W202 virtalukon lukkopesä lähti irti!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

W202 virtalukon lukkopesä lähti irti!?

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Eli tuli tuossa jokunen aika sitten ostettua tuollanen vm95 c220..
Ja tänään aamulla kun menin käynnistämään autoa, ei auto käynnistynyt, ei tullut edes virtoja päälle.. No, vedin avaimen ulos ja kas kummaa, lukkopesä tuli avaimen mukana pihalle! :shock:

Avain kyllä irtoaa pesästä..

Yritin tunkea lukkopesää takaisin paikoilleen, mutta ymmärrykseni ei riittänyt esimerkiksi siihen että missä asennossa tuon pitäisi paikoilleen edes mennä..? Yritin rustata sitä myös avaimen kanssa..

Lueskelin hieman Googlesta löytämiäni tekstejä, ja niiden perusteella lukkopesän pitäisi lähteä työntämällä jotkin 2 tappia lukkopesän molemmille puolille, mitkä vapauttaisivat lukkopesän, ja samalla tapit estäisivät ilmeisesti jonkin asennon muuttamisen? Ja näin uusi lukkopesä olisi helppo saada paikoilleen? Tällöinhän minulla on tuo asento mennyt täysin pieleen..? Ja miten voi olla mahdollista että tuo lukkopesä edes irtosi?


Mitä nyt pitäisi oikein tehdä? Saako tuota vanhaa lukkopesää vielä paikoilleen, ja toimivaksi? Mistä saisi uuden lukkopesän, ja miten saan asennettua sen paikoilleen? Onko keinoa jolla saisin auton nyt kuitenkin käymään, jotta voisin ajaa esim. jollekkin pajalle?


Kiitos vastaajille! =)
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Eikö kukaan osaa auttaa..? =/

Koitin tänään käynnistää tuota ilman lukon patruunaa meisselillä, mutta ei tapahdu mitään..
Meisseli kyllä toimi kuin avain, eli tuntui kun meisseli pyöri virta-asentoon, ja starttiasentoon ym.

Tuntuu kuin koko auto olisi kuollut, edes kattovaloa tai hätävilkkuja ei saa päälle, eikö näiden kuuluisi kuitenkin toimia?

Koitin antaa toisesta autosta apuvirtaa, mutta ei auttanut mitään.. Autoon ei siltikään tullut yhtään eloa.

Apua kaivattaisiin.. :(
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

http://www.youtube.com/watch?v=sSSgf4ZZ ... re=related

En tiiä liekö tosta mitään apua mutta olettaisin ainakin että sulla on tommonen ihan mekaaninen se avain
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Kyllähän tuosta nyt jotakin apua oli, kiitän =)

Ja on tosiaan tuollainen ihan mekaaninen avain..

Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin startata meisselillä pyörittämällä ?
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... d96af9905b

Kannattaa lukea tuo keskustelu läpi...
Esim releet ja sulakkeet on helppo tarkastaa kuten tuolta linkistä selviää ja se on ilmaista :) Mut myöskin noita virtalukonpohjia on moni saanut vaihtaa niin tuohon mekaaniseen sekä uudempaan elektroniseen virtalukkoon :?
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Kävin tuossa äskettäin autoa taas ihmettelemässä..
Ja sain virtalukon patruunan nyt mielestäni oikein paikoilleen, ja virtalukko ainakin TUNTUISI toimivan.. Mutta autossa ei silti ole minkäänlaisia elonmerkkejä..

Katsoin takakontista sulakkeet ja releen (ainoa jonka löysin..), ja kaikki näyttivät ehjältä.. Irrotin releenkin ja vähän puhdistelin. Onko rele ehjä kun sisältä kuuluu hieman helinän kaltaista ääntä kun sitä ravistelee?

Ja mikäköhän sulake tai rele tuossa voisi olla sellainen "päävirtakatkaisija" ?? Autossa kun ei ole MINKÄÄNLAISTA eloa..

Ja onko noita asiaan mahdollisesti vaikuttavia sulakkeita tai releitä jossain muuallakin?
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

konehuoneessa on myöskin sulakkeita mut en nyt muista vaikuttaako niistä mikään tuohon virtojen saantiin joten kyllä nyt kallistuisin ton releen puolelle jos kerran virrat oli hukassa jo ennen tuon virtalukon temppuilua..

Siellä sulakeboksin kannessa on merkitty joka sulakkeen virka niin tarkista löytyiskö sellaista mikä voisi tuohon vaikuttaa ja jos siinä taulukossa lukee saksaa niin käännät vaan ympäri niin saat englannin kielen

Itselläni oli entisessä autossa (ei mersu) automaattivalojen rele sökö se myöskin helisi ja oli kyllä ulospäinkin kärähtäneen näkönen

Releen hinnasta ei ole aavistustakaan mut ei luulisi kovin arvokas olevan
Voit tietysti vielä koittaa että laitat virrat päälle ja menet koputtelemaan sitä relettä vaikka meisselin kahvalla et löytyykö jotain eloa
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Ongelmat alkoivat mielestäni vasta kun patruuna oli irronnut.. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan ole.. Mutta patruunan irtoamisen jälkeen ei autossa ole ollut minkäänlaisia elonmerkkejä..

Noh, käyn huomenna hakemassa uuden releen ja katson jospa auttaisi.=)
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Ei auttanut, autossa ei vieläkään minkäänlaisia elonmerkkejä.. Alkaa toivo jo loppumaan..

Eräs mekaanikko sanoi, että kannattaa tarkistaa onko akun kaapelit kunnolla kiinni, ja onko esim. maakaapeli kunnolla rungossa jne..
En kyllä ymmärrä miten ne voisivat yhtäkkiä lähteä noin vain irti kun auton kuitenkin toimivana siihen jätin?
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

aapoautoilija kirjoitti:Ei auttanut, autossa ei vieläkään minkäänlaisia elonmerkkejä.. Alkaa toivo jo loppumaan..

Eräs mekaanikko sanoi, että kannattaa tarkistaa onko akun kaapelit kunnolla kiinni, ja onko esim. maakaapeli kunnolla rungossa jne..
En kyllä ymmärrä miten ne voisivat yhtäkkiä lähteä noin vain irti kun auton kuitenkin toimivana siihen jätin?
onhan tuo huono kontakti kyllä mahdollinen kun aika kostea keli ollut mut akusta kun ottaa kengän irti ja jos antaa kipinää niin kyllä kontaktit on kunnossa.. Ota vaikka se maakaapeli akusta irti ja pidä vartti irrotettuna ja koita sen jälkeen uudelleen.. Ei sitä virtalukon pohjaa kannata ainakaan ihan arvailujen perusteella ostaa kun on kumminkin aika hintava
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Nyt sain virtalukon toimimaan kunnolla, ja sain auton käyntiinkin.

Mutta ilmeisesti akku hukkaa virtaa parkissa ollessaan jostakin? Mitään sähkölaitteita ei kyllä pitäisi olla päällä..
Voiko vika olla esim. virtalukon pohjassa?

Ei viitsisi joka kerta parkkeerattuaan irrottaa akun maakaapelia..
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Mahtaisko akku olla tiensä päässä vai oletko koittanut ladata laturilla täyteen tyhjentymisen jälkeen? Pakkasella on kovin heikkoa tuo virran vastaanotto akussa joten siitä auton omasta laturista ei pätkäajossa ole paljonkaan iloa jos akku on valmiiksi tyhjä
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
aapoautoilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 07.03.2010 19:37

Viesti Kirjoittaja aapoautoilija »

Autossa on täysin uusi akku.. Ostin autoliikkeestä valmiiksi ladattuna.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... light=akku

Tuolta näyttäis löytyvän jotain juttua siitä kuinka lähteä selvittämään tota virtahävikkiä.. Myöskin ilmeisesti jälkiasenteinen varashälytin voi aiheuttaa tuota akun puutumista jos sellainen sulla on?
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jos epäilet että jokin laite kuluttaa sähköä vaikka ei pitäisi niin se on helppo tarkastaa.

Otat akusta + piuhan irti. Sitten lyöt akun ja sen irrottamasi johdon väliin ampeeri mittarin tai yleismittarin, kunhan pystyt mitata virtaa eli ampeereja. (A)

Tämän jälkeen joku tuijottaa lukemia amppeeri mittarissa, ja toinen nyppii järjestyksessä sulakkeita irti. Sitten jos jonkin sulakkeen kohdalla tapahtuu huomattava heitto amppeeri mittarissa, niin vika on jossain laitteessa, mikä on tämän sulakkeen takana.
bensapumppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09

Re: W202 virtalukon lukkopesä lähti irti!?

Viesti Kirjoittaja bensapumppu »

Nostan kun ei itelläkään halua tuo avain pyörähtää lukossa ollenkaa. Avain siis ei pyörähdä edes yhtä asentoa eteenpäin siitä kun avaimen iskee sisään. W202 -95 auto kyseessä. Mitään niksejä joilla sais toimimaan? Mitenkäs tuo virtahävikki vaikuttaa tuohon kun kyseessä on kumminki manuaalinen avain ja keskuslukitus toimii avaimella ja avain toimi ainakin apparin oveen normaalisti, vai oliko kyse jostain muusta autosta? Vähän kovempaa on saanut pyöräyttää tuota avainta mutta on se kyllä pyörähtänyt starttiasentoon. Eilen kun käynnistin muutaman kerran niin kuului jonkunlainen naksaus kun avain pyörähti virtalukossa. Selviääkö helpoiten lukkopesän vaihtamisella, vai pitääkö silloin vaihtaa myös keskuslukituksen avain, vai riittääkö että puran avainta että saan vain sen "avaimen metalliosan" vaihdettua siihen avaimen muoviosaan? Apua siis kaivattaisiin :D
Vastaa Viestiin