Vaihteistoko ulisee?
Vaihteistoko ulisee?
Taas murheita...
Rouvan 95-mallin C200D:ssa alkanut ulina pienillä vaihteilla kaasua antaessa. Viiemeinen tieto on, että vaihteet eivät meinanneet kytkeytyä ja ääni muuttunut ulinasta sietämättömäksi. Öljytkö sieltä on loppu vai mahtaako olla jo entinen loota? Ääni alkoi juuri havaittavana vaimeana ulinana n. 150km sitten.
Rouvan 95-mallin C200D:ssa alkanut ulina pienillä vaihteilla kaasua antaessa. Viiemeinen tieto on, että vaihteet eivät meinanneet kytkeytyä ja ääni muuttunut ulinasta sietämättömäksi. Öljytkö sieltä on loppu vai mahtaako olla jo entinen loota? Ääni alkoi juuri havaittavana vaimeana ulinana n. 150km sitten.
juu, otettiin ylös tänään ja kardaani elää 5mm suuntaansa eli laakerihan sieltä taitaa olla loppu. Ei vielä ollut päästänyt tomuja ulos joten lienee jokin toivo siitä, että laakerisarja töineen on kustannus tällä kertaa. Kalliiksi tulee tuokin.
Jos tuo laakeri on päässyt lohkossa pyörähtämään niin sittenhän menee koko loota uusiksi. Missä tuollaisten käytettyjen tarvikkeiden hinnat mahtaa liikkua?
Jos tuo laakeri on päässyt lohkossa pyörähtämään niin sittenhän menee koko loota uusiksi. Missä tuollaisten käytettyjen tarvikkeiden hinnat mahtaa liikkua?
Nyt auto äkkiä pukeille, jos meinaa siitä laatikosta vielä kalua tehdä. Ilman öljyä ajettuna siellä on kyllä muutakin kulumaa, kuin pelkät laakerit, kun metallin silppu jauhaa lootassa ja voitelu ei pelaa. Hammaspyörien pinnat kovilla ja synkrot ja siirtäjät myös, kun väljät akselit siellä lonkkaa.
Ainakin 124:n laatikossa olevat kartiorullalaakerit on tavallista laakerikauppatavaraa. Kaks neulalaakeria, stefat ja tiivisteet on sitten hajettava marmoritiskiltä. Mitään osia ei kannata ostaa, ennekuin loota purettu.
Voip olla, että on halvempi ja helpompi ostaa suosiolla purkuautosta toineen loota.
Niin ja olihan tää manuaaliloota

Ainakin 124:n laatikossa olevat kartiorullalaakerit on tavallista laakerikauppatavaraa. Kaks neulalaakeria, stefat ja tiivisteet on sitten hajettava marmoritiskiltä. Mitään osia ei kannata ostaa, ennekuin loota purettu.
Voip olla, että on halvempi ja helpompi ostaa suosiolla purkuautosta toineen loota.
Niin ja olihan tää manuaaliloota

kyllä vaan, manuaalihan tuo on ja nyt on kärry tukevasti ajosta pois. Saa nähdä palaako enää tien päälle. Laatikko avaukseen ja sitten tuomio.
Ei tuota vielä hautuumaallekaan raaskisi laittaa, mutta kustannukset alkaa mennä jo kipurajoille, kun ei ole mahdollisuutta itse laittaa - eikä oikein kykyjäkään.
Kiitos neuvoista.
Ei tuota vielä hautuumaallekaan raaskisi laittaa, mutta kustannukset alkaa mennä jo kipurajoille, kun ei ole mahdollisuutta itse laittaa - eikä oikein kykyjäkään.
Kiitos neuvoista.
eikö nuota manuaali laatikkoja saa satasella... jos ei mitään sportti getraggia hanki... varmaan noihin -95 mallisiin c mersuihin menee vielä ihan normi w124 tai w201 koppaisen lootakin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Lähetä mulle ny alkuunsa 100kpl niitä sadan euron takuulla ehjiä c/e-mersun vitos laatikoita.napa kirjoitti:eikö nuota manuaali laatikkoja saa satasella... ...



Itse asiaan. Kannattaa tosiaan ensin potkasta laatikko levälleen ja todeta miten siniseksi kytkinakselin pyörä on mennyt ilman öljyä

ei niitä ammattimaisilta osamyyjiltä saakaan, vaan harrastajiltaAki P kirjoitti:Lähetä mulle ny alkuunsa 100kpl niitä sadan euron takuulla ehjiä c/e-mersun vitos laatikoita.napa kirjoitti:eikö nuota manuaali laatikkoja saa satasella... ...![]()
ostan het käteisellä jos tuolla hintaa saa
![]()

jobbarit pyytää audi 100 laatikostakin vielä yli 500 €, kun "yksityiset" myy niitä 50-100 €:n hintaan toisilleen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Noniin... Nyt on sitten lähes uusi:) (n.200 000km ajaettu) laatikko lyöty pohjaan kiinni. Vanhasta oli kardaanin stefa pettänyt kuten täällä olikin arvailtu. Laatikko oli käynyt kuivana hyvän matkaa ja neulalaakeri hirttanyt kiinni. Osa neuloista oli sitten päässyt pomppimaan pitkin laatikkoa. Pääakselin ja kytkinakselin laakeripinnat totaalisen loppu.
Kiitos neuvoista!
... ja Rahalla tästäkin selvittiin.
Kiitos neuvoista!
... ja Rahalla tästäkin selvittiin.
Palaan vielä aiheeseen. Tämä uudempi laatikko ei tunnu pelittävän yhtä hienosti kuin vanha. Vaihteet kyllä menevät hienosti sisään ja laatikko on hiljainen, mutta... Kun vaihdetta yrittää laskea kolmoselta kakkoselle tai, kun vie ykköseltä vapaalle, tuntuu, että jotkin laatikon rattaat ottavat väkevästi vastaan. Vapaalla ollessaan keppi ei liiku sivuttaissuunnassa sulavasti. Normaali ajossa ei vikaa juuri huomaa kuin moottorijarrutuksessa viedessä vaihteita pienemmälle vapaan kautta. Ja tietysti liikennevaloissa jos nostaa ykköseltä vapaalle.
Voiko olla kyseessä asennusvirhe? Luulisi, että ei laatikko toimi mihinkään suuntaan jos siitä olisi kyse? Vai onko vain laatikon ominaisuuksista kiinni - onhan tuollakin ajettu jo 200 000?
Voiko olla kyseessä asennusvirhe? Luulisi, että ei laatikko toimi mihinkään suuntaan jos siitä olisi kyse? Vai onko vain laatikon ominaisuuksista kiinni - onhan tuollakin ajettu jo 200 000?
äkkiseltään tulee mieleen tangot vaihdekepiltä lootalle. siis, että on oikeissa säädöissää ja kun nyt sitten vaikka sen kakkosen laittaa päälle, että se tosiaankin menee kunnolla päälle myös siellä lootan päässä. kun vaihde on vapaalla, niin onko keppi suurin piirtein keskellä? ja 3 ja 4 suunnilleen yhtä kaukana vapaalta?
toinen vois olla pikkasen laahaava kytkin. mutta tuskin sekään nyt ittekseen remontin aikana on alkanut reistaileen.
toinen vois olla pikkasen laahaava kytkin. mutta tuskin sekään nyt ittekseen remontin aikana on alkanut reistaileen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Sivuttaissuunnassa keppiä liikuteltaessa ei vielä tapahdu v.laatikossa mitään. Vaihdekeppi liikkuu vain siinä "sifterissään". Sifteriin liraus jotain liukastetta vähänhilves kirjoitti:Vapaalla ollessaan keppi ei liiku sivuttaissuunnassa sulavasti.

Oletan että tässä vielä samanlainen systeemi kuin vanhemissa..

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Näin varmaankin. Vika tuli tässä laatikon vaihdon yhteydessä, joten äkkiseltään en osannut kykimeen yhdistää. Kaikki on kuitenkin mahdollista - sen olen tämän kärryn kohdalla oppinut.
Voitelen tuon sifterin ja liikkuvat - katsotaan mitä tapahtuu. Kuulostaa kyllä ihan loogiselta syyltä tähän vikaan, joten kiitos jälleen.
Voitelen tuon sifterin ja liikkuvat - katsotaan mitä tapahtuu. Kuulostaa kyllä ihan loogiselta syyltä tähän vikaan, joten kiitos jälleen.
Kuten aikaisemmin jo sanottiin ne tangot kannattaa säätää kohdalleen. Sekin voi aiheuttaa tuota sivusuunnassa takertelua.
Minulla oli kerran samanlainen vaihteen päällemeno ongelma mutta pahempana.Sekin tuli lootan vaihdon jälkeen. Melko kauan sain vikaa etsiä. Loppujen lopuksi huomasin että vaihdelaatikossa se kytkinsylinterin kohta oli toisessa lootassa hieman eri mitoilla. Piti vaihtaa työsylinteriin pidempi tappi että painoi kytkintä tarpeeksi. Vai olikohan että jätin sitten sen paksun tiivisteen pois välistä, ei voi enää muistaa. En tiedä voiko tuossa olla sellaista vikaa, mutta tulipahan vain mieleen.
Minulla oli kerran samanlainen vaihteen päällemeno ongelma mutta pahempana.Sekin tuli lootan vaihdon jälkeen. Melko kauan sain vikaa etsiä. Loppujen lopuksi huomasin että vaihdelaatikossa se kytkinsylinterin kohta oli toisessa lootassa hieman eri mitoilla. Piti vaihtaa työsylinteriin pidempi tappi että painoi kytkintä tarpeeksi. Vai olikohan että jätin sitten sen paksun tiivisteen pois välistä, ei voi enää muistaa. En tiedä voiko tuossa olla sellaista vikaa, mutta tulipahan vain mieleen.
alakautta pääsee sääteleen. ei tartte mitään irrotella. nostaa auton nosturille, taikka sitten pukeille ja ryömii alle. siinä ne näky, kun seurailee pikkasen missä on vaihdekeppi ja missä lootan kyljessä liikkuvia vipuja. kepiltä menee ainakin kolme keppiä lootalle. niissä on säädöt toisessa, taikka molemmissa päissä, tarkemmin en muista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Moro,Aki P kirjoitti:Kuulostaa säätöhommilta ja voitelulta. Ohjeet jo tulikin. Laatikolla itessään takuu jos siinä vika, niinkuin oli sovittu![]()
![]()
Ja onhan uusi öljy ATF:ää?
Juu..en minäkään usko, että laatikossa on vikaa. Öljyt otin varman päälle veholta, joten ovat mersun tehtaalta suosittelemaa tavaraa. Kyllä nämä perusasiat varmaankin on kunnossa.
Pohdin tuota vikaa eilen. Eikös se niin ole, että tuolta kepiltä menee yhteensä kuusi tankoa laatikolle - jokaiselta vaihteelta omansa + pakki? Ja eikös vaihtajan akseli nappaa kuhunkin tankoon kiinni vasta silloin kun lyö ko. vaihteen sisään? Vapaalla ei ole kontaktia mihinkään tangoista?
Kuitenkin vika tuntuu ilmenevän silloin kun vaihtaja on vapaalla. Kepin saa pienellä sovittamisella keskelle lepoasentoon (näyttää lepäävän ihan keskellä). Siinä se liikkuu ehkä puoli senttiä puolelleen sivusuunnassa ihan nätisti, mutta sitten nappaa johonkin kiinni. Taas pientä sovittelua ja vaihteen saa vietyä ääriasentoon, siitä vaihde loksahtaakin sisään ihan helkkarin hienosti. Vika ilmenee molemmin puolin, 1/2:n ja 5:n puolella.
Vaihtajassa on viitosen puolella (ainakin, ykkösen puolelle en näe) pieni tappi joka liukuu sylinterissä. ilmeisesti vaihtajan pitäisi ääriasennossa painaa tuota tappia, mutta nyt se ei sitä tee. En vielä päässyt selville tuon tapin tarkoituksesta ja onko sillä mitään tekemistä vian kanssa. Epäilyttää sillä eihän tuo vaihtajan koneisto ole auki silloin kun laatikkoa vaihdetaan.
No tulipahan kirjoitettua pitkälti, mutta pohdin vain että vienkö asentajalle takaisin, johon ei nyt olisi millään mahdollisuuksia. Ehkä nyt kuitenkin voitelen tuon yläpään ensin kunnolla.
ei siellä kait 6 tankoa ole. mitä nyt näitä vanhempia vehkeitä olen kattellu, niin siellä on lootan kyljessä 3 vipua. olsiko 5 vaihteisessakin 3 vipua, taikka sitten 4. kuitenkin. kepistä kun vaihtelee vaihteita 1 ja 2, niin yks tanko liikuttaa lootan päässä vipua asentoon 1, taikka 2.
3 ja 4 vaihtelle samanlainen tanko, mikä sitten liikuttaa lootan päässä taas toista vipua asentoon 1, taikka 2.
pakille sitten oma vipunsa ja vitoselle en muista kuinka se menee, että onko josnkun vivun yhteydessä lootan päässä, vai onko oma vipunsa sille.
vaihdekepistä kun liikutetaan sivusuunnassa, niin valitaan vaan, että mitä keppiä liikutetaan. sitten vaan työnnetään vaihde silmään.
sitten niissä on vielä semmonen, että montaa vaihdetta ei pitäis pystyä laittaan samaan aikaan päälle, vaikka säädötkin olis pielessä. siitä voi johtua se, että jos ne säädöt on pielessä, niin ei meinaa mennä vaihteet kunnolla päälle. hankala selittää. 1 kuva kyllä korvais tuhat sanaa tässäkin asiassa.
3 ja 4 vaihtelle samanlainen tanko, mikä sitten liikuttaa lootan päässä taas toista vipua asentoon 1, taikka 2.
pakille sitten oma vipunsa ja vitoselle en muista kuinka se menee, että onko josnkun vivun yhteydessä lootan päässä, vai onko oma vipunsa sille.
vaihdekepistä kun liikutetaan sivusuunnassa, niin valitaan vaan, että mitä keppiä liikutetaan. sitten vaan työnnetään vaihde silmään.
sitten niissä on vielä semmonen, että montaa vaihdetta ei pitäis pystyä laittaan samaan aikaan päälle, vaikka säädötkin olis pielessä. siitä voi johtua se, että jos ne säädöt on pielessä, niin ei meinaa mennä vaihteet kunnolla päälle. hankala selittää. 1 kuva kyllä korvais tuhat sanaa tässäkin asiassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Onkos tuossa vivustossa kohdistus reikiä noissa vaihtajalta alaspäin olevissa pystytangoissa kuten vanhemmissa systeemeissä? Elikkäs kun tangot on oikealla tavalla linnjassaan ne lukitaan reikiin menevällä tapilla ja vaakatangot säädetään oikean pituisiksi.
Edit: Säädettäessä em. tavalla vaihteet pitää olla vapaa-asennoissaan koska tapilla lukittu vivusto on sitä myös.
Edit: Säädettäessä em. tavalla vaihteet pitää olla vapaa-asennoissaan koska tapilla lukittu vivusto on sitä myös.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
mulla kävi just noin, kun vaihdoin lootaa. auto oli nosturilla ja ajatuksissani laskin nosturia, kun tartti saada tupakkia autosta. auto alas vaan ja tupakki huuleen. sitten takas ylös ja huomasin, että yks tanko oli ihan mutkalla. vääntelin sen vaan suunnilleen suoraks ja toimi moiteetta.Aki P kirjoitti:Kepin juuressa on kohdistus reikä+ kolot. Eli joku poranterä reikään ja sitten kepin säädöt sellaisiksi että kaikki on "löysällä" kun vaihde vapaalla. Saattanut joku vipu vääntyä asentaessa jos olleet siinä tavanomaisesti roikkumassa kepin juuresta
mutta kannattaa kattoo, ettei ole joikkelissa. jotakin mutkia niissä kuuluukin olla, ettei ihan suoria tankoja ole.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Juuri näinhän siinä oli päässyt käymään. Alin - onko nyt sitten 1/2-puolen vipu oli päässyt vääntymään. Ei muuta kuin auto ylös ja vipu suoraksi. Nyt toimii kuin ompelukone ja oli vain 10min homma. Kiitos vastauksista, iman apuja vian hakemiseen olisi mennyt jo hyvä tovi.Aki P kirjoitti:Kepin juuressa on kohdistus reikä+ kolot. Eli joku poranterä reikään ja sitten kepin säädöt sellaisiksi että kaikki on "löysällä" kun vaihde vapaalla. Saattanut joku vipu vääntyä asentaessa jos olleet siinä tavanomaisesti roikkumassa kepin juuresta
Nyt olenkin jo hekuja vaihtamassa. Kun yhdestä viasta pääsee niin toinen odottaa ovella
