Urbaani legendako - laivapalomersut?
Urbaani legendako - laivapalomersut?
Muutamasta paikasta olen kuullut juttua että joskus 70-luvulla Saksasta oli lähtenyt laivalastissa joukko 107-korisia Mersuja Amerikkaan, ja matkalla laivalla oli syttynyt tulipalo. Jostain syystä laiva tuli Suomeen ja nuo palaneet SLt ja SLCt purettiin laivasta pois. Ja huhun mukaan noita palaneita olisi sitten Suomessa jopa korjattu ja rakenneltu kuntoon!
Kuulostaa uskomattomalta. Miksi lasti olisi purettu Suomeen? Olisin pitänyt juttua keksittynä, mutta silloin tällöin huhu tulee esiin ihan eri henkilöiden taholta. Ehkä jotain tuontapaista on joskus tapahtunut, ja siitä vuosien aikana juttu on paisunut. Onko kellään mitään havaintoa asiasta?
Kuulostaa uskomattomalta. Miksi lasti olisi purettu Suomeen? Olisin pitänyt juttua keksittynä, mutta silloin tällöin huhu tulee esiin ihan eri henkilöiden taholta. Ehkä jotain tuontapaista on joskus tapahtunut, ja siitä vuosien aikana juttu on paisunut. Onko kellään mitään havaintoa asiasta?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: Urbaani legendako?
Jotenkin kuulostaa tutulta, mutta ei nyt tule mieleen mitään tarkemmin.Matti R kirjoitti:Kuulostaa uskomattomalta. Miksi lasti olisi purettu Suomeen? Olisin pitänyt juttua keksittynä, mutta silloin tällöin huhu tulee esiin ihan eri henkilöiden taholta. Ehkä jotain tuontapaista on joskus tapahtunut, ja siitä vuosien aikana juttu on paisunut. Onko kellään mitään havaintoa asiasta?
Sen takia purettiin Suomeen, että tänne kelpaa kaikki vähänkään autoa muistuttava, oli se sitten palanut tai ei.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No mihinkäs muualle tuollaiset palaneet autot kelpaisivat kuin Suomeen...
Hassustihan kävi myös joku vuosi sitten kun Englannin kanaaliin upposi muutama tuhat Audia laivan mukana.
Ei vaan, jos tarina on tosi, saattaisi yksi syy piillä siinä että eräs maailman suurimpia autonkuljetus-laivayhtiöitä on Wallenius-Wilhelmsen, liikennöi myös Suomeen, jopa suurimmilla laivoillaan (PCTC, muuten aika komea näky rannassa) aina silloin tällöin. Eli ehkäpä on tullut joku ilmoitus että autoja on turha rahdata jenkkeihin (tai kaikkia ei otettu siellä vastaan mikäli laiva kuitenkin ylitti Atlantin), ja niinpä laiva olisi jatkanut Suomeen, tai sitten purettu jossain ja Feedereillä tuotu joku osa näistä autoista Suomeen...????

Hassustihan kävi myös joku vuosi sitten kun Englannin kanaaliin upposi muutama tuhat Audia laivan mukana.
Ei vaan, jos tarina on tosi, saattaisi yksi syy piillä siinä että eräs maailman suurimpia autonkuljetus-laivayhtiöitä on Wallenius-Wilhelmsen, liikennöi myös Suomeen, jopa suurimmilla laivoillaan (PCTC, muuten aika komea näky rannassa) aina silloin tällöin. Eli ehkäpä on tullut joku ilmoitus että autoja on turha rahdata jenkkeihin (tai kaikkia ei otettu siellä vastaan mikäli laiva kuitenkin ylitti Atlantin), ja niinpä laiva olisi jatkanut Suomeen, tai sitten purettu jossain ja Feedereillä tuotu joku osa näistä autoista Suomeen...????
Kyllä ton tarinan pitäis olla tosijuttu.Olen jossakin muistaakseni nähny kuvan,jossa palovaurioituneita autoja 115 ja 116-korisia ajetaan laivasta.En vaan nyt äkkiä saa mieleen,että missä.Taisivat olla jenkki varustuksellakin.Takuu ei ehkä ollut enää voimassa kyseisissä yksilöissä jutun mukaan.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Oli 1960- ja 1970 vaihteessa, n. vuosi molemmin puolin, aloita etsiminen 1970:stä, sitten 1971; vamistuin itse 1972, joten tuo 1969 on epävarmin.Mesedesi kirjoitti:Olisikohan kenelläkään tiedossa edes tarkempaa vuotta, jotta voisi lähteä esim. vanhoja sanomalehtiä pläräämään.
Varmasti ko. juttu olisi ylittänyt uutiskynnyksenkin.
Tuolloin kerrottiin (väitettiin) myös, että Veho olisi ostanut koko lastin, mutta huutokaupattuna yksitellen saatiin vakuutusyhtiölle enemmän rahaa. Ko. autot sittemmin "mitätöitiin" Mersun tiedostoilla merkinnällä "tuhoutunut tulipalossa".
Tietääkseni samassa laivassa oli muitakin merkkejä, ainakin Jaguarin XJ-12 jne.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Joskus 70-luvun liopulla olin Vehon Autotalossa Hgissä pällistelemässä vaihtoautoja ja kohteena oli 450 SL tai SLC. Viereeni tullut vanhempi herrasmies (16-vuotiaan näkökulmasta saattoi olla siis 45 tai vanhempi...) tokaisi, että onkohan tämä yksi niistä laivapalossa olleista. Tuohon en tuolloin osannut sanoa mitään, enkä osaa nytkään, mutta tuolta ajalta olen huhun kuullut.
"Aina kun näen korinvaihtajan, poistan varmistimen"
w114
Kyllä juttu pitää paikaansa. Olen omistanut Mb W114 280 vm.73 joka oli just tuolta laivalta ja oli saanut pienen savuvaurion. Maalatiin veholla ja myytiin Evijärveläiselle Ranimuovi Oy:lle. Oli mahtava auto 280 twincam automaatti, ilmastointi, jenkkivalot sivuvalot ja erinlaiset etulamput, mailimittari ym.
Tiedän myöskin erään W115 mersun,240D 3.0 joka on ostettu satamasta vaurioituneena..Jotenkin sellainen muistikuva että olisi voinut hyvinkin olla palanut.Jenkkivarusteilla auto oli mitä kyllä ihmettelin,uutena kuitenkin tullut suomeen.Vieläkin auto on tallessa vaan ei minulla,en kerennyt siihenkään kauppaan...
Pitääpä muuten oikein kysellä tuosta autosta,sen historia kuitenkin hyvin tallessa.

Pitääpä muuten oikein kysellä tuosta autosta,sen historia kuitenkin hyvin tallessa.
reilusti OT
Saul kirjoitti: Muistelisin Mobilistista lukeneeni, että esim. neliovinen Datsun 100A on Suomessa suhteettoman yleinen muuhun maailmaan verrattuna, koska Suomeen ostettiin juuri jokin jämäerä pois meriltä kuljeksimasta.
Tuo 4ovinen 100A rupeaa olemaan jo katoavaa kansanperinnettä, jos niitä löytyy ovat joko kalliita kuntoonsa nähden tai todella mätiä, varsinkin takaovista ja ehjiä ei juuri mistään löydy.
2 ovinen projekti 100A meikäläiseltä jo löytyy ja haaveissa on hommata 4ovinen ja "farmari apina"

nimimerkillä: Datsun friikki

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Palataas alkuperäiseen aiheeseen näistä riisinpaahtimista.
Lainaus Automobiililehdestä 3/2001.
Suomeen tuli 70-luvun alussa laivalastillinen erikoismersuja,jotka oli saaneet savuvaurioita laivapalossa kuljetuksen aikana ilmeisesti Kanadaan.Moni eläkeikää lähestyvä autoharrastaja muistaa autot Auto-Airikkalan autoina.
Matkan alkuperäisen päämäärän vuoksi kaikki Mercedes-Benzit olivat amerikan-malleja ilmastointilaitteineen,värilasein,turvapuskurein ja moninaisine sivuvilkku- ja valonheitin varustuksineen.Useimmat automaattivaihteistoin.Jotkut yrittivät ostaa kärventyneiden osien tilalle uusia täkäläiseltä maahantuojalta,joka aluksi kieltäytyi myymästä niitä.Vasta kun tehdas"ärähti"maahantuojalle,alkoi palvelu pelata ja osia löytyä asiakkaille.
Aulis Pakula edesmennyt automuseomies osti Airikkalalta silloiseksi käyttöautokseen 450SL-tyypin.
Eli kaipa niitä SL-mesejäkin oli siinä lastissa.
Lainaus Automobiililehdestä 3/2001.
Suomeen tuli 70-luvun alussa laivalastillinen erikoismersuja,jotka oli saaneet savuvaurioita laivapalossa kuljetuksen aikana ilmeisesti Kanadaan.Moni eläkeikää lähestyvä autoharrastaja muistaa autot Auto-Airikkalan autoina.
Matkan alkuperäisen päämäärän vuoksi kaikki Mercedes-Benzit olivat amerikan-malleja ilmastointilaitteineen,värilasein,turvapuskurein ja moninaisine sivuvilkku- ja valonheitin varustuksineen.Useimmat automaattivaihteistoin.Jotkut yrittivät ostaa kärventyneiden osien tilalle uusia täkäläiseltä maahantuojalta,joka aluksi kieltäytyi myymästä niitä.Vasta kun tehdas"ärähti"maahantuojalle,alkoi palvelu pelata ja osia löytyä asiakkaille.
Aulis Pakula edesmennyt automuseomies osti Airikkalalta silloiseksi käyttöautokseen 450SL-tyypin.
Eli kaipa niitä SL-mesejäkin oli siinä lastissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Onko kyseinen sahakin palanut? Niin moni saha "paloi" huonoina vuosina.orhi kirjoitti:Pitänee tuo palo juttu paikkansa,Täältä Lehtimäeltä löytyy yksi -70:luvun alku puolelta oleva koupe malli joka on kyseesestä laivasta palo vikaasena ostettu!!! on Yhdellä sahan omistajalla (kankaan saha oy).
Asiaakin: itse törmäsin samaan aiheeseen vuosia takaperin, kun sipilä turkkuseesta myi 450 SL:ää ameriikan mallia siis. Olin kiinnostunut autosta ja ihmettelin sitä, että miten ameriikan malli on Suameen aluperin rekisteröity. Vastaus oli tää samainen laivastoori.
Itse sitten hankin oman neliviiskymppiseni äsällän Jarkko Varviolta, joka Teemun kanssa kärräsi aikoinaan muutaman auton Suameen.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Tuon kyseisen laivan nimi oli Mont Laurier. Laiva syttyi Azoreilla tuleen. Sieltä laiva hinattiin Turkuun korjattavaksi, jossa se oli valmistettukin. Noin 130? MB:tä eivät saaneet valmistajan takuuhyväksyntää ja autot myytiin Suomessa. Vuosi oli suunnilleen 1977. Minulla on tuossa pari kuvaa kyseisestä laivasta. Toisessa kuvassa hinaaja Iso-Pukki hinaa palovaurioitunutta laivaa Turun satamaan ja toisessa kuvassa ruumasta vedetään pois W116 mallia jenkkilampuilla ja sen takana näkyy pystylamppu.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Asia taitaa olla niin, että tuo palo tapahtui 13.1.1973 reitillä Göteborg - Bremerhaven - Rotterdam - Le Havre - Montreal. Kovassa myrskyssä laivan konehuoneessa syttyi tulipalo Azoreiden kohdalla.
Lisää asiaa aiheesta osoitteessa http://www.faktaomfartyg.com/mont_laurier_1972.htm
Alhaalla on kuvassa myös suomalainen (?) hinaaja hinaamassa Mont Laurieria.
Lisää asiaa aiheesta osoitteessa http://www.faktaomfartyg.com/mont_laurier_1972.htm
Alhaalla on kuvassa myös suomalainen (?) hinaaja hinaamassa Mont Laurieria.
Viimeksi muokannut Timo L., Pe 09.07.2004 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
lisää aiheesta....
Varmasti tuo Timo L: löytämä on juuri se oikea, mistä on kysymys.
Mutta tämän lisäksi näitä laivapaloja sattuu silloin tällöin, eli ei tuo
ollut varmaan ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Mutta ehkä ainoa kerta
kun autot päätyivät suomeen
Tunnen kaverin Hollannissa, joka ostelee vakuutusyhtiöiltä vastaavia
auto eriä. Viimeksi oli tapaus jossa eräässä lähi-idan kaupungissa oli
tapahtunut ihastuttava ja harvinainen tapaus = lumisade. Kaikki olivat
keskittyneet lumipallojen heittelyyn ( kerrankin muuta kuin kiviä...),
ja unohtivat että lumihan lopulta sulaa. Niinpä sitten pari päivää myöhemmin
vapaasatamassa n. 50 kpl uusia Volkkareita oli vyötäröä myöten vedessä.
Kaveri osti ne, ja autot kuivattiin ja huollettiin, ja myytiin edullisesti....
Mutta tämän lisäksi näitä laivapaloja sattuu silloin tällöin, eli ei tuo
ollut varmaan ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Mutta ehkä ainoa kerta
kun autot päätyivät suomeen

Tunnen kaverin Hollannissa, joka ostelee vakuutusyhtiöiltä vastaavia
auto eriä. Viimeksi oli tapaus jossa eräässä lähi-idan kaupungissa oli
tapahtunut ihastuttava ja harvinainen tapaus = lumisade. Kaikki olivat
keskittyneet lumipallojen heittelyyn ( kerrankin muuta kuin kiviä...),
ja unohtivat että lumihan lopulta sulaa. Niinpä sitten pari päivää myöhemmin
vapaasatamassa n. 50 kpl uusia Volkkareita oli vyötäröä myöten vedessä.
Kaveri osti ne, ja autot kuivattiin ja huollettiin, ja myytiin edullisesti....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mistähän MitäMissäMilloin -kirjasta ko. juttu löytyy? Lueskelin juuri MMM 1974 (asiat väliltä 1.9.1972 - 31.8.1973) enkä löytänyt mainintaa laivasta taikka sen lastista.
Oma talous:
MB E 200 CDI A -99
työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
MB E 200 CDI A -99
työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
Sama juttu, kelasin läpi MMM 1970 - 1976, ei löytynyt.teroth kirjoitti:Mistähän MitäMissäMilloin -kirjasta ko. juttu löytyy? Lueskelin juuri MMM 1974 (asiat väliltä 1.9.1972 - 31.8.1973) enkä löytänyt mainintaa laivasta taikka sen lastista.
Tulihan tuota tietoa jo paljon muutenkin, kiitokset kaikille! Totta tuo legenda oli.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: Urbaani legendako?
Isäni oli autokauppias -64-74 ja muistan kun hän mietti et lähtiskö katsomaan palaneita mersuja. Oli kuulemma palaneet jossain laivassa ja silloin olivat myynnissä.
Pasi p
Pasi p
Pasi P
-71 230 long, -95 CE 320/24
-71 230 long, -95 CE 320/24
Re: Urbaani legendako?
Tässä taitaa olla Arto S:n entinen auto kaupan. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/5581739" onclick="window.open(this.href);return false;Arto S kirjoitti:Kyllä juttu pitää paikaansa. Olen omistanut Mb W114 280 vm.73 joka oli just tuolta laivalta ja oli saanut pienen savuvaurion. Maalatiin veholla ja myytiin Evijärveläiselle Ranimuovi Oy:lle. Oli mahtava auto 280 twincam automaatti, ilmastointi, jenkkivalot sivuvalot ja erinlaiset etulamput, mailimittari ym.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Urbaani legendako?
Kyllä tämä on minun entinen. Olen tuota myynti-ilmoitusta kuolannut sännöllisesti ja harmittanut monesti jälkeenpäin kun jouduin luopuun autosta olisko ollut vuosi 1998 kun vaihtoi omistajaa. On vain tuo pyyntihinta aika kova. Ajomäärä oli omistuksessani jo mittari toisella kieroksella joten 196t mailia lienee lähempänä oikeaa ajomärää. Auto ei ollut minulta lähtiessä museokuntoinen, ja autoon lienee tehty mittava entisöinti 2006. Auto oli kyllä muistaakseni vm.1973 alkuvuoden mallia tai ainakin käyttöön otettu silloin.Timo L. kirjoitti:Tässä taitaa olla Arto S:n entinen auto kaupan. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/5581739" onclick="window.open(this.href);return false;Arto S kirjoitti:Kyllä juttu pitää paikaansa. Olen omistanut Mb W114 280 vm.73 joka oli just tuolta laivalta ja oli saanut pienen savuvaurion. Maalatiin veholla ja myytiin Evijärveläiselle Ranimuovi Oy:lle. Oli mahtava auto 280 twincam automaatti, ilmastointi, jenkkivalot sivuvalot ja erinlaiset etulamput, mailimittari ym.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: Urbaani legendako - laivapalomersut?
Sitkeä peli ollut tuo laivakin, kestänyt näihin päiviin asti mutta taitaa olla jo Alangissa kilon paloina
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shi ... =572535210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shi ... =572535210" onclick="window.open(this.href);return false;