Kitkat vai nastat E320 T CDI:n?
Kitkat vai nastat E320 T CDI:n?
No nyt näyttäisi siltä, että Saksan maalta olisi tulossa otsikon mukainen 2006 päivänvalon nähnyt farkku. Reilut parikymmentä vuotta olen kitkoilla pärjännyt etelä-suomessa, mutta etuveto vehkeillä. Millaista ja minkä kokoista talvi- ja kesärengastusta arvon raati suosittelee kyseiselle kulkuvälineelle?
Vekotin on varustettu Brabusin D6 lastulla tai paremminkin boxilla ja Sport-paketilla, joka ymmärtääkseni tuo mukanaan karmealta kuulostavan rengastuksen etupyörät 8,5 J x 18 ET 38, rengaskoko 245/40 R 18 ja takana 9 J x 18 ET 39, rengaskoko 265/35 R 18.
Vekotin on varustettu Brabusin D6 lastulla tai paremminkin boxilla ja Sport-paketilla, joka ymmärtääkseni tuo mukanaan karmealta kuulostavan rengastuksen etupyörät 8,5 J x 18 ET 38, rengaskoko 245/40 R 18 ja takana 9 J x 18 ET 39, rengaskoko 265/35 R 18.
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Nykyiseen tuli nastat kaupan mukana, seuraava rengastus kitkat. Ajelen kanssa E-Suomessa ja talvisin Lahdentie jota pääosin ajelen on hyvässä kunnossa. Ajonvakautus yms. vermeet on niin hyvät nykyään, että on ihan sama mistä päästä auto raapii.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
Ajoin ensin kitkoilla, mutta kun tuli liukkaat, vaihdoin nastat. Mikäli ajat pelkästään etelän paljaalla asfaltilla, kitkat ovat ok. Ennen minäkin olin pelkästään kitkojen kannalla, mutta silloin auto raapikin joka nurkalla.
Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Olen vuosikaudet ajanut talvet kitkoilla, kuitenkin tähän nykyiseen autoon valitsin nastat. Asun Etelä-Suomessa, mutta työn puolesta tulee autolla liikuttua ympäri maata. Alla on tämän talven ollut nastoilla varustetut 225/50/17 nokialaiset. Olen ollut tyytyväinen. Sport Packin myötä mulla on kans kesävanteina nuo 18-tuumaiset, joista ajokokemuksia on ainoastaan Saksan autobaanoilta
, sieltä kokemukset pelkästään positiivisia. Avantgarde alusta yhdistettynä 245/40/18 ja 265/35/18 -rengastukseen toimi niillä nopeuksilla erinomaisesti. Ensi kesää odotellessa... 

W211 E 320 CDI Aut. Avantgarde -07
Nastat. Vaikka 211:sen etenemiskyky onkin hyvä ja löytyy vakautusta & luistonestoa niin ylämäessä 5-10 cm hangessa tulee ongelmia nastoillakin.
Maantiellä menee varmasti millä rengastuksella tahansa, mutta pahemmissa paikoissa esim. lumisilla pihateillä ei aina selviä nastoillakaan ennen kuin lumityöt on tehty, kokemusta on kun vaimo lipsautti perän hankeen kotimäessä. No lapiohommillahan siitä selvisi, mutta kitkoilla tilanteita olisi varmasti ollut useamminkin.
Maantiellä menee varmasti millä rengastuksella tahansa, mutta pahemmissa paikoissa esim. lumisilla pihateillä ei aina selviä nastoillakaan ennen kuin lumityöt on tehty, kokemusta on kun vaimo lipsautti perän hankeen kotimäessä. No lapiohommillahan siitä selvisi, mutta kitkoilla tilanteita olisi varmasti ollut useamminkin.
Itse itseäni lainaten: Olisi pitänyt pitää suunsa kiinni... Eilen pääsi taas kaivamaan Mersua lumipenkasta. Oli pienoinen potutus päällä kun olin vielä maininnut ettei edes yritä ajaa autoa mäkeä ylös kun päivän aikana oli tullut runsaasti lunta.tn62634 kirjoitti:Nastat. Vaikka 211:sen etenemiskyky onkin hyvä ja pahemmissa paikoissa esim. lumisilla pihateillä ei aina selviä nastoillakaan ennen kuin lumityöt on tehty, kokemusta on kun vaimo lipsautti perän hankeen kotimäessä. No lapiohommillahan siitä selvisi.

Toihan on itse asiassa just päin vastoin. Etelän "paljailla" asfalteilla nastat on kyllä enemmän ennalta arvattavat, kun on mustaa jäätä ja vaihtelee hyvinkin paljon liukkausaste. Pohjoisessa lumisilla teillä pärjää kitkoilla ihan hyvin. E-Mersu on muutenkin niin huono lähtemään liukkaalla esim. loivaan ylämäkeen paikaltaan, niin kyllä siinä mielestäni nastoja saa olla avustamassa tuota "raapimista".T280CDIAvantgarde kirjoitti:Mikäli ajat pelkästään etelän paljaalla asfaltilla, kitkat ovat ok.
Nastat.
Kitkoilla ei täällä etelässä olisi Mersulla tänä talvena pärjännyt, eikä oikein muinakaan talvina.
Itse aloittelin 3 talvea sitten Mersulla kitkoilla, mutta ne vaihtuivat nastoihin jo 2 kk ajelun jälkeen. Kitkoja olen itsekin käyttänyt etu- ja nelivedoissa aiemmat 10 vuotta, mutta takavetoisen Mersun tulo taloon muutti tilanteen.
Kitkoilla ei täällä etelässä olisi Mersulla tänä talvena pärjännyt, eikä oikein muinakaan talvina.
Itse aloittelin 3 talvea sitten Mersulla kitkoilla, mutta ne vaihtuivat nastoihin jo 2 kk ajelun jälkeen. Kitkoja olen itsekin käyttänyt etu- ja nelivedoissa aiemmat 10 vuotta, mutta takavetoisen Mersun tulo taloon muutti tilanteen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
??Division kirjoitti:Nastat.
Tämä talvihan on ollut mitä parhain erityisesti hitaampien nopeusluokkien "pohjolan kitkoille".
Nuo kitkathan ovat testienkin mukaan parhaimmilaan lumella/ lumisissa olosuhteissa, joissa ne ovat tänä päivänä pidoltaan nastojen kanssa täysin vertailukelpoiset.
Tässä etelärannikolla asuvana väitänkin, että vasta nämä viime päivät ovat olleet keleiltään sellaiset, ettei Q-luokan kitka ole ollut omimmissa olosuhteissaan.
Jos taas viime talvea ajattelee, märkää, märkää, loskaa, vettä, loskaa, märkää...niin siinä kelissä taas parhaiten toimiva rengas ominaisuuksiensa puolesta on nopeampien nopeusluokkien kitkarengas, jonka ominaisuudet ovat parhaimmillaan loskassa ja märällä asfaltilla. Mitä olen näitä renkaita testeissä nähnyt, niin tuntuvat olevan juuri märkäpidossa ja loskaliirrossa selvästi parempia kuin nastat ja hitaampien luokkien kitkat.
Eli Q-luokan kitka ("pohjolan kitka") on vahvoilla pakkasessa ja lumessa, heikommalla jäisissä olosuhteissa sekä myös kuivalla/ märällä asfaltilla..ehkä hieman yllättäenkin. Nopeampian luokkien kitkat ovat vahvoilla märällä asfaltilla ja loskassa, melko hyvät pakkaslumella ja heikoimmillaan jäällä.
Nastojen vahvuus on kai viime kädessä se, että niiden ominaisuudet ovat suhteellisen tasaiset kaikissa olosuhteissa.
Näinollen riippuu hyvin paljon siitä missä olosuhteissa ajaa ja mitä renkaan ominaisuuksilta toivoo. Nastat ovat "yleistoimiva" valinta, mutta erityyppisillä kitkoilla on erityisiä vahvuusalueita, joten käyttö kai lopulta ratkaisee minkälaisen renkaan kukin valitsee.
Itse olen ajanut kitkoilla yli 20 vuotta, ongelmitta..ja sillä taustalla uskallan myös sanoa että tämän päivän kitkarenkaasta ei voi edes puhua samana rengastyyppinä kuin mitä oli kitkarengas esim 10-15v sitten. Kehitys on ollut huimaa!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
Enpä jaksanut kirjoittaa romaania, sehän on selvä, että mustalla jäällä ei auta kuin laadukas nastarengas... lähes kaikki varmaan ymmärsivät, mitä tarkoitin.masaf1 kirjoitti:Toihan on itse asiassa just päin vastoin. Etelän "paljailla" asfalteilla nastat on kyllä enemmän ennalta arvattavat, kun on mustaa jäätä ja vaihtelee hyvinkin paljon liukkausaste. Pohjoisessa lumisilla teillä pärjää kitkoilla ihan hyvin. E-Mersu on muutenkin niin huono lähtemään liukkaalla esim. loivaan ylämäkeen paikaltaan, niin kyllä siinä mielestäni nastoja saa olla avustamassa tuota "raapimista".T280CDIAvantgarde kirjoitti:Mikäli ajat pelkästään etelän paljaalla asfaltilla, kitkat ovat ok.
Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Olipa renkaat kitkat tai nastat niin kuitenkin ratkaisevin tekijä etenemisessä ja liikkeellelähdössä on ratin takana. Auton saa vaikka tasamaalle kiinni jos pidon menettää...yhtä BMW M5 eilen työntäneenä. Ympäri maata asuneena olen ajellut sekä että ja molemmilla pärjää vetipä auto sitten kummasta tahansa päästä. Nykyisillä autoilla pääsee niin hienovaraisesti liikkeelle ettei taatusti kuopaise tyhjää ja menetä pitoa siltä istumalta. Monesti kuulee liikennevaloista lähtiessä nastojen raapimista edellä ajavan yrittäessä lähteä liikkeelle...itellä vaan ei lyö tyhjää ja edennyt tähän asti vaivatta. Takavetoista autoa ajaessa täytyy vain käyttää hieman enemmän harkintaa mihin ja varsinkin mitenpäin autonsa esimerkiksi pysäköi. Pitääkö heti liikkeellelähtiessä olla kääntämässä renkaat poikittain ja onko peruuttamalla heti vastamäki jne. Kitkoilla pääsee niin kauan kuin nokian kumppareilla pysyy pystyssä, pahinta jos vesi lilluu jään päällä. Itse ajan tällä erää Bridgestonen Noranza 2:lla ja se vain siksi että rouvalla parempi mieli kun nastat alla (tosin sain hyvät kaupat kun ostin samalla kertaa kesärenkaat). Ei valittamista noissakaan renkaissa, ei tarvii olla tientukkeena niin matkanopeuksissa eikä liikennevaloissa. Autona ehdottomasti paras mitä olen koskaan omistanut S211 280 CDIA -07 Avantgarde.
Renkaisiin kannattaa AINA panostaa...halvimmasta päästä oleva henkivakuutus!
Renkaisiin kannattaa AINA panostaa...halvimmasta päästä oleva henkivakuutus!
EQB 300 4-matic -23
- Ari66
- Valvoja
- Viesti:
Pärjätty on yli 20 vuotta jo, niin etelässä kuin pohjoisessakin.Division kirjoitti:Kitkoilla ei täällä etelässä olisi Mersulla tänä talvena pärjännyt, eikä oikein muinakaan talvina.
Ja vieläpä usein asuntovaunuja ja joskus autotrailereitakin perässä.
Alkoihan se kitka-/nastakeskustelu taas

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kiitoksia asiallisista vastauksista! Eipä tätäkään kysymystä olisi tarvinut esittää jos etuvedolla olisin jatkanut, mutta kun tuosta takaveto kokemuksesta on jo useamman vuosikymmen aika, saati Mersulla en ole ennen metriäkään ajanut.
Joten ei muuta kun gummikauppaan kitkoja (tai nastoja) ja vanteita ostamaan. Luulenpa, että tuo Hissun mainitsema 225/50/17 on järki koko.
Todennäköisesti palstalle tulee myöhemmässä vaiheessa lisää asiaa kun saan pelin kotiin.
Ps. Myyjä meni puihin sen Brabusin D6 boxin kanssa. Ei kuulema sopinutkaan tähän vehkeeseen ?! Olisi laittanut jälkipostiin, mutta tyydyin hinnan alennukseen.
Joten ei muuta kun gummikauppaan kitkoja (tai nastoja) ja vanteita ostamaan. Luulenpa, että tuo Hissun mainitsema 225/50/17 on järki koko.
Todennäköisesti palstalle tulee myöhemmässä vaiheessa lisää asiaa kun saan pelin kotiin.
Ps. Myyjä meni puihin sen Brabusin D6 boxin kanssa. Ei kuulema sopinutkaan tähän vehkeeseen ?! Olisi laittanut jälkipostiin, mutta tyydyin hinnan alennukseen.
osta kitkanastarenkaat, niin saat molempien hyvät ominaisuudet
no, eiköhän suurin osa nykyisistä nastoitetuista talvirenkaista mene tuohon kitkanastarengas luokkaan ihan luonnostaan, eli on nastat, mutta myös lamellia löytyy... toista se oli ennen, kun renkaan kulutuspinta oli vain isoja paloja, jossa nasta kiinni, esim. -70 luvun nokialaiset 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
En tiedä, että missä päin E-Suomea ajelet, mutta ainakin täällä pk-seudulla on ollut sietämättömän usein jääkelejä sekä teiden, että risteysten osalta. Useampaan otteeseen on saanut koukkailla kitkarenkaita käyttävien ohi ylämäessä liikennevaloista lähtiessä, kun ne ovat jääneet paikoilleen tai liukuneet taaksepäin. Itse päässyt juuri ja juuri nastarenkailla liikkeelle.jva kirjoitti:??Division kirjoitti:Nastat.
Tämä talvihan on ollut mitä parhain erityisesti hitaampien nopeusluokkien "pohjolan kitkoille".
Nuo kitkathan ovat testienkin mukaan parhaimmilaan lumella/ lumisissa olosuhteissa, joissa ne ovat tänä päivänä pidoltaan nastojen kanssa täysin vertailukelpoiset.
Tässä etelärannikolla asuvana väitänkin, että vasta nämä viime päivät ovat olleet keleiltään sellaiset, ettei Q-luokan kitka ole ollut omimmissa olosuhteissaan.
Jos taas viime talvea ajattelee, märkää, märkää, loskaa, vettä, loskaa, märkää...niin siinä kelissä taas parhaiten toimiva rengas ominaisuuksiensa puolesta on nopeampien nopeusluokkien kitkarengas, jonka ominaisuudet ovat parhaimmillaan loskassa ja märällä asfaltilla. Mitä olen näitä renkaita testeissä nähnyt, niin tuntuvat olevan juuri märkäpidossa ja loskaliirrossa selvästi parempia kuin nastat ja hitaampien luokkien kitkat.
Eli Q-luokan kitka ("pohjolan kitka") on vahvoilla pakkasessa ja lumessa, heikommalla jäisissä olosuhteissa sekä myös kuivalla/ märällä asfaltilla..ehkä hieman yllättäenkin. Nopeampian luokkien kitkat ovat vahvoilla märällä asfaltilla ja loskassa, melko hyvät pakkaslumella ja heikoimmillaan jäällä.
Nastojen vahvuus on kai viime kädessä se, että niiden ominaisuudet ovat suhteellisen tasaiset kaikissa olosuhteissa.
Näinollen riippuu hyvin paljon siitä missä olosuhteissa ajaa ja mitä renkaan ominaisuuksilta toivoo. Nastat ovat "yleistoimiva" valinta, mutta erityyppisillä kitkoilla on erityisiä vahvuusalueita, joten käyttö kai lopulta ratkaisee minkälaisen renkaan kukin valitsee.
Itse olen ajanut kitkoilla yli 20 vuotta, ongelmitta..ja sillä taustalla uskallan myös sanoa että tämän päivän kitkarenkaasta ei voi edes puhua samana rengastyyppinä kuin mitä oli kitkarengas esim 10-15v sitten. Kehitys on ollut huimaa!
Sinänsä minusta on turhauttavaa, että autofoorumeilla käydään joka vuosi tämä sama keskustelu.
Lyhyesti:
Kitkat: Toimivat hyvin asfaltilla ja lumella
Nastat: Toimivat hyvin asfaltilla ja lumessa sekä jäällä
(mainituilla toiminta-alueilla on ominaisuuksissa tiettyjä painotuseroja ja muuttujia, mutta pääsääntöisesti se menee yllä mainitulla tavalla)
Keliolosuhteet:
Etelä: Paljasta asfalttia, harvakseltaan lunta, yleensä aina risteykset jäässä tai jääksi pakkautuneessa lumessa.
Jää on se elementti, joka myös tutkimuksien valossa tukee ainakin pk-seudulla nastojen käyttöä. Tähän ei paljon fysiikan tuntemusta tarvita, ei pilkkijöilläkään roiku kaulassa kuminkappaleita vaan jäänaskalit...
Muu suomi: Vaihtelevat olosuhteet, usein lumisemmat. Suur-kaupunkialueilla tosin olosuhteet voivat olla toisiaan vastaavat koko suomessa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Olen samaa mieltä, että toisaalta tämä ikuisuuskeskustelu on turhauttavaa..Kuitenkin loppujenlopuksi kysymys on varsinkin tänä päivänä ennenkaikkea ja enemmän kunkin mieltymyksistä kuin mistään muusta. Yksi tykkää nastoista, toinen kitkoista. Molemmilla pärjää loistavasti, kelissä kuin kelissä, kyse on siitä että tietää mitä alla on ja sovittaa ajamisensa sen mukaisesti.Division kirjoitti: Sinänsä minusta on turhauttavaa, että autofoorumeilla käydään joka vuosi tämä sama keskustelu.
Lyhyesti:
Kitkat: Toimivat hyvin asfaltilla ja lumella
Nastat: Toimivat hyvin asfaltilla ja lumessa sekä jäällä
Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että kitka olisi asfaltilla hyvä. Ainakin testien valossa kitka ei ole asfaltilla vahvuusalueellaan, pl nopeanajon/keskieuroopan kitkat, jotka ovat vahvuusalueellaan asfaltilla, erityisesti märällä ja loskaisella asfaltilla.
Pohjolankitka on asfaltilla hyvin hiljainen, mikä varmaan aikaansaa sen, että usein se mielletään hyväksi asfalttirenkaaksi. Testien valossa se ei kuitenkaan ole omimmillaan asfaltilla, vaan nastarengas on ominaisuuksiensa puolesta asfaltilla enemmän kotonaan kuin kitka.
No, ei se ero tietysti tässäkään ole mitenkään dramaattisen merkittävä, vaan tosiasiassa aika pienistä käytännön eroista tässäkin puhutaan.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Uudessa TM:ssa oli kesärengasvertailu jossa oli mukana myös kitkarenkaat, monet kun ajavat ne loppuun kesällä. Jarrutustestissä muistaakseni kitkarenkaalla oli vielä vauhtia 50 km/h kun kesärenkailla varustettu auto oli pysähtynyt. Jarrutus tehtiin 80 km/h vauhdista!!!
Tais olla offtopikkia tai ei sittenkään. Aihehan oli kitkat vai nastat... Itse ajelen kitkoilla vaikka ennen olinkin niitä vastaan. On ne vaan niin mukavat, ei kuulu nastojen laulu ei.
Tais olla offtopikkia tai ei sittenkään. Aihehan oli kitkat vai nastat... Itse ajelen kitkoilla vaikka ennen olinkin niitä vastaan. On ne vaan niin mukavat, ei kuulu nastojen laulu ei.
C220d T 4-Matic
Kyllä minustakin kummatkin käy kunhan kuljettaja ajelee sen mukaisesti miten renkaissa on pitoa. Tossa kyllä yksi kitkarengaskuski oli huuli pyöreänä kun tulin taksilla Helsinki-Vantaalta kotiin ja laitoin sen ajamaan 10 km oikopolkua maalle. Vauhti oli kyllä pääkaupunkiseudun taksikuskilla aika matelevaa kun tieltä löytyikin lunta paria, kolmea raidetta lukuun ottamatta (noita pyöränjälkiä tosiaan tahtoo tulla kolme eikä neljä).
Sanoin lähempänä kotia että tuosta voit ajaa takaisin niin saat ajaa isoja teitä vaikka tulee 10 km lisää matkaa. Taksikuski totesi välittömästi että ajaa kyllä isompaa tietä takaisin.
Kyyti oli kyllä mukavan hiljaista Volvossakin, nastojen rapina ei häirinnyt.
Sanoin lähempänä kotia että tuosta voit ajaa takaisin niin saat ajaa isoja teitä vaikka tulee 10 km lisää matkaa. Taksikuski totesi välittömästi että ajaa kyllä isompaa tietä takaisin.

Kyyti oli kyllä mukavan hiljaista Volvossakin, nastojen rapina ei häirinnyt.