W 201:n seisontajarrun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
target
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 17.09.2003 02:59
Paikkakunta: kvl

W 201:n seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja target »

Katsastus lähestyy ja kässäri pitää säätää ottamaan alempaa.

Kävin montulla katsomassa pohjaa. Siellä ei ollut säätöpaikkaa. Elikkäs se on sitten oltava kahvan luona.

Auto on vm. 85. Pitääkö se konsoli siinä käsijarrukahvan ympäriltä purkaa...ja miten?. Nopeasti vilkaistuna en heti osannut alkaa tekemään mitään.


Toinen kysymys: Mikä on öljytilavuus tässä moottorissa? Moottorina on 2,5 D.
Jossain olen lukenut, että 7,5 l ja jossain 6,5 l ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljyä 7,0 litraa, mutta mittatikku on tarkistusta varten.

Käsijarrukengät säädetään rummun sisällä olevasta hammaspyörästä, yksi renkaanpultti pois ja sen reiästä katsot lampulla ja säädät sitten meisselillä.
Jos on aluvanne niin ratas pois.
Nämä saatoit tietääkin.

Ja eikös pikkumersussakin ole auton alla olevassa keinussa, jossa vaijerinpäät on kiinni, säätöpultti ?
Nyt tuli kyllä ajatuskatkos, en varmuudella muista.
wiimax.fi
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Kyllä siellä pohjassa on säätö.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei sitä kyllä kannata mennä kahvasta säätämään...
Vika on kuitenki siellä rummun puolessa.
Joku mersupurkaamo??
Matti Savolainen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 07.02.2004 19:16

käsijarru

Viesti Kirjoittaja Matti Savolainen »

Alhaalla on 13 mm avaimelle työtä, kun säätää kahvan korkeutta. Mutteri löytyy suoraan kardaanin päältä. Jarrut säätyy rummun sisältä, kuten edellä on esitettu. Pultti pois ja noin klo 11 löytyy säätöratas. Kahvasta noin 3 -4 pykälää ja säätö kunnolla hiihtämään.
MS
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Matti Savolainen kirjoitti:Alhaalla on 13 mm avaimelle työtä, kun säätää kahvan korkeutta. Mutteri löytyy suoraan kardaanin päältä. Jarrut säätyy rummun sisältä, kuten edellä on esitettu. Pultti pois ja noin klo 11 löytyy säätöratas. Kahvasta noin 3 -4 pykälää ja säätö kunnolla hiihtämään.
MS
Nut ei ummarra?
Kyllähän tuollakin tavalla varmasti tulee kuntoon.. vähän tarkennusta/ oma mielipide:

Jos käsijarru kahva nousee liian ylös niin kengät ovat liian kaukana rummusta.
Vaijeria EI tarvitse säätää jos ei vaijereita vaihdeta.
Vaijerit eivät yleensä veny.
Vika on ollut poikkeuksetta rummun sisällä, jos vaijerit liikkuu.

On vi......maista korjata käsijarrua sellaisen säätäjän jäljiltä joka on kiristänyt vaijerista!
Vaikka saahan siinä enemmän veloittaa työstä toisten jälkiä korjaillessa:lol:

Ja miksi kahvaa pitää vetää jos säätää rummusta?
Jarru säädetään: Käsijarru löysättynä kahvasta/polkimesta, Tarkistetaan ,että kenkien levittäjät (linkut) ovat taka-asennossa rummun sisällä, (etteiväi ole jumiutuneet pohjaan).

Säätöratasta pyöritetään kunnes pyörä menee jumiin (kengät asettuvat rummun pintaan tasaisesti)

Säätöä löysätään n.5 naksausta, että rengas pyörii taas kevyesti ja kengät ehkä hiukan hipsivät rumpua, mutta eivät laahaa lämpimänäkään.

Ja näin!
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin