garre t04 riittävyys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

garre t04 riittävyys?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

OM602 jatkeena on garretin T04 ahdin, cooleri ja parempi syöttöpumppu. mistä tietää kuinka moneen polleen se riittää? mistä huomaan, ettei enempää kannata nostaa ahtopainetta? taikka mistä huomaa, että ahdin jää liian pieneks? mitään kauheeta vikinää tms. ei kuulu. pieni suhina vaan, kun vedättää.

nyt on paineet 1,5 baaria. en tiiä auttaako tää mitään, mutta pistetään nyt kuitenkin: 2500rpm kohdalla on 0,5 baaria. 3000 rpm kohdalla n. baari ja 3500-5000 rpm kohdalla 1,5 baaria. ajossa, noin. 100km/h vaudissa ahtopaines on 0-0,2 baaria.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

T04 on olemassa ainakin 11 eri mallia, joiden tuotot on aika isolla haarukalla, joten ei tuohon kysymykseen oikein voi mitään vastata, ettei se mene ihan arvaamiseksi...

anna vähän parempaa tietoa siitä ahtimesta, eli onko se esim. T04B-S3 vai T04E-60...

kompura kotelosta pitäis löytyä ainakin jotain dataa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:T04 on olemassa ainakin 11 eri mallia, joiden tuotot on aika isolla haarukalla, joten ei tuohon kysymykseen oikein voi mitään vastata, ettei se mene ihan arvaamiseksi...

anna vähän parempaa tietoa siitä ahtimesta, eli onko se esim. T04B-S3 vai T04E-60...

kompura kotelosta pitäis löytyä ainakin jotain dataa...
ok. tarttee mennä tarkistaan. kohta tulee lisäinfoo, jos löydän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hankalasti sai selvää, kun niin pienellä printattu ja ahtaassa välissä. mutta jotakin tollasta siinä lukee: T04B46

EDIT: ilmeisesti vanhoissa volvo f6s kuorma-autossa on käytetty tota ahdinta. siinä on 5,5L kone ja jotakin 180 pollea. jos nyt jotakin ymmärsin.

jos joku löytää karttaa tolle ahtimelle ja osaa vielä lukeakkin sitä, niin tieto jostakin ilmamääristä ja riittävyydestä olis tervetullutta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Vissiin 48 millin kompurasiipi 46 "trim". 350hv bensassa, Ja olisko diisselissä 300?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46, mutta T04E-46 löytyy ja tuossa olis sellaisen kartta...

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ok. kiitosta vaan asiantuntijoille. itelle vähän hepreaa koko ahdin maailma. tuntuis olevan sitten ilmeisesti ihan sopivan kokonen, kun tehotkin on suunniteltu maltillisiks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

käyttöautoon ja maltillisille tehoille ihan passeli ahdin... 2 bar. ahdoilla tuo on kyllä jo antanut kaikkensa... joku 1.5 - 1.7 max. ahtopaineille olis varmaan ihan passeli :roll:

edit: sen 1.5 bar. näytti sulla olevankin max. ahdot...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Minkäsmoine turbiinipuoli tosa o?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt en kokoja kovin hyvin muista. pakopuoli oli kuiteskin selkeesti isompi, kun turbiinipuoli. auttaisko jokunen kuva arviointiin?

joo, ahtopaineet on nyt 1,5 ja siihen ne varmaan saa jäädäkkin. oon koittanu pitää suht luotettavana tätä autoa. liika virittely vakio hiluilla, niin alkaa pelottaan. ei sellasta voi käyttöautona pitää, missä joutuu pelkään joka kiihdytyksen jälkeen, että paukahtaako pahvi, vai meneekö veivi. taikka eihän sitä koskaan tiedä, kuinka se ahneus iskee.. mutta toistaseks. pahviremontistakaan ei ole mitään hajua onko tehty ja jos on, niin millon. hyvän näkönen toi ainakin on, ei tiuruta mistään välistä (viä).
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

pera8x kirjoitti:pakopuoli oli kuiteskin selkeesti isompi, kun turbiinipuoli.
se pako puoli on se turbiinipuoli.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jukkis. kirjoitti:
pera8x kirjoitti:pakopuoli oli kuiteskin selkeesti isompi, kun turbiinipuoli.
se pako puoli on se turbiinipuoli.
heh. ok. no se puoli, missä virtaa pakokaasuja on kuiteskin selvästi isompi, kun se puoli, missä virtaa ilmaa. oisko ollu jotakin luokkaa 60mm siivestä siipeen ja ilmapuolella sitten taas jotakin 50mm. tai jotakin sinneppäin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

napa kirjoitti:sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46[/img]
Mulla olis kaksiki...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kynsi kirjoitti:
napa kirjoitti:sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46[/img]
Mulla olis kaksiki...
ja tääkin on. ainakin lapussa, mikä on ahtimessa kiinni lukee toi sama numerokirjain yhdistelmä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää kun en näistä turboista ihan hirveesti tiedä, niin onko siihen olemassa jotakin merkkejä, mistä huomaa, että ahdin alkaa oleen pieni? liian ison nyt varmaan huomaa, kun se ei herää ollenkaan, taikka liian myöhään, mutta miten voi todeta liian pienen? pakopainestako vaan, vai muutenkin?

osaako joku antaa jotakin suuntaa antavaa neuvoo, että kuinka toi koko turbo mitotetaan? lähinnä kiinnostaa, että mitenkä valitaan sopiva kompressoripuoli ja kuinka sitten taas se ilmapuoli? miksikä niitä nyt siten sanotaankaan. pakopesää... imupesää.. jne. termitkin pikkasen hukassa.

no ainakin mersu kulkee ja toimii. se on pääasia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kynsi kirjoitti:
napa kirjoitti:sellaista ei pitäis ollakkaan, kuin T04B-46[/img]
Mulla olis kaksiki...
juu, kyllä minäkin niitä sitten löysin, kun ajan kanssa etsin, aluksi vain vaikutti, että T04B-46 ei löydy karttaa, eikä mitään muutakaan, mutta T04E-46 kyllä tuli vastaan monestakn suuntaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään kun kävin pajalla ja oikein katsoin mikäs turbo siinä märkövolvo traktorissa olikaan, niin T04B-46 siinäkin näytti pakosarjassa köllöttävän :P moottori siis volvo TD60, eli niitä pieniä kuorma-auton koneita... jotenkin muisti vain sanoi, että se olis ollut T04E-46 :oops: kaivurissa taas on samassa koneessa holsetti, mutta siinä samasta koneesta onkin otettu enemmän tehoja ja turbokin on ulkoisesti heti ½ suurempi, kuin traktorissa (no, yleensähän holsetit on kyllä aina suurempia ulkoisesti, kuin saman kokoluokan garre...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

pera8x kirjoitti:mää kun en näistä turboista ihan hirveesti tiedä, niin onko siihen olemassa jotakin merkkejä, mistä huomaa, että ahdin alkaa oleen pieni? liian ison nyt varmaan huomaa, kun se ei herää ollenkaan, taikka liian myöhään, mutta miten voi todeta liian pienen? pakopainestako vaan, vai muutenkin?

osaako joku antaa jotakin suuntaa antavaa neuvoo, että kuinka toi koko turbo mitotetaan? lähinnä kiinnostaa, että mitenkä valitaan sopiva kompressoripuoli ja kuinka sitten taas se ilmapuoli? miksikä niitä nyt siten sanotaankaan. pakopesää... imupesää.. jne. termitkin pikkasen hukassa.

no ainakin mersu kulkee ja toimii. se on pääasia.

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html

Tuolla on siipimittoja ja tehosuosituksia, todellisuudessa saa enempikin irti kuin suositukset antaa ymmärtää.

Isot ahtimet:

Imupuolen ottoreikä antaa karkean arvion tuotosta.
Imusiiven heittokehän suuruus lisää paineen tuottokykyä, mutta on raskaampi pyörittää, ja vaatii hieman lisää pakosiiven kehää.

Pakopuoli valittava koneen vapaastihengittävän puhalluksen mukaan. Tällöin tietää milloin se herää. Holseteissa on yleensä ahtaampi garreteissa avarampi. Samankokoisista siivistä paremmin herää holsetti.
Vastaa Viestiin