla - 235/40/18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric edessä, 265/35/18 Continental Sport Contact 2 takana - kesäkeleillä ajettu, on kulutus pyörinyt siinä 7 litran tuntumassa. Kenkää on annettu ja ohituksia tehty päivittäin. Rauhallisessakin ajossa ei missään olosuhteissa mee kesärenkailla alle 6 litran, kerran oon viime kesänä saanu ajotietsikkaan kesärenkailla 5,9 litraa / 100 km. Kesärenkaissa oon käyttäny 3,0 baria.
Se nyt vaan tuntuu olevan niin, että renkaan levennys tuo heti sen litran lisää ja kesällä ajetaan kovempaa / kaasujalka herkemmässä, on kuumemmat kelit jne. Talvella itselläkin on moottori aina lähtiessä lämmitetty, kesällähän sitä ei lämmitetä muutaku kerran kuussa tulee webastoa polteltua jos muistaa.
Se nyt on tietysti sama, vaikka auto veis pari litraa enempikin. Kyllä tässä saa koko rahan edestä naatiskella ja hyvältä tuntuis isommillakin kulutuslukemilla.
Nyt kun on vastaavaa matkaa kesärenkailla - 235/40/18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric edessä, 265/35/18 Continental Sport Contact 2 takana - kesäkeleillä ajettu, on kulutus pyörinyt siinä 7 litran tuntumassa. Kenkää on annettu ja ohituksia tehty päivittäin. Rauhallisessakin ajossa ei missään olosuhteissa mee kesärenkailla alle 6 litran, kerran oon viime kesänä saanu ajotietsikkaan kesärenkailla 5,9 litraa / 100 km. Kesärenkaissa oon käyttäny 3,0 baria.
Se nyt vaan tuntuu olevan niin, että renkaan levennys tuo heti sen litran lisää ja kesällä ajetaan kovempaa / kaasujalka herkemmässä, on kuumemmat kelit jne. Talvella itselläkin on moottori aina lähtiessä lämmitetty, kesällähän sitä ei lämmitetä muutaku kerran kuussa tulee webastoa polteltua jos muistaa.
Se nyt on tietysti sama, vaikka auto veis pari litraa enempikin. Kyllä tässä saa koko rahan edestä naatiskella ja hyvältä tuntuis isommillakin kulutuslukemilla.
Jep, kyllä varmasti vaikuttaa kulutukseen renkaat ja paineet.masaf1 kirjoitti:Renkaat vaikuttaa tosi paljon. Ite käytän 320cdi:ssä 225/45/17 talvirenkaita (viime talvena Goodyear UltraGrip Extreme) ja kulutus oli koko talven oikeestaan siinä 5-6 litraa / 100 km, ajotietsikkaan sai jopa nelosella alkavia lukemia (ajo oikeestaan pelkästään Tampereen motaria 300 km päivässä). Joka aamu tolpasta tai webastolla lämpimällä koneella lähtö. Talvirenkaissa pidin paineina 2,8 baria joka nurkassa.
Menee pikkasen offtopic, mutta paljonkohan noihin 225x55R16 renkaisiin uskaltaa laittaa paineita? Renkaat on Continental Premium Contact 2. Nyt on tosiaan 2,5, mutta jotenkin tuntuis että vois vieläkin laittaa enemmän.
mikablo kirjoitti:Jep, kyllä varmasti vaikuttaa kulutukseen renkaat ja paineet.masaf1 kirjoitti:Renkaat vaikuttaa tosi paljon. Ite käytän 320cdi:ssä 225/45/17 talvirenkaita (viime talvena Goodyear UltraGrip Extreme) ja kulutus oli koko talven oikeestaan siinä 5-6 litraa / 100 km, ajotietsikkaan sai jopa nelosella alkavia lukemia (ajo oikeestaan pelkästään Tampereen motaria 300 km päivässä). Joka aamu tolpasta tai webastolla lämpimällä koneella lähtö. Talvirenkaissa pidin paineina 2,8 baria joka nurkassa.
Menee pikkasen offtopic, mutta paljonkohan noihin 225x55R16 renkaisiin uskaltaa laittaa paineita? Renkaat on Continental Premium Contact 2. Nyt on tosiaan 2,5, mutta jotenkin tuntuis että vois vieläkin laittaa enemmän.

- diabolicat
- Vakiokalustoa
Voihan kettu. Mullahan tosiaan on ollu toi liian iso kulutus päänvaivana jo pidempään, kuten aloitusviestistä käy ilmi. Ei se oo enää ihan noin radikaali ollu, mut alhasimmillaankin oon saanu sen vaan johonki 5,6 litraan. Eräs mersun merkkihuollossa työskentelevä sanoi että vika on mun kaasujalassani eikä missään muualla. Ja ilmeisesti ei oltu termostaattia vaihdettu, koska kulutus ei oo missään vaiheessa palannu normaaliin.
No nyt huomasin että lämmöt jää sinne 60 asteeseen ja kävin juttelees meidän huollon poikien kanssa (oon nykyjään autoliikkeessä sihteerinä), ja kylhän nekin oli sitä mieltä että termostaatti vaihtoon. Hommattiin Mersun oma termostaatti ja vein sen alkuviikosta meidän pojille huoltoon. Nyt nousee taas lämmöt vähän yli 80 ja kulutus oli 338 km matkalta 5,2 l/ 100 km eli ihan hyvin.
kettu että mua laittaa vihaks, toi isäntä ei tunnu ottavan mun selvityksiä ja tuntemuksia tosissaan ja jos se vie auton huoltoon ni ikinä ei tinkkaamatta tiedä, onko sille tehty mitään, mistä oon sanonu. Nyt ku mä otin asian omaan hoitoon, ni johan sujuu ja nyt sit tiän itekin, mitä sille on oikeesti tehty. Vaikuttais vähän siltä että hoidan ite jatkossa auton huollatukset.
Ja on se helppoa aamulla viedä auto naapuripihaan ja jättää avaimet tiskille, iltapäivällä pojat tuo auton meidän oven eteen ja avaimet mun pöydälle.
Ja laskukin on sopiva.
Tossa syksyllä käytin myös kulmaukset säätämässä meidän pojilla. Mä olen kulmauksista isännälle sanonu varmaan koko sen ajan mitä auto on ollu mulla ja vähintäänkin sen ajan, mitä toi auto on kuluttanu liikaa... Eikä toi isäntäkään enää urputa meidän huollon käytöstä. Aluks se oli sitä vastaan ku on niin kallis huoltoliike... ja tosiaan meidän huollon pojilta voi kysyä tyhmiäkin. Eikä tartte pelätä että kusetettais pientä naisautoilijaparkaa 
No nyt huomasin että lämmöt jää sinne 60 asteeseen ja kävin juttelees meidän huollon poikien kanssa (oon nykyjään autoliikkeessä sihteerinä), ja kylhän nekin oli sitä mieltä että termostaatti vaihtoon. Hommattiin Mersun oma termostaatti ja vein sen alkuviikosta meidän pojille huoltoon. Nyt nousee taas lämmöt vähän yli 80 ja kulutus oli 338 km matkalta 5,2 l/ 100 km eli ihan hyvin.
kettu että mua laittaa vihaks, toi isäntä ei tunnu ottavan mun selvityksiä ja tuntemuksia tosissaan ja jos se vie auton huoltoon ni ikinä ei tinkkaamatta tiedä, onko sille tehty mitään, mistä oon sanonu. Nyt ku mä otin asian omaan hoitoon, ni johan sujuu ja nyt sit tiän itekin, mitä sille on oikeesti tehty. Vaikuttais vähän siltä että hoidan ite jatkossa auton huollatukset.
Ja on se helppoa aamulla viedä auto naapuripihaan ja jättää avaimet tiskille, iltapäivällä pojat tuo auton meidän oven eteen ja avaimet mun pöydälle.

Viimeksi muokannut diabolicat, Su 28.02.2010 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oletko jo saanut tähän vastauksen? Villi veikkaukseni on lastu, lisävoima kun ei tule joka tapauksessa tyhjästä, vaan useimmiten tehonnosto tapahtuu syöttöä lisäämällä = lisää löpöä kehiin. Mielestäni lastunvalmistajilla on hieman optimistinen käsitys säästöistä, toki kasvanut vääntö ja teho tulee melko pienellä lisäkustannuksella.JohannesM kirjoitti:Hyödynnänpä vanhaa ketjua omaan ongelmaan..
Oma kokemukseni perustuu tehoboksiin erimerkkisessä autossa, näppituntuma näistä on se että pienellä lisäkulutuksella saavutetaan usein aika merkittävä tehonlisä - mitä parempi softa lastussa, sitä parempi tulos tietenkin.
STW E320 CDi 4Matic -06
Mese 809D - Diesel elefanttien kuningas
Mese 809D - Diesel elefanttien kuningas
Riippuu kovasti tuo kulutus siitä, millainen ohjelma on tehty. Pääsääntöisesti paremmat ja yleisimmät softat pyritään tekemään niin, että vääntöä lisätään alimmille kierrosalueille, jolloin kulutus pienenee, kun kohdenopeus saavutetaan helpommin ja nopeammin. Tietysti tuollaisellakin softalla saa naftaa kulumaan enemmän, jos ajaa lastutettua autoa ns. väärin, eli tekee junnaavia liikkeellelähtöjä.
Polttoaineen säästö syntyy tuollaisessa alavääntösoftassa, kun reippaalla kaasujalalla kiihdyttää kohdenopeuteen rivakasti. Naftaa palaa sen pienen hetken ja sitten mennäänkin säästöliekillä siitä kohdenopeudesta eteenpäin.
Muiltaosin voin omalta kohdaltani sanoa, että tällaisena erityisen kylmänä talvena, auto on vienyt todella paljon naftaa, johtuen hitaasti lämpenevästä koneesta. Kerran viikossa saa olla tankkaamassa, kun normaalisti menee kaksi viikkoa tankilla.
Polttoaineen säästö syntyy tuollaisessa alavääntösoftassa, kun reippaalla kaasujalalla kiihdyttää kohdenopeuteen rivakasti. Naftaa palaa sen pienen hetken ja sitten mennäänkin säästöliekillä siitä kohdenopeudesta eteenpäin.
Muiltaosin voin omalta kohdaltani sanoa, että tällaisena erityisen kylmänä talvena, auto on vienyt todella paljon naftaa, johtuen hitaasti lämpenevästä koneesta. Kerran viikossa saa olla tankkaamassa, kun normaalisti menee kaksi viikkoa tankilla.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
No omalta osaltani kulutukset on palanneet sinne normaaleihin, eli tällä hetkellä mennään n. 6,6l/100km näin talviaikaan.
Mitään suoranaista selkeää syytä en kyllä keksinyt (enkä oikeestaan edes etsinyt
) tuohon kulutukseen, mutta vahvasti veikkaus menee kyllä renkaiden ja jarrujen suuntaan. Vaikka renkaita ei lastutuksen jälkeen vaihdeltukaan ennen kesää, niin kulutus alkoi kesän myötä näyttämään normaalilta. Lisäksi autoon tehtiin vähän jarruremppaa, joten olisko vähän laahannut? ja tosiaan renkaiden vaihtamisen aikoihin säädettiin myös aurauskulmat jotka oli vähän sinne tänne, tiedä sitten kuinka suuresti ne vaikuttaa, ja mikä niitä olisi käännellyt 
Mitään suoranaista selkeää syytä en kyllä keksinyt (enkä oikeestaan edes etsinyt