Motonetin alapallo täytti kaks

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Motonetin alapallo täytti kaks

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Vaihdoin kaksi vuotta sitten alapallonivelet ässään. Toisen ostin oikeasta kaupasta, toisen motonetistä. Kolinasta päätellen motonetin osalle riitti 65 tkm. No, eipä se paljoa maksanutkaan. Taidan kuitenkin suunnistaa toiselle tiskille ensi viikolla.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

no mul on motonetti laatu kestän yleensä sen 25-30tkm joten enää ei italialaisii osii asenneta edes vieraiden autoihi mun pajal...
Diesel on puhtaampi
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Millanen homma toi on vaihtaa w210,onnistuuko kotikonstein vai tarviiko jotain erikoisvehkeitä...meinaa kolista apparinpuolella tervissä montuissa ja rattiki vähä ruvennu kallistuun oikeelle?
Merseedespents
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vk00 kirjoitti:Millanen homma toi on vaihtaa w210,onnistuuko kotikonstein vai tarviiko jotain erikoisvehkeitä...meinaa kolista apparinpuolella tervissä montuissa ja rattiki vähä ruvennu kallistuun oikeelle?
Alapallot on todella helppo vaihtaa w210:iin.
Ainut "erikoistyökalu" on alapallon ns. puristin millä sen saa irti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

j.a kirjoitti:no mul on motonetti laatu kestän yleensä sen 25-30tkm joten enää ei italialaisii osii asenneta edes vieraiden autoihi mun pajal...
Italialaiset osaa sitten tehdä kaikenlaista PASTAA.

Tai Italialaiset eivät osaa tehdä kuin PASTAA
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Manu300cea24 kirjoitti:
vk00 kirjoitti:Millanen homma toi on vaihtaa w210,onnistuuko kotikonstein vai tarviiko jotain erikoisvehkeitä...meinaa kolista apparinpuolella tervissä montuissa ja rattiki vähä ruvennu kallistuun oikeelle?
Alapallot on todella helppo vaihtaa w210:iin.
Ainut "erikoistyökalu" on alapallon ns. puristin millä sen saa irti.
Ok...semmonen löytyy, tai ainakin luulisin että samasta vehkeestä kyse =) kiiti..
Merseedespents
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Taannoin avasin suojakumin Delhin alapallosta ja huomasin, ettei sinne oltu liiemmin laitettu vaseliinia, ihan pieni nokare.
Ei ihme, ettei kestä.

Edit
Se on Delphi.
Ja muutenkin sanoja muokattu.
Viimeksi muokannut Harri126, Pe 02.04.2010 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Motonetin alapallo täytti kaks

Viesti Kirjoittaja W111 »

mwessman kirjoitti:Vaihdoin kaksi vuotta sitten alapallonivelet ässään. Toisen ostin oikeasta kaupasta, toisen motonetistä. Kolinasta päätellen motonetin osalle riitti 65 tkm. No, eipä se paljoa maksanutkaan. Taidan kuitenkin suunnistaa toiselle tiskille ensi viikolla.
Mikä oli motonetin alapallon valmistaja?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 325
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Hieman OT mutta kuitenkin motonetistä ostettua tavaraa ja koiranluut kyseessä jotka kestivät n. 2,5tkm ja sen jälkeen alkoi kolina, tosin motonetissä en ole sen jälkeen asioinutkaan paitsi emännän tojotan osia ostellessa 8)
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

muistelisin niitten myyvän mapkoa
Diesel on puhtaampi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Sieltä tulee sitä sun tätä merkkiä. Mapco on yksi niistä. Motonetissa ostat 2 samanlaista osaa niin toinen (voi olla) eri merkkinen.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on ollut tapana piikittää noita niveliä suojakumin läpi "huumeruiskulla". Eli laittaa öljyä lisää. Omien kokemusten mukaan varsinkin alapallojen piikitys pitää ajettavuuden hyvänä ja nivelet tiukkoina.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Harri126 kirjoitti:Taannoin avasin suojakumin Delhin alapallosta ja huomasin, ettei sinne oltu liiemmin laitettu vaseliinia.
Tulinpa siihen tulokseen, että tästä lähtien (vaikka en nyt just lkonkreettisesti lähtenytkään mihinkään) irroitan suojakumin ja täytän sen vaseliinilla. :lol:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Sama juttu. Rasvan puutteesta näyttävät kärsivän. Lisävoitelulla on päästy todella pitkään käyttöikään.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JP74 kirjoitti:Mulla on ollut tapana piikittää noita niveliä suojakumin läpi "huumeruiskulla". Eli laittaa öljyä lisää. Omien kokemusten mukaan varsinkin alapallojen piikitys pitää ajettavuuden hyvänä ja nivelet tiukkoina.
Mie laitan aina uusiin niveliin kumin raosta peräöljyä sisään ennen asennusta... Ei ole tarvinut samaa osaa uusia kahdesti. :D
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

mennee hieman OT mutta koska en ole ikinä vaihtanu alapalloniveliä niin sitä tässä kyselisin, kun todennäköisesti edessä on kyseinen toimenpide.
Joutuuko sen jälkeen tekeen nelipyöräsuuntauksen??
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ikuisia eivät ole, mutta kuten huomattiin :arrow: merkittäviä laatueroja on osissa tai pitäisikö sanoa; voitelueroja :lol:
alapallon vaihdosta ei tarvitse suntaukseen mennä
raidetangon päästä kyllä suosittelen

Ps. Alapallo sisältää muoviosia, joten voitelu pitää olla senmukaista.
Ei muovia turvottavaa ainetta, vaan voitelevaa
Muoville omat rasvat, jotka sopii myös metallille
Jotkut viisaat sanovat "pitää olla parafiinipohjaista, ei öljypohjaista"
autodidakti
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Eipä noi motonetin nivelet ole oikein ikinä kai kestäny. Joskus voi hyvällä tuurilla saada "laatua".
En suosittele jos joutuu esim. työn teettämään jollain, tahi ei jaksa 2v. välein vaihdella.
Ja madalletuissa autoissa kestää vielä huonommin.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Minä ostin Motonetista takapäähän sen alemman tangon, joka sojottaa pyöränjuuresta etuviistoon, kun katastusmiehen mielestä siinä oleva etummainen pusla on rikki. Paketissa luki Made in Germany. Miten tuo mahtaa kestää?
Ei muuten mittään, mutta pusla oli ehjä, tosin keskitappi on pikkasen tosiessa laidassa, mutta ei irti vulkanoinnista. On tarkotus ens viikolla uusinnan yhteydessä kysyä katastusmieheltä, että mistä sen näkkee, että pusla on rikki :twisted: Tanko on takakontissa valmiina....
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Piikkittäkää nyt hyvänen aikanen aina ne uudet nivelet PERÄÖLJYLLÄ oli laatunivel tai ei!
vasta vaihdoin maticciin kullanarvoiset alkuperäiset alapallot ja yllätykseksi totesin ottaessani suojakumit pois ettei niissä ollut rasvaa ollenkaan=>nokare vaseliiniä ja peräöljyä piikillä perään,tuskin narisevat enää tuon auton elinkaaren aikana :roll:
Mulla on tuossa ceessä ollu motonetin delphi merkkiset(made in china) alapallot jo 60tkm eikä ole väljää! arvatkaa piikitinkä ne jo uutena :lol:
ML W164
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

^toi voi olla hyvä vinkki, mutta ei varmaan ole tarkoituksen mukaista alkaa "piikittämään" joka niveltä.
Jos esim. alkuperäisenlaitan nivelen laitan ni odotan siltä vähintään n.60tkm. elinikää ilman kepulikonsteja.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

SK kirjoitti: Jos esim. alkuperäisenlaitan nivelen laitan ni odotan siltä vähintään n.60tkm. elinikää ilman kepulikonsteja.
"öljyttynä" sama osa voi kestää satoja tuhansia.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Raidetangon päihin on tullu laitettua 6 millin kierre ja rasvanippa. Sen jälkeen kestää auton iän, kun muistaa edes joskus puristaa vaseliinia nippaan.
Piikitys on hyvä ja halpa konsti. Ei tartte semmosta niveltä ikinä vaihtaa.
warrior70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 13.02.2010 19:09
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja warrior70 »

Minä oon laittanu Ässään ja 124 koriseenkin jokaiseen niveleen rasvanipan ja rasvaa heti uuttuuttaan, enkä oo ikinä tarvinu vaihtaa semmosta nilviäistä missä on nippa. Pari painallusta rasvaa aina öljynvaihdon yhteydessä niin kyllä kestää keitellä! Tuo nipan laitto on niin helppo homma, mutta harva varmaan rupeaa poraammaan reikää ja tekemään kierrettä uuteen niveleen. Eikös ennen (20 vuotta sitten) ollu nipat valmiina? Taitavat niveltehtailijat tehä tahallaan kuivia niveliä, että saavat menemään enemmän kaupaksi niitä, ja kyllähän niitä meneekin kun puhuttaa noita varaosamyyjiä.
kolvaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 09.09.2007 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja kolvaaja »

Ootko Warrior70 purkanut alapallon ensin? Olen suunnitellut monesti samaa, mutta eikös porausvaiheessa nivel mene täyteen metallilastua. Ja sitten kun kierretapissa on se terävä kierteetön pää, niin eikö se tökkää siihen palloon, ennenkuin kierreosa ottaa nivelen kuppiin kiinni?

Edelläkuvattuja ongelmia ei tietty ole, jos pallonivelen saa purettua ensin, mutta saako?
190D -87>C200D -94>C200CDI Classic STW -99>C200CDI Elegance -06>Ford S-Max -08>C200CDI Avantgarde -12>GLK200CDI -12
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

eikös porausvaiheessa nivel mene täyteen metallilastua. Ja sitten kun kierretapissa on se terävä kierteetön pää, niin eikö se tökkää siihen palloon, ennenkuin kierreosa ottaa nivelen kuppiin kiinni?
Ei mene!pylväs koneella oikeilla kierroksilla ja hyvällä terällä nousee pitkää soiroa ja se nylonhan on siinä palloa vasten tiiviisti ettei ninne mitään muruja mene!
kieretappeja on sellaisia tasakärkisiä että kierteen saa tehtyä juuri poraus syvyyteen saakka!
ML W164
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Eikä ne metallilastut edes haittaisi siellä, kun mukana on rasva. Toista se on rasvaton nivel veden kanssa, jossa ruoste syö pinnat nopeasti.
Niveliä siis ei tarvitse purkaa, reikä vaan sinne peräpeltiin ja se on siinä. Itse tein tylppäpäisen jenkatapin - mirkelillä vaan päästä se piikki tasan.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

kolvaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 09.09.2007 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja kolvaaja »

Seuraaviin alapalloihin tulee sit mullekin nipat. Ai että peräpeltiin nippa, olisin äkkiseltään laittanut nipan nivelen kylkeen. Näin ei maavara pienenisi:)
Saas muuten nähdä kuinka kauan "Topran" -alapallot kestää.
190D -87>C200D -94>C200CDI Classic STW -99>C200CDI Elegance -06>Ford S-Max -08>C200CDI Avantgarde -12>GLK200CDI -12
Vastaa Viestiin