Hei Forumilaiset!
Tänään ajellessani tuolla meidän farkku-123:lla anoppilaan teki jarrut jonkinlaisen tenän, olisiko jarrutehostimessa vikaa? Ainakin oireet tuntuu samanlaisilta kuin yrittäisi jarrutella autolla joka ei ole käynnissä, poljin on todella raskas ja tuntuu kuin jarrutus 80:n vauhdista kestäisi pienen ikuisuuden.
Jarrunestettä on ja autoon on tehty täydellinen jarruremontti 2002. Nyt tarvisi pikadiagnoosia että uskaltaa ajella takaisin Helsinkiin (70 km) huomenna..
Parhain terveisin,
Peter
Jarrut meni! Apua!
katsoitko,onko tehostimen putki/letku vielä paikallaan/kokeile myös takaisku venttiili,ettei ole jumittunu...jos putki paikallaan,ota irti ja auto käyntiin,pidä peukaloa putken suulla;tuleeko alipainetta,jos tulee ja takaiskuventtiili on kunnossa,on ehkä tehostimen kalvo menny,jos ei tule on ehkä pumppu menny....onko pumpulta tuleva alipaine putki sen näkoinen et saattais olla öljyä sisällä(mustana)=pumpun kalvo rikki...
Ni,enhän mä edes tiedä onko kyseessä b vai d auto...jos d,ni edellämainittu toimii,jos b ni muuten paitsi alipainepumppuhöpinä ei.
Ni,enhän mä edes tiedä onko kyseessä b vai d auto...jos d,ni edellämainittu toimii,jos b ni muuten paitsi alipainepumppuhöpinä ei.
Jarrut ja alipaine
Kiitoksia vastauksistanne
Pari päivää sitten ihmettelin keskuslukituksen omatoimisuutta, naksahtelivat kukin lukko vuorollaan ja välillä yhtaikaisesti auki ja kiinni. Samaten auton sammumisessa on ollut ongelmia viimeisen muutaman päivän ajan.
Se on ilmeisesti merkki alipainejärjestelmän vuodosta ja/tai toimimattomuudesta? Otin kalvolta lähtevän putken irti koneen käydessä eikä siellä ollut minkäänlaista eloa. Toisaalta kaikki moottoritilassa sijaitsevat alipainejärjestelmän putketkin tuntuivat olevan ehjiä. Missä voisi olla vika? Autossa on poistettu käytöstä ajovalojen painetoiminen korkeudensäätö, eli valoille menevät letkut on päistään tukittu.
Haulla yritin jo forumilta etsiä vastausta, olisiko virtalukossa jotain mätää? Katsastaakin pitäisi auto tämän kuun loppuun mennessä ja olisi hyvä fiksata kuntoon ennen sitä
... ja olisipa se ihan oman (ja toisten) turvallisuuden kannaltakin tärkeätä saada jarrut toimimaan.
G280E: Takaiskuventtiili? Selitä yksinkertaiselle?
Parhain terveisin,
Peter
Pari päivää sitten ihmettelin keskuslukituksen omatoimisuutta, naksahtelivat kukin lukko vuorollaan ja välillä yhtaikaisesti auki ja kiinni. Samaten auton sammumisessa on ollut ongelmia viimeisen muutaman päivän ajan.
Se on ilmeisesti merkki alipainejärjestelmän vuodosta ja/tai toimimattomuudesta? Otin kalvolta lähtevän putken irti koneen käydessä eikä siellä ollut minkäänlaista eloa. Toisaalta kaikki moottoritilassa sijaitsevat alipainejärjestelmän putketkin tuntuivat olevan ehjiä. Missä voisi olla vika? Autossa on poistettu käytöstä ajovalojen painetoiminen korkeudensäätö, eli valoille menevät letkut on päistään tukittu.
Haulla yritin jo forumilta etsiä vastausta, olisiko virtalukossa jotain mätää? Katsastaakin pitäisi auto tämän kuun loppuun mennessä ja olisi hyvä fiksata kuntoon ennen sitä

G280E: Takaiskuventtiili? Selitä yksinkertaiselle?

Parhain terveisin,
Peter
Nyt kun puhuit että sammumisen kanssa on ollu ongelmia,ni voinen olettaa sulla olevan diesel ajokki.siinä taitaa noi venttiilit olla pumpussa itsessään,mut jos ei ole ni sit se on pääputkessa ennen muita linjayhteitä.sellainen suodattimen näköinen pieni säiliö letkujen välissä.Jos on pumpussa ni sit pumpun päätylevyn alla(jotkut on purettavaa mallia jotku prässäämällä.
Jos,kun olet irroittanu tehostimelle tulevan putken,eikä sen päässä tunnu imua,kun pidät jonku aikaa tukossa,on vika varmaanki itse alipaine pumpussa.Jos olet irroittanu putken pumpun päästä,ei putkessa voikkaan tuntua imua?
Jos putki näyttää menneen sisältä mustaksi,on ilmeisen selvä kalvo vika(pumpun kalvo)
Jotenkin tuntuis et sulla on se pää alipaine pumppu vainaa...
Venttiilin tehtävä on säilyttää alipaine vielä auton sammuttamisen jälkeenkin.Käytä se pumpulle tuleva putki pois ja katso näkyykö putkessa tai pumpun liittimessä(putken)öljyä.
Jos,kun olet irroittanu tehostimelle tulevan putken,eikä sen päässä tunnu imua,kun pidät jonku aikaa tukossa,on vika varmaanki itse alipaine pumpussa.Jos olet irroittanu putken pumpun päästä,ei putkessa voikkaan tuntua imua?
Jos putki näyttää menneen sisältä mustaksi,on ilmeisen selvä kalvo vika(pumpun kalvo)
Jotenkin tuntuis et sulla on se pää alipaine pumppu vainaa...
Venttiilin tehtävä on säilyttää alipaine vielä auton sammuttamisen jälkeenkin.Käytä se pumpulle tuleva putki pois ja katso näkyykö putkessa tai pumpun liittimessä(putken)öljyä.
Jarrut ja alipaine
Aika olennainen asia jäi kertomatta jo tuossa ensimmäisessä viestissäG280E kirjoitti:Nyt kun puhuit että sammumisen kanssa on ollu ongelmia,ni voinen olettaa sulla olevan diesel ajokki.

Putki on puhtoinen eikä imua tunnu.G280E kirjoitti:Jos,kun olet irroittanu tehostimelle tulevan putken,eikä sen päässä tunnu imua,kun pidät jonku aikaa tukossa,on vika varmaanki itse alipaine pumpussa.Jos olet irroittanu putken pumpun päästä,ei putkessa voikkaan tuntua imua? Jos putki näyttää menneen sisältä mustaksi,on ilmeisen selvä kalvo vika(pumpun kalvo)
Itsellä on peukalo sen verran kuitenkin keskellä kämmentä että melkein tuntuis paremmalta idealta uskoa tuon hoito jonkun asiantuntevamman henkilön hoitoon. Ei foorumilla kukaan haluaisi tutkia ja korjata pientä korvausta vastaan?G280E kirjoitti:Jotenkin tuntuis et sulla on se pää alipaine pumppu vainaa

EDIT: Pistin tuonne ostetaan osia-osastolle ilmon jossa pumppu haussa. Uusi pumppu oli Motonetissä 179 euroa. Huh.