Ajokkina on W124 300D -85 viisivaihteisella manuaalilaatikolla. Autolla
on ajettu 492tkm ja säännollisesti huollettu.
Vaihdettaessa ylöspäin kakkoselle ja kolmoselle, vaihde ei mene siististi päälle, vaan "karahtelee". Hitaasti ja rauhallisesti vaihtaen vaihteet
saa kylläkin äänettä päälle. Ongelma ilmenee erityisesti ajon alkuvaiheessa ja auton lämmetessä se osittain poistuu.
Ensiavuksi vaihdettiin uudet öljyt laatikkoon, mutta ei tuntunut korjaavan tilannetta. Mikähän voisi olla ongelman syy (kytkin, synkronirenkaat, jne) ja mitä asialle kannattaisi ensimmäiseksi tehdä?
Ei kai vaan vaihdeloota ala olla näillä kilometreillä finaalissa ...?
Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85
Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85
MB 300D -85
Re: Vaihteiden "karahtelu" - W124 300D -85
Ongelma on tod.näk. kuluneissa synkronirenkaissa. Niiden pyörimis nopeuksia hidastava/tasaava hammastus on ajanmyötä kulunut/pyöristynyt. Syy miksi rasahdusta kuuluu etupäässä kylmänä johtuu siitä, että synkronin toiminta perustuu yhteistyöhön voiteluaineen kanssa, eli kylmänä kun öljyt on jäykemmän on myös synkrojen toiminta naheempaa.
Varovaista vaihtelua vaan.
Varovaista vaihtelua vaan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ongelman kuvaus sopii nimenomaan synkronirenkaisiin: kuluneet eikä jaksa enää sovittaa rattaitten nopeuksia yhteen. Yleensä korahtelu alkaa ensin alaspäin vaidettaessa.
Toinen vikalähde voisi olla kytkin, joka irrottaa vasta aivan lattian rajassa, eikä kylmällä koneella täysin silloinkaan. Synkronirenkaat eivät jaksa tapella kantavaa kytkintä vastaan.
Toinen vikalähde voisi olla kytkin, joka irrottaa vasta aivan lattian rajassa, eikä kylmällä koneella täysin silloinkaan. Synkronirenkaat eivät jaksa tapella kantavaa kytkintä vastaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Kiitoksia selvennyksista!
Kytkin sinänsä pitäisi olla uudehko, mutta pää- ja työsylinterin kunnoista
ei ole mitään tietoa.
Voisiko vaihtamisongelmat johtua näiden sylinterien väljyydestä, putkivuodosta
tai ilmasta kytkinjärjestelmässä? Jos vaikka pääsisi ongelmasta ilman laatikon vaihtoa tai aukaisua ...
Kytkin sinänsä pitäisi olla uudehko, mutta pää- ja työsylinterin kunnoista
ei ole mitään tietoa.
Voisiko vaihtamisongelmat johtua näiden sylinterien väljyydestä, putkivuodosta
tai ilmasta kytkinjärjestelmässä? Jos vaikka pääsisi ongelmasta ilman laatikon vaihtoa tai aukaisua ...

MB 300D -85