o-renkaita jarrusatuloihin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

o-renkaita jarrusatuloihin?

Viesti Kirjoittaja Lade »

Tietääkö kukaan, mistä voi ostaa mersun jarrusatuloiden välissä olevia o-renkaita? KL:ssä ei ole. Pitääkö nöyrtyä "marmoritiskille". Vai tietääkö joku, käykö sinne jotkut ihan tavalliset teollisuusmallit, ja mitä materiaalia ne pitäis olla, että kestää jarrunestettä?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jarrusatulan tiivistesarja voisi olla oiva sanayhdistelmä etsimisessä. :wink:

Jos autossasi on normaalien autojen jarrut?

Esim tuolta:
http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... &year=1998
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5714
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eipä taija satulan väli tiivistettä olla satulan tiivisteissä, melkein aina, vain
männän tiiviste ja suojakumi sekä ilmaruuvin suojatulppa :cry:
mullon pelkkiä romuja vaan
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Örum

Viesti Kirjoittaja geoman »

Hae joku varaosaliike joka tilaa ne sinulle Örum Oy:tä, eivät taida myydä vähittäin yksityisille. Löytyy männät, tiivistesarjat yms. Usen Vehokin ottaa ne sieltä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jossain tiiviste paketeissa on mukana, toisissa ei
taannoin jäi ne yli, mutta en muista mihin heitin
autodidakti
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

o-renkaista

Viesti Kirjoittaja Lade »

Joo. Ei ole yleensä tiiviste/korjaus/huoltosarjojen mukana, koska olettaavat, ettei normijätkät halkase satuloita. KL-varaosan kautta eivät noita ainakaan toimita.
Jos nyt joku sattuis nurkistaan löytään, niin saa tarjota. Muuten laitan sinne jotain tilkettä esim. tuolta:

http://www.tisan.fi/orenkaat.html
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Miksi pitää koko satula halkaista? Eikö se riitä, kun laittaa mäntien tiivarit ja ilmausruuvit kuntoon.

Itse epäilen, että sitä ei saa enää niin tiiviiksi, kun mitä se tehtaalta tullessa on.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5714
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä ne tiiviiksi saa :D on tullu jonkin verran niitä auvottua ja ykskään ei ole vielä jääny vuotamaan :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

halki...

Viesti Kirjoittaja Lade »

Prätkätouhuissa ihan arkipäivää, eikä ole ikinä vuotanu. Eihän niitä tarviskaan normihuollon takia halkasta, mut nyt tarvii päästä jysinkoneen kans sinne halkasupintaan... Tarvii saada satulaa uloimmasta kohtaa 3mm sisäänpäin, ja meinasin toteuttaa sen ainetta jakopinnasta poistamalla. Ei mahu muuten vanne. Vanteen sorvaaminen... huono idea. Spacer.. ei anna mitotus myöten. Enkä muutenkaan pidä niistä, vaikka pultattavat onkin ihan ok jos vanteissa jätti et.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

haet motonetistä, taikka biiltemasta sellasen O-rengas sarjan. siinä on kyllä o-renkaita vähän joka lähtöön. on eri paksusia ja eri kokosia. ainakin mulla auttanu moneen vaivaan. ja kestää ainakin pensa, naftaa ja öljyä. luulisin, että jarrunestettäkin, mutta siitä ei ole kokemusta. pistää yhen sellasen o-renkaan kuppiin likoon jarrunesteeseen, niin sekin selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

o-renkaista

Viesti Kirjoittaja Lade »

"pistää yhen sellasen o-renkaan kuppiin likoon jarrunesteeseen, niin sekin selviää".

Hei, hyvä idea! Luulis viikossa jo liukenevan jos on liuetakseen.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kumin pitää olla joko EPDM-kumia tai silikonia, jotta kestää jarrunestettä haurastumatta. En niin tuohon upotuskokeeseen luottaisi, sillä haurastumisprosessi voi kestää pidempään. Ellei nyt sitten malta puolta vuotta liotella..

KLssä katselin muutama viikko sitten yhtä tiivistesarjaa, ja siinä oli mukana nuo kumit. Näytti olevan valmistemaa Epsanja. Niille, jotka tarjoavat O-rengasta, niin tuohan ei ole sellainen tavan O-rengas, vaan pikemminkin O-levy.

Minäkään en pureksimatta niele manuaalien varoitusta, ettei jarrusatuloita voi halkaista. Avasin vanhat takajarrusatulat. Ensiksikin siellä on tiivisteenä vain tuo O-levy, joka puristuu paikalleen satuloissa oleviin uriin. Toiseksi omissa satuloissani pulttien kireys ei edes ollut mitenkään tavaton. Ja kolmanneksi kaksi vanhaa mersukorjaaja kehotti halkaisemaan. Ei ilmeisesti ole vuodellut.

Löysin jostain amerikkalaisten Ferrari-harrastajien sivulta kokoamisohjeen, jossa oli momentti, jolla ne kiristetään. Enemmän jäi mietityttämään, mikäs se olikaan mäntien oikea asento.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, La 27.03.2010 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: o-renkaista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ne mitään liukene, jarruneste turvottaa ne. Itse kanssa halkaisin satulat mutta ei siinä mitään ongelmaa ollut saada ne kasaan ja tiiviiksi. En edes muista tuliko uudet o-renkaat sarjasta vai mistä, mutta itse menisin tarvittaessa hydrauliikkakauppaan ja pyytäisin sieltä sopivat...niillä on hyllyssä vähän eri tyyppisiäkin eri käyttöön, värikoodaus yms.

...jaa mäntien asento muuten kerrotaan suomenkielisessä opaassa...jos kyseessä on w124...muuten vinkuu peruutettaessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti:eipä taija satulan väli tiivistettä olla satulan tiivisteissä, melkein aina, vain
männän tiiviste ja suojakumi sekä ilmaruuvin suojatulppa :cry:
Totta, huonosti luettu. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5714
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se kumi taitaa olla alunperin poikkileikkaukseltaan neliö :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, se turpoo, jos on väärää ainetta. ja turpoo vuorokauden sisällä jo monin kertaseks, jos on turvotakseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

..se kumi taitaa olla alunperin poikkileikkaukseltaan neliö
Jaa että, mitä että? Tuommoiset siellä oli ja samanlaiset oli KL-varaosien tarvikesatsissa..

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

Häh..

Viesti Kirjoittaja Lade »

WhatTheFuck...Eilen just kysyin Treen KL:stä ja kertoivat ettei heidän satsissa ole noita renkuloita?!? Poikkileikkaus on tosiaan neliö.
Toisaalta vanhatkin näyttää niin hyviltä ettei taida uusia edes tarvita. Ja niiden pulttien momentti tuntui tosiaan ihmeen pieneltä... en edes kerinnyt kunnolla alkaa vääntään kun jo napsahteli auki :D
Ja mäntien asento, osaako joku sanoa, mikä on se oikea? Ei tullut katottua kun pullauttelin ne pihalle...
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

http://startekinfo.de/etools/content/to ... toolno=000 589 35 23 00
Suora linkitys ei onnistunut, mutta leikkaa liimaa periaattella
autodidakti
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Juu, kiitos. Halkaistussa satulassa männän tuohon asentoon tällääminen lienee helppoa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Lade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 22.09.2004 16:51
Paikkakunta: hämeenlinna

Ok

Viesti Kirjoittaja Lade »

Kiitoksia herrat! Varsin täsmällistä tietoa :D
Ne männät ei sit ihmeemmin vissiin halua pyöriä siellä, vaikkei niitä varsinaisesti mikään estä pyörimästä. Toisaalta eipä niitä siellä varsinaisesti mikään halua pyörittääkään.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: o-renkaista

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

[quote=...jaa mäntien asento muuten kerrotaan suomenkielisessä opaassa...jos kyseessä on w124...muuten vinkuu peruutettaessa.[/quote]

Siis mitä? Mäntien asento... Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä? Mitenniin vinkuu peruutettaessa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä?
Jarrumäntä ei suinkaan ole vain "pyöreä symmetrinen mötikkä", vaan männän laki, siis se osa, joka osuu jarrupalaan, on koneistettu viistoksi noin kolmas-neljäsosan matkalta. Ks. kuva, joka esittää männänasentotyökalua tositoimissa. Tuota työkalua käyttämällä mäntä saadaan siihen asentoon, jossa sen kuuluu satulassa olla.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Pyöreä,symmetrinen mötikkä,eihän sen asennolla ole väliä?
Jarrumäntä ei suinkaan ole vain "pyöreä symmetrinen mötikkä", vaan männän laki, siis se osa, joka osuu jarrupalaan, on koneistettu viistoksi noin kolmas-neljäsosan matkalta. Ks. kuva, joka esittää männänasentotyökalua tositoimissa. Tuota työkalua käyttämällä mäntä saadaan siihen asentoon, jossa sen kuuluu satulassa olla.
Ahaa,en oo koskaan tiennyt kiinnittää tollaseen asiaan mitään huomiota.Tosin omassa 124:ssa olen ottanutkin vaan etumännät irti.Mitään vikaa ei ollut ja laitoin takaisin.Sadekelillä ei kannata mennä katsastukseen...
Sensijaan 123:ssa kaivelin jumittuneita mäntiä irti,eikä koskaan ollut ongelmia takaisinlaiton jälkeen.

No,mutta miksi se sitten on viisto?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Siteeraan vanhaa korjauskatalogia:

Huom`Mäntä on asennettava siten, että runko-osan asennettuna ollessa männänreunan korkeampi osa tulee alaspäin. Tämän korkeamman osan ansiosta tapahtuu jarrupalojen asettuminen jarrulevyä vasten osittain ja jarrujen vinkuminen estyy.

Sitten tulee kuva, jossa jarrusatula levyn etupuolella.

Tämä siis satakasin Ate-etujarrut, jotka on ylösalaisin verrattuna myöhempiin. Eli koneistetun osan täytyy tulla pyörimissuuntaa vastaan ja noin kahdenkymmenen asteen kulmassa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin