garre t04 riittävyys?
garre t04 riittävyys?
OM602 jatkeena on garretin T04 ahdin, cooleri ja parempi syöttöpumppu. mistä tietää kuinka moneen polleen se riittää? mistä huomaan, ettei enempää kannata nostaa ahtopainetta? taikka mistä huomaa, että ahdin jää liian pieneks? mitään kauheeta vikinää tms. ei kuulu. pieni suhina vaan, kun vedättää.
nyt on paineet 1,5 baaria. en tiiä auttaako tää mitään, mutta pistetään nyt kuitenkin: 2500rpm kohdalla on 0,5 baaria. 3000 rpm kohdalla n. baari ja 3500-5000 rpm kohdalla 1,5 baaria. ajossa, noin. 100km/h vaudissa ahtopaines on 0-0,2 baaria.
nyt on paineet 1,5 baaria. en tiiä auttaako tää mitään, mutta pistetään nyt kuitenkin: 2500rpm kohdalla on 0,5 baaria. 3000 rpm kohdalla n. baari ja 3500-5000 rpm kohdalla 1,5 baaria. ajossa, noin. 100km/h vaudissa ahtopaines on 0-0,2 baaria.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
T04 on olemassa ainakin 11 eri mallia, joiden tuotot on aika isolla haarukalla, joten ei tuohon kysymykseen oikein voi mitään vastata, ettei se mene ihan arvaamiseksi...
anna vähän parempaa tietoa siitä ahtimesta, eli onko se esim. T04B-S3 vai T04E-60...
kompura kotelosta pitäis löytyä ainakin jotain dataa...
anna vähän parempaa tietoa siitä ahtimesta, eli onko se esim. T04B-S3 vai T04E-60...
kompura kotelosta pitäis löytyä ainakin jotain dataa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ok. tarttee mennä tarkistaan. kohta tulee lisäinfoo, jos löydän.napa kirjoitti:T04 on olemassa ainakin 11 eri mallia, joiden tuotot on aika isolla haarukalla, joten ei tuohon kysymykseen oikein voi mitään vastata, ettei se mene ihan arvaamiseksi...
anna vähän parempaa tietoa siitä ahtimesta, eli onko se esim. T04B-S3 vai T04E-60...
kompura kotelosta pitäis löytyä ainakin jotain dataa...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
hankalasti sai selvää, kun niin pienellä printattu ja ahtaassa välissä. mutta jotakin tollasta siinä lukee: T04B46
EDIT: ilmeisesti vanhoissa volvo f6s kuorma-autossa on käytetty tota ahdinta. siinä on 5,5L kone ja jotakin 180 pollea. jos nyt jotakin ymmärsin.
jos joku löytää karttaa tolle ahtimelle ja osaa vielä lukeakkin sitä, niin tieto jostakin ilmamääristä ja riittävyydestä olis tervetullutta.
EDIT: ilmeisesti vanhoissa volvo f6s kuorma-autossa on käytetty tota ahdinta. siinä on 5,5L kone ja jotakin 180 pollea. jos nyt jotakin ymmärsin.
jos joku löytää karttaa tolle ahtimelle ja osaa vielä lukeakkin sitä, niin tieto jostakin ilmamääristä ja riittävyydestä olis tervetullutta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46, mutta T04E-46 löytyy ja tuossa olis sellaisen kartta...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
käyttöautoon ja maltillisille tehoille ihan passeli ahdin... 2 bar. ahdoilla tuo on kyllä jo antanut kaikkensa... joku 1.5 - 1.7 max. ahtopaineille olis varmaan ihan passeli 
edit: sen 1.5 bar. näytti sulla olevankin max. ahdot...

edit: sen 1.5 bar. näytti sulla olevankin max. ahdot...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
nyt en kokoja kovin hyvin muista. pakopuoli oli kuiteskin selkeesti isompi, kun turbiinipuoli. auttaisko jokunen kuva arviointiin?
joo, ahtopaineet on nyt 1,5 ja siihen ne varmaan saa jäädäkkin. oon koittanu pitää suht luotettavana tätä autoa. liika virittely vakio hiluilla, niin alkaa pelottaan. ei sellasta voi käyttöautona pitää, missä joutuu pelkään joka kiihdytyksen jälkeen, että paukahtaako pahvi, vai meneekö veivi. taikka eihän sitä koskaan tiedä, kuinka se ahneus iskee.. mutta toistaseks. pahviremontistakaan ei ole mitään hajua onko tehty ja jos on, niin millon. hyvän näkönen toi ainakin on, ei tiuruta mistään välistä (viä).
joo, ahtopaineet on nyt 1,5 ja siihen ne varmaan saa jäädäkkin. oon koittanu pitää suht luotettavana tätä autoa. liika virittely vakio hiluilla, niin alkaa pelottaan. ei sellasta voi käyttöautona pitää, missä joutuu pelkään joka kiihdytyksen jälkeen, että paukahtaako pahvi, vai meneekö veivi. taikka eihän sitä koskaan tiedä, kuinka se ahneus iskee.. mutta toistaseks. pahviremontistakaan ei ole mitään hajua onko tehty ja jos on, niin millon. hyvän näkönen toi ainakin on, ei tiuruta mistään välistä (viä).
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
heh. ok. no se puoli, missä virtaa pakokaasuja on kuiteskin selvästi isompi, kun se puoli, missä virtaa ilmaa. oisko ollu jotakin luokkaa 60mm siivestä siipeen ja ilmapuolella sitten taas jotakin 50mm. tai jotakin sinneppäin.jukkis. kirjoitti:se pako puoli on se turbiinipuoli.pera8x kirjoitti:pakopuoli oli kuiteskin selkeesti isompi, kun turbiinipuoli.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
mää kun en näistä turboista ihan hirveesti tiedä, niin onko siihen olemassa jotakin merkkejä, mistä huomaa, että ahdin alkaa oleen pieni? liian ison nyt varmaan huomaa, kun se ei herää ollenkaan, taikka liian myöhään, mutta miten voi todeta liian pienen? pakopainestako vaan, vai muutenkin?
osaako joku antaa jotakin suuntaa antavaa neuvoo, että kuinka toi koko turbo mitotetaan? lähinnä kiinnostaa, että mitenkä valitaan sopiva kompressoripuoli ja kuinka sitten taas se ilmapuoli? miksikä niitä nyt siten sanotaankaan. pakopesää... imupesää.. jne. termitkin pikkasen hukassa.
no ainakin mersu kulkee ja toimii. se on pääasia.
osaako joku antaa jotakin suuntaa antavaa neuvoo, että kuinka toi koko turbo mitotetaan? lähinnä kiinnostaa, että mitenkä valitaan sopiva kompressoripuoli ja kuinka sitten taas se ilmapuoli? miksikä niitä nyt siten sanotaankaan. pakopesää... imupesää.. jne. termitkin pikkasen hukassa.
no ainakin mersu kulkee ja toimii. se on pääasia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
juu, kyllä minäkin niitä sitten löysin, kun ajan kanssa etsin, aluksi vain vaikutti, että T04B-46 ei löydy karttaa, eikä mitään muutakaan, mutta T04E-46 kyllä tuli vastaan monestakn suuntaa...kynsi kirjoitti:Mulla olis kaksiki...napa kirjoitti:sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46[/img]
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tänään kun kävin pajalla ja oikein katsoin mikäs turbo siinä märkövolvo traktorissa olikaan, niin T04B-46 siinäkin näytti pakosarjassa köllöttävän
moottori siis volvo TD60, eli niitä pieniä kuorma-auton koneita... jotenkin muisti vain sanoi, että se olis ollut T04E-46
kaivurissa taas on samassa koneessa holsetti, mutta siinä samasta koneesta onkin otettu enemmän tehoja ja turbokin on ulkoisesti heti ½ suurempi, kuin traktorissa (no, yleensähän holsetit on kyllä aina suurempia ulkoisesti, kuin saman kokoluokan garre...)


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
pera8x kirjoitti:mää kun en näistä turboista ihan hirveesti tiedä, niin onko siihen olemassa jotakin merkkejä, mistä huomaa, että ahdin alkaa oleen pieni? liian ison nyt varmaan huomaa, kun se ei herää ollenkaan, taikka liian myöhään, mutta miten voi todeta liian pienen? pakopainestako vaan, vai muutenkin?
osaako joku antaa jotakin suuntaa antavaa neuvoo, että kuinka toi koko turbo mitotetaan? lähinnä kiinnostaa, että mitenkä valitaan sopiva kompressoripuoli ja kuinka sitten taas se ilmapuoli? miksikä niitä nyt siten sanotaankaan. pakopesää... imupesää.. jne. termitkin pikkasen hukassa.
no ainakin mersu kulkee ja toimii. se on pääasia.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Tuolla on siipimittoja ja tehosuosituksia, todellisuudessa saa enempikin irti kuin suositukset antaa ymmärtää.
Isot ahtimet:
Imupuolen ottoreikä antaa karkean arvion tuotosta.
Imusiiven heittokehän suuruus lisää paineen tuottokykyä, mutta on raskaampi pyörittää, ja vaatii hieman lisää pakosiiven kehää.
Pakopuoli valittava koneen vapaastihengittävän puhalluksen mukaan. Tällöin tietää milloin se herää. Holseteissa on yleensä ahtaampi garreteissa avarampi. Samankokoisista siivistä paremmin herää holsetti.