A-Sarjan ostajan opas ummikolle
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 16:16
A-Sarjan ostajan opas ummikolle
Tervehdys.
Hieman katsonnut hakutoiminnolla aiheesta, mutta ajankohtainen päivitys ei olisi pahitteeksi.
Eli tähtäimessä on A-sarjan mersu avopuolisolle ensimmäiseksi autoksi. Kaupunkiajoon sopiva, pieni ja turvallinen. Eikös tuo ole yhtä kuin a-sarjan mersu, ensimmäinen johon tuli ESP ja kyllähän mersu on turvallisuuteenkin aina panostanut.
Mainitsinko, että halpakin pitäisi olla, mielellään luokkaa 5000-6000e. Auton ostajana ummikko (joo, pitäisi ottaa joku kokenut matkaan). Kun nettiautosta katselee tarjontaa, voi vain olla ihmeissään, että mistä johtuvat suuret hintaerot. Mikä on A-sarjan salaisuus, mitkä asiat vaikuttavat eniten hintaan ja mitä pitää huomioida? Esim. joku mainostaa "ketjukonetta". Onko oleellista?
"Suomiauto" - Onko merkitystä jos kyse onkin saksasta tuodusta autosta?
Paljonko noilla voi ajaa, onko 200 000km 1.4 koneelle (bensa) liikaa?
Onko kellään kokemusta lisäjarrupolkimen asennuksesta (ajoharjoittelu), onnistuuko järkevällä hinnalla?
Hieman katsonnut hakutoiminnolla aiheesta, mutta ajankohtainen päivitys ei olisi pahitteeksi.
Eli tähtäimessä on A-sarjan mersu avopuolisolle ensimmäiseksi autoksi. Kaupunkiajoon sopiva, pieni ja turvallinen. Eikös tuo ole yhtä kuin a-sarjan mersu, ensimmäinen johon tuli ESP ja kyllähän mersu on turvallisuuteenkin aina panostanut.
Mainitsinko, että halpakin pitäisi olla, mielellään luokkaa 5000-6000e. Auton ostajana ummikko (joo, pitäisi ottaa joku kokenut matkaan). Kun nettiautosta katselee tarjontaa, voi vain olla ihmeissään, että mistä johtuvat suuret hintaerot. Mikä on A-sarjan salaisuus, mitkä asiat vaikuttavat eniten hintaan ja mitä pitää huomioida? Esim. joku mainostaa "ketjukonetta". Onko oleellista?
"Suomiauto" - Onko merkitystä jos kyse onkin saksasta tuodusta autosta?
Paljonko noilla voi ajaa, onko 200 000km 1.4 koneelle (bensa) liikaa?
Onko kellään kokemusta lisäjarrupolkimen asennuksesta (ajoharjoittelu), onnistuuko järkevällä hinnalla?
Kummipojan vanhemmilla oli uutena ostettu ihan niitä ensimmäisiä. Auto oli siinä perheessa kolme vuotta, eli ensimmäiseen katsastukseen saakka, jonne auto vietiin suoraan huollosta ja hylätiiin. Jousi poikki ja ajonvakausjärjestelmä pätki (taas) just sillä kerralla. Oli eka ja viimenen Mersu ja sen jälkeen heillä autoissa lukenu aina, että Made in Japan.
Hermot oli jo menny siihen mennessä muutenkin, kun autossa oli kaksi pahempaa vikaa (muiden vikojen liäksi), joita merkkiliike ei osannut korjata. Toinen oli se, että sisävalo syttyi satunnaisesti, eikä sammunut katkaisijasta - korjaus; otettiin polttimo pois! Pahempi vika oli se, että keskuslukko aukesi satunnaisesti itsestään noin minuutin kuluttua. Oli mukava kaupungilla, kun piti jäädä auton viereen odottamaan, että kuuluuko raps vai ei.
Auto oli karmea ajettava mukulakivellä, sillan kannen saumoissa sun muissa epätasaisuuksissa, kun se jousitus oli kuin kivireessä. Mersuhan joutui tekemään korjauksia taka-akseliin, kun auto kaatui helposti väistössä. Siinä yhetydessä tuli jäykkyys ja ajovakaus.
Lisäksi moottori on kertakäyttöinen, eli sylinterit ei ole porattavissa eikä kampiakseli ole hiottavissa.
Eli älä ainakaan osta paljon ajettua, jos tuommoisen välttämättä haluat
Hermot oli jo menny siihen mennessä muutenkin, kun autossa oli kaksi pahempaa vikaa (muiden vikojen liäksi), joita merkkiliike ei osannut korjata. Toinen oli se, että sisävalo syttyi satunnaisesti, eikä sammunut katkaisijasta - korjaus; otettiin polttimo pois! Pahempi vika oli se, että keskuslukko aukesi satunnaisesti itsestään noin minuutin kuluttua. Oli mukava kaupungilla, kun piti jäädä auton viereen odottamaan, että kuuluuko raps vai ei.
Auto oli karmea ajettava mukulakivellä, sillan kannen saumoissa sun muissa epätasaisuuksissa, kun se jousitus oli kuin kivireessä. Mersuhan joutui tekemään korjauksia taka-akseliin, kun auto kaatui helposti väistössä. Siinä yhetydessä tuli jäykkyys ja ajovakaus.
Lisäksi moottori on kertakäyttöinen, eli sylinterit ei ole porattavissa eikä kampiakseli ole hiottavissa.
Eli älä ainakaan osta paljon ajettua, jos tuommoisen välttämättä haluat

barton kirjoitti:Jos edullinen A-malli himottaa niin älä silti osta sitä eka sarjaa vaan faceliftattu. Muistaakseni -01 mallista alkaen. Sen tunnistaa parhaiten kirkkaista etuvaloista.


MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
A-sarja ei ole kyllä tavallaan mikään pikkuauto, vaan tosi käytännöllinen ja monikäyttöinen pienen perheen auto. Itsellä on pihassa tälläkin hetkellä A-sarjalainen ja myöskin Nissan Micra. A-Mersu on menestynyt törmäystesteissä aina todella hyvin, toisin kuin esim. Nissan Micra.
Kaksoispohjarakenteen ansiosta A:ssa istutaan tosi ylhäällä. Kolaritilanteessa esim. moottori menee kaksoispohjan välipohjan alle, ja muutenkaan ei toisen auton keula osu kyljen korkeudelle vaan jalkojen korkeudelle. Turvatyynyjä A:sta löytyy aina vähintään 4 kpl ja ESP on vakiona.
Onhan se esim. Micra ja A ihan täysin eri planeetalta. Kyllä A on ihan jämäkkä peli, esim. ovet loksahtaa kuten E-mersussa ja tuntuvat sisältävän rautaa. Sillä erotuksella, että A-Mersussa ei rauta ruostu siten kuin esim. useimmissa W210-romuissa.
Meidän A:lla on ajettu nyt n. 230 tkm. Malli on A170CDI. On ollut halpa ajaa ja mutta ei ehkä ylläpitää, pari suurempaa remppaa ollut (moniurahihnajuttuja useempaan kertaan, kytkinpaketti ja suutinhommia). Ja iskaria ja jousta on uusittu, mutta se nyt ei maksanut kovin paljoa. Se vaan, että jos nettiautosta yrität saada oikeasti hyvin pidettyä ja huollettua A:ta tohon 5000-6000 € akseliin, niin olet aika mahdottoman tai ainakin vaikean tehtävän edessä. Jos siitä nyt sitten leviää se kytkin, vesipumppu, laturi ja startti niin noiden korjaukseen sulla menee toiset 5000-6000 €.
Jos tempera meinaat tuolla 10-15 tuhannella sitä välttävää W210:ä, niin pakko kyllä sanoa että A-sarjalaiseen ei kovin montaa osaa ole uusittu 0-230 tkm matkalla. Sen sijaan E220DSL:iin, E300TD:hen ja E320CDI:hin on kyllä tuollekin aikavälille mahtunut jo kottikärryllinen osia. Mun uutena ostetussa -99 Micrassa on mittarissa 60 tkm ja siihen ei ole tarvinut tehdä muuta kuin pari kertaa availla jäykistyneitä takajarruja (Nissanissa tyyppivika) ja normihuollot (naurettavan halvat). Ottaen huomioon, että budjetti on pieni, niin en kyllä tämän ketjun aloittajalle Mersua laittas. En edes 10-15000 € A-Mersua, koska W169:t ruostuu ovien kittauksien alareunoista ja kehittävät 2-eurosen kokoisia ruostelänttejä muualle esim. takaluukun kanteen, pahemmin ku Väykyt yleensäkään mistään.
Jos laitat Mersun kuin Mersun, niin varaudu aina siihen että taskussa on toimintatonni tai pari tai sitten sun pitää omistaa täydellinen valikoima työkaluja, roppakaupalla osaamista ja autotalli. A-Mersuun ei välttämättä riitä edes se, koska esim. kytkimen vaihtamiseksi pitää tiputtaa alakautta pois koko moottorisysteemi. Sama homma esim. starttimoottorin vaihtamiseksi tehdään Veholla. Ei Mersut ole mitään Tojotia tai Nissaneita...
Jos nyt tulee kuume ostaa dieseli-A tai vaikka bensa-Micra, niin meillähän noita ois pihalla, aukottomalla huolto- ja omistushistorialla, vimpan päälle pidetty, pesty, vahattu, hinkattu, vahdittu
Ja myydään halvemmalla kuin mitä toi aloittajan hintahaarukka on ja lupaan että on siistimpiä kuin ykskään Nettiautossa oleva, minkä hinta on alle 7000 €. Alottaja laittakoot privaa jos kiinnostaa (en ole mikään jobbari, en ole eläessäni myynyt yhtään autoa yksityishenkilölle, omistan vaan "ylimääräisiä" autoja).
Kaksoispohjarakenteen ansiosta A:ssa istutaan tosi ylhäällä. Kolaritilanteessa esim. moottori menee kaksoispohjan välipohjan alle, ja muutenkaan ei toisen auton keula osu kyljen korkeudelle vaan jalkojen korkeudelle. Turvatyynyjä A:sta löytyy aina vähintään 4 kpl ja ESP on vakiona.
Onhan se esim. Micra ja A ihan täysin eri planeetalta. Kyllä A on ihan jämäkkä peli, esim. ovet loksahtaa kuten E-mersussa ja tuntuvat sisältävän rautaa. Sillä erotuksella, että A-Mersussa ei rauta ruostu siten kuin esim. useimmissa W210-romuissa.
Meidän A:lla on ajettu nyt n. 230 tkm. Malli on A170CDI. On ollut halpa ajaa ja mutta ei ehkä ylläpitää, pari suurempaa remppaa ollut (moniurahihnajuttuja useempaan kertaan, kytkinpaketti ja suutinhommia). Ja iskaria ja jousta on uusittu, mutta se nyt ei maksanut kovin paljoa. Se vaan, että jos nettiautosta yrität saada oikeasti hyvin pidettyä ja huollettua A:ta tohon 5000-6000 € akseliin, niin olet aika mahdottoman tai ainakin vaikean tehtävän edessä. Jos siitä nyt sitten leviää se kytkin, vesipumppu, laturi ja startti niin noiden korjaukseen sulla menee toiset 5000-6000 €.
Jos tempera meinaat tuolla 10-15 tuhannella sitä välttävää W210:ä, niin pakko kyllä sanoa että A-sarjalaiseen ei kovin montaa osaa ole uusittu 0-230 tkm matkalla. Sen sijaan E220DSL:iin, E300TD:hen ja E320CDI:hin on kyllä tuollekin aikavälille mahtunut jo kottikärryllinen osia. Mun uutena ostetussa -99 Micrassa on mittarissa 60 tkm ja siihen ei ole tarvinut tehdä muuta kuin pari kertaa availla jäykistyneitä takajarruja (Nissanissa tyyppivika) ja normihuollot (naurettavan halvat). Ottaen huomioon, että budjetti on pieni, niin en kyllä tämän ketjun aloittajalle Mersua laittas. En edes 10-15000 € A-Mersua, koska W169:t ruostuu ovien kittauksien alareunoista ja kehittävät 2-eurosen kokoisia ruostelänttejä muualle esim. takaluukun kanteen, pahemmin ku Väykyt yleensäkään mistään.
Jos laitat Mersun kuin Mersun, niin varaudu aina siihen että taskussa on toimintatonni tai pari tai sitten sun pitää omistaa täydellinen valikoima työkaluja, roppakaupalla osaamista ja autotalli. A-Mersuun ei välttämättä riitä edes se, koska esim. kytkimen vaihtamiseksi pitää tiputtaa alakautta pois koko moottorisysteemi. Sama homma esim. starttimoottorin vaihtamiseksi tehdään Veholla. Ei Mersut ole mitään Tojotia tai Nissaneita...
Jos nyt tulee kuume ostaa dieseli-A tai vaikka bensa-Micra, niin meillähän noita ois pihalla, aukottomalla huolto- ja omistushistorialla, vimpan päälle pidetty, pesty, vahattu, hinkattu, vahdittu

Itsellä on ollut jo 3 A-sarjalaista ja hieman kokemuksia on niistä kertynyt.
Kovin suurta eroa ei minusta ole onko vuosimallia 1998-2001 (alkuvuosi) vai 2001-2003. Helpoiten eron huomaa siitä, että takavaloissa on uudemmassa mallissa yhden sijasta kaksi peruutusvaloraitaa . Myös sisusta on laadukkaampi.
Diesel malleissa on ollut ongelmia koneen kanssa. Lähinnä kai turbo on joutunut koville autossa.
Bensamalleissa ei ole tietääkseni ollut ongelmia. Jouset katkevat varsinkin takaa kummissakin .
Tuossa hintaluokassa saa jo kyllä paljon ajettuja A-sarjalaisia. Yleensä nuo autot ovat enemmän ajettua sekä varusteiltaan vaatimattomia. Minusta ilmastointi pitää ainakin olla sekä avaimet kaukosäädöllä. Nämäkin varusteet ovat aika harvinaisia A-sarjassa.
Kovin suurta eroa ei minusta ole onko vuosimallia 1998-2001 (alkuvuosi) vai 2001-2003. Helpoiten eron huomaa siitä, että takavaloissa on uudemmassa mallissa yhden sijasta kaksi peruutusvaloraitaa . Myös sisusta on laadukkaampi.
Diesel malleissa on ollut ongelmia koneen kanssa. Lähinnä kai turbo on joutunut koville autossa.
Bensamalleissa ei ole tietääkseni ollut ongelmia. Jouset katkevat varsinkin takaa kummissakin .
Tuossa hintaluokassa saa jo kyllä paljon ajettuja A-sarjalaisia. Yleensä nuo autot ovat enemmän ajettua sekä varusteiltaan vaatimattomia. Minusta ilmastointi pitää ainakin olla sekä avaimet kaukosäädöllä. Nämäkin varusteet ovat aika harvinaisia A-sarjassa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Meille tuli A 160:nen pitkän pohdiskelun jälkeen viime kesänä ja tätäkin foorumia selattiin ahkerasti päätöstä tehdessä. Yksilömme on 160 bensa ja 170tkm nyt ajettu ja monilla harvinaisemmilla varusteilla maustettu mm: ilmastointi, lamelliluukku, kokonahkapenkit ja Lorinserin etupuskuri. Tähän asti taival on ollut suht ongelmaton, pieniä häiriöitä taas ilmaantui aika pian liikkeestä haun jälkeen.
Mm. venttiilit alkoi rällättämään kylmänä aika pian, talven jälkeen kaaret ihan ruosteessa vaikka autoa pestiin käsin n. 1-2 krt viikko, kattoluukku (iso lamelliluukku) kirskuu ja vinkuu sekä jumittaa vaikka toimi täysin ennen talvea. Luukku myös voideltiin ennen ja jälkeen talven, ei apua...
Sittemmin myös startti temppuilee sillon tällön eli mukava ja halpa konejumppa on tulevaisuudessa tiedossa, takaiskarit on antautunu pakkaselle jne. Myös SRS/Airbag-valo välillä palaa ja välillä ei, ohjaus natisee, etupäässä paukkuu (jousi?)... Joskus tuntuu ettei lista laitettavista lopu ikinä, toisen korjaa niin toisaalta menee ja kuluvaa osaa on myös tietty laitettu uusiksi sehän on kaikissa. No, ei tää ole kyllä uusikaan ja toisaalta monet A:n yleiset harmit ovat jääneet poiskin, ja luotettava se kuitenkin on, ja talvella lämmin sekä lähtee aina käymään oli mitä tahansa. Mietimme Alfaa yhtenä vaihtoehtona mutta emme uskaltaneet sekaantua, aika samaa menoa on ollu tuon kanssa kyllä mikä vähän yllätti.
Micra ja A-sarja ei mielestäni taas ole kyllä vertailukelpoisia. Micra toimii ehkä kuin kello, mutta siihen se sitten jääkin. Kyllä enemmän auton tuntua Mersussa on. Kivan tuntuinen eikä jotenkin niin tylsä! Kaupungissa toi on parhaimmillaan ja ihan hyvä maantielläkin, tuntuu paljon isommalta kuin on. Tuuli- ja suuntavakavuutta saisi kyllä olla enemmän. Hyvä näkyvyys A:sta myöskin on kun ollaan korkeammalla ja lasit ovat suuret.
Mukulakivelläkin sillä kyllä mielestäni ajaa jos alusta kunnossa, jopa matalilla kumeilla. Vanteiden ja renkaiden leveys sekä ET-luku vaikuttaa huomioni mukaan myös A:n ajettavuuteen ja suuntavakavuuteen aika isosti.
Suosittelisinko A:ta? Enpä osaa sanoa... Onhan se "jotenkin kiva" kyllä, turvallinen, vähäkulutuksinen jne. Vikoihin ei oikein kai osaa varautuakaan vaikka yksilö olisi siisti ja hyväkin. Näin ainakin meillä.
Hankkimamme auto oli juuri katsastettu, virheetön ja kaikki toimi niin kuin pitää. Silti laittoa ilmaantui aika pian. Toisaalta automme osuu juuri tuohon kuuden tonnin hintaluokkaan ja siihen nähden mitä sillä muuta saa, on tuossa ollu autoa ihan helvetisti. Ja hinta juuri huomioden ei tuossa paljonkaan ole ongelmia ollu.
Tuttuni osti A 170 CDI:n v.2000 uutena, ajoi sillä muutaman vuoden ja 170tkm, ja siinä ilmeni lopulta erilaista kiusaa myös. Pientä laittoo on varmasti siis A:n kanssa luvassa. Mutta luottaa noihin aina voi!
Mm. venttiilit alkoi rällättämään kylmänä aika pian, talven jälkeen kaaret ihan ruosteessa vaikka autoa pestiin käsin n. 1-2 krt viikko, kattoluukku (iso lamelliluukku) kirskuu ja vinkuu sekä jumittaa vaikka toimi täysin ennen talvea. Luukku myös voideltiin ennen ja jälkeen talven, ei apua...
Sittemmin myös startti temppuilee sillon tällön eli mukava ja halpa konejumppa on tulevaisuudessa tiedossa, takaiskarit on antautunu pakkaselle jne. Myös SRS/Airbag-valo välillä palaa ja välillä ei, ohjaus natisee, etupäässä paukkuu (jousi?)... Joskus tuntuu ettei lista laitettavista lopu ikinä, toisen korjaa niin toisaalta menee ja kuluvaa osaa on myös tietty laitettu uusiksi sehän on kaikissa. No, ei tää ole kyllä uusikaan ja toisaalta monet A:n yleiset harmit ovat jääneet poiskin, ja luotettava se kuitenkin on, ja talvella lämmin sekä lähtee aina käymään oli mitä tahansa. Mietimme Alfaa yhtenä vaihtoehtona mutta emme uskaltaneet sekaantua, aika samaa menoa on ollu tuon kanssa kyllä mikä vähän yllätti.
Micra ja A-sarja ei mielestäni taas ole kyllä vertailukelpoisia. Micra toimii ehkä kuin kello, mutta siihen se sitten jääkin. Kyllä enemmän auton tuntua Mersussa on. Kivan tuntuinen eikä jotenkin niin tylsä! Kaupungissa toi on parhaimmillaan ja ihan hyvä maantielläkin, tuntuu paljon isommalta kuin on. Tuuli- ja suuntavakavuutta saisi kyllä olla enemmän. Hyvä näkyvyys A:sta myöskin on kun ollaan korkeammalla ja lasit ovat suuret.
Mukulakivelläkin sillä kyllä mielestäni ajaa jos alusta kunnossa, jopa matalilla kumeilla. Vanteiden ja renkaiden leveys sekä ET-luku vaikuttaa huomioni mukaan myös A:n ajettavuuteen ja suuntavakavuuteen aika isosti.
Suosittelisinko A:ta? Enpä osaa sanoa... Onhan se "jotenkin kiva" kyllä, turvallinen, vähäkulutuksinen jne. Vikoihin ei oikein kai osaa varautuakaan vaikka yksilö olisi siisti ja hyväkin. Näin ainakin meillä.
Hankkimamme auto oli juuri katsastettu, virheetön ja kaikki toimi niin kuin pitää. Silti laittoa ilmaantui aika pian. Toisaalta automme osuu juuri tuohon kuuden tonnin hintaluokkaan ja siihen nähden mitä sillä muuta saa, on tuossa ollu autoa ihan helvetisti. Ja hinta juuri huomioden ei tuossa paljonkaan ole ongelmia ollu.
Tuttuni osti A 170 CDI:n v.2000 uutena, ajoi sillä muutaman vuoden ja 170tkm, ja siinä ilmeni lopulta erilaista kiusaa myös. Pientä laittoo on varmasti siis A:n kanssa luvassa. Mutta luottaa noihin aina voi!
Eikös toi ole jo vähän enemmän kun "pieniä häiriöitä"... On meilläkin etupäässä joku paukkunut koko auton historian ajan, siitä ei kyllä ota selvää mikä se on. Alustassa ei ole mitään vikaa jos ei lasketa sitä että jouset ja iskarit on vaihdettu kertaalleen. Siltikin vaan joskus pamahtaa. Ite oon tullut siihen tulokseen, että ne muoviset sisälokarit jotenkin vääntyy/jännittyy ja sitten nopeassa suunnanmuutoksessa jännitys purkaantuu tms. koska ääni on sellanen muovinen rämähdys/pamahdus. Tää oli jo 100 tkm ajettuna ominaisuus, eikä ole muuttunut miksikään vaikka on tullut toista sataa tuhatta kilsaa lisää mittariin.
Joo onhan noita riittänyt. Viimeisimpinä unohtui lisätä myös salakavala käyntihäiriö, jolloin auto sammuu eikä pysy tyhjäkäynnillä kuin jalka kaasulla, ajoittainen heijaava tyhjäkäynti sekä ihan uusimpana paukkuva kytkinpoljin.
Etupään paukahduksiin olen itse epäillyt myös joustintuen yläpään laakerointeja kun jouset siellä kyllä on ehjät, mutta sekin näyttää nyt taas parantuneen itsesään ainakin toistaiseksi.
Etupään paukahduksiin olen itse epäillyt myös joustintuen yläpään laakerointeja kun jouset siellä kyllä on ehjät, mutta sekin näyttää nyt taas parantuneen itsesään ainakin toistaiseksi.