o-renkaita jarrusatuloihin?
o-renkaita jarrusatuloihin?
Tietääkö kukaan, mistä voi ostaa mersun jarrusatuloiden välissä olevia o-renkaita? KL:ssä ei ole. Pitääkö nöyrtyä "marmoritiskille". Vai tietääkö joku, käykö sinne jotkut ihan tavalliset teollisuusmallit, ja mitä materiaalia ne pitäis olla, että kestää jarrunestettä?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Jarrusatulan tiivistesarja voisi olla oiva sanayhdistelmä etsimisessä.
Jos autossasi on normaalien autojen jarrut?
Esim tuolta:
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=1998

Jos autossasi on normaalien autojen jarrut?
Esim tuolta:
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=1998
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5714
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
o-renkaista
Joo. Ei ole yleensä tiiviste/korjaus/huoltosarjojen mukana, koska olettaavat, ettei normijätkät halkase satuloita. KL-varaosan kautta eivät noita ainakaan toimita.
Jos nyt joku sattuis nurkistaan löytään, niin saa tarjota. Muuten laitan sinne jotain tilkettä esim. tuolta:
http://www.tisan.fi/orenkaat.html
Jos nyt joku sattuis nurkistaan löytään, niin saa tarjota. Muuten laitan sinne jotain tilkettä esim. tuolta:
http://www.tisan.fi/orenkaat.html
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5714
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
halki...
Prätkätouhuissa ihan arkipäivää, eikä ole ikinä vuotanu. Eihän niitä tarviskaan normihuollon takia halkasta, mut nyt tarvii päästä jysinkoneen kans sinne halkasupintaan... Tarvii saada satulaa uloimmasta kohtaa 3mm sisäänpäin, ja meinasin toteuttaa sen ainetta jakopinnasta poistamalla. Ei mahu muuten vanne. Vanteen sorvaaminen... huono idea. Spacer.. ei anna mitotus myöten. Enkä muutenkaan pidä niistä, vaikka pultattavat onkin ihan ok jos vanteissa jätti et.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
haet motonetistä, taikka biiltemasta sellasen O-rengas sarjan. siinä on kyllä o-renkaita vähän joka lähtöön. on eri paksusia ja eri kokosia. ainakin mulla auttanu moneen vaivaan. ja kestää ainakin pensa, naftaa ja öljyä. luulisin, että jarrunestettäkin, mutta siitä ei ole kokemusta. pistää yhen sellasen o-renkaan kuppiin likoon jarrunesteeseen, niin sekin selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
o-renkaista
"pistää yhen sellasen o-renkaan kuppiin likoon jarrunesteeseen, niin sekin selviää".
Hei, hyvä idea! Luulis viikossa jo liukenevan jos on liuetakseen.
Hei, hyvä idea! Luulis viikossa jo liukenevan jos on liuetakseen.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3016
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kumin pitää olla joko EPDM-kumia tai silikonia, jotta kestää jarrunestettä haurastumatta. En niin tuohon upotuskokeeseen luottaisi, sillä haurastumisprosessi voi kestää pidempään. Ellei nyt sitten malta puolta vuotta liotella..
KLssä katselin muutama viikko sitten yhtä tiivistesarjaa, ja siinä oli mukana nuo kumit. Näytti olevan valmistemaa Epsanja. Niille, jotka tarjoavat O-rengasta, niin tuohan ei ole sellainen tavan O-rengas, vaan pikemminkin O-levy.
Minäkään en pureksimatta niele manuaalien varoitusta, ettei jarrusatuloita voi halkaista. Avasin vanhat takajarrusatulat. Ensiksikin siellä on tiivisteenä vain tuo O-levy, joka puristuu paikalleen satuloissa oleviin uriin. Toiseksi omissa satuloissani pulttien kireys ei edes ollut mitenkään tavaton. Ja kolmanneksi kaksi vanhaa mersukorjaaja kehotti halkaisemaan. Ei ilmeisesti ole vuodellut.
Löysin jostain amerikkalaisten Ferrari-harrastajien sivulta kokoamisohjeen, jossa oli momentti, jolla ne kiristetään. Enemmän jäi mietityttämään, mikäs se olikaan mäntien oikea asento.
KLssä katselin muutama viikko sitten yhtä tiivistesarjaa, ja siinä oli mukana nuo kumit. Näytti olevan valmistemaa Epsanja. Niille, jotka tarjoavat O-rengasta, niin tuohan ei ole sellainen tavan O-rengas, vaan pikemminkin O-levy.
Minäkään en pureksimatta niele manuaalien varoitusta, ettei jarrusatuloita voi halkaista. Avasin vanhat takajarrusatulat. Ensiksikin siellä on tiivisteenä vain tuo O-levy, joka puristuu paikalleen satuloissa oleviin uriin. Toiseksi omissa satuloissani pulttien kireys ei edes ollut mitenkään tavaton. Ja kolmanneksi kaksi vanhaa mersukorjaaja kehotti halkaisemaan. Ei ilmeisesti ole vuodellut.
Löysin jostain amerikkalaisten Ferrari-harrastajien sivulta kokoamisohjeen, jossa oli momentti, jolla ne kiristetään. Enemmän jäi mietityttämään, mikäs se olikaan mäntien oikea asento.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, La 27.03.2010 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: o-renkaista
Ei ne mitään liukene, jarruneste turvottaa ne. Itse kanssa halkaisin satulat mutta ei siinä mitään ongelmaa ollut saada ne kasaan ja tiiviiksi. En edes muista tuliko uudet o-renkaat sarjasta vai mistä, mutta itse menisin tarvittaessa hydrauliikkakauppaan ja pyytäisin sieltä sopivat...niillä on hyllyssä vähän eri tyyppisiäkin eri käyttöön, värikoodaus yms.
...jaa mäntien asento muuten kerrotaan suomenkielisessä opaassa...jos kyseessä on w124...muuten vinkuu peruutettaessa.
...jaa mäntien asento muuten kerrotaan suomenkielisessä opaassa...jos kyseessä on w124...muuten vinkuu peruutettaessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5714
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3016
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Häh..
WhatTheFuck...Eilen just kysyin Treen KL:stä ja kertoivat ettei heidän satsissa ole noita renkuloita?!? Poikkileikkaus on tosiaan neliö.
Toisaalta vanhatkin näyttää niin hyviltä ettei taida uusia edes tarvita. Ja niiden pulttien momentti tuntui tosiaan ihmeen pieneltä... en edes kerinnyt kunnolla alkaa vääntään kun jo napsahteli auki
Ja mäntien asento, osaako joku sanoa, mikä on se oikea? Ei tullut katottua kun pullauttelin ne pihalle...
Toisaalta vanhatkin näyttää niin hyviltä ettei taida uusia edes tarvita. Ja niiden pulttien momentti tuntui tosiaan ihmeen pieneltä... en edes kerinnyt kunnolla alkaa vääntään kun jo napsahteli auki

Ja mäntien asento, osaako joku sanoa, mikä on se oikea? Ei tullut katottua kun pullauttelin ne pihalle...
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
http://startekinfo.de/etools/content/to ... toolno=000 589 35 23 00
Suora linkitys ei onnistunut, mutta leikkaa liimaa periaattella
Suora linkitys ei onnistunut, mutta leikkaa liimaa periaattella
autodidakti
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3016
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ok
Kiitoksia herrat! Varsin täsmällistä tietoa
Ne männät ei sit ihmeemmin vissiin halua pyöriä siellä, vaikkei niitä varsinaisesti mikään estä pyörimästä. Toisaalta eipä niitä siellä varsinaisesti mikään halua pyörittääkään.

Ne männät ei sit ihmeemmin vissiin halua pyöriä siellä, vaikkei niitä varsinaisesti mikään estä pyörimästä. Toisaalta eipä niitä siellä varsinaisesti mikään halua pyörittääkään.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: o-renkaista
[quote=...jaa mäntien asento muuten kerrotaan suomenkielisessä opaassa...jos kyseessä on w124...muuten vinkuu peruutettaessa.[/quote]
Siis mitä? Mäntien asento... Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä? Mitenniin vinkuu peruutettaessa?
Siis mitä? Mäntien asento... Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä? Mitenniin vinkuu peruutettaessa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3016
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Jarrumäntä ei suinkaan ole vain "pyöreä symmetrinen mötikkä", vaan männän laki, siis se osa, joka osuu jarrupalaan, on koneistettu viistoksi noin kolmas-neljäsosan matkalta. Ks. kuva, joka esittää männänasentotyökalua tositoimissa. Tuota työkalua käyttämällä mäntä saadaan siihen asentoon, jossa sen kuuluu satulassa olla.Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Ahaa,en oo koskaan tiennyt kiinnittää tollaseen asiaan mitään huomiota.Tosin omassa 124:ssa olen ottanutkin vaan etumännät irti.Mitään vikaa ei ollut ja laitoin takaisin.Sadekelillä ei kannata mennä katsastukseen...Petteri Kivimäki kirjoitti:Jarrumäntä ei suinkaan ole vain "pyöreä symmetrinen mötikkä", vaan männän laki, siis se osa, joka osuu jarrupalaan, on koneistettu viistoksi noin kolmas-neljäsosan matkalta. Ks. kuva, joka esittää männänasentotyökalua tositoimissa. Tuota työkalua käyttämällä mäntä saadaan siihen asentoon, jossa sen kuuluu satulassa olla.Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä?
Sensijaan 123:ssa kaivelin jumittuneita mäntiä irti,eikä koskaan ollut ongelmia takaisinlaiton jälkeen.
No,mutta miksi se sitten on viisto?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3016
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Siteeraan vanhaa korjauskatalogia:
Huom`Mäntä on asennettava siten, että runko-osan asennettuna ollessa männänreunan korkeampi osa tulee alaspäin. Tämän korkeamman osan ansiosta tapahtuu jarrupalojen asettuminen jarrulevyä vasten osittain ja jarrujen vinkuminen estyy.
Sitten tulee kuva, jossa jarrusatula levyn etupuolella.
Tämä siis satakasin Ate-etujarrut, jotka on ylösalaisin verrattuna myöhempiin. Eli koneistetun osan täytyy tulla pyörimissuuntaa vastaan ja noin kahdenkymmenen asteen kulmassa.
Huom`Mäntä on asennettava siten, että runko-osan asennettuna ollessa männänreunan korkeampi osa tulee alaspäin. Tämän korkeamman osan ansiosta tapahtuu jarrupalojen asettuminen jarrulevyä vasten osittain ja jarrujen vinkuminen estyy.
Sitten tulee kuva, jossa jarrusatula levyn etupuolella.
Tämä siis satakasin Ate-etujarrut, jotka on ylösalaisin verrattuna myöhempiin. Eli koneistetun osan täytyy tulla pyörimissuuntaa vastaan ja noin kahdenkymmenen asteen kulmassa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966