Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Günther
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 12.03.2004 13:31
Paikkakunta: Espoo

Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85

Viesti Kirjoittaja Günther »

Ajokkina on W124 300D -85 viisivaihteisella manuaalilaatikolla. Autolla
on ajettu 492tkm ja säännollisesti huollettu.

Vaihdettaessa ylöspäin kakkoselle ja kolmoselle, vaihde ei mene siististi päälle, vaan "karahtelee". Hitaasti ja rauhallisesti vaihtaen vaihteet
saa kylläkin äänettä päälle. Ongelma ilmenee erityisesti ajon alkuvaiheessa ja auton lämmetessä se osittain poistuu.

Ensiavuksi vaihdettiin uudet öljyt laatikkoon, mutta ei tuntunut korjaavan tilannetta. Mikähän voisi olla ongelman syy (kytkin, synkronirenkaat, jne) ja mitä asialle kannattaisi ensimmäiseksi tehdä?

Ei kai vaan vaihdeloota ala olla näillä kilometreillä finaalissa ...?
MB 300D -85
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ongelma on tod.näk. kuluneissa synkronirenkaissa. Niiden pyörimis nopeuksia hidastava/tasaava hammastus on ajanmyötä kulunut/pyöristynyt. Syy miksi rasahdusta kuuluu etupäässä kylmänä johtuu siitä, että synkronin toiminta perustuu yhteistyöhön voiteluaineen kanssa, eli kylmänä kun öljyt on jäykemmän on myös synkrojen toiminta naheempaa.

Varovaista vaihtelua vaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Ongelman kuvaus sopii nimenomaan synkronirenkaisiin: kuluneet eikä jaksa enää sovittaa rattaitten nopeuksia yhteen. Yleensä korahtelu alkaa ensin alaspäin vaidettaessa.

Toinen vikalähde voisi olla kytkin, joka irrottaa vasta aivan lattian rajassa, eikä kylmällä koneella täysin silloinkaan. Synkronirenkaat eivät jaksa tapella kantavaa kytkintä vastaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Günther
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 12.03.2004 13:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Günther »

Kiitoksia selvennyksista!

Kytkin sinänsä pitäisi olla uudehko, mutta pää- ja työsylinterin kunnoista
ei ole mitään tietoa.

Voisiko vaihtamisongelmat johtua näiden sylinterien väljyydestä, putkivuodosta
tai ilmasta kytkinjärjestelmässä? Jos vaikka pääsisi ongelmasta ilman laatikon vaihtoa tai aukaisua ...;)
MB 300D -85
Vastaa Viestiin