Pälätystä renkaan ja vanteen vaikutuksesta....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Pälätystä renkaan ja vanteen vaikutuksesta....

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Joku tuolla toisessa topikissa kirjoitti aika tyhjentävästi pyöränkulmien merkityksestä ja jäikin itseäni vaivaamaan tuo rengaspuoli. Kertokaapas viisaammat rengaskoon merkityksestä ajettavuuteen eli ts. kiinnostaa, esim.

Miten vaikuttaa renkaan leveys ja profiili esim. uraherkkyyteen, suuntavakavuuteen, renkaan kulumiseen jne...

Miten vaikuttaa renkaan/vanteen halkaisija em. asioihin.

Eritoten vanteen painon vaikutus kiinnostaa. Mitä vaatimuksia Kevyt/painava vanne aiheuttaa jousitukselle jne....

Kukaan ei varmaan arvannut, että aion kasvattaa aakkosen vannekokoa aika rapsakasti 8)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä kevyemmät vanteet sen parempi - jousittamaton massa pienempi.
Leveämmät renkaat ovat "uraherkemmät"

(Huom ! Kukaan ei ole kysynyt mitään aiheesta "kuluuko rengas kovemmilla paineilla keskeltä vai laidoilta :lol: :lol: :lol: )
wiimax.fi
Rasvanäppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 12.12.2003 15:16

Viesti Kirjoittaja Rasvanäppi »

Palaan pian asian tiimoilta häiritsemään.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

(Huom ! Kukaan ei ole kysynyt mitään aiheesta "kuluuko rengas kovemmilla paineilla keskeltä vai laidoilta :lol: :lol: :lol: )[/quote]

Ei vaan kysymys kuuluu,kuluuko rengas matalalla paineella keskeltä,vai ei :lol: :lol: :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

G280E kirjoitti:(Huom ! Kukaan ei ole kysynyt mitään aiheesta "kuluuko rengas kovemmilla paineilla keskeltä vai laidoilta :lol: :lol: :lol: )
Ei vaan kysymys kuuluu,kuluuko rengas matalalla paineella keskeltä,vai ei :lol: :lol: :lol:[/quote]

Sitähän voisi taas alkaa miettimään :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikä kun mietitään sitä miten se kysymys kuuluu :lol:

( tässäpä Mr.Benz saa tyhjentäviä vastauksia kysymyksiinsä...)
wiimax.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

dealer kirjoitti:Eikä kun mietitään sitä miten se kysymys kuuluu :lol:

( tässäpä Mr.Benz saa tyhjentäviä vastauksia kysymyksiinsä...)
Jep!! Joutuu kai hommaamaan uuden rengastuksen arvaamalla. no ei kai... Rengas ja vannekoko on oikeestaan jo päätetty, mutta tuo painoasia jäi arvelluttamaan ja tietysti kaipailin kommenttia tuosta vanteen halkaisijan vaikutuksesta. Kokoa on siis tarkoitus kasvattaa 195/50/15 (vanne 6,5x15) --> 215/35/18 (vanne 7-7,5x18)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

( tässäpä Mr.Benz saa tyhjentäviä vastauksia kysymyksiinsä...)[/quote]
Eipäs vaan tyhjentäviä valmiita kysymyksiä,vastauksiinsa :lol:
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

sen ainaki tiedän että kun olen ajanu corvetella jossa oli alla edessä 275/40 -17 ja takana 335/35-17 niin ei ole kiva ajaa urissa... keikuttaa niin pirusti
onkos kukaan ajanu leveämmillä?
Trust me I know what I'm doing...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

rönttä kirjoitti:sen ainaki tiedän että kun olen ajanu corvetella jossa oli alla edessä 275/40 -17 ja takana 335/35-17 niin ei ole kiva ajaa urissa... keikuttaa niin pirusti
onkos kukaan ajanu leveämmillä?
huoooohhh!!!

Mullei oo korvettee (eikä tuu)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Paljonkos 16,5 tuumaa on milleissä?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

G280E kirjoitti:Paljonkos 16,5 tuumaa on milleissä?
419,1
???
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

MrBenz; minulla on kyllä sellainen käsitys että jos laitat autoosi tuon suunnittelemasi rengastuksen, niin mersu on ajo-ominaisuuksien osalta pilalla, mutta hienon näköinen.
Eihän nuo nyt kovin leveät ole, mutta profiili on matala !

Vetelee uraisella tiellä ja tärisee pikkukuopissa.
Mutta eiköhän täältä löydy joku, jolla on kokemusta omasta autostaan, miten se on muuttunut tuollaisessa rengaskoon muutoksessa.

Oletko tietoinen minkäverran "paketin" paino muuttuu ja mihin suuntaan ?
Mitä vaatinee katsastus kun vanne suurenee 3" ?
wiimax.fi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kuluuko rengas keskeltä

Viesti Kirjoittaja markku »

Tartun koukkuun "kuluuko rengas matalalla paineella keskeltä"

Olen viime syksynä rengasliikkeessä hämmästellyt keskeltä kuluneita taksien takarenkaita ( reunat olivat kuin pakasta vedetty ) ja ihmetellyt että taitaa se 200CDI olla varsinainen tykki kun tällaista suditusta saa aikaan.

Kysymys on kuitenkin alipaineesta ja järkeenkäyvän selityksen asiaan tarjosi Larry:

http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... adid=88339

Eli pienellä paineella renkaan keskiosa kuluu nopeasti hankausilmiöstä johtuen.

Samaisessa rengaspajassa Mersuun pantiin 2,5/ 2,7 kilon paineet. Ilman käsirysyä eivät suostuneet niitä pudottamaan alemmas.
S320L -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, markku, näin se on.

Tuossa aiemmin Agipin ja G280E:n kanssa käytimme tässä ketjussa muutaman "puheenvuoron" aiheesta, ihan siitä johtuen kun vielä aiemmin käytiin keskustelua asiasta muualla.
Hymy huulilla ja hampaat kirskuen. :lol:

Lienetkö lukenut, aiheesta pantiin pystyyn äänestyskin, etsippä haulla jos kiinnostaa.
wiimax.fi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Keskeltä kuluu

Viesti Kirjoittaja markku »

Juu, olinhan siellä minäkin, meinaan ko. threadissa. Tämä oli vaan ensimmäinen kerta jolloin näin selityksen tälle ilmiölle ja jonka jopa minäkin ymmärsin.
S320L -97
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

dealer kirjoitti:MrBenz; minulla on kyllä sellainen käsitys että jos laitat autoosi tuon suunnittelemasi rengastuksen, niin mersu on ajo-ominaisuuksien osalta pilalla, mutta hienon näköinen.
Eihän nuo nyt kovin leveät ole, mutta profiili on matala !

Oletko tietoinen minkäverran "paketin" paino muuttuu ja mihin suuntaan ?
Mitä vaatinee katsastus kun vanne suurenee 3" ?
Niin pilalla ja pilalla.. onhan tuo vakioprofiilikin jo 50-sarjaa ja "tehdastuning"-renkaassakin koko on 205/40/17, joten ei se itseasiassa niin kamalasti se kumi "ohene". Vannekoko tosin kasvaa aika rapsakasti, siksipä kyselinkin sen vaikutuksesta ajettavuuteen. Voisi kuvitella että ohjaus jäykkenee aika tavalla kovemmissa vauhdeissa ts. meno vakavoituu, mutta tuleeko siitä kivireki?

Paketin paino kasvaa varmasti aika mukavasti, riippuen tietysti vanteesta mihin verrataaan... Verrattuna tuohon alkuperäisvanteeseen paino ei varmaankaan hirveästi kasva, koska alkup. vanteen rakenne on aika järeä. Taas jos verrataan tuohon aikaisempaan kesäkiekkoon (kts. avatar) niin seuraava vanne painaa varmasti paljon enemmän. (tod. näk. saman tyyppinen vanne, mutta 3" suurempi).

Tuskimpa katsastuksen kanssa mitään ongelmia tulee, koska onhan tehtaan tuuninkikokokin jo tuon 17" ja kokoahan saa kasvattaa 1" ilman muutoskatsastusta ja esim brabukselta löytyy 18" kiekkoja ko. kulkineeseen. Jotta kyllä ne sinne helposti mahtuu myös 35mm madalluksella, kunhan vain on oikea ET.

Tuo ET tässä itseasiassa on suurin ongelma. Ei oikein ole noita vanteita 7,25" leveenä ja minimi ET:n ollessa 40, mieluummin lähemmäs 50.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun mielipiteeni perustuikin vain "mutuun" ,joka on peräisin kokemuksista mitä on tullut koeajettuani tuontapaisella rengastuksella varustettuja autoja, eikä niistä mikään ole ollut A mersu niin että en voi asiantuntemuksellani paljon kehuskella.

Voi olla että koko on sopiva autoosi, ajoltaankin.
wiimax.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Niin... luulenpa että aika harva on moista auto/rengas yhdistelmää kokeillut, joten se myöskin jää arvailujen varaan, ainakin siihen asti kun olen moiset pallot autooni saanut laitettua...

Noh kerron sitten kokemuksistani, kunhan tuo kesärengaskausi todenteolla alkaa ja vanteet on hankittu
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Ura herkkyys ei johdu pelkästään renkaista. Siihen vaikuttaa auton leveys yms. alusta ratkaisut aika paljon. Itselläni oli viime kesänä 275/30 r20 eikä vedellyt urissa eikä ollut mikään "kivireki"
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Lisäksi uraherkkyys johtuu renkaan kulman muodosta.
Pyöreä kulmainen rengas ei ole niin herkkä mitä vähän jyrkempi reunainen.

Mutta aakkosessa voi 18" kanssa tulla jo ongelmaa....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Mielestäni paras on kun pysyy kaukana matalemmasta kuin 50 sarjalainen jos meinaa että pysyy auto mukavana ajaa. Onhan se helekutin hienon näköinen 18" pyörillä 35 sarjan kumeilla, mutta kun ajaa esim. suomen teilläkin tuttuun ilmiöön eli routa kuoppiin, tulee kevennystä lompakkoon ja taas uusi kiero "kukan kastelu letkuteline" autotallin seinään.

Itse olen kokeillut 45 sarjalaista ja viimeiseksi kokeiluksi jäi. :twisted:
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vanne valinta on yleensä tietoinen valinta.
Ei sitä tule joka kyntöpellolla ajettua kun on matala rengas.
Ja hillitsee vauhtia jos huonoa tietä.

Eihän kukaan pakota ostamaan matalia renkaita jos ei taho!
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin