MB-200 D vm 1990

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Järkkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

MB-200 D vm 1990

Viesti Kirjoittaja Järkkä »

Kaksi asiaa:1. Oikea takapyörä sutii varsinkin liukkaalla, mikä on vialla ja mikä on korjattava? Onko tässä mallissa lukkiutumaton perä vai mikä?

2. Autossa on ABS-jarrut ja liukkaalla tai lumisella kelillä jarruttaessa polkimen alla tuntuu kuin olisi hammasratas. Mikä on vialla ja mikä on korjattava?

Ykkös kohdan vika ei johdu siitä, että paino on toispuoleinen.
Autolla ajettu ainakin 565.000 km.
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

näin vanhoissa mersuissa absien kuuluukin täristää melkolailla. on ihan eri luokkaa, kun joissain uusissa autoissa.

onko nakit eriparia, taikka erilailla kuluneet? pyörimissuunnat samaan suuntaan?
W201 250DT 20V
w201 190E
warrior70
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja warrior70 »

Ettei sulla olis vasemmalla jotain jumia esim. jarrussa? Kun tuo voima menee aina sinne mihin helpoiten pääsee. Tavallinen lukoton perä varmaan on jos ei sulla keltanen valo vilku kojetaulussa kun suditat.
Harri126
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jäykällä taka-akselilla varustetut autot sutivat aina helpommin oikealla takarenkaalla, koska kardaanin vääntö keventää sitä. Mitenhän se vaikuttaa erillisjousitukseen?
Edit lisäys
Se on aina hienoa, jos 200 D sutii. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Järkkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

pera8x kirjoitti:näin vanhoissa mersuissa absien kuuluukin täristää melkolailla. on ihan eri luokkaa, kun joissain uusissa autoissa.

onko nakit eriparia, taikka erilailla kuluneet? pyörimissuunnat samaan suuntaan?
En hallitse täysin termistöä joten pieni tarkennus on paikallaan eli mitä ovat"nakit" ja mitkä pyörimissuunnat ja mihin suuntaan pitää olla? Muuten tämä vaikuttaa lupaavalta vastaukselta.
Järkkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

warrior70 kirjoitti:Ettei sulla olis vasemmalla jotain jumia esim. jarrussa? Kun tuo voima menee aina sinne mihin helpoiten pääsee. Tavallinen lukoton perä varmaan on jos ei sulla keltanen valo vilku kojetaulussa kun suditat.
Valo ei pala. En sudita tarkoituksella vaan aivan normaalissa käytössä sutii jos kitka pieni kuten lumi, jää, irtosora jne. En juuri nyt tiedä mikä perä, mutta Oil Boysilla ei ollut siihen öljyä. Eli on todennäköisesti lukkiutumaton perä.
Järkkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

pera8x kirjoitti:näin vanhoissa mersuissa absien kuuluukin täristää melkolailla. on ihan eri luokkaa, kun joissain uusissa autoissa.

Kyselenkin tässä onko se jonkinasteinen vika tai normaali kuluma? Ja ennenkaikkea kuinka se korjataan eli tehdään siitä ikäänkuin uusi. Auton iällä ei ole merkitystä. Ja miksi kyselen, siksi koska korjaan sen itse jos vain suinkin mahdollista. Ja siksi minun on tiedettävä vähän enemmän kuin tällä hetkellä. Auton korjaajat ovat kalliimpia kuin lääkärit tai tuomarit tai lentokapteenit, mutta ei pärjää virkamiehelle.
Whaeva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Järkkä kirjoitti:

Kyselenkin tässä onko se jonkinasteinen vika tai normaali kuluma? Ja ennenkaikkea kuinka se korjataan eli tehdään siitä ikäänkuin uusi. Auton iällä ei ole merkitystä. Ja miksi kyselen, siksi koska korjaan sen itse jos vain suinkin mahdollista. Ja siksi minun on tiedettävä vähän enemmän kuin tällä hetkellä. Auton korjaajat ovat kalliimpia kuin lääkärit tai tuomarit tai lentokapteenit, mutta ei pärjää virkamiehelle.
Ei kumpikaan, sen vaan kuuluu olla sellanen. Tärinä/juurina siis kuuluu asiaan.
Oikea takapyörä sutii, koska itse istut vasemmalla. Painoa enemmän vasemmalla renkaalla... Tai sitten vasemman pyörän jarru laahaa hiukka... kovaa ajoa vaan!
Kunnossa on autosi. Vaikka hyvähän sitä on kysellä, jos on epävarma. :)
Järkkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Whaeva kirjoitti:
Järkkä kirjoitti:

Ei kumpikaan, sen vaan kuuluu olla sellanen. Tärinä/juurina siis kuuluu asiaan.
Oikea takapyörä sutii, koska itse istut vasemmalla. Painoa enemmän vasemmalla renkaalla... Tai sitten vasemman pyörän jarru laahaa hiukka... kovaa ajoa vaan!
Kunnossa on autosi. Vaikka hyvähän sitä on kysellä, jos on epävarma. :)
Vieressä on istunut ylipainoinen kaljan turvottama karju ja jarrut ei laahaa, mutta silti sutii. Mersumies ei ole epävarma. Meitä mersumiehiä on paljon niin mistä löytyy se joka tietää vastauksen kysymyksiini?
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

nakit=renkaat.

siis jos renkaat on eriparia, taikka toinen rengas on huomattavasti toista kuluneempi, niin se kuluneempi/huonompi rengas sutii helpommin. ABS:t täristää kaikissa 124 koppasissa mersuissa. polkimessa tuntee, kun ABSit tekee työtään. se on ihan normaalia.

jos sää saat sen auton nosturille, taikka tunkilla puolen kerrallaan ilmaan, niin voisit koittaa nyt ainakin sen, ettei siellä laahaa mikään jarru, niin kuin joku jo epäili.
W201 250DT 20V
w201 190E
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voiko olla, että etujarrut jumittavat niin paljon, että liukkaalla liikkeellelähtö tuottaa vaikeuksia? Tällaisiakin on nähty.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

eikös se ole aivan normaalia että lukottomassa perässä rengas joka saa vähemmän pitoa sutii :roll: ainakin itsellä monta kertaa toinen rengas ollut pitävällä alustalla ja toinen jäätiköllä eikä liikkeelle ole oikein päässyt.
Whaeva
Mersumies
Mersumies

Kuka ihme muutenkaan noita seuraa, kumpi pyörä siellä lukottomassa perseessä lähtee ekana sutimaan. Mulla ainakaan ole hajuakaan omasta. Kyllä se perä sitten ilmottaa, kun/jos on hajoomassa.
Väkisin haetaan kyllä vikaa nyt, eikä uskota kun neuvotaan. :lol:
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Whaeva kirjoitti:Kuka ihme muutenkaan noita seuraa, kumpi pyörä siellä lukottomassa perseessä lähtee ekana sutimaan. Mulla ainakaan ole hajuakaan omasta. Kyllä se perä sitten ilmottaa, kun/jos on hajoomassa.
joo, lisää kasua vaan, niin alkaa se toinenkin gummi hyvällä tuurilla sutia. taikka sitten vähemmän kaasua, niin lakkaa se sutiminen.. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tietysti vaivaan on myös lääke. kunnon nastarenkaat. hakka vitosilla ei oo mun tarvinnu liukastella ja lähtee mäestä kun mäestä. melkein aina :lol:
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tese »

pera8x kirjoitti:
Whaeva kirjoitti:Kuka ihme muutenkaan noita seuraa, kumpi pyörä siellä lukottomassa perseessä lähtee ekana sutimaan. Mulla ainakaan ole hajuakaan omasta. Kyllä se perä sitten ilmottaa, kun/jos on hajoomassa.
joo, lisää kasua vaan, niin alkaa se toinenkin gummi hyvällä tuurilla sutia. taikka sitten vähemmän kaasua, niin lakkaa se sutiminen.. :roll:
Jep, tai ajelee auton paikkaan jossa se yleensä aina sutiva pyörä on sulalla asfaltilla ja sutimaton jääpintaisella alustalla. Jos asfaltiin jää mustaa ja nastoja reippaan liikkeelle lähdön seurauksena niin vasta sitten kanattaa huolestua ja alkaa etsimään vikaa. :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Jos jarrut kunnolla jumii niin sen huomaa jo:

1. ei rullaa esim. loivalla parkkipaikalla. Tai suoralla: vapaalla (vaihde pois päältä) käy vähän työntämässä, niin suoralla asfaltillakin liikkuu jo metritolkulla kun vähän tönäisee.
2. Hajusta.
3. Jarrupölystä vanteella / pölykapselilla
4. Lämmöstä. Sormella kokeilemalla levyä jos ylettyy, tai hohkaahan se lämpöä jo kauemmaskin.

Jos on oikein pro-mies ja omaa tunkin, voi toki auton nostaa ylös kuten täällä jo mainittiinkin.

PS. Jos jossain päin Suomea näette idiootin työntämässä diesel-Mersua, niin se olen minä kokeilemassa jarrujen laahaamattomuutta :lol:
Whaeva
Mersumies
Mersumies

Noniin, tai ehkä se kaikista luontevin tapa on pysähtyä ihan normi ajossa vapaa päällä ilman jarrua risteykseen... Jos nytkähtää - jarrut laahaapi.
Vastaa Viestiin