Hattuhyllyn irroitus ja takalasin tummennus W124:sessa
Hattuhyllyn irroitus ja takalasin tummennus W124:sessa
w124:sen mersun hattuhylly tai ainakin hattuhyllyn takaosa pitäisi saada irti. Takalasin tummennus onnistuisi huomattavasti helpommin kun sais lasin alaosaa tilaa lisää. Nythän hattuhyllyn ja lasin alaosan reuna kulkee lasin alaosassa 2-3cm saman suuntaisesti ja lähellä toisiaan. On sen verran kallista toi SunGuardin kalvo että ei viittis pienellä asialla hankaloittaa lisää muutenkin vaikeaa operaatiota.
Eli lyhyesti miten sen hattuhyllyn saa helpoimmin irti? Pitääkö jotain purkaa paljonkin? Takana on niskatuet joten sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
Onko kukaan muuten tummentanut itse mersun takalasia? Lasi vaikuttaa aika kuperalta mutta lämmittämällä onnistuu varmaan mutta pitkää pinnaa se vaatii.
Kiitoksia jo etukäteen.
Eli lyhyesti miten sen hattuhyllyn saa helpoimmin irti? Pitääkö jotain purkaa paljonkin? Takana on niskatuet joten sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
Onko kukaan muuten tummentanut itse mersun takalasia? Lasi vaikuttaa aika kuperalta mutta lämmittämällä onnistuu varmaan mutta pitkää pinnaa se vaatii.
Kiitoksia jo etukäteen.
Joo tulihan tuo tummennettua viime kesänä kuten avatarista näkyy. Bilteman jotai halpis kalvoa laitoin ku itekin epäilin ton projektin onnistuvuutta. Toinen käsipari on huomattava etu kalvoa asetellessa paikoilleen. Leikkasin ulkopuolella ensin kalvon lasin muotoiseksi ja sit vaan ihan v***tusti saippuaa taakse että ei heti jäänny paikoilleen lasiin. Yhdestä kohtaa meni ikävästi kalvo ruttuun mutta pieni viilto mattopuukolla auttoi asiaa. Lämpöpuhallinta en kokeillu vaikka kävi sekin mielessä. Riippuu varmaan aika paljon kalvosta että miten se käyttäytyy kuumuudessa.. vois tietysti olettaa että se venyy ja muotoutuu mut mene ja tiedä... Hattuhyllyä en ottanut irti, mutta näin jälkeenpäin ajatellen se olis kyl voinu auttaa asiaa huomattavasti. Jos joku on iroittanut tuon joskus niin olisin kyl itsekin kiitollinen ohjeista ku pitäs vähän suunnitella tuo basso puoli uudestaan hattuhyllyyn. Ei oikeen jaksa kontista tulla nuo paineet kabiinin puolelle.. tai tuleehan ne sitten ku volumea tarpeeks mutta ulos kuuluva "amis" basso on sitten jo suorastaan ärsyttävä.
No sen verran tuli tilannetta tutkittua että turha ruveta irrottamaan hattuhyllyä. On aika tukevasti kiinni ja vaikka saiskin irti niin alla on peltinen pohja. Täytyy vaan yrittää pärjätä ilman irroitusta. Pesin lasin ja tiivisteet miedolla liuottimella ja nyt olis kalvoo vaille asennus valmis. Täytyy huomenna illalla yrittää sitä asennusta ja katsoa miten käy.
Kävin tähän päivällä kyselemässä paikallisessa mainosliikkeessä kalvoa ja päästiin ihan asiallisiin hintoihin ainakin jos itse asentaa. SunGuardin kalvot n. 15-35€/m riippuen korkeudesta ja sävystä. Asennettuna esim. pelkkä takalasi n.100€ ja kaikki lasit 320€.
Ajattelin pistää 20% kalvolla takalasin ja jos se onnistuu niin sit kaikkiin sivulaseihin 50% vaikka onkin laiton. Mitään pikimustia laseja en halua koska ne ovat aika teinit mutta pieni sävy kaikkiin laseihin... Sopii ainakin mun mielestä tummaan autoon paremmin.
Noilla halpis-/autotarvikekalvoilla on tullu leikittyä aika paljon. Pariin omaan autoon ja parille kaverille laittanu mutta aina sama juttu eli uv-säteily haalistaa kalvoa ja pahimmillaan muutuu sinertäväski. Toinen ongelma on se että halvoissa kalvoissa ei ole naarmuuntumissuojaa. Sivuikkunat aika nopeesti karmeen näköset. Ja eikä ne halvat kalvot istu edes kaarevaan lasiin ainakaan yhdestä osasta ihan helposti. Laatukalvot pitäs taipua lämmittämällä aika hyvin.
No huomenna se sitten nähdään ja on varmaan tässäkin asiassa viisaampi. Voin ottaa kuvia asennuksen eri vaiheista jos jotain saattais kiinnostaa.
Kävin tähän päivällä kyselemässä paikallisessa mainosliikkeessä kalvoa ja päästiin ihan asiallisiin hintoihin ainakin jos itse asentaa. SunGuardin kalvot n. 15-35€/m riippuen korkeudesta ja sävystä. Asennettuna esim. pelkkä takalasi n.100€ ja kaikki lasit 320€.
Ajattelin pistää 20% kalvolla takalasin ja jos se onnistuu niin sit kaikkiin sivulaseihin 50% vaikka onkin laiton. Mitään pikimustia laseja en halua koska ne ovat aika teinit mutta pieni sävy kaikkiin laseihin... Sopii ainakin mun mielestä tummaan autoon paremmin.
Noilla halpis-/autotarvikekalvoilla on tullu leikittyä aika paljon. Pariin omaan autoon ja parille kaverille laittanu mutta aina sama juttu eli uv-säteily haalistaa kalvoa ja pahimmillaan muutuu sinertäväski. Toinen ongelma on se että halvoissa kalvoissa ei ole naarmuuntumissuojaa. Sivuikkunat aika nopeesti karmeen näköset. Ja eikä ne halvat kalvot istu edes kaarevaan lasiin ainakaan yhdestä osasta ihan helposti. Laatukalvot pitäs taipua lämmittämällä aika hyvin.
No huomenna se sitten nähdään ja on varmaan tässäkin asiassa viisaampi. Voin ottaa kuvia asennuksen eri vaiheista jos jotain saattais kiinnostaa.
Tuo takalasin reunoilla oleva mustennus on kaikkea muuta kuin eduksi, se kun on kohollaan lasista ja hankaloittaa kalvon kiinnitystä...No pienet reunan leikkaus mokathan se kyllä antaa anteeksi!
Niin siitä hattuhyllystä.Helpottaa kyllä jos ottaa sen irti,varsinkin alaosaan tulee lisää tilaa.Helppo ottaa irti(ainakin jos ei ole niskatukia):Ensin takapenkin selkänoja irti ja sitten lähteekin "nykäisemällä".Helpottaa vielä jos irroittaa sivulla olevat muovit!Älä riko kiinnikkeitä muoveista
Omassani kaikki lasit (ei tuulilasi)35%:set, mutta suunnitelmissa ollut jo pidempään vaihtaa vähemmän amismalliset 50%:set.Oma mielipiteeni on että kaikki tai ei mitään, ja ehdottomasti samalla tummuudella!!!Ainakin sivulasit!
Nyt takalasissa 3 palasta tehty mutta onnistuu kyllä yhdestäkin ilman ryppyjä, ainakin hyvällä esim. Sun Gardin kalvolla.Hieman lämmitystä niin onnistuu helpommin!
Niin siitä hattuhyllystä.Helpottaa kyllä jos ottaa sen irti,varsinkin alaosaan tulee lisää tilaa.Helppo ottaa irti(ainakin jos ei ole niskatukia):Ensin takapenkin selkänoja irti ja sitten lähteekin "nykäisemällä".Helpottaa vielä jos irroittaa sivulla olevat muovit!Älä riko kiinnikkeitä muoveista

Omassani kaikki lasit (ei tuulilasi)35%:set, mutta suunnitelmissa ollut jo pidempään vaihtaa vähemmän amismalliset 50%:set.Oma mielipiteeni on että kaikki tai ei mitään, ja ehdottomasti samalla tummuudella!!!Ainakin sivulasit!
Nyt takalasissa 3 palasta tehty mutta onnistuu kyllä yhdestäkin ilman ryppyjä, ainakin hyvällä esim. Sun Gardin kalvolla.Hieman lämmitystä niin onnistuu helpommin!
Itse aion tummentaa vain takasivulasit 20%:lla ja takalasin vien tummennettavaksi.. Maksaa vähän yli 100 emua, ja 250 jos haluaa et noi takasivulasitkin menis samalla.. Kallista, mutta tuleepa hyvin..Lindroos kirjoitti:No sen verran tuli tilannetta tutkittua että turha ruveta irrottamaan hattuhyllyä. On aika tukevasti kiinni ja vaikka saiskin irti niin alla on peltinen pohja. Täytyy vaan yrittää pärjätä ilman irroitusta. Pesin lasin ja tiivisteet miedolla liuottimella ja nyt olis kalvoo vaille asennus valmis. Täytyy huomenna illalla yrittää sitä asennusta ja katsoa miten käy.
Kävin tähän päivällä kyselemässä paikallisessa mainosliikkeessä kalvoa ja päästiin ihan asiallisiin hintoihin ainakin jos itse asentaa. SunGuardin kalvot n. 15-35€/m riippuen korkeudesta ja sävystä. Asennettuna esim. pelkkä takalasi n.100€ ja kaikki lasit 320€.
Ajattelin pistää 20% kalvolla takalasin ja jos se onnistuu niin sit kaikkiin sivulaseihin 50% vaikka onkin laiton. Mitään pikimustia laseja en halua koska ne ovat aika teinit mutta pieni sävy kaikkiin laseihin... Sopii ainakin mun mielestä tummaan autoon paremmin.
Noilla halpis-/autotarvikekalvoilla on tullu leikittyä aika paljon. Pariin omaan autoon ja parille kaverille laittanu mutta aina sama juttu eli uv-säteily haalistaa kalvoa ja pahimmillaan muutuu sinertäväski. Toinen ongelma on se että halvoissa kalvoissa ei ole naarmuuntumissuojaa. Sivuikkunat aika nopeesti karmeen näköset. Ja eikä ne halvat kalvot istu edes kaarevaan lasiin ainakaan yhdestä osasta ihan helposti. Laatukalvot pitäs taipua lämmittämällä aika hyvin.
No huomenna se sitten nähdään ja on varmaan tässäkin asiassa viisaampi. Voin ottaa kuvia asennuksen eri vaiheista jos jotain saattais kiinnostaa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Eilen löyty aikaa vihdoin tohon takalasin kalvottamiseen. Ihan suunnitelmien mukaan ei menny koska tarraliikkeessä oli ainoastaan 61cm korkeata kalvoa ja se ei ihan riittänyt yläkulmiin. Joutu tekee pienet palat yläkulmii erikseen mutta saumaa ei kyllä helposti huomaa. Mutta tulipahan harjoteltua ja jos jaksaa laittaa uudestaan niin käy varmasti paremmin. Mikään vaikea homma ei muuten ollu. Kalvo taipu lämmittämällä ihan siihen muotoon kun oli tarve ja hattuhylly ei haitannut ihmeemmin.
20% on ihan sopiva. Ei liian tumma mutta näyttää hyvältä. Nyt vaan pitäs saada sivulasit aikaseksi tän tai ens viikon aikana.
Kuva valmiista asennuksesta:


20% on ihan sopiva. Ei liian tumma mutta näyttää hyvältä. Nyt vaan pitäs saada sivulasit aikaseksi tän tai ens viikon aikana.
Kuva valmiista asennuksesta:


Määrittelisitkö tarkemmin "nykäisemällä"? Suoraan eteenpäin vai ylöspäin vai miten? Eli ei ole niskatukia ja pitäisi ottaa se hattuhyllyn verhoilu irti, että sen saisi pestyä kunnolla. C-pilareiden verhoiluja ei jaksaisi irrottaa, mutta mitenkäs ne irtoavat? Ylöspäin ei kiinnikkeitä rikkoen nostamalla? Edelliset asentajat ovatkin jo jyrsineet noin 36% sisustan kiinninikkeistä piloille.AM kirjoitti:Niin siitä hattuhyllystä.Helpottaa kyllä jos ottaa sen irti,varsinkin alaosaan tulee lisää tilaa.Helppo ottaa irti(ainakin jos ei ole niskatukia):Ensin takapenkin selkänoja irti ja sitten lähteekin "nykäisemällä".Helpottaa vielä jos irroittaa sivulla olevat muovit!Älä riko kiinnikkeitä muoveista

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Hei mää oon kirjottanu tuon jo kaks vuotta sitten,miten kuvittelit(arvasit) että lukisin tämän...en kai mää nyt kaikkia topickkeja lue
Joo lähtee ihan eteenpäin kiskomalla,mutta on varmasti tiukassa jos ei ota c-pilarin verhoiluja irti.Voi olla ettei ihan suosiolla lähde.Enää en muista mihinpäin kiskomalla ne pilarin verhoilut lähtee irti,en sano mitään ettet minua syyttele kun muovinpalat sinkoilee.No kai sen joku muistaa.

Joo lähtee ihan eteenpäin kiskomalla,mutta on varmasti tiukassa jos ei ota c-pilarin verhoiluja irti.Voi olla ettei ihan suosiolla lähde.Enää en muista mihinpäin kiskomalla ne pilarin verhoilut lähtee irti,en sano mitään ettet minua syyttele kun muovinpalat sinkoilee.No kai sen joku muistaa.
No joo, vähän en nyt välttämättä tarkoittanutkaan, että sinun on pakko henk.koht. vastata ja luulin, että joku muu jo ehtii sutena väliin. Eli vastatkoon kuka vain vapaasti.AM kirjoitti:Hei mää oon kirjottanu tuon jo kaks vuotta sitten,miten kuvittelit(arvasit) että lukisin tämän...en kai mää nyt kaikkia topickkeja lue

Kyllä kai sinua ikkunoiden tummennus sen verran kiinnostaa, että pakko lukea. Varsinkin jos meikä on vastannut aiheeseen. Herää kysymys, että mitä, nytkö se alkaa kalvotus kaikkien näiden vuosien jälkeen.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial