200D turbo intercooler öljyn jäähdytys..
200D turbo intercooler öljyn jäähdytys..
Millaisia öljynjäähdytys systeemeitä olette käyttäneet ?
Ei kai ole välttämätön jäähdyttää öljyä mitenkään, mutta haluaisin kuitenkin omassani hieman laskea öljyn lämpötilaa.
Ei kai ole välttämätön jäähdyttää öljyä mitenkään, mutta haluaisin kuitenkin omassani hieman laskea öljyn lämpötilaa.
Öljynjäähdytyksestä
Itselläni on lievä öljynjäähdytysjärjestelmä, tosin teho lienee melko olematon. Öljyn paluuputki on melkein koko matkan 15 mm kupariputkea turbolta öljypohjaan, öljymäärämittarin laipalle asti. Kuparihan luovuttaa paremmin lämpöä, kuin kumiletku.
Olen nähnyt unia öljynlämpömittarista, jos vaikka joulupukki tois semmosen ja joku tonttu asentas paikalleen. Tietäisi varmuudella onko öljyt kuumia vai tuntuuko vain siltä. Mikä on muuten öljyn oikea lämpötila, vai onko semmosta?
Olen nähnyt unia öljynlämpömittarista, jos vaikka joulupukki tois semmosen ja joku tonttu asentas paikalleen. Tietäisi varmuudella onko öljyt kuumia vai tuntuuko vain siltä. Mikä on muuten öljyn oikea lämpötila, vai onko semmosta?
Tietysti hyvän sais jos löytyy alkuperäistä turbon suodatin jalkaa niin siinä olis lähtö lauhduttimelle ja eikun kenno keulalle ja letkut kiinni. Orggis systeemissä on termari et öljy ei kierrä lauhduttimessa ennen kun on saavuttanut tietyn lämpötilan en kyllä muista paljonko. Kennoja on kyllä tarjolla hyvin ainakin kilpa auto firmoilla ja varmaankin ihan tavallisen varaosa liikkeen kautta
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Noita kittejä soo moposportista ja riippuen riveistä niin hi
hinnat vaihtee moniko rivinen, Sen mitä kattelin niin ihan pitäisi olla OK tuote tuo mogul lauhdutin sitä myyttiin ainakin noissa yenkki tuning firmoisssa.
t. petri
t. petri
Kenno on varmasti helppo löytää/ asentaa ,mutta öljyputken lähdöt voi olla hankalampi toteuttaa vakiokoneessa.
Stt:n turbosarjoissa on ollut saatavana sellaisia välilaippoja suodatin jalkaan.
Toinen vaihtoehto on tosiaan se turbon suodatin jalka.
Halvin ensiapu taitaa olla pohjalevyjen poisto, jos jollain semmoset on.
Stt:n turbosarjoissa on ollut saatavana sellaisia välilaippoja suodatin jalkaan.
Toinen vaihtoehto on tosiaan se turbon suodatin jalka.
Halvin ensiapu taitaa olla pohjalevyjen poisto, jos jollain semmoset on.
Joku mersupurkaamo??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Minkähän lainen jäähdytin teho on automaatti vaihteisen jäähdyttimen käyttö moottorin öljyn lauhduttajana käsivaihteisessa.
Eikös öljyn lämpö ole noin 80-100astetta parhaimillaan.
Ei ole tietenkään ehkä halvin ratkaisu. Hyviä puolia on lämpiää öljy moottorin lämmön mukaan ja pysyy "tasaisena"...rasittaa normaalia moottorin jäähdytystä(ei hyvä).
Suurin ongelma on tietysti putkien vedot mutta jos ne on ratkaistu niin millainen ois tuo ratkaisu... jatkeeks.
Eikös öljyn lämpö ole noin 80-100astetta parhaimillaan.
Ei ole tietenkään ehkä halvin ratkaisu. Hyviä puolia on lämpiää öljy moottorin lämmön mukaan ja pysyy "tasaisena"...rasittaa normaalia moottorin jäähdytystä(ei hyvä).

Suurin ongelma on tietysti putkien vedot mutta jos ne on ratkaistu niin millainen ois tuo ratkaisu... jatkeeks.

A170cdi-00 1999-
Onkohan turbossa sama öljypumppu, kuin vaparissa? Tuntus, että öljynjäähdytin vaatisi lisätehoa öljypumpulta, vai onko se(-kin) mersussa niin ylimitoitettu, että on sama kaikissa. Onkohan 200-300dieseleissä sama öljypumppu, vai onko niissä jotain eroja? Tuntus, että kuusisylinterinen kone vaatisi enemmän tuottoa öljypumpulta verrattuna nelisylinteriseen. Päällepäin pumpuissa ei taida olla eroja?
...ja ei kun lisää kysymyksiä. Paljonko on 'normaalin' OM601 moottorin öljytilavuus ja miksi mun autossa W682/2 on 8,5 litraa ? Onko tavallisessa Vitossa 8 litraa, vai vaikuttaako automaatti tuohon jotekin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos,Petri K kirjoitti:6,5L tilavuus jos vaihtaa suodattimen. Vitoista en tiedä.
Niin, tuli sellainenkin mieleen jos tuollaiseen superturbo200d vaihtaisi jotain millä saa suuremman öljytilavuuden.
Tuo Vitojen 8 litraa osui silmään vehon mainoslapusta ja itsellä se kuitenkin on se 8,5 l suodatin mukaan laskien. Paljonkohan sillä vakioöljynlauhduttimelle lasketaan tilavuutta. Pakko kait se lopputilavuus olla öljypohjassa, kun/jos lohko on ihan sama.
Lisää tietoa: www.skg.fi
öljy jäähdytys
300Dturbon originaali jäähdytys on toimiva
taitaa olla yksi ylimääräinen suodatinjalka, putket ja kenno
toinen tapa on tehdä laippa ja erillisellä suodattimella
ja kennolla
näitä vois kohta tulla myyntiin kun nähdään kuinka hyvin
toimivat käytännössä ( 2:ssa turboMB:ssä käytössä)
ei olis mieleltäni huono idea laittaa 300 turbodieseliautomaatin
kennoa moottoriöljylauhdutukseen
tallissa olis ylimääräinen...
öljypumppu on nähdäkseni samanlainen mutta
turbodieselin hammaspyörä on erikokoinen jotta
pyörimisnopeus olis suurempi ja näinollen öljyvirtaus suurempi
kuullaan
taitaa olla yksi ylimääräinen suodatinjalka, putket ja kenno
toinen tapa on tehdä laippa ja erillisellä suodattimella
ja kennolla
näitä vois kohta tulla myyntiin kun nähdään kuinka hyvin
toimivat käytännössä ( 2:ssa turboMB:ssä käytössä)
ei olis mieleltäni huono idea laittaa 300 turbodieseliautomaatin
kennoa moottoriöljylauhdutukseen
tallissa olis ylimääräinen...
öljypumppu on nähdäkseni samanlainen mutta
turbodieselin hammaspyörä on erikokoinen jotta
pyörimisnopeus olis suurempi ja näinollen öljyvirtaus suurempi
kuullaan
Kyseessä just tuommoinen järjestelmä. Paljonko lienee 603A:n öljytermarin avautumislämpö kun öljyt kuumenee hissunkissunkin ajaessa 120 asteeseen ja ajettaessa pitempään 80-90km/h 130 asteeseen!(?). Ei siitä kuitenkaan ylemmäs. Ottaisko termostaatin välistä pois että kiertää koko ajan. Öljykuulerin kenno on tosin syylarin takana, eli se ei saa raitista ilmaa.Mikko K kirjoitti:Tietysti hyvän sais jos löytyy alkuperäistä turbon suodatin jalkaa niin siinä olis lähtö lauhduttimelle ja eikun kenno keulalle ja letkut kiinni. Orggis systeemissä on termari et öljy ei kierrä lauhduttimessa ennen kun on saavuttanut tietyn lämpötilan en kyllä muista paljonko. Kennoja on kyllä tarjolla hyvin ainakin kilpa auto firmoilla ja varmaankin ihan tavallisen varaosa liikkeen kautta
Millä alueella on porukoilla öljynlämpö pyörinyt normaaleissa olosuhteissa?
300 GD
K Y M
K Y M
Ei öljyn lämmöt paljoa yli sadan asteen saisi karata. Etenkin jos siellä on jotain rally formulaa, niin pitemmän päälle tulee ongelmia. Nämä markettisynteettiset ei oikein kestä kuumaa vaan lurahtavat. Jos lämmöt on ongelma, niin kannattaisi vakavasti harkita esteripohjaisia öljyjä. Noita lämpöjä on ihan tutkittu ja öljyt olisi hyvä pitää jossain 85-100 ja vedet jossain 70-80 jos tehoja tahtoo. Tosin tulokset bensavaparista. Joku taisi näistä jotain aikaisemmin kirjoitellakkin, mutten ny muista kuka. Olisi ihan mielenkiintoista herätellä keskustelua aiheesta, kuitenkin helposti puhutaan 5% tehossa noista lämmöistä riippuen.
Öljyjäähyssä olisi hyvä olla termari välissä, jottei liian kylmänäkään käy. Mersussa homma on vähän hankalampi kun suodatin ei ole perus peltipatruuna, niin alle ei saa termarilaippaa niin helposti. Kuitenkin hommaa kannattaa miettiä.
Öljyjäähyssä olisi hyvä olla termari välissä, jottei liian kylmänäkään käy. Mersussa homma on vähän hankalampi kun suodatin ei ole perus peltipatruuna, niin alle ei saa termarilaippaa niin helposti. Kuitenkin hommaa kannattaa miettiä.
Mersun turbojaloissa (siis suodatinjalka) on termari jo valmiina. No onhan niissä turbomersuissa se jäähdytinkin valmiina.
Ei muuta kun turbon suodatinjalkaa etsimään, löytyy w124 dt ja vitoista...ja varmaan sprinttereistäkin.
Tuossa vakioaudissa taitaa öljynlämmöt heilua jossain 90...100 astetta ihan rauhallisessa ajossa. No mittari on mitä on ja anturi on jossakin. Alkuperäinen mittari siis siinä. Mistä kohtaa öljykiertoa Atte mittaa noin kovia lämpöjä ?
Ei muuta kun turbon suodatinjalkaa etsimään, löytyy w124 dt ja vitoista...ja varmaan sprinttereistäkin.
Tuossa vakioaudissa taitaa öljynlämmöt heilua jossain 90...100 astetta ihan rauhallisessa ajossa. No mittari on mitä on ja anturi on jossakin. Alkuperäinen mittari siis siinä. Mistä kohtaa öljykiertoa Atte mittaa noin kovia lämpöjä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä mulla noi kaikki kilkkeet on jo, kun toi motti on 603 turbo. Kennona on G:n alkuperäinen Behr ja on vähintään saman kokoinen kun toi 124 alkup.veskola kirjoitti:Mersun turbojaloissa (siis suodatinjalka) on termari jo valmiina. No onhan niissä turbomersuissa se jäähdytinkin valmiina.
Ei muuta kun turbon suodatinjalkaa etsimään, löytyy w124 dt ja vitoista...ja varmaan sprinttereistäkin.
Tuossa vakioaudissa taitaa öljynlämmöt heilua jossain 90...100 astetta ihan rauhallisessa ajossa. No mittari on mitä on ja anturi on jossakin. Alkuperäinen mittari siis siinä. Mistä kohtaa öljykiertoa Atte mittaa noin kovia lämpöjä ?
Se on vaan sijoitettuna syylärin taakse, eli ilma sille on jo syylärin lämmittämää.

Eilen kävin ajelemassa pitemmän lenkin ja motarilla 90km/h todellisessa nopeudessa ö-lämmöt mittarin mukaan pahimmillaan 130 astetta, ajettaessa alle 80km/h pysyy siinä 120 tienoilla. Ja joo, on rallivormulaa huuhteluöljyinä terästettynä viscoplus lisäaineella. Ajelen niillä nyt hetken että kone puhdistuu ja sitten vaihdan Red Linen öljyihin

En osaa sanoa onko mittarin näyttämässä vikaa, kuitenkin saman valmistajan jääh.nestemittari näyttää ja pysyy kokoajan n. 90 asteessa mikä on vissiin aika hyvä. Alkuperäistä visko-ropelia ei ole, sähköflekti alkaa pyöriä mittarin näyttäessä 100 astetta. Se tosin toteutuu vain auton käydessä paikallaan.
Ja anturi on laitettu ö-pohjaan siihen alkuperäisen öljy kohon/kellukkeen tilalle. Se lisäöljypohja on jouduttu tosin poistamaan etuperämurikan tieltä, joten oljytilavuuskin on sen verran pienempi.
Täytyy kokeilla arturia vaikka siihen jäähdytyslinjaan, näyttää varmasti pienempiä lukemia. Närästää kattella sitä tollasena kun viisari on punasella lähes koko ajan

Viimeksi muokannut Atte L, Ti 17.11.2009 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300 GD
K Y M
K Y M
Niinpä, koneen kierroksistahan ei ole muuta tietoa kun nopeuden ollessa 137,2km/h on kierroksia 4690 rpm dynonamometrin mukaan. Paljonko sitten 90 km/h nopeudessa, en tiiä.JP74 kirjoitti:Kuulostaa kyllä mittarivialta tuommoiset öljynlämmöt normaaliajossa. Kaasu pohjassa vois olla noissa lukemissa hetken päästä.
300 GD
K Y M
K Y M
tollanen mittari ei ole kaikista luotettavimmasta päästä. mitattava pinta ja mitattavan pinnan väri vaikuttaa tulokseen. jos et usko, niin koita vaikka. ota teräskattila, liimaa kylkeen vaikka maalarinteippiä palanen ja maalaa se tussilla mustaks. laita sinne kattilaan vettä ja se hellalle kiehuun. sitten kun alat mittaileen, niin mittaa kattilan kyljestä kiiltävästä pinnasta ja siitä teipatusta pinnasta. teippi pinta antaa lähempänä oikeaa olevan arvon, kun taas kiiltävä pinta saattaa antaa ihan perunoista.Atte L kirjoitti:[ http://www.thermosun.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Kuvaus/478B/7FA8/DE06/E703/6A75/C0A8/071D/8BFC/Fluke_62mini.jpg ]
Täytyy tutkailla paikkoja tarkemmin tollasella kun ehtii. Hain tänää uudet öljyt Valvoline VR1 10w-60 Pitäis olla paremmat ku "rallivormulat"
näin siis ainakin joissakin malleissa. mutta kyllä se aika hyvin mattapintasissa jutuissa toimii.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Sain öljynlämmöt tippumaan n.10 astetta isommalla kennolla, ja siirtämällä jäähdyttimet pois syylärin takaa. Moottorinöljylle on 25-rivinen ja laatikolle 16-rivinen kenno jotka laitettu rinnankkain 10" sähköflektin alle.
Normiajossa isommilla teillä puhallinta ei tartte ainakaan talvella pitää päällä. Laatikon lämmöt tippuu nopeasti puhaltimen kytkemisellä ja moottorin öljyt viilenee viiveellä.
http://www.youtube.com/watch?v=8AyVCpS-Xks
Normiajossa isommilla teillä puhallinta ei tartte ainakaan talvella pitää päällä. Laatikon lämmöt tippuu nopeasti puhaltimen kytkemisellä ja moottorin öljyt viilenee viiveellä.
http://www.youtube.com/watch?v=8AyVCpS-Xks
300 GD
K Y M
K Y M
Automaattivaihteiston öljynkierrossa ei ole painetta, kun taas koneessa on esim. bensakoneissa 3 baria. Automaatin öljynjäähdyttimen pitää kestää 1,4 baria, minkä verran jäähdytysvedessä voi olla painetta, mutta moottorin öljynpaine on yli kaksinkertainen tähän nähden, joten kestävyydestä ei ole varmuutta. Tämän vuoksi ei myöskään lämmityslaitteen kennoa voi suositella öljynjäähdyttimeksi. Oikea moottorin öljynjäähdytin on varmempi ratkaisu.Turbocompound kirjoitti:Minkähän lainen jäähdytin teho on automaatti vaihteisen jäähdyttimen käyttö moottorin öljyn lauhduttajana käsivaihteisessa.
Eikös öljyn lämpö ole noin 80-100astetta parhaimillaan.
Ei ole tietenkään ehkä halvin ratkaisu. Hyviä puolia on lämpiää öljy moottorin lämmön mukaan ja pysyy "tasaisena"...rasittaa normaalia moottorin jäähdytystä(ei hyvä). :)
Suurin ongelma on tietysti putkien vedot mutta jos ne on ratkaistu niin millainen ois tuo ratkaisu... jatkeeks. :)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020