uusi ajoneuvovero 2010 alkaen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 07.04.2003 17:32
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavo »

napa kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti:Tähän vitoon tulis 275,21e lisää jos nuo verot matkailuautoa koskee.
Ja jos olis ha:ksi rekisteröity niin kokonais vero jotain 1000e luokkaa.
Ei oikeen ole löytynyt tietoa että miten matkauluautot verotetaan :?
juu, tämä sama epävarmuus onkin nyt suurimpana jarruna tuon k-auto ducatoni muuttamisessa "matkailuautoksi" :roll:
Tuohon samaan AKE:n tiedotteeseen muuttui omakin mieli matkailuautomuutoksesta... B-kortilla ajosta ja rajoittimenpoistosta ei ihan viitsisi maksaa 485€ ylimääräistä...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... oneuvovero
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tästä lukikin jo tuossa alussa mutta lisäänpä vielä jotain.
Ajoneuvoverouudistuksen tavoitteena on kannustaa hankkimaan vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja. Toteutuuko tämä?

Meidän perheessä 2 autoa, joten tehdään vertailu:

Auto 1:
MB 300 CE 24v -92
Kulutus 12-15 L/100km
Kokonaismassa 1850 kg
Ajoneuvovero: 152,57€

"Auto" 2:
Ford Mondeo 1.6 stw -97
Kulutus 7-8L/100km
Kokonaismassa 1920 kg
Ajoneuvovero: 167,90€

Ei muuta ku ostamaan vähäkulutuksisia autoja, niin kyllon halpaa :mrgreen:
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

T.Soprano kirjoitti: Auto 1:
MB 300 CE 24v -92
Kulutus 12-15 L/100km
Kokonaismassa 1850 kg
Ajoneuvovero: 152,57€
Polttoainekulut: 6750€
Kulut yhteensä: 6902€

"Auto" 2:
Ford Mondeo 1.6 stw -97
Kulutus 7-8L/100km
Kokonaismassa 1920 kg
Ajoneuvovero: 167,90€
Polttoainekulut: 3600€
Kulut yhteensä: 3768€
Korjasin laskelmaasi reaalimaailman tilanteen, joten kyllähän se Ford on selkeä valinta tuossa jos ajokilometrit on 30 000 km vuodessa. Laskelmissa käytin seuraavia arvoja:
diesel hinta: 1,1 € / litra
bensa hinta: 1,5 € / litra
ajomäärä: 30 000 km
Kulutus ylimmän arvion mukaan

Tässä vielä meidän versio noin palttiarallaa arvioituna:

mb Vito diesel henkilöauto
Kulutus 7-8L/100km
Kokonaismassa 2630 kg
Ajoneuvovero: ~900€ (sisältää käyttövoimaveron)
Polttoainekulut: 2640€
Kulut yhteensä: 3540€

mb Vito bensa henkilöauto
Kulutus 10-12L/100km
Kokonaismassa 2630 kg
Ajoneuvovero: ~300€
Polttoainekulut: 5400€
Kulut yhteensä: 5700€

Sitten vielä loppuun yhteenveto:
3 l bensamersu: 6902€
1.6l ford: 3768€
2 l diesel vito: 3540€
2,8 l laiska bensavito: 5700€

Eli ei toi mun valinta ihan perseestä ole meidän tilanteessa, vaikka noita 900€ lappuja tipahteleekin kerran vuoteen :twisted: Niin ja toivottavasti et nyt kuitenkaan vaihda fordia sen 15€ eron vuoksi mikä maksulapussa on, joku muu syy on kyllä enemmänkin hyväksyttävissä.

Sitten se onkin eri asia, jos auto vain seisoo projektina tallissa vuodesta toiseen :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä sain omalle ducatolle konaiskuluiksi reilu 2000 €/30000 km, kun siitä ei tartte maksaa mitään ylimääräisiä maksuja, kun on k-auto... (ainoastaan se vanha "dieselvero" joka on jotain 140 €)

kulutus 8 ltr/100 km
polttoaineen hinnastahan tuo säästö veskolan laskelmiin sitten pitää repiä :wink: eli alv pitää vähintään saada polttoaineen hinnasta pois...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Dieselin hintaan on tulossa viimeistään vuoden vaihteessa n 10 c/litra lisää. Hallitushan on luvannut kiristää energiaveroja . Se kannattaa laskea mukaan laskelmiin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

saattaa jäädä säästö miinukselle kun tv-luvan tarkastaja tulee kylään :D
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sportsman kirjoitti:Dieselin hintaan on tulossa viimeistään vuoden vaihteessa n 10 c/litra lisää. Hallitushan on luvannut kiristää energiaveroja . Se kannattaa laskea mukaan laskelmiin.
Ei mitään kannata laskea ennen kuin se realisoituu lihoiksi, lasketaan nyt vain tämän päivän olemassa olevilla hinnoilla :roll: Eihän kuppakaan minua häiritse jos se ei ole tarttunut, mukava tauti sinänsä. :lol:

Tiesittekö muuten, että bensiinilitra maksaa vuonna 2011 yli 2 € ja vastaavasti dieseli enemmän kuin bensiini nyt ja tämä on fakta sekä varma tieto.
Kettunen111 kirjoitti:henkilökohtanen vastaisku tuohon veronkorotukseen oli semmonen että sanoin tv-luvan irti. +-0 näin ollen turhien verojen/maksujen suhteen


:shock: No tuo se on semmoinen henkilökohtainen valinta...rankaiset yhtiötä nimeltä YLE yhteiskunnan muista maksuvelvoitteista. Eikö 'oikeampi' tapa olisi tehdä talousrikos ja jättää vaikka ansiotyötuloverot maksamatta, silloin se sinun 'rangaisus' menisi verottajalle minne se kuuluukin ja sitä kautta tietysti kaikkien muiden veronmaksajien yhteiseen piikkiin ? :roll: Myös polttoöljyllä voi ajaa aivan huoletta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niinpä niin , minun tietoni dieselin verotustason noususta perustuu
valtiovarainministeriön tietoihin , mihin sinun tietosi perustuvat ?

Jos haluaa itse miettiä millaisella ajaen maksaa ehkä vähemmän tulevaisuudessa kuin muut niin alle 150 c02/100 km pitää olla jatkossa
auton päästöt.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää vissiin alkaa harkitsemaan sitä työkoneeksi rekisteröimistä, tuon ducaton kohdalla, että saa vaihtaa polttoaineen siihen lievemmin verotettuun moottoripolttoaineeseen (aikaisemmin tunnettu nimellä tupaöljy...) se 60 km/h max. nopeus ei haittaa... tai sitten aletaan kulkemaan traktorilla työmatkat :evil: vähän ne levikepyörät varmaan autoilijoita haittaa, mutta oppisivatpahan äänestämään sellaista porukkaa tuonne eduskuntaan, jotka ei halua verottaa ihmisiä hengiltä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sportsman kirjoitti:Niinpä niin , minun tietoni dieselin verotustason noususta perustuu
valtiovarainministeriön tietoihin , mihin sinun tietosi perustuvat ?
Tämän vuoden ajoneuvoverolappuun (lappuihin), jonka olen jo maksanut :shock: Veromuutos tuli voimaan 3/2010.

Pistä ihmeessä valtiovarainministeriön tiedot copy/pastena tänne, jos sinulla on ensi vuoden verotuskäytännöt saatavilla. Ensi vuosi kyllä kiinnostaa noin spekuloinin kannalta minuakin :lol: tiedä vaikka tässä joutuisi myymään autot ja ostamaan kamelin...tosin sitten kyllä jää töissäkäynti vähemmälle :cry:

Sehän on jo nyt faktaa, että nissan micralla pääsee kokonaisuutena halvemmalla töihin ja takaisin...se nyt vain ei ole meille sopiva valinta kun koirat ei mahdu autoon ja kilometreja tulee aika paljon, jotain 200+ km päivässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Juttua on monilla sivuilla mutta esim tuossa
Lähde Yleisradion tv-uutiset tänään 8.2.2010 klo 18.00.

Tänään uutisissa siis kerrottiin, että autojen käyttävoimavero on diessel-autoissa laskemassa nykytasolta reilusti ja vastavuoroisesti diesselin litrahinnassa olevia veroja nostetaan noin kuusi senttiä litralta.

Uutisten mukaan esillä on ollut myös malli, jossa diessel-verosta luovuttaisiin kokonaan, mutta vielä ei ollut sen aika ja homma etenee seuraavaksi sitä kautta että diessel-autojen käyttövoimaveroa lasketaan nykytasolta.

Asia päätetään lopullisesti syksyn budjettineuvotteluiden yhteydessä. Eli autokauppiaat saavat Suomessa vastauksen huutoonsa ja ylikuumentunut autokauppa saa kaivattua jarrua uusien autojen myyntiin kun epävarmuus autokaupassa pompahti pintaan diessel-veron muutoksen kautta. Tämän ansiosta autoja saattaa riittää kaikille halukkaille ostajille eikä suosituimmista malleista tulee pulaa näillä näkymin Suomessa kuten Autoalan tiedotuskeskus pahoin pelkäsi vielä jokunen aika sitten. Hallitus on siis kerrankin kuunnellut herkällä korvalla alan toiveita ja hillinnyt alan toiveiden mukaisesti ylikuumentunutta uusien autojen kauppaa omalta osaltaan.


tai tuossa:



http://www.uusisuomi.fi/raha/87447-uude ... vero-tulee
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Niinkuin Irwin joskus jo lauloi, haistakaa paska koko valtiovalta :lol: :lol: En mä tähänkää muuta keksi...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Miksi verotus on mennyt tähän, että sillä liikutetaan ihmisiä? Eikö se jumalauta pitäisi olla puhdas rahasampo valtiolle eikä mitään muuta.. perkele pistää vihaks tollane saatananmoinen lapsellinen paapominen, varsinkin kun tästäkin opittiin vain se, miten mennään perse edellä puuhun :evil:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sportsman kirjoitti:Tänään uutisissa siis kerrottiin, että autojen käyttävoimavero on diessel-autoissa laskemassa nykytasolta reilusti ja vastavuoroisesti diesselin litrahinnassa olevia veroja nostetaan noin kuusi senttiä litralta.
No toikin on oikeastaan hyvä, kun meillä on ne kaksi dieselautoa...tai oikeastaan kolme, mutta kaksi kerrallaan ajossa, verot on se 700+900€). Jos tuo vuotuinen maksu tipahtaa 900€ tasolta jonnekin 400€ tasolle ja samalla litrahinta pomppaa lähemmäs bensaa niin silloin ajetaan kesät tehodieselillä ja talvet bensakinnerillä (vw golf3) . Onhan se ankeeta mutta elämä on.

...mutta yksi asia on varma, uutta autoa en osta. Pikemminkin olen tässä alkanut pohtimaan josko hankkisi vuosimallin -73 rungon ja sitten....


...pitää vähän korjata, ei se jumalauta ole hyvä, että veroja pitää maksaa reilun kyppitonnin edestä vuodessa. Johonkin joku ne rahat perkele hassaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Omasta puolestani dieselin hinnan voi nostaa bensan hinnan tasolle, edellyttäen että dieselvero poistuu. Siis poistuu kokonaan ettei jää jotakin tynkädieselveroa jota voidaan alkaa nostaa myöhemmin jonkinlaisella verukkeella. Paljon ajavia se rankaisee tietenkin, mutta poistuisi kikkailu henkilöfarkkujen muuttamiseksi 2-paikkaiseksi pakuksi. Saisivat laittaa takapenkit paikalleen ketkä ne on poistanut tuon älyttömän dieselveron takia.
Pihalla on kaksi diesel Mersua ja maksetaan niistä veroja (käyttö&diesel) lähes pari tonnia vuodessa, vaikka niillä ei ajettaisi metriäkään ! Jotenkin se ketuttaa ! Dieselveron poisto helpottaisi kiinteitä kuluja toista tonnia vuodessa. Autot on sen verran vanhoja että ne verotetaan painon mukaan käyttömaksut, joten mulle riittää nekin verot.

Dieselin hinnan korotuksen vois tehä arvonlisäverotuksella, jolloin kuljetusliikkeet ym. ammatin harjoittajat saisi ne vähentää pois. Samoin sieltä päästä (kuorma auto puoli) koskettaisiin myös dieselveroihin alentavasti (tai poistamalla) jolloin sitäkautta jäisi pääomaa alv:n pyöritykseen. En todellakaan ole mikään vero asiantuntija, mutta ehkä jotenkin tälleen se voisi mennä.

Mut nämä on vain minun ajatuksiani, moni on takuulla jotakin muuta mieltä asiasta.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

kuin naulan kantaan!

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sorsso kirjoitti:
Kumpikohan on loppupelistä päästöjen suhteen järkevämpää ajaa 10v vanhanna autolla joka saastuttaaa vähän enemmän kuin uusi. Vai se että olisi vaihtanut tuona aikana esim. 3v vuoden välein uuden auton, jolloin päästöt olisivat pienentyneet joka auton vaihdon yhteydessä hieman mutta tällöin käytössä olisi jo 3. auto ja kilometreja saman verran.
Mahtaakohan tuo aina uudempi auto säästää niin paljon päästöja 3 vuodessa edelliseen autoon verrattuna, että uuden auton valmistuksessa aiheutuneita päästöja ei ylitetä?
samaa asiaa olen itsekin pohdiskellu ja kaipaisin hieman joskus jopa "tekniikan maailman" tätä penkovan...ilmeisesti nämä lehdet ja instanssit eivät uskalla koska elävät näistä uusista dingeldangelautoista...

onko joku joskus nähnyt laskelmia ko asiasta?

jossain kuulin että hybriditojotan tekeminen kuluttaa monin kerroin enemmän luontoa kuin tavallinen auto...ja hävittäminen vielä enemmän?

ja tunnetustihan nuo ovat niitä 3-5 vuoden autoja vaikka vaihtaisi kaikki varaosat :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Muutokseenhan ehtii hyvin varautua. On selvää että vähäpäästöinen
auto tulee käyttäjälleen halvemmaksi. Hyvin todennäköisesti myös
dieselvero porrastetaan päästöjen mukaan. Eli Suomeksi isopäätöisellä dieselautolla maksat enemmän dieselveroajatkossakin . Mikä estää katselemasta sellaista dieselautoja jonka päästöt on alle 150 co2 ? Nimenomaan vuosimallit 2001- eteenpäin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sportsman kirjoitti:Muutokseenhan ehtii hyvin varautua. On selvää että vähäpäästöinen
auto tulee käyttäjälleen halvemmaksi. Hyvin todennäköisesti myös
dieselvero porrastetaan päästöjen mukaan. Eli Suomeksi isopäätöisellä dieselautolla maksat enemmän dieselveroajatkossakin . Mikä estää katselemasta sellaista dieselautoja jonka päästöt on alle 150 co2 ? Nimenomaan vuosimallit 2001- eteenpäin.
kyllä ne pääomakulutkin on kuluja... ei ne uudet/uudehkot autot ainakaan arvoaan nosta, kun sellaisen liikkeestä kotiin ajaa... tonnin tai kahden auto ei voi enempää arvoaan menettää, mutta 15-25 tonnin autosta häviää äkkiä yksi kymppitonni kuin tuhka tuuleen, sillä 10 000 €:lla maksaa jo monen vuoden dieselverot ja polttoaineet sellaiseen vanhaan ja paljon kuluttavaan :wink: jos siis lähdetään miettimään, mikä oikeasti tulee halvaksi ajaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Totta ja mä en kyllä löydä 150 grammaa tuottavaa autoa, johon meidän poppoo mahtuu kerralla. Ihan joka viides vuosi ei huvita ostaa kallista autoa ja koittaa päästä vanhasta eroon, sekin kun on kohtuu mahdotonta, pitäisi melkein ilmatteeksi antaa.

Jos nyt ostan auton 15 000€:lla joka päästäää 150 grammaa niin kuka takaa, että sen vero on edelleen pienin mahdollinen vuonna 2016 ? Nii'in ei kukaan. Onhan mulla nytkin "vähäpäästöinen" auto mutta sitä rangaistaan ihan yhtä paljon kuin noita 80 luvun autoja...epäreilua sanoisin :lol: Kuluttaisin siis 15k€ jotta säästäisin jatkossa jonkun aikaa noin 200€/vuosi...joopa joo.

Sähköauton voisin ostaa mutta en näillä sähkön hinnoilla ja tämän päivän teknologialla...sähkö pitää pystyä lataamaan autoon 2 minuutissa, sitten aletaan olemaan kartalla niiden kanssa.

Tuolla hiilidioksidipäästöllä ei ole muutenkaan mitään merkitystä, se on luonnon omaa kiertokulkua. Otetaan joku luonnonsuojelualue, jossa metsää ei hoideta mitenkään tai joku vastaava autiokohde. Puut lahoavat pystyyn ja tuottavat lahotessaan (palaminen) hiilidioksidia valtavat määrät.

edit: 12900€ näyttää maksavan halvin minibussiVito, joka on 2001+ vuosimallia ja ei vaadi D-korttia (linja-auto).
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/2940714
Lisää tietoa: www.skg.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ikävä kyllä maailma muuttuu sekä myös säännöt.
Ympäristön verojen kiristäminen taitaa olla päivän sana.
Toisaalta saathan jatkossa myös enemmän lapsilisiä :)

Kukaan ei takaa että tuo 150 co2 arvo riittää jatkossa mutta se on ihan
varmaa että tuolla arvolla maksaa vähemmän kuin jos arvo on esim 200.

Mersulla on vähän vaihtoehtoja se on ihan totta. Jostain syystä fiat sekä citkka on tässä asiassa edellä. Niin ei minuakaan nuo merkit juuri kiinnosta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ihmisillä on vähän huono matikkapää, jos ne on valmiita laittamaan rahaa kiinni autoon 20 000 € enemmän, että ne säästäis jonkun 40-100 € vuodessa käyttömaksussa :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Polttoaineverokin määräytyy
jatkossa päästöjen mukaan:

Ei taida sittenkään dieselveroa laskea yhtään :

http://www.ts.fi/teemat/liikenne/120986.html
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sportsman kirjoitti:Toisaalta saathan jatkossa myös enemmän lapsilisiä :)
Miten niin, kyllä yksi lapsi on ihan maksimi mitä on järkevä tähän maailmaan tehdä :shock: Toivottavasti Kiinalaisetkin tajuaa tuon pikkuhiljaa.

Painetussa lehdessä todettiin, että käyttövoimavero laskee kun tuon 8 centtiä tulee käyttöön. Katsotaan kun on mustaa valkoisella :lol:

Mitenköhän ne laskee jatkossa nuo työmatkakulut kun tuntuu nousevan kustannukset. Kilometrikorvauksen pitää nousta ja samalla työmatkakulujen korvaus eli vähennykset nousvat. Meillä vähennettiin yli 10 000€ viime vuonna. Siihen verrattuna noi satku sinne tai tänne on piipertämistä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

"Totta ja mä en kyllä löydä 150 grammaa tuottavaa autoa, johon meidän poppoo mahtuu kerralla. Ihan joka viides vuosi ei huvita ostaa kallista autoa ja koittaa päästä vanhasta eroon, sekin kun on kohtuu mahdotonta, pitäisi melkein ilmatteeksi antaa."

Tämän kirjoituksesi perusteella arvailen että sinulla saattaisi olla enemmän kuin yksi lapsi , mutta voihan tietysti myös vaimoja olla 2-5 yhtä aikaa mukana :D

Lehdessä myös kirjoitettiin että käyttövoimavero ei välttämättä laskekaan ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

sportsman kirjoitti: Lehdessä myös kirjoitettiin että käyttövoimavero ei välttämättä laskekaan ?
Lehdessä oli, ettei käyttövoimavero välttämättä poistu vaan laskee muutoksen myötä.

Tai toisaalta senkun näkis...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No lapsiahan ne koiratkin on, ne on 60...80 kg kappale ja esimerkiksi audi A6 farmari on meidän perheelle liian pieni auto jos kaikki lähdetään pidemmälle matkalle. Lapsia menisi kyllä takapenkille kolmekin vierekkäin, mutta koiria menee vain yksi. Vito on juuri sopiva värkki tuolle porukalle, sen takia se ostettiinkin ja juuri henkilöautoversiona. Kun koirat matkustaa otetaan parit penkit pois ja kun ihmisiä matkustaa enemmän laitataan parit penkit paikalleen.

Sinänsä se olisi kyllä hyvä ajatus jos voitaisiin nostaa lapsilisää koiristakin :roll:

Ai sitä onnenpäivää kun käyttövoimavero poistuu henkilöautoista ja saa painella täysillä tuolla. Eihän se muuten ole mikään temppu rakentaa kahta kytkimellä valittavaa tankkia tuommoseen. Toisessa on sitä verollista ainetta ja toisessa sitä verotonta, jota käytetään vain radalla, vai miten se meni :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

veskola kirjoitti:
T.Soprano kirjoitti: Auto 1:
MB 300 CE 24v -92
Kulutus 12-15 L/100km
Kokonaismassa 1850 kg
Ajoneuvovero: 152,57€
Polttoainekulut: 6750€
Kulut yhteensä: 6902€

"Auto" 2:
Ford Mondeo 1.6 stw -97
Kulutus 7-8L/100km
Kokonaismassa 1920 kg
Ajoneuvovero: 167,90€
Polttoainekulut: 3600€
Kulut yhteensä: 3768€
Korjasin laskelmaasi reaalimaailman tilanteen, joten kyllähän se Ford on selkeä valinta tuossa jos ajokilometrit on 30 000 km vuodessa. Laskelmissa käytin seuraavia arvoja:
diesel hinta: 1,1 € / litra
bensa hinta: 1,5 € / litra
ajomäärä: 30 000 km
Kulutus ylimmän arvion mukaan

Tässä vielä meidän versio noin palttiarallaa arvioituna:

mb Vito diesel henkilöauto
Kulutus 7-8L/100km
Kokonaismassa 2630 kg
Ajoneuvovero: ~900€ (sisältää käyttövoimaveron)
Polttoainekulut: 2640€
Kulut yhteensä: 3540€

mb Vito bensa henkilöauto
Kulutus 10-12L/100km
Kokonaismassa 2630 kg
Ajoneuvovero: ~300€
Polttoainekulut: 5400€
Kulut yhteensä: 5700€

Sitten vielä loppuun yhteenveto:
3 l bensamersu: 6902€
1.6l ford: 3768€
2 l diesel vito: 3540€
2,8 l laiska bensavito: 5700€

Eli ei toi mun valinta ihan perseestä ole meidän tilanteessa, vaikka noita 900€ lappuja tipahteleekin kerran vuoteen :twisted: Niin ja toivottavasti et nyt kuitenkaan vaihda fordia sen 15€ eron vuoksi mikä maksulapussa on, joku muu syy on kyllä enemmänkin hyväksyttävissä.

Sitten se onkin eri asia, jos auto vain seisoo projektina tallissa vuodesta toiseen :wink:
Eipä se tosiaan järkiauto tuo bensahirmu ole, mutta köyhät kyykkyyn. :twisted: Tässä tosiaan oli tarkoituksena verrata ainoastaan tätä autoveroa, joka uudistui. Jos tuohon laskelmaan lisäisi vielä autoihin menneet korjausrahat, niin mersun kulut lähentelisi jo 5 numeroista lukua. Ja onneksi ei tule kuin 10 tkm vuodessa, niin perse kestää.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 17.11.2004 14:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

Osaisiko joku sanoa, miten 2-paikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröity farmari 300TD 1992 pitäisi ajatella, eli kannattaako muutoskatsastaa takaisin henkilöautoksi, niin saa taas olla 5 henkilöä kyydissä.

Näin äkkiä ajatellen vero tulee olemaan sama?
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Avatar
Tappisan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 26.04.2010 22:29

Mitenkähän käy

Viesti Kirjoittaja Tappisan »

Koeajossa on E430 Farmari, jonka otteessa lukee käyttöönotto 2006, mutta auto on itsessään vuosimallia 2000. mikähän on kokonaisvero vuodessa? :shock: Varmaan menee päästöjen mukaan...
Kuinkahan moni pääsee keskikulutukseen (josta päästöt on laskettu)?
En minä ainakaan, paitsi kieli keskellä suuta ajettaessa.
Vastaa Viestiin