KE-Jetronicilla olevissa Mersuissa (myös muissa merkeissä) tuntuu olevan melko paljon käyntiongelmia ja usein vika löytyy määränjakajasta, ainakin aikaisempien keskustelujen ja muutaman lähipiirissä sattuneen tapauksen mukaan.
Nyt kysymys kuuluukin, onko kukaan foorumilaisista perehtynyt määränjakajan sielunelämmään niin tarkoin, että osaisi kertoa että mikä sieltä särkyy tai kuluu vai mikä sitä alkaa vaivaamaan? Tuntuu jotenkin oudolta, että määränjakaja oli vain loppu, eikä siihen ole mitään syytä, mutta se täytyy vaihtaa ja sen jälkeen kaikki on kunnossa.
Luulisi sieltä löytyvän joku silmin havaittava vika, kuluma tai halkeama.
KE-Jetronic Määränjakaja
Minulla on ollut yksi 190E KE-Jetronicilla, jolla oli ajettu yli 350000 enkä allekirjoita näkemystä, että järjestelmässä olisi käyntiongelmia, kone kävi erittäin tasaisesti ennen ja jälkeen ahtimen lisäämisen.
Määräjakajassa kuluvia osia ovat nivelet (kestäviä) ja ilmaläpän liiketunnistin (kalvot menvät puhki) sekä keskellä oleva mäntä, joka ohjaa bensan virtausta sylintereille meneviin putkiin. Mäntään saattaa tulla kulumaa tai kiillottumaa, joka sotkee tarkkaa annostusta. Mäntä on helppo purkaa esiin ja tarkistaa. Lisäksi kumiset ja muoviset osat hapertuvat vanhetessaan, joten määräjakajan kumikaukalon ja tyhjäkäyntiohjaimen letkujen ja liitosten kunto kannattaa tarkistaa.
Sähköinen ohjaus EHA ei taida kulua, siellä on ohut metallikalvo, jota esisäädetään ruuvilla ja ajon aikana virralla.
Boschin ruiskuista löytyy amazonissa (esim. UK) tai alfamerillä kirjallisuutta, jossa kerrotaan myös huoltamisesta. Yksi konsti on käyttää sitä osaavassa huollossa.
Tuolla ja allekirjoituksen linkissä löytyy jotakin lisätietoa aiheesta.
tomant
Määräjakajassa kuluvia osia ovat nivelet (kestäviä) ja ilmaläpän liiketunnistin (kalvot menvät puhki) sekä keskellä oleva mäntä, joka ohjaa bensan virtausta sylintereille meneviin putkiin. Mäntään saattaa tulla kulumaa tai kiillottumaa, joka sotkee tarkkaa annostusta. Mäntä on helppo purkaa esiin ja tarkistaa. Lisäksi kumiset ja muoviset osat hapertuvat vanhetessaan, joten määräjakajan kumikaukalon ja tyhjäkäyntiohjaimen letkujen ja liitosten kunto kannattaa tarkistaa.
Sähköinen ohjaus EHA ei taida kulua, siellä on ohut metallikalvo, jota esisäädetään ruuvilla ja ajon aikana virralla.
Boschin ruiskuista löytyy amazonissa (esim. UK) tai alfamerillä kirjallisuutta, jossa kerrotaan myös huoltamisesta. Yksi konsti on käyttää sitä osaavassa huollossa.
Tuolla ja allekirjoituksen linkissä löytyy jotakin lisätietoa aiheesta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020