W124 300E puoltaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

W124 300E puoltaa

Viesti Kirjoittaja konna »

Jonkin aikaa ollut tuollainen riesana. Auto vetää ojaan aika rajusti ja alkaa pitemmillä matkoilla mennä hermot. Eli jos haluaa auton menevän suoraan niin täytyy rattia kääntää keskiasennosta vasemmalle. Jos kädet päästää irti niin ratti menee keskiasentoon (tai hieman sen yli) ja auto menee ojaan kolmessa sekunnissa. Jos taas ajaa vastaantulevan kaistaa niin se ei vetele kumpaankaan suuntaan ja menee hienosti. Ja selvennykseksi vielä, että auto puoltaa talivrenkailla ja kesärenkailla Pari kertaa käyty mesehuoltamolla tarkastamassa mikä on vialla. Vaihdettu taakse joitain tukivarsia ja siellä ei ole kuulemma enään väljää. Eteen laitettiin ohjausiskari, apusimpukan korjaussarja ja oikealle raidetanko. Lisäksi tehty pari kertaa 4-pyörä suuntaus. Näiden jälkeen auto vetää ihan samanlailla kuin ennen korjauksia. Huoltomiehen mukaan auto menee muka suoraan ja paremman siitä saa vain vaihtamalla alkuperäinen alusta siihen (tällä hetkellä madallusta), mikä on mielestäni aika naurettava väite. Kenelläkään ideoita tai kokemuksia millä tuosta pääsisi eroon?
Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ei tuu muuta kyllä mieleen ko väljää puslissa/nivelissä tahi suuntaus tai molemmat. Saa fiksummat sit kertoa enempi, mutta näin pikasesti ajateltuna.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mitä rengas kokoa käytät ja paljonka on paineita?
Onko takakelkan kumityynyt kunnossa?
Onko ko. mese joskus kolaroitu?
Onko se edes joskun taannoin kulkenut suoraan?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Huono ohjauksen iskunvaimennin tekee myös tuota.Eikä ole kalliskaan osa.
Avatar
uate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 01.01.2006 05:16
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja uate »

Joo toi alustasarjaväite ei ole ammattimiehen puhetta. Alapallonivelen väljyys ainakin aiheuttaa vetelyä mutta aina samaan suuntaan ja noin nopeasti kuullostaa aika erikoiselta. Silti vastaantulevan kaistalla menee suoraan? Alapalloa silti veikkaan jos ei niitä ole vaihdettu. Jos et kaukana asu Hämeenlinnasta niin vie mese Taisto Ruohon mersukorjaamolle niin vika löytyy varmasti, eikä ole kallista.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.

w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Onhan pyöräkulmat säädetty niinkuin mersun kulmat kuuluu säätää? Niitä ei säädetä niinkuin muiden autojen... Mersussa oikeanpuoleisen akselivälin on oltava pidempi. Tällä juuri poistetaan tien kaltevuudesta aiheutuva puolto.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alapallosta tosiaan ei välttämättä helposti löydä väljää.mutta rengasraudalla kampeamalla kyllä löytyy.Sekin kai pitäis tehdä siten että pyörä maassa,siellähän se on eniten kulunut kuin ylös nostossa ja pallo toisessa laidassa tai kannatella tunkilla alavartta ajokorkeudelle ja sorkkaraudalla etsintää.
Itsellä rengasliikkeessä säädätetty 4 pyöräsuuntaus meni päin mäntyä.Sitten vein veholle ja kas sehän tuli kuntoon.
Joissakin paikoissa on asiantuntevaa asentajaa myös rengasliikkeissä ja korjaamoissa.Pitäiskin katsella että vanhempi asentaja tekis säädöt.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Mersu on juurikin tuosta paskamainen, kun normi katsastuksessa ei löydy useinkaan väljää, vaikka sitä on monessa paikassa. Eikä välttämättä edes kolise. Ajossa se vaan tuntuu - huononee pikkuhiljaa.
Omassa kans molemmat alapallot paskana. Narisseet 3 vuoden ajan joka kevät. Silti aina leimasta läpi ilman väljyyksiä. Itse ton vaan huomaa ratissa ja ajossa jo...
Pitäis saada vaan niskasta kiinni ja vaihtaa, ettei levähdä ajossa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös sen väljyyden saa tietää niinkin kuin että laittaa injektio ruiskulla peräöljyä suojakumin alle niin lähtee paska liikkeelle ja kohta on kahta kauheampi ajaa jos pallossa on väljää mutta ruoste pitää välyksen kurissa vaikka onkin tois reunas ja kulmat viturallaan.
Yks juttu kun tulee aika paljon ajeltua samoja teitä jotka ovat paskassa kunnossa/urilla niin vähän vetää mutta kun poikkeaa kunnon baanoille niin ero on huomattava.
Avatar
uate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 01.01.2006 05:16
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja uate »

Jos alapallo narisee niin ei sen silti tarvi olla väljä vaan kuiva, öljyä kumin läpi niin voi mennä vielä muutaman vuoden. Kysymys oli siitä että omalla kaistalla vetää oikeelle ja naapurin kaistalla ei. (eli kannattaa ajaa koko ajan naapurin kaistalla) ei vaan, omalla kaistalla ajat yleensä uriin katsottuna aina samassa kohtaa (tavoille uskollisena) eli silloin toden näköisesti voi vetää aina samaan suuntaan. Edelleen suosittelen Ruohon Taistoa hämeenlinnassa. Alan ammattilainen.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.

w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Moro mun veikkaus on simpukka paljoko ajettu ja onko vaihdettu niveliä etupäähän .ohjaus eri asennossa niin kuluneisuus tehostuu jos simpukka ei ole siinä vaki asennossa. tää on vaan mutua mutta kumminnii.
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

puolto

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Vielä semmonen juttu että missä kunnossa on kallistuksen vakaimet voi aiheuttaa myös vetelyitä kyseessä olevalla tavalla
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oisitko sitä mieltä myös että ehkä jos kallistuksen vakaajan kumeissa ois välystä niin sekin tuntuis vetelynä??
Kun omissani on,siksi kymysys.
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

vakaajat

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Tää on van mun mielipide.kun ajellaan vaikka 100km tunnisa motarilla niin siihen vakaaseen menoon ei tartte paljoo olla vikaa.jos kallistuksenvakaimet ei ole oikein kondiksessa niin tietkun on täällä suomenmaassa silleen että keskeltä korkee ja reunoille laskee niin esim. kun siinä vaikka ohittelee ja vielä siinä simpukassa sanomista niin onhan se oikeen ajamista.tietenkin tehostuu vielä jos leveät matala brofiili renkaat.mutta se täytyy vielä sanoa jotta on ollu noita kotteroita yli 50 kpl omassa ajossa niin kyllä mese on aika tarkka jos huolettomasti pitää ajella entiiä mistä johtuu?muilla vitkuttimilla kun päästeli niin ei sillä niin väliä kuhan oli sinnepäin niin tuntuntu suhtkot hyvältä taas oma mielipide.mutta en meinaa vaihella.
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Joo eli rengaskoko talvella 195/65/15 eli ihan vakiot. Kesällä sitten 235/45/17. Mutta tosiaan molemmilla vetää ojaan. Autolla ajettu noin 340tkm ja kolaroimaton yksilö kyseessä ja muutoinkin hienossa kunnossa. Auto on kyllä joskus taannoin mennyt ihan suoraan. Puoltamisen voimakkuus on suoraan verrannollinen tien kaltevuuteen, mitä kaltevampi sitä enemmän yrittää mettään. Ohjaukseen vielä liittyen tuli mieleen seuraavat asiat: pyörittäessä rattia äärilaitoihin niin se ei ollut ihan tasan saman verran oikealle vrt. vasemmalle. Lisäksi kun ratti menee rattilukkoon niin se on hieman kääntyneenä oikealle. Voiko näillä olla vaikutusta mitenkään säätöihin/säätämiseen? Niin ja katsastuksessa tuli kyllä ilmi, että oikella alapallossa oli väljää, mutta meni vielä läpi. Eli kannattaisiko tuosta nyt lähteä liikkeelle? Samalle mersuhuoltamolle en ole enään viemässä kun tuntuvat vain kiskovan rahaa eikä itse ongelmalle tapahdu mitään.
Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suuntaus pitäis aloittaa simpukan keskittämisellä ja huoltoasemat eivät varmasti tee niin.Kuvailemasi ääriasentoon ajo kertois siitä.Simpukassa on pultin alla kolo johon tulee tappi ja sit säätämään.
Veholle vienti ois varsin järki päätös ja kertoo vielä että epäilee keskittämistä niin eiköhän ja tieten ne alapallot jatakakelkan kumipuslat.Mulla oli ehjän näköiset ja nesteetkin sisällä mutta muuttuihan käytös paljon.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

No ei varmana johdu kallistuksenvakaajista.... :lol:

Vaihda se alapallo ja käy säädättämässä kulmat uudestaan.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Joo väljä alapallo ensin vaihtoon.

Oma veti kanssa ojaan kovasti, ja samaa on tehnyt moni muukin ajamani mersu. Jonkinnäköinen "ominaisuus" siis näissä joissa alusta ei ole enää ihan tiptop-kunnossa. Ojaan vetämistä voidaan vähentää lisäämällä oiken puolen eturenkaan casteria. Omassa tuo auttoi kampeamiseen, nyt kulkee kokolailla suoraan.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

konna kirjoitti:,,,Niin ja katsastuksessa tuli kyllä ilmi, että oikella alapallossa oli väljää, mutta meni vielä läpi. Eli kannattaisiko tuosta nyt lähteä liikkeelle?...
Pyörien asentoa ei voi säätää täsmällisesti, jos nivelissä on väljää. Sellainen säätötyö on rahan haaskaamista eikä asiallisen korjaamo tulisi edes suorittaa säätötyötä, jos alusta ei ole säädettävässä kunnossa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin