
Mikä ahdin 200d:hen?
Voi siellä oikeasti ollakki se 300hv noilla paineil, tiedän itekki sen auton, se ei kulje kun siinä on vähä saman mallisia touhuja kui pera8x:llä..jukkis. kirjoitti:paljoko niistä on nyt niitä lahjahevosia?Henry_435 kirjoitti: Kuinkas se sitten ei mihkään mee jos 300hp tehoakin? niin no eipä se teho vaan se vääntö..
Savuttaa ja savuttaa sitte tulee koneeseen 5000rpm kierroksia ja rupee vehkeet laukkaan... --> kunnes tulee 5500rpm ja veto loppuu, sitte isompaa pykälää sisään ja taas savutellaan 20sek ennenkui pääsee vetoalueelle.
Pikkusen jotai mitoitus virheitä?

Mutta omistaja tykkää autosta tuollaisena niin antaa ihmeessä pöristellä sillä
ei voi . =<<--- piste
Me täällä forumilla ollaan totuttu puhumaan jo vuodesta -93 semmosista hevosista, jotka on jokapäiväsisissä ajossa eikä missään penkin piste mittauksissa, ... no sanotaan suoraan.. kerman värisisssäsä lapuissa...
2003: rip

Me täällä forumilla ollaan totuttu puhumaan jo vuodesta -93 semmosista hevosista, jotka on jokapäiväsisissä ajossa eikä missään penkin piste mittauksissa, ... no sanotaan suoraan.. kerman värisisssäsä lapuissa...
2003: rip
jorma kirjoitti:Ai että sata-kaks-nelkun 300 turbodieselikin mahtuu tenavatähden nokalle? Olen aina luullut sen olevan liian pitkä ko. koppaan. Millaiset ovat vaikutelmat kombinaatiosta? Tuntuuko lisääntynyt keulapaino
juu kyl se suorakuutonen sopi piti vaan laittaa 300;sen moottorikorvilla nillä moottori menee tarpeeksi taatepäin!! syyläriä joutu siirtää vähän eteen päin, syyläri on oma 2,5sen!!! etuakselipaino oli 60 kiloa raskaampi! auton joutu rekisteröimään 4;lle istumapaikalle!!!kuuleri kans laitettu syylärin eteen alas!! etupuskuri vaihettu 16 venttiilisestä!! moottorinnteho oli 386hp!!! takapyöristä 351hp!!!vääntö 575Nm!!!1,5 ahtopaineella!!
Anonymous kirjoitti:kävin tuossa ajelemassa kokkolassa tehopenkissä omaa 124 300tdt,kyllähän tuostakin lähti aivan kiitettävästi 345horsebaueria5110krs. vääntö561nm 3940krs.vetäviä kierroksia aina 6200 saakka. siellä selvisi myös tuo jorman huikea teholukema todeksi,kun asentaja mainitsi,että pariviikkoa sitten samallaisesta koneesta penkitettiin386horsebow.ei tuo jorma liiotellu noita tehoja.asentaja antoi mullekin käyrät että voi vertailla.kävin samalla reissulla kattomassa tuota tenavatähteä.oli tosi hienosti rakennettu,ja sopi hyvin paikalleen ,reilut välit jokapaikassa.kuuleriki oli tosi vahva ja iso. kyllä jorma on kyllä rakentanut mersunsa kyllä tunteella. moottori on purettu ja rakennettu huomioon ottaen viritys.tuo mun on vain lähes alkuperäiosilla,ei ole konetta purettu ei, edes kantta käytetty irti. Z...Z.




Lisää tietoa: www.skg.fi
oli siinä se 300 heppaa, kun ite näin käppyränkin. tosin suurinpiirtein yhtäsurkeella tehoalueella, kun tossa munkin kärryssäni.
niin no, mikä on surkee ja mikä ei. on tossa munkin vehkeessä vääntömomenttia yli 270nm alueella 2000-5000rpm. vakiona tossa on maksimi vääntö 230nm. että ei se nyt siinä valossa ihan paska ole. mutta kuitenkin sellanen suht terävä piikki se vääntökäyrä, eikä mikään nykyaikanen melkein suora viiva vaakatasossa. eikä ne taida noissa oikeissa supereissakaan olla mitään alavääntösia nuo koneet. tosin hepat sitten vähän korvaa sitä menetettyä alavääntöä.
niin no, mikä on surkee ja mikä ei. on tossa munkin vehkeessä vääntömomenttia yli 270nm alueella 2000-5000rpm. vakiona tossa on maksimi vääntö 230nm. että ei se nyt siinä valossa ihan paska ole. mutta kuitenkin sellanen suht terävä piikki se vääntökäyrä, eikä mikään nykyaikanen melkein suora viiva vaakatasossa. eikä ne taida noissa oikeissa supereissakaan olla mitään alavääntösia nuo koneet. tosin hepat sitten vähän korvaa sitä menetettyä alavääntöä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ootko sä ihan tosissas...pera8x kirjoitti:tossa munkin vehkeessä vääntömomenttia yli 270nm alueella 2000-5000rpm.
...no parempi kun ei sanoisis mutta kun on pakko ...ei kai tulla väännöllä nähdä kisoisssa alastarolla tai gti päivillä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
mitä sää tolla meinaat? en harrasta mitään gti päiviä tai vastaavia.veskola kirjoitti:Ootko sä ihan tosissas...pera8x kirjoitti:tossa munkin vehkeessä vääntömomenttia yli 270nm alueella 2000-5000rpm.
...no parempi kun ei sanoisis mutta kun on pakko ...ei kai tulla väännöllä nähdä kisoisssa alastarolla tai gti päivillä ?
EDIT: väähn on nyt kyllä sekavaa tekstiä veskolalta. älä ota enempää..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Nähdään GTI päivillä keväällä 2010, mulla on 2000+ kg kori ja 2,0 litraa kone mutta saat korin painon etua kun lähettäjä antaa...
mut jollei tosta irtoa niin se on sun ongelma...
-----
...parempi olla
..ai niin siis parempi olla harrastaamatta päiviä....jos ei ole vääntöä valoista
mut jollei tosta irtoa niin se on sun ongelma...
-----
...parempi olla
..ai niin siis parempi olla harrastaamatta päiviä....jos ei ole vääntöä valoista

Lisää tietoa: www.skg.fi
niin, veskola tarkoittaa lähinnä sitä, että pera8x koneessa on laihasti vääntöä turbodieseliksi, mutta ei tunnu vain saavan puettua sitä sanoiksi...
esim. vakio 300E:n M103 vapari bensakoneessa on vääntöä alueella 1000-6000 rpm yli 200 Nm... huippuvääntö silti vain vähän reilu 250 Nm, jossain 4500-5000 RPM paikkeilla...
se piikikäs vääntökäyrä osoittaa, että auto on huono arkikäytössä, eli suppea tehoalue
mutta kunhan saat sinne paremmin mitoitetun turbon kiinni, niin eiköhän tilanne tuosta parane, vaikka huipputehot pysyis ennallaan, ajettavuutta tulee rutkasti lisää, jos saat väännöt alueelle n. 2200-5500 RPM pysymään yli 450 Nm 
esim. vakio 300E:n M103 vapari bensakoneessa on vääntöä alueella 1000-6000 rpm yli 200 Nm... huippuvääntö silti vain vähän reilu 250 Nm, jossain 4500-5000 RPM paikkeilla...
se piikikäs vääntökäyrä osoittaa, että auto on huono arkikäytössä, eli suppea tehoalue


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ok. thanks napa. jotakin tollasta mää vähän arvelinkin. niin, eihän tää mikään kilpa auto olekkaan. huipputehot on suht alhaiset ja laiha vääntöalue. ei sillä ihan kauheen kovaa vartilla pääse. jos tohon napan ilmottamaan pensakoneeseen vertaa, niin ei tää vääntöalue siihen nähden ihan laiha ole. lähes koko moottorin kierrosalueen on vääntöä enemmän, kun 300 pensakoneessa. no, kaikki on suhteellista. turbodieseliks tää on kyllä suppee vääntönen.napa kirjoitti:niin, veskola tarkoittaa lähinnä sitä, että pera8x koneessa on laihasti vääntöä turbodieseliksi, mutta ei tunnu vain saavan puettua sitä sanoiksi...
esim. vakio 300E:n M103 vapari bensakoneessa on vääntöä alueella 1000-6000 rpm yli 200 Nm... huippuvääntö silti vain vähän reilu 250 Nm, jossain 4500-5000 RPM paikkeilla...
se piikikäs vääntökäyrä osoittaa, että auto on huono arkikäytössä, eli suppea tehoaluemutta kunhan saat sinne paremmin mitoitetun turbon kiinni, niin eiköhän tilanne tuosta parane, vaikka huipputehot pysyis ennallaan, ajettavuutta tulee rutkasti lisää, jos saat väännöt alueelle n. 2200-5500 RPM pysymään yli 450 Nm
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
niin, siinä 300E:n bensakoneessa on huipputehokin vain 180 hp... mutta se, että vääntökäyrä on melkein tasainen viiva vaakatasossa, tekee silti autosta mukavan ajettavan...
uudet turbodieselit taas puhkuu jo 200 heppaisissa koneissa yli 500 Nm huippuvääntöjä ja vääntökäyrä on aika laakea, kunhan vain turbo on saatu pyörimään...
mitsu GT3000 n. 300 heppaisessa 3 litraisessa V6 bensaturbossa max. vääntö (jotain 400 Nm) saatiin jo 2500 RPM kohdalla ja sitä ei ajossa erota dielelistä kuin hajusta ja tietysti siitä, että kiertää 7000 RPM
uudet turbodieselit taas puhkuu jo 200 heppaisissa koneissa yli 500 Nm huippuvääntöjä ja vääntökäyrä on aika laakea, kunhan vain turbo on saatu pyörimään...
mitsu GT3000 n. 300 heppaisessa 3 litraisessa V6 bensaturbossa max. vääntö (jotain 400 Nm) saatiin jo 2500 RPM kohdalla ja sitä ei ajossa erota dielelistä kuin hajusta ja tietysti siitä, että kiertää 7000 RPM

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
joo mä olin vähän juovuksissa eilen
kun ei uni meinannut tulla millään silmään
Kyllä 4 sylinteriseen pitää saada minimissään 400+ Nm vääntö ja 6 sylinteriseen vastaavasti 600+ Nm, muuten on vähän työ mennyt hukkaan. Niin ja mielellään siitä 2000 - 2500 rpm kohdilta alkaen, viimeistään.
Tavoite sitten pitää olla 600Nm neloselle ja 800Nm kutoselle...
Kyllä GTI päivät on mukavia käydä koittamassa lähteekö vai ei. Siellä mitataan se oikea, arkipäivän voima. Semmonenkin auto mikä liikennevaloissa kaupungissa vaihkuttaa lähtevän näyttää aika nössöltä siellä radalla kun vierestä lähtee joku oikea kilpuri.


Kyllä 4 sylinteriseen pitää saada minimissään 400+ Nm vääntö ja 6 sylinteriseen vastaavasti 600+ Nm, muuten on vähän työ mennyt hukkaan. Niin ja mielellään siitä 2000 - 2500 rpm kohdilta alkaen, viimeistään.
Tavoite sitten pitää olla 600Nm neloselle ja 800Nm kutoselle...
Kyllä GTI päivät on mukavia käydä koittamassa lähteekö vai ei. Siellä mitataan se oikea, arkipäivän voima. Semmonenkin auto mikä liikennevaloissa kaupungissa vaihkuttaa lähtevän näyttää aika nössöltä siellä radalla kun vierestä lähtee joku oikea kilpuri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ok. sattuuhan sitä.veskola kirjoitti:joo mä olin vähän juovuksissa eilen![]()
kun ei uni meinannut tulla millään silmään
Kyllä 4 sylinteriseen pitää saada minimissään 400+ Nm vääntö ja 6 sylinteriseen vastaavasti 600+ Nm, muuten on vähän työ mennyt hukkaan. Niin ja mielellään siitä 2000 - 2500 rpm kohdilta alkaen, viimeistään.
Tavoite sitten pitää olla 600Nm neloselle ja 800Nm kutoselle...
Kyllä GTI päivät on mukavia käydä koittamassa lähteekö vai ei. Siellä mitataan se oikea, arkipäivän voima. Semmonenkin auto mikä liikennevaloissa kaupungissa vaihkuttaa lähtevän näyttää aika nössöltä siellä radalla kun vierestä lähtee joku oikea kilpuri.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No ihan ekana se on henkilöauto pakettiauton korissa, 120 km/h on nopeusrajoitus.
Standardi setti siellä on ja hevosetkin on vain esson baarin puheissa. Enemmän mua on kiinnostanut se varttimailin lukema kun se kertoo siitä vääntömomenttikäyrän pinta-alasta. Viime vuoden pumppu. Se on vähän keskeneräinen kun kansi menee just kohta vaihtoon ja kierrosten nosto on vielä edessä. Katsotaan sitten kesällä kulkeeko se vai ei...mutta mutta:
hyötysuhde max tehon kierrosluvulla 27,9 %
poltettu syöttömäärä max teholla 143 cm3/1000iskua
vääntö 461,45 Nm
Tossa korissahan oli aikaisemmin 2,3 litranen kone 120 kuution mynäpumpulla, sillä se meni semmosta 17 sekuntia varttimaililla vaikka vetävät kierrokset oli rajattu johonkin 4200-4400 rpm kohdalle. Silloin vuonna 2005-2006 oli huiput noin 200 mutta nyt pitäisi päästä jo vähän kovempaa kun kierroksia ei tarvitse rajata ja ahdin vaihtui samalla. Kyllä toi uusi kone äkäsemmältä vaikutti mitä tuossa lumessa nyt testaili.
Kyllä nyt 400Nm pitäisi syntyä vaikka ihan vahingossa neloseen ja sullakin vanhalla pumpulla pitäisi syntyä vitoseen 484 Nm vääntömomentti. Nyt toi sun vääntömomentti vastaa jotain 70 kuution ruiskutusmäärää eli se kait syntyy jo peruspumpulla (5,5 mm). Oikein hyvällä pumpulla sulla menisi 600Nm lukema rikki nippa nappa.
Kilpureissahan ei sillä väännön laajuudella ole niin väliä kun se moottori pyörii käytännössä 7000 rpm koko vedon mutta arkiajossa se vääntömomentti välillä 1500-4500 merkkaa paljon, ohituksissa yms.
Standardi setti siellä on ja hevosetkin on vain esson baarin puheissa. Enemmän mua on kiinnostanut se varttimailin lukema kun se kertoo siitä vääntömomenttikäyrän pinta-alasta. Viime vuoden pumppu. Se on vähän keskeneräinen kun kansi menee just kohta vaihtoon ja kierrosten nosto on vielä edessä. Katsotaan sitten kesällä kulkeeko se vai ei...mutta mutta:
hyötysuhde max tehon kierrosluvulla 27,9 %
poltettu syöttömäärä max teholla 143 cm3/1000iskua
vääntö 461,45 Nm
Tossa korissahan oli aikaisemmin 2,3 litranen kone 120 kuution mynäpumpulla, sillä se meni semmosta 17 sekuntia varttimaililla vaikka vetävät kierrokset oli rajattu johonkin 4200-4400 rpm kohdalle. Silloin vuonna 2005-2006 oli huiput noin 200 mutta nyt pitäisi päästä jo vähän kovempaa kun kierroksia ei tarvitse rajata ja ahdin vaihtui samalla. Kyllä toi uusi kone äkäsemmältä vaikutti mitä tuossa lumessa nyt testaili.
Kyllä nyt 400Nm pitäisi syntyä vaikka ihan vahingossa neloseen ja sullakin vanhalla pumpulla pitäisi syntyä vitoseen 484 Nm vääntömomentti. Nyt toi sun vääntömomentti vastaa jotain 70 kuution ruiskutusmäärää eli se kait syntyy jo peruspumpulla (5,5 mm). Oikein hyvällä pumpulla sulla menisi 600Nm lukema rikki nippa nappa.
Kilpureissahan ei sillä väännön laajuudella ole niin väliä kun se moottori pyörii käytännössä 7000 rpm koko vedon mutta arkiajossa se vääntömomentti välillä 1500-4500 merkkaa paljon, ohituksissa yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Henry_435
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Su 17.02.2008 22:19
- Paikkakunta: Viljakkala\Ylöjärvi
Kuinkas heräili tuolla ahtimella?JP74 kirjoitti:Nuo tehot tuli muistaakseni 1,5 barin paineilla, Schwitser s2b ahtimella.Henry_435 kirjoitti:JP74:
EX. MB 190 D -84 Turbo ic 230hp
millä paineilla ja turbolla tommonen teholukema on tullut?
W115 220D -73
W202 250TDT -97 varaosina
W124 300TDT -92 varaosina
508D 8henk. matkailuauto\erikoisajoneuvo -76
Ex W201 2.5D -90 om605 sportline
Ex W201 190DT -88 7mm Ppd, S1bg
Ex W202 220CDI -99
Ex W203 270Cdi -02
Ex W123 300TDT -81
Ex W124 200D -88
Ex W124 300TDT -90
Ex W124 300CE 24 -89 om606, 7mm mynä, HX50
Muut:
Volvo V70 D5 -03
Mazda Savanna -74 "ikuisuusprojeki"
VW Golf Mk1 1.6 GLS -77
Simca 1100 -74
W202 250TDT -97 varaosina
W124 300TDT -92 varaosina
508D 8henk. matkailuauto\erikoisajoneuvo -76
Ex W201 2.5D -90 om605 sportline
Ex W201 190DT -88 7mm Ppd, S1bg
Ex W202 220CDI -99
Ex W203 270Cdi -02
Ex W123 300TDT -81
Ex W124 200D -88
Ex W124 300TDT -90
Ex W124 300CE 24 -89 om606, 7mm mynä, HX50
Muut:
Volvo V70 D5 -03
Mazda Savanna -74 "ikuisuusprojeki"
VW Golf Mk1 1.6 GLS -77
Simca 1100 -74
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Mikä ahdin 200d:hen?
Itsellä w123 om601 koneella kylessä holsetin hy35 ahdin ja mynän tekemä 7mm pumppu. kävi penkissä tuossa edellis viikolla nii irtos 287.5hv ja 438Nm. Painetta rapia 2bar.
Turboa pitäs kyllä saaha jollakin keinolla heräämään aikasemmin kun täys tohina vasta 3500-4000 kiekan paikkeilla. Voi kyllä toki olla että on pini ahtovuoto jossain tai pumppuu vaan sääjetty päin persettä? Vai onko vaan kertakaikkiaan nii iso tuo turbo ettei vaan halua herätä aikasemmin?
Turboa pitäs kyllä saaha jollakin keinolla heräämään aikasemmin kun täys tohina vasta 3500-4000 kiekan paikkeilla. Voi kyllä toki olla että on pini ahtovuoto jossain tai pumppuu vaan sääjetty päin persettä? Vai onko vaan kertakaikkiaan nii iso tuo turbo ettei vaan halua herätä aikasemmin?
Re: Mikä ahdin 200d:hen?
Tämä on ilmeisesti se Kiimingin sähkönsininen?
Viimenäkemällä siinä autossa on huono turbo ja pakosarja tuommoselle moottorille, pakosarja on melkein kuin jokkisauton peltisarja väärinpäin hitsattuna turbon laippa päähän (eli liian pitkä) ja ei taida hy35:nenkaan olla ihan optimi tuommoselle.
Olin ostattelemassa kyseistä laitetta tuosta naapurikunnasta, muttei päästy yhtämielisyyteen hinnasta, itellä ois tullu luultavimmin sinne lyhkänen pakosatsi ja holsetin hx35/h1e turbo.
E: Kerkesitkin kuvan laittaa avatariksi, sama laite kyseessä.
Viimenäkemällä siinä autossa on huono turbo ja pakosarja tuommoselle moottorille, pakosarja on melkein kuin jokkisauton peltisarja väärinpäin hitsattuna turbon laippa päähän (eli liian pitkä) ja ei taida hy35:nenkaan olla ihan optimi tuommoselle.

Olin ostattelemassa kyseistä laitetta tuosta naapurikunnasta, muttei päästy yhtämielisyyteen hinnasta, itellä ois tullu luultavimmin sinne lyhkänen pakosatsi ja holsetin hx35/h1e turbo.
E: Kerkesitkin kuvan laittaa avatariksi, sama laite kyseessä.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: Mikä ahdin 200d:hen?
Joo sama mese. Auto pyöriny kohta vuoden päivät kiimingin alueella. Turbon vaihto ollu suunitteilla tässä jo pitemmän aikaa jos nyt ei millään konstilla saa tuota ahdinta heräämään aikasemmin. Voi toki olla joku pieni ahtovuoto jossain kun tuntuu että herääväisyys kasvaa päivä päivältä. (Tarkistetaan viikonlopun aikana) jos ei vuotoja löydy nii oisko muita ideoita millä vois ahdinta saaha heräämään aikasemmin?
Re: Mikä ahdin 200d:hen?
Mielestäni kannattaisi ennemmin vaihtaa pakosarja kuin turbo.
Luulisi vaikuttavan heräävyyteenkin.

mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.