Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

DBFI kirjoitti:Itse aiheeseen, en oikein ymmärrä keskustelua kun minusta oikeata mersua ei saakaan kuin automaattina, miten siitä sitten voi keskustella kumpi on parempi (ottamatta kantaa kumpi on parempi)? :roll:
markkinavoimien takia. Jotku vaa jostai syystä haluaa sen. Ja sen takia niitä on valitettavasti myös tarjolla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Tottahan se on, että jos on satoja tuhansia kilometrejä rullattu vanha rönttä alla, josta on kaikki taka-apurungon ja voimansiirron puslat parhaat päivänsä nähneet, niin kyllä manuaalin kanssa saa oikeasti skarpata, jos haluaa nätit vaihdot. Kytkimen ja oikean käden yhteistyön pitää tällöin olla 100%, kuten edellä mainittiin, mutta en silloin voi kyllä sanoa nauttivani enää edes manuaalilla ajamisesta, vaikka itseni hieman enemmän rattimieheksi saattasin kokeakin. :wink: Em. koskee sitten kaikkia autoja.

Manuaaleista parhaiten itseä miellyttänyt on ollut Fuller. Sitä ei voi automaatilla tai robotilla korvata. 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

jarkki kirjoitti:Käyttää ne jotkut partahöylääkin vaikka sähkönen parranajokone on varmasti mukavempi
On tämä vaan aika hauskaa tämä ehdottomuus asioissa. :lol:
Niin, meikäläinen muuten on kahden partakoneen mies. Jotta edes välillä tulisi oikein silpasta jälkeä, niin kerran viikossa sutaisen posket sileiksi sillä höylämallilla ja väliajat tasoittelen sellaisella philipsillä, joka solkkaa hoitavat balsamit ja hyvän tuoksunkin samalla kertaa. :mrgreen:
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

..

Viesti Kirjoittaja bongo »

On tosiaan jännää miten ehdottomia toiset ovat sen "looran" kanssa. Mainittakoon nyt tässä, että vaikka ajan ennemmin manuaalilla, minulla ei ole mitään automaattia vastaan. En voi sanoa että rakastaisin tai vihaisin kumpaakaan. Noin voimakkaat tunteet kohdistuu sitten ihan muihin asioihin kuin autoihin.

Jos itselläni olisi enemmän rahaa ja säilytystilaa, voisin itsekin hankkia myös jonkun automaatin tuo pihalle keikkumaan. Voisi sillä sitten silloin tällöin sunnuntaisin ajella, tai jos vaikka vasen jalka olisi kipeänä, tai jotain.. :)
Mutta koska en halua pihan muistuttavan autokauppaa, valinta on suoritettava.

Vaikka itse suosin manuaalia, niin ymmärrän kyllä miksi joku haluaa ajaa automaatilla...onhan se leppoisaa, jos sellaisesta tykkää..en vain ymmärrä miksi automaatti-kuskit ovat aiheesta niin puolustuskannalla...heti on herne nenässä..

Ja pitää vielä kommentoida sitä puolta, kun täällä on monesti kritisoitu manuaalin "nytkymistä" yms.
Oletetaan, että auto on siis kaikinpuolin kunnossa....Eihän se auto silloin itse mihinkään nytky...vika nytkimiseen löytyy aina ratin ja penkin välistä. Löytyy kyllä niitäkin kuskeja jotka saavat auton kun auton liikkumaan sulavasti....taitolajihan se on siinä kuin mikä tahansa muu missä jalkoja ja käsiä tarvitaan. Toisilta käy luonnostaan, toiset eivät opi ikinä.
Ja tämä ei ole mitään piruilua, niin se vaan menee.
mersumimmi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sergey kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Itse aiheeseen, en oikein ymmärrä keskustelua kun minusta oikeata mersua ei saakaan kuin automaattina, miten siitä sitten voi keskustella kumpi on parempi (ottamatta kantaa kumpi on parempi)? :roll:
markkinavoimien takia. Jotku vaa jostai syystä haluaa sen. Ja sen takia niitä on valitettavasti myös tarjolla.
Tuo kommenttini oli tarkoitettu enemmän huumoriksi. Meillä on perheessä kolme meseä, kolme eri korimallia ja mihinkään noista malleista ei olisi saanut manuaalivaihteistoa edes lisähinnalla, olisi pitänyt valita eri moottori.

Eipä kai täällä kukaan silti automaattilaatikkoa sen enempää fanaattisesti kannata kuin threadin aloittaja manuaalilaatikkoa. Ja sama se mitkä muita miellyttää jos on itse omaan valintaansa tyytyväinen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin, on meilläkin 2 manuaalia (ducato ja laguna) ja vain yksi automaatti (mersu) ja sitten se kilpuri/peltoauto, joka on myös tietysti manuaali, mutta siitä ei ota pirukaan selvää, mikä auto se on, niimpä sanon sitä kuushunttiseksi :D (fiat 600 se joskus oli...)

mutta sen olen huomannut nyt tuolla automaatilla pääasiassa ajelleena, että aika usein meinaa unohtaa, että pitää itse vaihtaa niitä vaihteita ja muistaa painaa sitä kytkintä risteykseen tullessa, kun on manuaalilla matkassa :oops: nopeasti sitä omaksuu tuon automaatilla ajamisen :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

DBFI kirjoitti:
Sergey kirjoitti:markkinavoimien takia. Jotku vaa jostai syystä haluaa sen. Ja sen takia niitä on valitettavasti myös tarjolla.
Tuo kommenttini oli tarkoitettu enemmän huumoriksi.
nimenomaan huumoriahan se manuaali on ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Mulle ainakin ihan sama kumpi on, tykkään molemmista. Tietty automaatti ainakin kaupunki/kylä ajossa mukavampi. Tuota nykyistä kulkinetta en välttis tomaattina ottais, on muutenki sen verta verkkainen liikkeissään.. 8) Sit jos tehokkaampi diisseli olis niin ehdottomasti automaatin kannalla...
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Mutta toisaalta, eipähän mulla mihkään kiire ole...
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Sergey kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
Sergey kirjoitti:markkinavoimien takia. Jotku vaa jostai syystä haluaa sen. Ja sen takia niitä on valitettavasti myös tarjolla.
Tuo kommenttini oli tarkoitettu enemmän huumoriksi.
nimenomaan huumoriahan se manuaali on ;)
Yhdyn täysin!
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Nyt käyttiksenä ja työmatka-autona E300TD jossa automaatti, niin onhan se aivan helkkarin lepposa puotella sillä työmatkat. Ehtonahan on mukavasti vääntävä tiiseli ja nätisti vaihtava aski. Pikkukoneiseen bensa kinneriin en suurin surminkaan ottaisi automaattia. Toisaalta projekti-lankussa on manuaaliaski, jota en vaihda automaattiin, koska, kunhan sen saan valmiiksi ja ajoon niin siitten sitä kepukkaa on mukava hämmentää, kun jotakin tapahtuukin :wink:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

"Vaikka itse suosin manuaalia, niin ymmärrän kyllä miksi joku haluaa ajaa automaatilla...onhan se leppoisaa, jos sellaisesta tykkää..en vain ymmärrä miksi automaatti-kuskit ovat aiheesta niin puolustuskannalla...heti on herne nenässä.. "


miten niin herne nenässä tai puolustuskannalla?
jotenkin voisi lukea jokaisesta vastauksesta että kyllä moni on kokeillut ensin ajamista "vaikeimman" eli manuaalin=turhimman kautta....?

joskus vaan asioissa törmää tosielämä eli kun tulee ikää,rahaa ja rauhallisuutta sitä vaihtaa yleensä manuaalin automaattiin.....noin 100:sta tutusta ehkä noin 10 ajelee vapaa-ajan autossaan manuaalilla...ja ikää on jokaisella +40.

kuten aikaisemmin kirjoitin, ei voi kuin naureskella keppiä vemputtavien pään nytkähtelyille....

ei ole herne nenässä eikä mitän manuaalia vastaan....on niitä manuaaleja vielä tuossa pihassa pari kappaletta....tosin pihassa...ei ajossa itsellä.

ja mitä tulee herneeseen....tuntuu se olevan aika ehdotonta manuaalikin joillekin ja jopa puolustamisen arvoista? :wink:
Viimeksi muokannut LopenUupunut, La 06.03.2010 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Re: Toinen tykkää äistä ja toinen..

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Noname kirjoitti:
Kukaan ei voi kiistää että kovalla askilla voiman tuntua on enempi ja veto paljon & kaasun vaste kulkuun paljon ärhäkämpää. Lisäksi manuaalilla saa tehtyä napakampia lähtöjä paikaltaan kun nostaa koneeseen kiekkoja ennen kytkimen nostoa.

:(
Toki jos haluaa odottaa valojen vaihtumista kierrokset tapissa. Mutta jos on tarve päästä nopeasti liikkeelle - esim. ollessaan väärällä kaistalla - on automaatti ehdoton peli. Siinä voi rauhassa kaivella vaikka nenää ja kun valot vaihtuu siirtää jalan kaasulle ja painaa pohjaan niin on ylittänyt risteyksen kun manuaalikuskit keskittyy nostamaan kytkintä sammuttamatta konetta. Ja tämä tapahtuu vanhalla vapaastihengittävällä 300D automaatilla.

Näillä lumikeleillä 230E manuaali tuntuu totuuden nimessä hauskemmalta. Se voi silti johtua yhtä hyvin bensakoneen laajemmasta vetoalueesta.

Suurin osa vuodesta on kuitenkin sulat kelit. Siksi ääni automaatille.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Toinen tykkää äistä ja toinen..

Viesti Kirjoittaja napa »

Noname kirjoitti: manuaalilla saa tehtyä napakampia lähtöjä paikaltaan kun nostaa koneeseen kiekkoja ennen kytkimen nostoa.
kyllä muuten onnistuu automaatillakin tämä :wink: N päällä kierrokset rajoittajalle ja sitten vain tempaisee pakko ykkösen tai kakkosen päälle, riippuen lähteekö auto liikkeelle aina kakkosella, vai ykkösellä, kuten tuo oma, jos on valitsin S asennossa, jopa telakuorma-auton sai hieman lyömään tyhjää asfaltilla tällä tyylillä :P kaverit vähän testas bankun kestävyyttä, kun kapiaiset sitä mersun laatikkoa niin kehuivat ja kyllä se kestikin, yksi ainoa laatikko oli saatu hajalle ja sekin muistaakseni jotenkin niin, että oli lyöty pakko ykköselle täydestä vauhdista useamman kerran peräkkäin... bankussa siis mersun 722.3 laatikko ja voorttin 2.9 bensa V6 (n. 160 heppainen versio) yhdistelmä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaatti ja vähintään kuutoskone pitäisi olla pakollisia katsastusvarusteita.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:Automaatti ja vähintään kuutoskone pitäisi olla pakollisia katsastusvarusteita.
tämä on niitä harvoja asioita, joista edes minä en jaksa/löydä syytä väittää vastaan :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

...

Viesti Kirjoittaja bongo »

Nuosta automaattikuskeista vielä....kun moni on täällä kommetoinut, että on paljon tuttuja yms. jotka ajavat automaatilla...

No, olen oikein miettinyt asiaa, enkä kyllä tiedä kaveri/sukulais/tuttavapiirissä kuin yhden (siis sen jonka Volvo lainasin), jolla on automaattivaihteinen auto. Voihan ne mersupiireissä olla suht yleisiä, mutta ei kyllä noin yleisesti ottaen ainakaan. Kysyin mieheltäkin, että tietääkö se työpaikallaan monta jotka ajais automaatilla (ja siellä on joku 200 ihmistä töis), eikä se tiedä kun yhden....ja sekin ajaa sillä vaan joskus.
Eikä täälläpäin "katukuvassakaan" niitä automaatteja paljon pyöri...huomaishan ne, kun ne erottaa äänestä..

Ehkäpä tosiaan mersukuskeis on paljon enemmän automaatti-kuskeja kun muis merkeis..? Vaikka pääosin nämä E-P:nkin meset on manuaaleja...ne tomaatit joita oon täällä satunnaisesti nähny, niin ollu just coupeja...

En tiä mites on muualla??
mersumimmi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: ...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

bongo kirjoitti:Nuosta automaattikuskeista vielä....kun moni on täällä kommetoinut, että on paljon tuttuja yms. jotka ajavat automaatilla...

No, olen oikein miettinyt asiaa, enkä kyllä tiedä kaveri/sukulais/tuttavapiirissä kuin yhden (siis sen jonka Volvo lainasin), jolla on automaattivaihteinen auto. Voihan ne mersupiireissä olla suht yleisiä, mutta ei kyllä noin yleisesti ottaen ainakaan. Kysyin mieheltäkin, että tietääkö se työpaikallaan monta jotka ajais automaatilla (ja siellä on joku 200 ihmistä töis), eikä se tiedä kun yhden....ja sekin ajaa sillä vaan joskus.
Eikä täälläpäin "katukuvassakaan" niitä automaatteja paljon pyöri...huomaishan ne, kun ne erottaa äänestä..

Ehkäpä tosiaan mersukuskeis on paljon enemmän automaatti-kuskeja kun muis merkeis..? Vaikka pääosin nämä E-P:nkin meset on manuaaleja...ne tomaatit joita oon täällä satunnaisesti nähny, niin ollu just coupeja...

En tiä mites on muualla??

voisko olla niin että miehesi tuntee kaikki 200? ja tietää kenellä on mikäkin loota?

ystävistä ja tutuista yleensä tietää millä ne ajelee mutta omassa firmassani on 650 henkilöä ja en tiedä yhdenkään lootaa....

miten muuten kuulee automaatin ja manuaalin eron äänestä?.... :shock:
itse yleensä erotan nuo siitä kuuluisasta päiden nykimisestä.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

taitaa johtua osittain siitä, että nämä yleisemmät ja suosittumat autot on niitä japanilaisia, joihin automaattia ei aina ole saanut edes rahallakaan :D

niin ja automaatilla olevat autot eivät ikinä ole se hinnat alkaen malli ja niitähän kansa ostaa ja sama linja jatkuu sitten tietysti käytetyissäkin, kun ei ole niitä automaatteja tarjolla... siinä varmaan suurimmat syyt :roll:

w124 koppaisia on onneksi saanut molemmilla laatikoilla ja käytettynäkin voi jopa valita, kummallako haluaa, kun tarjontaa on aika tasapuolisesti, monella muulla merkillä tilanne ei ole näin hyvä... coupe tietysti on aina enemmän automaatti voittoinen käytettynäkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

muistin juuri, kun joskus nuorena poikana kävin testaamassa 131 fiatia jossa oli automaatti, siihen autoon se ei sopinut, vaikka kone olikin se mallisarjan tehokkain, eli peräti 120 heppainen, joka kyllä liikutti kyseistä autoa manuaalilla ihan liukkaasti, mutta automaattina auto tuntui lähinnä 1.3 mallilta :D vaihdotkin oli yhtä tökkivät ja rajut, kuin niissä vanhoissa 99 saabin automaateissa, joilla joskus joutui ajamaan... ja mersun laatikkoa jotku haukkuu teräväksi vaihdoissa :?

vääntöä koneessa saa/pitää olla näköjään jotain 200 Nm vähintään, siinä ihan tyhjäkäynnin tuntumassa, jonka tuo mersun 300 bensakone juuri ja juuri täyttää ja joka tekee siitä automaatista vasta ajettavan, mikään 2 litrainen kone ja automaatti ei ole mun mielestä ainakaan tuntunut vielä "ajettavalta", siis bensakoneista puhuttaessa, 2 litrainen turbodiesel on sitten taas jo eri asia, mutta niitä nyt ei ce mersuissa paljoa näe...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tehokkaassa autossa pitää ehdottomasti olla luiston esto automaatin yhteydessä
ketuttaa kun tuo 124/606 yhdistelmä arpoo vaihteita kakkosella suttaa vaitaa kolmosta ei jaksa sutia kaasu on edelleen pohjassa pakkovaihtaja vaihtaa kakkosen takaisin jonka jälkeen taas ruopii ja taas kolmosta :evil:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

xr5 kirjoitti:tehokkaassa autossa pitää ehdottomasti olla luiston esto automaatin yhteydessä
ketuttaa kun tuo 124/606 yhdistelmä arpoo vaihteita kakkosella suttaa vaitaa kolmosta ei jaksa sutia kaasu on edelleen pohjassa pakkovaihtaja vaihtaa kakkosen takaisin jonka jälkeen taas ruopii ja taas kolmosta :evil:
voihan siinä koittaa vähän hellätä kaasuakin välillä :D ja hoitaa se luistonesto manuaalisesti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Ite olin vannoutunut manuaalin kannattaja mutta 300D turbon mukana ei kai saanu muuta niin se tuli kaupan päälle. Nyt ei enää puhettakaan että mersu manuaalilootalla- Ehkä joku urheiluauto vois olla hyvä manuaalilla.Ja ihan hyvin pärjää automaatilla n170hp ilman luistonestoa, tosin ehken ihan kaikille antais lainaan paskakeleillä(tai muutenkaan).
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se, että on manuaali ei automaattisesti tarkota sitä, että pitää vaihtaa vaihteita 5 kertaa ja niskat nyrjähtää ja päät heilahtelee, ennenkuin on sata lasissa. sillon on liikaa vaihteita, taikka liian lyhyet välitykset. ainakaan mun autolla ei tartte vaihtaa vaidetta, kun kerran, niin on jo se satanen vauhtia. ja ne niskatuet on ihan jees. niihin, kun nojailee päällään, niin ei ihan hirveesti heilu. kyllä toi meijän tomaattikin aiheuttaa vastaavaa päänheiluntaa. kickdownilla kun polkasee valoista, niin kakkoselle vaihdossa saattaa oikein kumetkin vingahtaa. jenkkilootat ja uudet lootat sitten erikseen, nehän vaan surisee tasasesti, niinku skootteri ja vauhti kiihtyy ilman mitään nykäsyjä. mutta vanhat tomaatit kyllä nykäsee enemmän, taikka vähemmän.

kaiken kaikkiaan... makuasioita. mää tykkään molemmista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pera8x kirjoitti:se, että on manuaali ei automaattisesti tarkota sitä, että pitää vaihtaa vaihteita 5 kertaa ja niskat nyrjähtää ja päät heilahtelee, ennenkuin on sata lasissa. sillon on liikaa vaihteita, taikka liian lyhyet välitykset. ainakaan mun autolla ei tartte vaihtaa vaidetta, kun kerran, niin on jo se satanen vauhtia. ja ne niskatuet on ihan jees. niihin, kun nojailee päällään, niin ei ihan hirveesti heilu. kyllä toi meijän tomaattikin aiheuttaa vastaavaa päänheiluntaa. kickdownilla kun polkasee valoista, niin kakkoselle vaihdossa saattaa oikein kumetkin vingahtaa. jenkkilootat ja uudet lootat sitten erikseen, nehän vaan surisee tasasesti, niinku skootteri ja vauhti kiihtyy ilman mitään nykäsyjä. mutta vanhat tomaatit kyllä nykäsee enemmän, taikka vähemmän.

kaiken kaikkiaan... makuasioita. mää tykkään molemmista.

olet ihan oikeassa, mutta kun nykyaikaisissa autoissa alkaa kohta olla 10 vaihdetta että saadaan kiihtymään siihen normi 11sek/100kmh jotenkin...
kuten aikaisemmin kirjoitin kolmantena vaihtoehtona itsellekin on 5v manuaali jollei muita ole tarjolla...siis automaatteja ja DSG...esim 6v manuaalia en ota koskaan.
se vaan ihmetyttää että väännöt vaan nousee autoissa ja ykköne lyhenee....jossain vaiheessa normi tdi:n ykkösellä päässee vain 5kmh...? :wink:

jotenkin tuntuu että monessa tdi:ssä esim voisi olla vain kolme vaihdetta...itse kun ajelin audilla aikaisemmin, oli vaihdekaavio esim. valoista lähtiessä 1-3-5....tai 2-4....väännöt lastutuksella riittää mainiosti melkein lähdöt vaihteella kuin vaihteella...

vanhoissa hyvän ajan disukoissa taitaa ykkönen olla bensakoneisista?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt ku puhutaan 15-25v vanhasta autosta, niin käytännössä hyvää ja toimivaa laatikkoa ei ollu juurikaan tarjolla. Esim Audi/Volkswagen saman ajan automaatti on suoraan sanottuna paska, varsinki 3 vaihteinen. ja se ei ees kestäny ku sen 200tkm. Volvon loota oli kait kestävä mutta melkosen raaka peli toiminnaltaan, ainaki mun 760:ssa oli melko jämy. Bemarin lootista en tiedä mitää, kahta 1998 5xx oon ajanu, ne toimi loistavasti.

Muilla merkeillä kilpailukykyinen automaattitekniikka on tullu vasta 10v sisällä kunnolla markkinoille. Eli 20v myöhemmin. Viel tänäpäivänä 5v automaatti on luksusta, mersuun sen sai jo 80 luvulla. Ja eikös ne uudet mesen automaatit oo 5 ja 7 vaihteisia? ellei enemmä?

Se kannattaa kokeilla coupe automaatti ennen ku tuomitsee sen volvon tökslaatikolla.

btw jotai triviaa: E sarjasta 2/3 on automaatteja kautta aikain ja 2000 luvulla 4/5.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

mut jos valittavana on 2 samanlaista autoa manuskalla ja tomaatilla nii totta h*lvetissä mä sen manuaalin otan

Peesaan tätä...
Neljäs mersu menossa, 2 manuaalia ja toinen tomaatti nyt.
Ei automaatissa mitään oikeata vikaa ole, sillä saadaan vaan pilattua täysin nykyaikaiset hienosti vääntävät moottorit... :) Kuminauhatunnelmaa...Kick downit turhia, miks kierrättää jotain nykydiisseleitä johonki 4tonniin, parhaat väännöt vennyt jo aikapäiviä sitten.

Tiedättäkö muuten miksi automaatteja yleensä edes on?
Insinöörillä suunnitteluhuoneessa oli jo päivä loppumassa, eikä jaksanut enää suunnitella sitä vivustoa, piti tehdä automaatti...Vai kumminpäinköhän se olikaan... :roll:
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Käyttöautoon automaatti ehdottomasti, kerran kun automaatin makuun on päässyt niin ei siittä ihan helpolla pois halua vaihtaa. Täälläkin on näitä manuaalin "etuja" mainittu mutta yhtäkään niistä ei normaalissa liikenteessä tarvita, harrasteautot ja rataleikkikalut erikseen. Kyllä tuo omakin vanha harraste Volvo tulee manuaalina pysymään mutta jokapäiväisessä ajossa olevat autot saa kyllä mahdollisuuksien mukaan pysyä automaatteina.
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: ...

Viesti Kirjoittaja bongo »

voisko olla niin että miehesi tuntee kaikki 200? ja tietää kenellä on mikäkin loota?

ystävistä ja tutuista yleensä tietää millä ne ajelee mutta omassa firmassani on 650 henkilöä ja en tiedä yhdenkään lootaa....

No, suht pienellä paikkakunnalla asutaan, ja tua miehen työpaikalla on kaikki jotenkin tekemisis toistensa kans, niin kyllä joo voi sanoa, että tietää toistensa autot...miesvaltanen paikka vielä niin autoistahan siellä puhutaan....mies on joskus valittanukki ettei niiltä siä jää mikään huomaamatta...jos on eri väriset sukat ku yleensä niin tullaan heti ihmettelemään... :lol:
No, ehkä vähä kärjistin, mutta esim. mies meni yks päivä töihin anopin autolla, niin iltapäivään mennes oli jo puolet porukasta käyny ihmettelemäs että onko se vaihtanu auton... :D

Ja tuosta automaatin ja manuaalin välisestä äänierosta täs jo joku muu kommentoi...kuunteleppa seuraavan kerran ku tomaatti kiihdyttää, ja vertaa manuun....erilaiselt akuulostaa, ainaki mun korvaan..
mersumimmi
Vastaa Viestiin