Syöttöpumpun säätö 300D W124 vm-92
Syöttöpumpun säätö 300D W124 vm-92
Pitäis kokeilla auttaako pelkkä syötön lisäys, kun kulku on huonon puoleista.
eli mistä ruuvista syöttöä lisätään ja kumpaan suuntaan kierretään? Kulutus on n 8l/100km vaikka kuinka kengittää ja savutus arvo vähän päälle yhden. Auto on 300D vm-92 ja vapaasti hengittävä.
eli mistä ruuvista syöttöä lisätään ja kumpaan suuntaan kierretään? Kulutus on n 8l/100km vaikka kuinka kengittää ja savutus arvo vähän päälle yhden. Auto on 300D vm-92 ja vapaasti hengittävä.
Sami
Käytä koko auto pumpun säädössä jossakin dieseli pajassa. Vaikuttaa muuten aivan hirmusen paljon, niin kulkuun kuin kulutukseenkin. Ei välttämättä itse säätelemällä saa samanlaisia tuloksia......
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Näin se tahtoo olla. Vaikka itsekin kyllä pääsee hyviin tuloksiin. Jos avaimet pysyy kädessä niin voit sitä itsekin yrittää. En ole tuohon pumppumalliin viimeisen päälle perehtynyt. Seuraava operaatio omalla vastuulla.
Tämän enempää en juuri pysty tuosta pumpusta neuvomaan. Ne pumpun päällä olevat kellot ovat sammutus ja tyhjiörasia. Tyhjiörasia toimii samalla tavalla kuin turbossa savutuksenrajoitin. Tässä se vain mittaa absoluuttista ilmanpainetta. Ensimmäinen vaihe olisi saada tuo tyhjiörasia säädettyä tai eliminoitua pois pelistä. Se on kiinni pumpun kannessa isolla muttareilla, joka on sen rungossa. Siitä se pitäisi sitten jollain konstilla saada irti. Auto piristyy kyllä selvästi, kun sitä kelloa löysää ja pyörittää, niin että se nousee ylenmäs. Tuo on homma nurmero yksi. Sen jälkeen syöttöä lisätään perinteiseen tapaan avaamalla pumpun takakansi. Täysin samoin kuin w123:ssa.
Paras tapa olisi viedä auto asiantuntevaan dieselhuoltoon ja pyytää säätämään. Mitä parempimaineinen paikka, sitä parempi tulos. Mynädieselin lisäksi voisin kehua Naumasen dieselhuoltoa Kuopiossa. Molenmista löytyy asian tuntijoita, jotka osaava tehdä muutakin kuin opaskirja kädessä pyöritellä ruuveja.
Tämän enempää en juuri pysty tuosta pumpusta neuvomaan. Ne pumpun päällä olevat kellot ovat sammutus ja tyhjiörasia. Tyhjiörasia toimii samalla tavalla kuin turbossa savutuksenrajoitin. Tässä se vain mittaa absoluuttista ilmanpainetta. Ensimmäinen vaihe olisi saada tuo tyhjiörasia säädettyä tai eliminoitua pois pelistä. Se on kiinni pumpun kannessa isolla muttareilla, joka on sen rungossa. Siitä se pitäisi sitten jollain konstilla saada irti. Auto piristyy kyllä selvästi, kun sitä kelloa löysää ja pyörittää, niin että se nousee ylenmäs. Tuo on homma nurmero yksi. Sen jälkeen syöttöä lisätään perinteiseen tapaan avaamalla pumpun takakansi. Täysin samoin kuin w123:ssa.
Paras tapa olisi viedä auto asiantuntevaan dieselhuoltoon ja pyytää säätämään. Mitä parempimaineinen paikka, sitä parempi tulos. Mynädieselin lisäksi voisin kehua Naumasen dieselhuoltoa Kuopiossa. Molenmista löytyy asian tuntijoita, jotka osaava tehdä muutakin kuin opaskirja kädessä pyöritellä ruuveja.
siällä pumpun takapäässä on peltinen kansi kuudella pultilla kiinni se irti sitten näkyy iso lukitus mutteri jonka sisällä 12mm kuusiokolo ruuvi sitä kiinnipäin ite käänsin 200d ssä 3 kierrosta jos ei riitä ni ota ruuvi irti ja laita prikkoja sinne alle ja sit uudestaan ajotusta voi kans kääntää hiukka aikasemmalle. pumpusta tulee vähä moottori öljyä kantta avatessa mut ei haittaa mitää.Sami kirjoitti:Niin osaisiko joku vielä neuvoa kuinka se syötönlisäys tapahtuu sieltä pumpun päästä. Mikä ruuvi, kumpaan suuntaan?
Tuosta ruuvista nousee maksimikierrokset. Taidanpa väsätä tänään piirroksen tuosta hommasta.juhnu82 kirjoitti:siällä pumpun takapäässä on peltinen kansi kuudella pultilla kiinni se irti sitten näkyy iso lukitus mutteri jonka sisällä 12mm kuusiokolo ruuvi sitä kiinnipäin ite käänsin 200d ssä 3 kierrosta jos ei riitä ni ota ruuvi irti ja laita prikkoja sinne alle ja sit uudestaan ajotusta voi kans kääntää hiukka aikasemmalle. pumpusta tulee vähä moottori öljyä kantta avatessa mut ei haittaa mitää.Sami kirjoitti:Niin osaisiko joku vielä neuvoa kuinka se syötönlisäys tapahtuu sieltä pumpun päästä. Mikä ruuvi, kumpaan suuntaan?
Tällaisen minä tässä piirtelin. Tämä nyt on muistin varaisesti piirretty. Tämä soveltuu melkein kaikkiin mersun pumppuihin, siis w123 ja 124. Ruuvit ovat samoissa paikoissa. Kaikissa malleissa ei ole tyhjäkäynninsäätösolenoindia.
Huippukierroksia nostamalla saadaan piristettyä autoa, koska säädin alkaa kuristamaan syöttöä vasta korkeammilla kierroksilla. Säädinhän ei toimi kuten bensa autoissa vaan huomattavasti suuremmalla vaihteluvälillä. Mauri H. taisi mainita että vakiona se syöttö alkaa pienentyä 3800 kierroksen kohdalla.
Ensin avataan pumpun takakansi ja irroitetaan tyhjäkäynnin solenoindi. Tyhjäkäynnin solenoindi on vähän hankala saada irti. Sen alla on pyöreä peltilevy. Se otetaan myös pois.
Syöttön säätö:
1 avataan syötönsäätöruuvia. Tyhjäkäynti nousee samalla. Moottoria voi käytää, vaikka pumpun takakansi on irti. Kannattaa ryntäytellä vähän, että saa selville savutuksen.
2 Löysätään pumppuun tulevan kaasuvivun säätö
3. Säädetään siitä oikeasta tyhjäkäynin säätöruuvista tyhjäkäynti kohdalleen.
4. Säädetään ja kiristetään kohdassa 2 löysätty tanko
5. Pistetään pumpun takakansi paikalleen. Itse olen lisännyt pumpuun öljyä, vaikka se kyllä täytyy ennen pitkää itsekseenkin, koska moottoriöljy kiertää siellä.
6. Jos tyhjäkäynti tuntuu olevan vielä vähän pielessä sen voi korjata pumpun päällä olevasta ruuvista.
Huippukierroksia nostamalla saadaan piristettyä autoa, koska säädin alkaa kuristamaan syöttöä vasta korkeammilla kierroksilla. Säädinhän ei toimi kuten bensa autoissa vaan huomattavasti suuremmalla vaihteluvälillä. Mauri H. taisi mainita että vakiona se syöttö alkaa pienentyä 3800 kierroksen kohdalla.
Ensin avataan pumpun takakansi ja irroitetaan tyhjäkäynnin solenoindi. Tyhjäkäynnin solenoindi on vähän hankala saada irti. Sen alla on pyöreä peltilevy. Se otetaan myös pois.
Syöttön säätö:
1 avataan syötönsäätöruuvia. Tyhjäkäynti nousee samalla. Moottoria voi käytää, vaikka pumpun takakansi on irti. Kannattaa ryntäytellä vähän, että saa selville savutuksen.
2 Löysätään pumppuun tulevan kaasuvivun säätö
3. Säädetään siitä oikeasta tyhjäkäynin säätöruuvista tyhjäkäynti kohdalleen.
4. Säädetään ja kiristetään kohdassa 2 löysätty tanko
5. Pistetään pumpun takakansi paikalleen. Itse olen lisännyt pumpuun öljyä, vaikka se kyllä täytyy ennen pitkää itsekseenkin, koska moottoriöljy kiertää siellä.
6. Jos tyhjäkäynti tuntuu olevan vielä vähän pielessä sen voi korjata pumpun päällä olevasta ruuvista.
Aika hyvät ohjeet olet Perttu K tehnyt pumpun säädöstä... Mites lienee ajoituksen kanssa minulla olisi sellainen näppituntuma että varsinkin näissä saksantuonti mersuissa on pumput myöhäisellä saaste määräyksien takia ja pari kolme astetta ja varmaankin pienellä ajoituksen aikaistamisella lienee hieman saadaan etuja....
Kiitoksia. Ajattelin tehdä kerralla sellaiset ohjeet, että olisi samalla iloa useammalle ruuvaajalle. Tuota hommaa kun on täällä aina silloin tällöin kyselty.
Volkkarin koneissa ennakoilla pelaaminen on ihan rutiini hommaa. Ne piristyy selväslti kun ennakkoa lisätään. Kylmäkäynistykseen ja savutukseen se vaikuttaa niissä myös selvästi. Muistelen, että vakiona niissä käytetään ennakkoa 0,9mm, joka on n. 16 kampiakselin astetta, taas piristyssäätö on näissä 1.15mm, joka on 18,5 astetta.
Mersun koneissa en ole sen enempää niillä leikkinyt. Omassani ennakko on 16 astetta. Ohjearvo taitaa olla 14-16 astetta. Surperturboissa ennakot on ilmeisesti 11-18 astetta, mutta nuo arvot eivät ole vertailukelpoisia, koska syöttöpumpussa on erilaiset elementit. Ennakkoa voisi varmaan lisätä, tuo pari kolme astetta aikaisemmalle ei kuulosta lainkaan pahalle.
Esko, jorma ja stonehead tuntee tuon ennakko jutun käytännössä paljon paremmin.
Volkkarin koneissa ennakoilla pelaaminen on ihan rutiini hommaa. Ne piristyy selväslti kun ennakkoa lisätään. Kylmäkäynistykseen ja savutukseen se vaikuttaa niissä myös selvästi. Muistelen, että vakiona niissä käytetään ennakkoa 0,9mm, joka on n. 16 kampiakselin astetta, taas piristyssäätö on näissä 1.15mm, joka on 18,5 astetta.
Mersun koneissa en ole sen enempää niillä leikkinyt. Omassani ennakko on 16 astetta. Ohjearvo taitaa olla 14-16 astetta. Surperturboissa ennakot on ilmeisesti 11-18 astetta, mutta nuo arvot eivät ole vertailukelpoisia, koska syöttöpumpussa on erilaiset elementit. Ennakkoa voisi varmaan lisätä, tuo pari kolme astetta aikaisemmalle ei kuulosta lainkaan pahalle.
Esko, jorma ja stonehead tuntee tuon ennakko jutun käytännössä paljon paremmin.
Tosiaan sen verran tuohon vielä täydennystä, että jos pumpussa on ilmanpaineen mukaan toimiva savutuksenrajoitin, eli se ylimääräinen rasia pumpun päällä. Ei syötön säätö auta mitään, ennenkuin savutuksen rajoitin on saatu pelistä pois. Sitä en ole vielä tullut tehneeksi. Sen verran neuvoja siitä rasiasta, että kun sen sisällä oleva kara nousee, lisääntyy myös syöttö. Sitä rasiaa voi ruuvata ylöspäin. Se auttaa vähän.
Nuo ohjeet on sitten omalla vastuulla. Kannattaa pitää järki mukana ruuvaillessa. Ne säädöt pystyy saamaan myös pieleen.
Nuo ohjeet on sitten omalla vastuulla. Kannattaa pitää järki mukana ruuvaillessa. Ne säädöt pystyy saamaan myös pieleen.
Pumpun kyljessä on muistaakseni 19mm kannalla oleva "korkki", joka otetaan irti. Pyöritellään moottori sinne 14-15 jykk seutuville ja kokeillaan / katsotaan peilillä reiästä milloin ajoituskolo on kohdallaan, siellä on tavallaan "vako".
Sitten kun merkki on keskellä reikää, näet ennakon määrän kampiakselin pyörän asteikolta.
Säädettäessä tietysti löysätään pumpun kiinnityspultit ja pumpun kaulallahan on ylöspäin 8mm kannalla oleva säätöruuvi.
Säädön jälkeen taas pyöritetään konetta ja tarkistetaan ennakko.
Tosiaan,tuo 13 astetta on aika sopiva arvo.
Sitten kun merkki on keskellä reikää, näet ennakon määrän kampiakselin pyörän asteikolta.
Säädettäessä tietysti löysätään pumpun kiinnityspultit ja pumpun kaulallahan on ylöspäin 8mm kannalla oleva säätöruuvi.
Säädön jälkeen taas pyöritetään konetta ja tarkistetaan ennakko.
Tosiaan,tuo 13 astetta on aika sopiva arvo.
wiimax.fi